Vouwfietsen mee?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Vouwfietsen mee?



Bericht door PaulBng »

Hallo lieden, weer een vraag... (het houdt wel een keer op hoor :oops: )
Wij willen in onze buscamper (Peugeot Boxer) twee vouwfietsen meenemen. Nou kunnen we die wel in de garage zetten maar dan is ie meteen half vol.
Zijn er twee andere mogenlijkheden..
- Er zit een trekhaak aan de camper, met twee bouten aan een nogal stevige stalen balk. We gaan nooit iets trekken. Dus die zou erafkunnen en vervangen door een fietsendrager. Maar bestaat er een fietsendrager voor twee vouwfietsen, of wordt dat zelf bouwen?
- Als de fietsen op de trekhaak zitten kunnen de achterdeuren niet open. Een optie zou ook kunnen zijn om een fiets aan elke deur te bevestigen. Kan zo'n deur dat gewicht (10kg) dragen? Iemand ooit zoiets gezien? is het te doen?

Groet

Paul
Toedeledoki

Re: Vouwfietsen mee?



Bericht door Toedeledoki »

Ik heb een gewone kantelbare fietsendrager van Hawk. Ik gebruik hem eigenlijk nooit (hou helemaal niet van fietsen). Maar dan kunnen de deuren gewoon open. Als je de vouwfietsen niet opvouwt, dan kunnen ze volgens mij gewoon op een normale fietsendrager. De trekhaakkogel hoef je niet te verwijderen om een fietsendrager te kunnen plaatsen.

Edit:

Spinder Hawk is het merk. Google daar maar eens op.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vouwfietsen mee?



Bericht door ducati 900 »

Er zijn ook fietsendragers die aan 1 deur hangen, je kunt die deur dan normaal opendoen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Vouwfietsen mee?



Bericht door Hymerferry »

Omnistore heeft/had een drager die uit 2 halve delen is opgebouwd, de Omnibike plus twin. Op elke deur wordt een helft met 2 wiel goten erop gemonteerd. Kunnen 2 grote fietsen op maar dan zijn de deuren niet meer te openen, maar per deur of kant kan er ook een opgevouwen vouwfiets opstaan en dan zijn de deuren gewoon te gebruiken. De bekende winkel in Schijndel heeft ze met 52% korting in de webshop staan.

succes Ferry
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vouwfietsen mee?



Bericht door hathi »

Paul je hebt het over een stevige stalen balk (de trekhaakbalk) Deze is ook totaal scharnierend te maken (latenmaken) ..omdat je hem toch niet gebruikt) en dan kun je een gewone fietsendrager gebruiken zoals op de personenauto, die je dan weg kan draaien, met balk en al.
Hans
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Vouwfietsen mee?



Bericht door ariedekreij »

waarom zou je vouwfietsen meenemen als ze toch niet binnen kunnen?
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vouwfietsen mee?



Bericht door PaulBng »

@Ferry: Op zich een aardig oplossing. Wat ik alleen jammer vind is dat het ding 60cm diep is terwijl een opgevouwen vouwfiets maar 25cm diep is. Zou je er stukken vanaf moeten zagen. Nog even verder spitten.

@Arie: Onze camper staat niet voor de deur. Dat kan hier niet. Dus in een stalling, 25min met de auto. Als we dan weg zouden willen moeten we met de camper eerst weer terug naar huis want twee fietsen passen niet in de auto. En onze fietsen zijn ons dagelijks vervoer hier in Leiden. De vouwfietsen passen wel in de auto. En zouden we ook in/aan de camper kunnen laten.
Waarschijnlijk lukt het wel als we een vouwfiets onder de dinette tafel parkeren. Maar ik ga liever voor een oplossing waarbij we niet steeds van alles moeten ombouwen.
Misschien moeten we eerst maar eens gaan passen. We zijn nog niet weg geweest met de camper... gaat wel gauw gebeuren!
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vouwfietsen mee?



Bericht door ducati 900 »

"@Ferry: Op zich een aardig oplossing. Wat ik alleen jammer vind is dat het ding 60cm diep is terwijl een opgevouwen vouwfiets maar 25cm diep is. Zou je er stukken vanaf moeten zagen. Nog even verder spitten."

Dan ben je er toch, je hoeft maar EEN keer te zagen hoor het zit er volgend jaar echt niet weer aan.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden



Bericht door PaulBng »

:)

Paul
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 557
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: Vouwfietsen mee?



Bericht door adamfryslan »

mss is dit wat, kan je aan 1 deur hangen.
http://www.fietsendrageronline.nl/m-plu ... 3godZXkAzQ
https://www.google.nl/search?hl=nl&q=fi ... 7743762348
fietsen opvouwen en aan iedere stang 1 fiets????
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: Vouwfietsen mee?



Bericht door Gerard Exis »

Wij hadden met onze 508 ook altijd 2 vouwfietsen mee, ik heb wel zelf een drager gemaakt die rechtstreeks op de trekhaak gemonteerd werd. Het voordeel van deze was dat ik de fietsen erop kon laten staan en toch de deuren kon openen. Na een winter te hebben gebruikt heb ik exact dezelfde na laten maken in het aluminium, zodat het een gewicht van de drager behoorlijk afnam. Ik heb drager direct voorzien van steunen speciaal op maat van de fietsen zodat het vastzetten eenvoudig bleef. Ik weet niet hoe het met andere vouwfietsen gaat maar wij hebben een Puch en een Batavus (de Batavus heeft exact zelfde vouwsysteem als Dahon) vouwfiets en als je deze vouwt staan de wielen niet op dezelfde hoogte dus kan je deze (in gevouwen toestand) niet op een standaard fietsendrager zetten. Ik denk dat het een slimme zet is om eerst te proberen of je vouwfietsen op een standaard fietsendrager past, voordat je een fietsendrager aanschaft :wink: .
Dat was de reden waarom ik zelf ben gaan timmeren :crazy: Ik moet eerlijk zeggen dat het niet echt een schoonheid was (echter op zo'n oude 508 was dit geen probleem) maar het functioneerde uitstekend en ik kon ook nog een jerrycan diesel tussen de fietsen zetten.
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Vouwfietsen mee?



Bericht door Zwerfsteen »

Kijk eens op de site bij forumlid Arli en dan onder Fietsdragers, volgens mij staat daar wel wat tussen wat aan je wensen voldoet.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vouwfietsen mee?



Bericht door PaulBng »

Dank voor alle suggesties. Ik ga de zaak verder bestuderen.
Sprinterpiet
Berichten: 65
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 18:48
Locatie: Goirle

Re: Vouwfietsen mee?



Bericht door Sprinterpiet »

Paul, je hebt een PB.
Piet
Sprinter 316Cdi, 2.7 liter turbo 5-cyl, 156 pk h/l Sprintshift 2000.
"Don't hurry, be happy"
Plaats reactie