Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven?



Bericht door Micha »

Lees de artikelen in camperbladen, bekijk de advertenties van "verenbedrijven" en je moet haast wel geloven dat Fiat de plank heeft misgeslagen als het gaat om de voorvering van de jongste Ducato. Als ik naar onze camper kijk, een Rapido 990F uit 2010, zie ik dat de de achteras flink hoger staat dan de vooras die onder een flinke last lijkt gebukt te gaan. Niet alleen bij onze camper, bij vrijwel alle (integrale) campers doet zich dit verschijnsel voor.
De kritiek op de vooras van de Ducato: een bonkende, te korte veerslag waardoor een tekort aan comfort ontstaat en (vooral in advertenties te zien en te lezen) kritiek op het esthetische aspect van de vooras: hij duikt naar beneden.
Op beide aspecten van kritiek kan ik me wat voorstellen. Zelf heb ik overigens nooit iets gemerkt van een bonkende voorvering, wel van een vrij stugge vering die ook z'n voordelen heeft. Over schoonheid kunnen we hier beter niet discussiëren.
Blijft bij mij de vraag over waarom Fiat die uit camperland Duitsland hier veel vragen over krijgt, nooit een poging heeft gedaan om zijn toch al sterke positie als camperonderstel, met een simpele en kostenloze ingreep te verstevigen. Zijn er soms deals gesloten met leveranciers van versterking van de voorvering die als dank de Ducato als camperonderstel blijven steunen?
Ik weet wel: wij camperaars hebben een gewichtsprobleem. Juist daarom lijkt mij dat we ten onrechte kijken naar de vooras. Het probleem met een geringe beladingsgraad vraagt vooral aandacht voor de achteras. Belading van de achteras doet de vooras ontlasten. Wie ooit de grenzen van het laadvermogen flink heeft opgezocht, weet dat een voorwielaangedreven camper hier niet blij mee is: de tractie wordt minder, het stuurgedrag wordt zweverig en daarmee wordt het alom geprezen weggedrag van de Ducato geweld aangedaan. Verstevigde voorvering verergert volgens mij het probleem alleen maar. Enige voordeel dat ik bij verstevigde voorvering kan bedenken is een enkele procent brandstofbesparing door een iets vlakker liggend frontaaloppervlak waardoor de luchtweerstand iets afneemt.

Micha
Ik reis dus ik besta
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven



Bericht door DHM »

Ik heb zojuist mijn voorvering vervangen en achter hulpveren geplaatst en het rijden is nu als een personenwagen, geweldig.
Maar zoals wel meer hier in het forum verteld, je moet bij de inkoper zijn van de camperbouwers, die bezuinigen op alles wat maar kan om de basisprijs gunstig te houden.
Fiat of Mercedes of Renault kunnen heus wel aangepaste chassis leveren als je ze maar besteld tegen meerprijs.
En event. nieuwe eigenaars moeten bij aankoop eigenlijk onderhandelen over de vering.
De dealers zullen er uit hun zelf niet over beginnen.
Q7audi
Berichten: 222
Lid geworden op: wo 09 okt 2013, 13:15

Re: Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven



Bericht door Q7audi »

Er is wel een verklaring voor ... als je bijvoorbeeld voor een licht motortype gaat bv 2.3
Koopt de camperbouwer hier voor het lichte truckje waar een alko chassie wort aan geschroeft
Het truckje heeft dan dunnere veren ... als bv een 2.8 en 3.0 ltr die hebben dus zwaardere veren en dempers
De bouwer veranderd niks aan het rijgedeelte want dat kost hun geld ( en ja het moet voor weinig

Daarom wat hier boven staat voor je koopt onderhandelen over zwaardere veren , kost je niks en ze laten je echt niet
weg lopen ;;-)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven



Bericht door de Jonckheer »

Het is eigenlijk heel simpel: je krijgt wat je besteld. Fiat kun je hier niet de verantwoordelijkheid toeschuiven, zij weten immers niet wat er op hun onderstellen wordt gebouwd. Het is de camperbouwer die door bezuinigingen of gebrek aan vakmanschap de verkeerde vering besteld.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven



Bericht door Inferno »

Allemaal deels waar. Fiat levert de basis. En die voldoet voor wat fiat levert. Niets meer en niets minder. Ook de 3.0 is bagger met de standaard veren, ik weet het want ik heb ze zelf vervangen. Fiat weet namelijk niet wat de camperbouwer gaat toevoegen en kan daar dus ook geen vering voor leveren. Dus er zit onder wat met een leeg al-ko chassis goed staat. Bijna niets...
Krijg je de sterkere veren heb je ineens wel een veerweg en blijkt de camper veel beter tereageren bij zijwind en het passeren van vrachtautos. Is dat fiat aan te rekenen? Deels, maar waarschijnlijk heeft het inderdaad meer te maken met de inkopers en de camperbouwers. Die hebben uiteindelijk de verantwoordelijkheid over het totale product.
Q7audi
Berichten: 222
Lid geworden op: wo 09 okt 2013, 13:15

Re: Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven



Bericht door Q7audi »

Ook deels waar onder een 2.3 zitten nou eenmaal lichtere dempers en veren.
Je wil een 2.3 dan gaan ze de vering niet aanpassen , als ze dat wel doen ,en ze zouden er Carssuport veren opdoen.
wil niemand er meer voor betalen
Bij de 3.0 zitten al een zwaarder demper en veren , dus zal het fiat een bout zijn wat er op gebouwd wort.
Vergeet niet het blijft een vrachtwagentje.

Dus bij koop andere veren ,maar men kiest bij onderhandelen liever voor andere dingen.
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven



Bericht door laika kreos 3009 »

ik heb afgelopen zomer de voorveren laten vervangen door veren van VB (de blauwe). In het kampeerauto magazine van NKC (december) staat hierover een artikel. Een hele verbetering t.o.v. de standaard. Slechte weggedeelten worden beter "verteerd". Het comfort is toegenomen. Zijwind gevoeligheid is afgenomen. Het veert gewoon beter! Wanneer de voorveren het beter doen, dan merk je dat ook aan de achterkant (alko maxi breedspoor). We praten hier over een laika kreos 3009. Beladen toch al gauw 3500 kg. Nu dit zo goed bevalt denk ik ook na over de achterveren (carsupport stalen veren of luchtvering). Ik ben nu eenmaal gesteld op comfort. Vandaar! Als er ooit (over een paar jaar) een nieuwe gekocht wordt zal ik dit zeker meenemen in de onderhandelingen. Eigenlijk moet dit een standaard worden af camperfabriek (zij zijn verantwoordelijk voor de specificatie van de "auto"). Persoonlijk vind ik een goed op de camper afgestemde vering belangrijker dan een "pretpakket" voor de camper (die hoort er in feite standaard bij). Dus kopers van nieuwe campers onderhandel dit erbij dan is het heel snel een standaard! Dat is later ook weer goed voor een koper op de 2e handsmarkt! x:D

grt. Andre x:D
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven



Bericht door Kroppie »

en wat te denken van die fiat reklamekreet : ""born to be a motorhome"".

weten ze bij fiat dan niet dat een camper altijd aan het max gewicht zit ?
zij zijn zeker mede schuldig ,want ze weten donders goed aan wie die dingen geleverd worden

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Q7audi
Berichten: 222
Lid geworden op: wo 09 okt 2013, 13:15

Re: Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven



Bericht door Q7audi »

Natuurlijk weet Fiat Peugeot en Citroën dit ... Maar als de bouwers tegen fiat zeggen we willen allemaal comfort veren.
Zal Fiat dat heus wel leveren maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.
want dan zal de productielijn moeten worden aan gepast.

En wie betaald dat de bouwer niet ,die houden al zo weinig over aan een Camper :oops: :)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven



Bericht door Cee Pee »

Q7audi schreef:Maar als de bouwers tegen fiat zeggen we willen allemaal comfort veren. Zal Fiat dat heus wel leveren maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.
Maar dat is wel stukken goedkoper dan achteraf andere veren laten inbouwen, en als de grotere afnemers van Fiat/Peugeot/Citroën dit bedingen is het zeer wel mogelijk dat het standaard wordt.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven



Bericht door Inferno »

Fiat is het meest verkochte camperchassis omdat fiat in alle gevallen de goedkoopste is. Fiat wil de naam onder campers houden en daarvoor bieden ze hun waren aan camperbouwers voor onvergelijkbare lage prijzen. Een Mercedes of vw is altijd duurder. Een ford die een stuk kleiner is kan nog net mee. Renault gaat ook al lastiger.
Maar je zal weer gaan zien dat er een verschuiving komt. De x250 is inmiddels 7 en zal naar verwachting nog Max een jaar of drie meegaan. Dan zullen campers ineens weer meer op chassis verschijnen die nog een paar jaar meegaan. Want een nieuwe camper op een oude fiat verkoopt nu eenmaal lastiger.

Qua achterverering hoef je bij al-ko niet echt iets te doen. Beter is het voor de optie te gaan met het zware chassis. Dan heeft die al-ko altijd voldoende veerweg en hoef je alleen de fiat aan te passen.
Naderhand is overigens niets te doen aan het al-ko chassis dan het bijplaatsen van hulpveren. Wil je dat anders moet je het af fabriek bestellen.

Qua luchtvering zou ikd at eens willen voelen. Het is over het algemeen wat slechter beheersbaar. Dat wil zeggen, de stalenveer heeft een bepaalde veerkarakteristiek. Die is in het ontwerp meegenomen. Zo'n veer heeft bijvoorbeeld een eerst stukje zacht en dan progressief stijver on de vering af te remmen. Dat heeft de voorkeur boven een veerweg zonder die nuances zoals bij lucht het geval is.

De blauwe veren die hier genoemd worden zijn overigens een kopie van het ontwerp van Carsupport.
Q7audi
Berichten: 222
Lid geworden op: wo 09 okt 2013, 13:15

Re: Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven



Bericht door Q7audi »

Cee Pee schreef:
Q7audi schreef:Maar als de bouwers tegen fiat zeggen we willen allemaal comfort veren. Zal Fiat dat heus wel leveren maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.
Maar dat is wel stukken goedkoper dan achteraf andere veren laten inbouwen, en als de grotere afnemers van Fiat/Peugeot/Citroën dit bedingen is het zeer wel mogelijk dat het standaard wordt.

Cor
Nou Cee Pee als je goede geschikte veerspanners hebt is het in nog geen 3 uur gepiept
De prijzen van de spiralen geeft meer te denken

Goed koper kan het nooit zijn busjes chassei cabine komen allemaal van de zelfde band
om het dan voor campers anders te doen , zal er toch het een en ander aan gepast moeten worden
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven



Bericht door eef van baal »

waarom altijd op de bouwers schelden, kijk eens naar het gebruik, altijd teveel gewicht>3500.
en daar is het dus niet voor gemaakt.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Heeft Fiat de Ducato echt onjuiste voorvering meegegeven



Bericht door Inferno »

Eef, ik geloof dat je het niet helemaal gelezen hebt.
Plaats reactie