sensor oliedruk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

sensor oliedruk



Bericht door jepebe »

Onlangs een gereviseerde dynamo in mijn ducato '91 gehangen. Operatie byzonder goed geslaagd.

Daarbij onder de camper liggend zag ik met mijn lekenverstand voor die dynamo onderaan de amper een bak waarvan ik vermoed dat het het oliecarter is. Achteraan die bak op ca 5 cm van de onderkant een soort plugje met een draadje eraan. Is dit de oliedruksensor?

Bij het verwijderen van de oude dynamo sluit ik niet uit dat die dynamo een paar keer met z'n volle gewicht op dat draadje heeft gelegen.

je raadt het al: nu brandt permanent het lampje van de oliedruk.....

Als dat draadje doet wat ik denk dat 't doet (of eigenlijk niet meer doet wat het moet doen), en dat is mijn vraag, dan wil ik morgen eerst eens kijken of het nog goed vast zit, of het niet gebroken is.

Daarna maar de sensor losschroeven en vervangen lijkt me. Kun je die sensor losdraaien van onderaf/achteraf, zonder dat dan de olie eruit loopt?

Ik heb een stukje gereden. Het oliepeil is dik in orde. De temperatuur loopt niet ineens heel erg op en komt helemaal niet hoger dan normaal, meter blijft op ca 90 graden.

IK kan me niet voorstellen dat gedurende een paar dagen stilstand tijdens het knutselen aan de dynamo ineens de oliedrukpomp de geest heeft gegeven. Is er een simpele manier voor mij om te zien of die oliedrukpomp werkt?

Alternatief is wegenwacht laten komen en melden dat ik me wat zorgen om dat lampje maak, maar ik vind dat wat lullig, omdat ik t misschien zelf heb veroorzaakt, of ben ik nu roomser dan de paus?
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: sensor oliedruk



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik ben niet van zins om nu onder de camper te duiken want die staat tot aan de assen in de modder.

Heb jij een 2,5 diesel? Dan kan het idd zo zijn dat je de oliedrukschakelaar hebt beschadigd of het draadje is los? Je kunt hem er gewoon uitdraaien doe dat dan als hij een tijdje gestaan heeft. Er zal heel ietsje olie uitlopen, misschien enkele druppels.
Tenzij hij echt kapot is, zou het gewoon ook het stekkertje kunnen zijn. Even goed nakijken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: sensor oliedruk



Bericht door isoplus »

Wellicht kun je in het kleppendeksel kijken(vroeger kon dat door de olievuldop), als dat bij jou mogelijk is , dan de motor starten, even laten lopen , weer stoppen en direct daarna in het kleppendeksel kijken.
Als het daar binnen druipt van de olie is er met je oliepomp niets ernstig verkeerd, maar heb je hoogst waarschijnlijk de sensor of het kabeltje genekt.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: sensor oliedruk



Bericht door jepebe »

dat het daar kleddert van de olie is me wel duidelijk, dat had ik al gezien. Ik denk dat het de sensor of t draadje is....
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Ronk
Berichten: 497
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 22:25

Re: sensor oliedruk



Bericht door Ronk »

Als het draadje onderbroken is kan het oliedruklampje niet gaan branden.

Als het draadje contact maakt met de massa gaat die branden.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: sensor oliedruk



Bericht door @3 »

jepebe schreef:...onder de camper liggend zag ik met mijn lekenverstand voor die dynamo onderaan de amper een bak waarvan ik vermoed dat het het oliecarter is. Achteraan die bak op ca 5 cm van de onderkant een soort plugje met een draadje eraan. Is dit de oliedruksensor?
Nee, dat is een olieniveau sensor.
De oliedruksensor zit halverwege het blok gemonteerd. Zeg maar ergens tussen de cilinderkop en het oliecarter.
Het eventuele beschadigen van de draadjes van de olieniveausensor leiden niet tot het branden van de oliedruklamp. Maar wellicht heb je wel de draad van de oliedruksensor per ongeluk losgemaakt met het dynamogeworstel. Kijk daarom halverwege de motor naar een soortgelijk sensorhuis met een losse stekker/draad.
jepebe schreef:Alternatief is wegenwacht laten komen en melden dat ik me wat zorgen om dat lampje maak,
Daar is de wegenwacht toch niet voor. Dan moet je de garage bellen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
geuze
Berichten: 1637
Lid geworden op: ma 11 sep 2006, 22:07

Re: sensor oliedruk



Bericht door geuze »

jepebe schreef:Alternatief is wegenwacht laten komen en melden dat ik me wat zorgen om dat lampje maak,
Daar is de wegenwacht toch niet voor. Dan moet je de garage bellen.[/quote]
Waarom kun je daar de wegenwcht niet voor bellen? Wordt wel voor minder erge dingen gebeld
En een brandend olie lampje is wel iets ergers
pluk de dag voor je het weet is het over
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: sensor oliedruk



Bericht door jepebe »

gefixt!!!

Ik heb de draad van de sensor voor de druk vastgeschoven, en die onderste zat helemaal los, ook vastgemaakt, en alles werkt weer. nog 5 weken......dan lekker heel erg lang en ver weg ermee!
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Plaats reactie