Drinkwater via filter?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Drinkwater via filter?



Bericht door jielus »

Of het nu om een besparing gaat van je portemonnee of je gewicht maakt niets uit! Ik heb het plan opgepakt om een Norit waterfilter in te bouwen. D.m.v. een aparte kraan in de gootsteen zo het gefilterde water te gebruiken voor drinken en koken.
Hoe gebruiken de camperaars hun water voorraad? Wie drinkt er rechtstreeks uit de tank, zonder filter dus? Ik begrijp dat het water in je tank door de warmte er soms in kwaliteit achteruit gaat. Maar zijn daar ook praktische problemen mee.
Ik heb dit idee van een eigenaar van een boot die al jaren gewoon rechtstreeks uit zijn tank drinkt en er nog nooit een probleem mee heeft gehad.
Ik ben benieuwd naar jullie, en vooral buitenlandse, ervaringen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Drinkwater?



Bericht door 't Busje »

Onze watervoorraad is niet zo groot, namelijk 25 à 30 liter, dus die wordt vaak ververst. Wij drinken overal en altijd leidingwater uit onze tanks. Nooit problemen mee gehad. We deden dat overigens al toen we nog met de tent kampeerden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Drinkwater?



Bericht door Aloys »

Hier hetzelfde. Moet ik wel zeggen: wij gebruiken 4 x 12,5 liter kunststoftankjes, maken ze
altijd leeg als we weer thuis zijn en laten ze dan open staan om te drogen.
In de alkoofcamper in het verleden dronken we 4 weken lang uit de 80litertank die we (in
Zuid-Frankrijk) gewoon steeds weer bijvulden... Nooit ziek geweest.

Mijn stelregel: een beetje vies is heel gezond, superschoon verlaagt je weerstand en maakt
je bevattelijker voor van alles en nog wat.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Drinkwater?



Bericht door KTManiac »

Ik heb een 90 liter schoonwatertank waaruit we zonder problemen ongefilterd water drinken.
Er gaat ook geen enkele toevoeging in de tank, niet in Nederland en ook niet in het buitenland.
Waar ik ook ben, als bij een kraan niet nadrukkelijk vermeld staat dat 't geen drinkwater is vul ik er gewoon m'n tank mee.

De tank blijft gewoon schoon en ook leeg gewoon fris ruiken dus heb nog nooit de behoefte gehad met toevoegingen of filters aan de slag te gaan.
Ben het overigens volledig met Aloys eens dat schoon ook te schoon kan zijn.
Laatst gewijzigd door KTManiac op ma 24 feb 2014, 8:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Drinkwater?



Bericht door Toon »

voor een weekend drinken we gewoon uit de tank
met vakanties in het buitenland
kopen we flessen water om te drinken
koken doen we altijd met water uit de tank
nooit geen toevoeging gebruikt
en zolang als je water uit de kraan pakt heb je geen filterinstallatie nodig
weggegooid geld
ga je water uit een meer of uit zee of desnoods uit een sloot gebruiken wordt het een ander verhaal
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27441
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Drinkwater?



Bericht door Marco Polo »

Die stelregel van Aloys is leuk voor een jong kind waarvan het afweersysteem zich nog aan het vormen is maar of dit ook nog voor mensen van middelbare leeftijd geldt betwijfel ik ten zeerste.

Wij gaan in warme landen over op flessenwater.
Zijn niet zo van die water drinkers; brouwen er meestal thee en koffie van.
Gebruikersavatar
mariekeafrance
Berichten: 319
Lid geworden op: vr 15 apr 2011, 8:45
Locatie: Bourgondië

Re: Drinkwater?



Bericht door mariekeafrance »

Voor koffie thee uit de tank, en voor puur drinken hebben wij flessen, voor de smaak. Thuis ook want het smaakt hier vaak naar gloor. En wij hebben vaak gezien dat mede camper eigenaren niet hygiënisch met de vulwaterslang omgaan. Bijvb. op de camperplaats in Nyons hing hij soms gewoon in de afvoer van de porte potties.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Drinkwater?



Bericht door KTManiac »

mariekeafrance schreef:En wij hebben vaak gezien dat mede camper eigenaren niet hygiënisch met de vulwaterslang omgaan. Bijvb. op de camperplaats in Nyons hing hij soms gewoon in de afvoer van de porte potties.
Dat is idd iets waar ik wel op let, in dat geval (als 't er allemaal wat te smerig uit ziet) sluit ik m'n eigen waterslang op de kraan aan.
Gebruikersavatar
mariekeafrance
Berichten: 319
Lid geworden op: vr 15 apr 2011, 8:45
Locatie: Bourgondië

Re: Drinkwater?



Bericht door mariekeafrance »

Ja, maar in Nyons zag het er allemaal goed uit, wij kwamen aan en tankten water en daarna zagen wij dat de slang regelmatig in de afvoer hing :sick: Maar zoiezo vinden wij flessenwater lekker om te drinken zo uit de koelkast. En wat kost zo'n fles hier nu helemaal?
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Drinkwater?



Bericht door Meine »

Wij hebben een 100 liter tank, die we voor het seizoen goed schoon maken en ontsmetten. In plaats van een Norit filter gebruiken wij die zilverhoudende bollen, die we voor het seizoen in de tank doen. Dat werkt prima, het water is zo schoon, dat we het gebruiken voor tanden poetsen , thee en koffie en incidenteel drinken we het ook ongekookt.

Wat betreft de onhygienische toestanden rond de verkeerde of vervuilde slang bij water inname punt/ afval loos plek, ik gebruik voor het innemen van water altijd de eigen slang.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Drinkwater?



Bericht door KTManiac »

mariekeafrance schreef:En wat kost zo'n fles hier nu helemaal?
Kostbare koelkastruimte waar ook bier of witte wijn kan liggen. :cheers:
Gebruikersavatar
mariekeafrance
Berichten: 319
Lid geworden op: vr 15 apr 2011, 8:45
Locatie: Bourgondië

Re: Drinkwater?



Bericht door mariekeafrance »

Maar is dat overal mogelijk dat gebruik van eigen slang? Betekend dus dat je de bestaande slang af moet kunnen koppelen.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Drinkwater?



Bericht door Navigator »

mariekeafrance schreef:Voor koffie thee uit de tank, en voor puur drinken hebben wij flessen, voor de smaak…..

+1
Forum verlaten.
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Drinkwater?



Bericht door Meine »

@Mariekeafrance, Ja, ik schroef de bestaande slang los, in 90% van de gevallen is dat geen probleem. Op campings is er bij de toiletten ook vaak een losse kraan waar de slang op aan te sluiten is. Maar ik heb al zoveel viezerikken de verkeerde slang zien misbruiken, dat ik echt wel even rondkijk hoe ik de watertank hygienisch gevuld krijg. Eigenlijk lukt dat altijd wel.
Plaats reactie