Doffe lak: wie moet betalen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door ducati 900 »

Volgens de site van Regrade kun je ook olijfolie gebruiken:
"Twijfelt u of Regrade geschikt is voor uw schip behandel dan een stukje lak met olijfolie"

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door Inferno »

In het topic dat ik noemde is inmiddels gebruikerservaring met x-kote opgedoken. Dit is dus niet spuiten maar wel sealen van de huid met een soort blanke lak. Nu al een paar jaar mooi. Kijk dara even. Overspuiten geeft vaak zo'n onnatuurlijk nieuw uiterlijk.
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1174
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door larofly »

Op mijn rapido (waar de kop ook een beetje dof van werd) Poets losgelaten speciaal voor boten van de GAMMMMMAAAAAA, en hij glimt als de bekende honden ????? in de maneschijn. Dit geld bij mij alleen voor de kop de zijkanten zijn van GFK en dat is alleen in de was zetten, en klaar. En nu krijgen we natuurlijk een discussie over verschil polyester en GFK, ik ben naar een botenbouwer geweest en volgens hem heeft het te maken met de dichtheid en structuur. De kop kan ook gaan verkrijten en dat doet GFK niet.
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door ducati 900 »

Polyester is GFK niet meer en niet minder.
GFK is Duits en betekent Glasfaserverstärkter Kunststoff.
Volgens Wiki: Glasfaserverstärkter Kunststoff, kurz GFK (engl. GRP = glass-fibre reinforced plastic), ist ein Faser-Kunststoff-Verbund aus einem Kunststoff und Glasfasern. Als Basis kommen duroplastische (z. B. Polyesterharz (UP) oder Epoxidharz) als auch thermoplastische (z. B. Polyamid) Kunststoffe in Frage.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2482
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door rob2 »

Ook onze Arto kreeg een doffe lak aan de voorkant.
We hebben hem laten polijsten en in de Waxoyl laten zetten.
Hij ziet er weer als nieuw uit, en een half jaar na de poetsbeurt
nog steeds. Het wassen gaat ook een stuk makkelijker nu !
Ben er eigenlijk wel tevreden over.
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1174
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door larofly »

ducati 900 schreef:Polyester is GFK niet meer en niet minder.
GFK is Duits en betekent Glasfaserverstärkter Kunststoff.
Volgens Wiki: Glasfaserverstärkter Kunststoff, kurz GFK (engl. GRP = glass-fibre reinforced plastic), ist ein Faser-Kunststoff-Verbund aus einem Kunststoff und Glasfasern. Als Basis kommen duroplastische (z. B. Polyesterharz (UP) oder Epoxidharz) als auch thermoplastische (z. B. Polyamid) Kunststoffe in Frage.

Ben.
Mooi opgezocht, maar het is precies wat mij is verteld. het verschil zit hem in het productie proces. De kop van de meeste campers wordt gemaakt van een polyester met een laten we zeggen grovere structuur waardoor vuil enz. makkelijker hecht. De zogenaamde GFK platen daarentegen zijn heel glad en van een veel fijnere structuur, en blijven dus veel langer mooi.
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door Meine »

GFK is gewoon polyester, heeft niets met structuur te maken. Ook datgene waar iedereen nu verwoed op zit te poetsen heeft niets met polyester of GFK te maken, dat is gelcoat, de pigmentlaag die als eerste in de mal aangebracht wordt. Die gelcoat is doorgaans veel dikker als een verflaag en is gewoon met de poetsmachine en polijstpasta weer nieuw te maken. Daarna in de wax zetten zorgt voor een duurzamer oppervlak. Onder invloed van UV licht veroudert gelcoat.
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door Vodnik »

het is zoals meine al schrijft. Gelcoat is de buitenlaag die het polyester beschermd. Polyester of GFK is zonder gelcoat beschermende laag zeer hygroscopisch en onbruikbaar in waterige omgeving.
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door ducati 900 »

Meine :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Larofly ik heb een aantal jaren in het Polyester gewerkt, om. als mallenbouwer in de jachtbouw, we hadden ook veel Duitse klanten.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
de putter
Berichten: 196
Lid geworden op: di 12 aug 2008, 22:57
Locatie: Schijndel

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door de putter »

ga eens naar de auto poetser op de duin,of naar de spuiterij in de rooiseheide {guns}
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door Euro-Trotter »

Sorry, ik had geen automatisch mailtje van je antwoord gekregen/gelezen de putter. Bedankt voor je tips!
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 650
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door Vmax-Idioot »

de Jonckheer schreef:Het is natuurlijk ronduit schandalig dat na slechts 4 jaar dit gebeurt. Alleen daarom al zou ik de rechtsbijstandsverzekering inschakelen indien de dealer niet thuis geeft. Wat voor materiaal het ook is of hoe er ook mee omgegaan is, 4 jaar is gewoon te kort. Ga ermee bij de dealer langs, misschien is hij het met je eens en komt hij met een oplossing. Niet geschoten is altijd mis.
En inderdaad is het zo dat je wettelijk een goed product geleverd moet krijgen dus kansloos? Dacht het niet!
Jonckheer, ik vind dit een beetje erg kort door de bocht...

De motorkap is zowat het onderdeel dat het meeste te verduren krijgt in het leven van een voertuig.
De kap is een zgn liggend deel, dus altijd onder directe invloed van zonlicht etc.
Bovendien wordt zo'n kap ook nog eens constant van onderen met hitte bestookt.
Metalen kappen kunnen deze hitte gemakkelijker kwijt dan kunststoffen exemplaren.
Als er 1 ding is waar kunststof niet goed tegen kan, dan is het hitte.

Mijn ervaring is, dat kunststoffen motorkappen inderdaad heel snel verweren, zeker als ze door en door gekleurd zijn, ipv gespoten.
De leeftijd van de kap is in dit geval van minder belang dan het aantal gereden kilometers. Juist door het draaien van de motor wordt de kap met hitte bestookt en verslechterd het optisch uiterlijk van het kunststof.

Inderdaad kun je met polijsten met een goed polijstmiddel een heel mooi resultaat bereiken.
Anders zou ik toch adviseren de kap opnieuw te laten primeren met een goede kunststofprimer en dan 2K te laten aflakken.

Elk schadebedrijf dat zich iets waard is kan dat zonder problemen....
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding
Euro-Trotter
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 19 okt 2008, 14:55
Locatie: Schijndel

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door Euro-Trotter »

Dank je wel Vmax-Idioot (ik zal niet gauw iemand een idioot noemen, maar hier kan ik niet anders :wink: ) voor je positief advies! De omstandigheden zullen, zoals je schrijft, een rol spelen, dus de motorkap krijgt meer te verduren dan de zijkant. Het probleem zit echter niet alleen bij de motorkap maar in feite de hele voorkant, dus ook het deel boven de voorruit.
Je schrijft ook dat het aantal gereden kilometers van belang is. Dat zal inderdaad zo zijn. Wij hebben er nu zo'n 50.000 km op zitten. Ik heb geen idee of dat veel is.
Een statisticus waadde door een gemiddeld één meter diepe rivier.....hij verdronk.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Doffe lak: wie moet betalen?



Bericht door hathi »

Hij mag dan een wat rare naam hebben , maar ik ben het wel met hem eens, het is gewoon praktijk, en daarom Euro trotter, zelf betalen is het antwoord op uw vraag
Hans
Plaats reactie