Bedieningspaneel Trumatic C
- jaap en greet
- Berichten: 387
- Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
- Locatie: Rotterdam en omstreken
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
Ik heb onder het dashboard gekeken zowel aan de bestuurderskant als
bijrijderskant en daar niks waargenomen wat betreft elektrablok.
Zal morgen even op mijn rug gaan liggen met looplamp om te kijken
of het verder weg is gemonteerd. Maar op het eerste gezicht zag ik daar niks.
Enne, even op mijn rug liggen, ik ben ook geen achttien meer hahahaha
bijrijderskant en daar niks waargenomen wat betreft elektrablok.
Zal morgen even op mijn rug gaan liggen met looplamp om te kijken
of het verder weg is gemonteerd. Maar op het eerste gezicht zag ik daar niks.
Enne, even op mijn rug liggen, ik ben ook geen achttien meer hahahaha
Jaap.
- jaap en greet
- Berichten: 387
- Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
- Locatie: Rotterdam en omstreken
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
reinolt schreef:Volg de draden vanaf de 230V ingang. Dat moet bij het elektroblok uitkomen.
Als dat zo is ga ik dat morgen ook doen.
Jaap.
- jaap en greet
- Berichten: 387
- Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
- Locatie: Rotterdam en omstreken
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
Daar ik geen electromonteur of technicus ben ga ik het zo duidelijk mogelijk
in eigen bewoording proberen uit te leggen
Bij nader onderzoek zit er in de hangkast boven de boiler een plastic kap met daar achter, voor mij,
de volgende verrassing:
Als eerste zit daar de achterkant van het kastje van de walaansluiting.
Daarnaast zit een aardlekschakelaar, en daar weer naast 2 grijze dozen van ongeveer
10x10cm.
Vanaf het kastje van de walstroom loopt er een witte draad naar de onderkant van de
aardlek, waarschijnlijk inkomend, voorzien van blauw,bruin en groen/gele draad.
Bovenkant aardlek, waarschijnlijk uitgaand, loopt de draad naar de eerste doos alwaar zich een grote kroonsteen in bevind.
Uitgaand van de kroonsteen gaat er een draad naar beneden en een naar boven.
De bovenste draad gaat vervolgens naar een 220 stopcontact wat boven de treinzit in een van de kastjes is gebouwd.
De onderste uitgaande draad gaat volgens mij naar een stopcontact wat zit in een kastje aan de andere kant van de camper!!
In de volgende grijze doos komen 5 zwarte draden bij elkaar welke allemaal zijn voorzien van een bruine en een blauwe draad.
Een van de draden is voorzien van een rood plakbandje, nog een draad met 2 rode plakbandjes en een draad met een geel plakbandje. De overige 2 draden zijn nergens van voorzien. Deze draden lopen allemaal naar beneden naar het kastje waar de boiler staat.
Mijn conclusie is dat de originele elektrokast en waarschijnlijk de omvormer uit de camper zijn gehaald.
Ik kan er naast zitten maar nogmaals ik ben geheel leek op dit gebied.
in eigen bewoording proberen uit te leggen
Bij nader onderzoek zit er in de hangkast boven de boiler een plastic kap met daar achter, voor mij,
de volgende verrassing:
Als eerste zit daar de achterkant van het kastje van de walaansluiting.
Daarnaast zit een aardlekschakelaar, en daar weer naast 2 grijze dozen van ongeveer
10x10cm.
Vanaf het kastje van de walstroom loopt er een witte draad naar de onderkant van de
aardlek, waarschijnlijk inkomend, voorzien van blauw,bruin en groen/gele draad.
Bovenkant aardlek, waarschijnlijk uitgaand, loopt de draad naar de eerste doos alwaar zich een grote kroonsteen in bevind.
Uitgaand van de kroonsteen gaat er een draad naar beneden en een naar boven.
De bovenste draad gaat vervolgens naar een 220 stopcontact wat boven de treinzit in een van de kastjes is gebouwd.
De onderste uitgaande draad gaat volgens mij naar een stopcontact wat zit in een kastje aan de andere kant van de camper!!
In de volgende grijze doos komen 5 zwarte draden bij elkaar welke allemaal zijn voorzien van een bruine en een blauwe draad.
Een van de draden is voorzien van een rood plakbandje, nog een draad met 2 rode plakbandjes en een draad met een geel plakbandje. De overige 2 draden zijn nergens van voorzien. Deze draden lopen allemaal naar beneden naar het kastje waar de boiler staat.
Mijn conclusie is dat de originele elektrokast en waarschijnlijk de omvormer uit de camper zijn gehaald.
Ik kan er naast zitten maar nogmaals ik ben geheel leek op dit gebied.
Laatst gewijzigd door jaap en greet op vr 12 apr 2013, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaap.
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
Ergens in jullie camper moet toch een lader staan voor de boordaccu, ik neem tenminste aan dat je ook over 12 volt beschikt als het spul aan de walstroom aangesloten is?
Kijk nog eens goed in het kastje waarin de boiler staat(of in de garage als je die hebt).
Het kan natuurlijk zijn dat je geen E.B.(electroblok) hebt met alle zekeringen en aansluitingen, dan moeten er toch zekeringen tussen de voeding en de gebruikers zitten, dat hoop ik tenminste voor jullie. Normaal worden de 12 volt gebruikers zoals pomp, koelkast en t.v. aangesloten op het E.B., daar zitten ook de zekeringen.
Vraag anders even assistentie van iemand die wel technisch is, zonder zekeringen is de installatie niet erg veilig(kortsluiting/brand).
Kijk nog eens goed in het kastje waarin de boiler staat(of in de garage als je die hebt).
Het kan natuurlijk zijn dat je geen E.B.(electroblok) hebt met alle zekeringen en aansluitingen, dan moeten er toch zekeringen tussen de voeding en de gebruikers zitten, dat hoop ik tenminste voor jullie. Normaal worden de 12 volt gebruikers zoals pomp, koelkast en t.v. aangesloten op het E.B., daar zitten ook de zekeringen.
Vraag anders even assistentie van iemand die wel technisch is, zonder zekeringen is de installatie niet erg veilig(kortsluiting/brand).
- jaap en greet
- Berichten: 387
- Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
- Locatie: Rotterdam en omstreken
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
Op het dashboard zit ook nog een bedieningspaneel.
Met daarop:
Hoofdschakelaar.
4 (Druk) zekeringen met een symbool eronder. Nul met een kruisje en dan, van links
naar rechts, I-II-III-***
Daarboven zit de digitale klok.
Vervolgens een drukschakelaar met I accu II accu, de uitslaande meter voor stroom en water
en vervolgens een drukschakelaar voor inhoud schoon/vuil watertank.
Met daarop:
Hoofdschakelaar.
4 (Druk) zekeringen met een symbool eronder. Nul met een kruisje en dan, van links
naar rechts, I-II-III-***
Daarboven zit de digitale klok.
Vervolgens een drukschakelaar met I accu II accu, de uitslaande meter voor stroom en water
en vervolgens een drukschakelaar voor inhoud schoon/vuil watertank.
Jaap.
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
Nou komen we in de buurt, op schepen worden ook deze "drukzekeringen" wel toegepast.
Als het goed is werkt dat automatisch, dus bij te hoge belasting pikt de zekering uit.
Als de zekering weer afgekoeld is kan je door simpel in drukken de voeding weer herstellen.
Is het gezekerde apparaat defect, pikt de zekering direct of na enige tijd weer uit.
Dus druk die zekeringen even goed in en kijk of de verwarming gaat lopen.
Alternatief kan je onder dat paneeltje meten of er op de uitgangen wel spanning staat, dat kan je beter door een technische vriend laten doen.
Sluiting maken met 12 volt kan namelijk aardige brandwonden opleveren, vooral bij hoge stromen.
Als de zekering direct weer uitpikt zit er in het betreffende apparaat sluiting.
Als het goed is werkt dat automatisch, dus bij te hoge belasting pikt de zekering uit.
Als de zekering weer afgekoeld is kan je door simpel in drukken de voeding weer herstellen.
Is het gezekerde apparaat defect, pikt de zekering direct of na enige tijd weer uit.
Dus druk die zekeringen even goed in en kijk of de verwarming gaat lopen.
Alternatief kan je onder dat paneeltje meten of er op de uitgangen wel spanning staat, dat kan je beter door een technische vriend laten doen.
Sluiting maken met 12 volt kan namelijk aardige brandwonden opleveren, vooral bij hoge stromen.
Als de zekering direct weer uitpikt zit er in het betreffende apparaat sluiting.
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
Volgens je verhaal zitten er dus maar 2 wandcontactdozen van 230V in je kampeerauto??jaap en greet schreef: In de volgende grijze doos komen 5 zwarte draden bij elkaar welke allemaal zijn voorzien van een bruine en een blauwe draad.
Een van de draden is voorzien van een rood plakbandje, nog een draad met 2 rode plakbandjes en een draad met een geel plakbandje. De overige 2 draden zijn nergens van voorzien. Deze draden lopen allemaal naar beneden naar het kastje waar de boiler staat.
Beiden komen uit die eerste doos.
Zijn dat de enige 230V wandcontactdozen of zijn er nog meer???
Volgens mij is deze doos met deze deze 2 wandcontactdozen later gewoon zelfs aangelegd.
Dan ontbreekt er volgens mij nog wat in je verhaal.
Vanaf de zekering gaat er dus een een draad van de 230V naar de eerste doos met een aftakking via een kroonsteen naar 2 wandcontactdozen.
Dan de tweede doos.
Volgens je verhaal komen daar 5 draden bij elkaar.
Om te beginnen de aanvoerdraad van 230V. Maar in je verhaal kom ik nergens tegen waar die dan vandaan moet komen.
Normaal recht vanaf de zekering. Maar volgens je verhaal gaar er alleen eentje naar de eerste doos.
Van al betere knutselwerk zou ik me nog kunnen voorstellen dat er vanaf de eerste doos eentje naar de tweede doos gaat. Maar volgens je verslag is dat niet zo. (Of misschien toch nog even nakijken).
Dus als één draad de 230v is dan heb je er nog 4 over.
Eéntje voor de koelkast
Eéntje voor je electroblok
Misschien toch nog twee voor een paar wandcontactdozen die je nog niet gevonden hebt?
Waarschijnlijk zit er een Cramer electroblok in je kampeerauto.
Of staat er behalve Dethelffs toevallig niet Calira op je bedieningspaneel
- jaap en greet
- Berichten: 387
- Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
- Locatie: Rotterdam en omstreken
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
Dank je voor het antwoord Isoplus.
Ik heb maar 2x 230 volt wandcontactdozen kunnen vinden.
Volgens mij zijn die zwarte draden onderling dmv kroonsteentjes met
elkaar verbonden.
Zelf heb ik het idee dat er bewust voor is gekozen de 230v wandcontactdozen rechtstreeks
van de walstroom aan te sluiten, zonder tussenkomst van wat dan ook.
Ik zie wel dat het niet standaard is dus later er ingebouwd is door de vorige eigenaar(s)
Ik zal ook kijken hoe het een en ander gezekerd is?
Morgen ga ik weer kijken Jacques en dan lees je het wel weer.
Ik heb maar 2x 230 volt wandcontactdozen kunnen vinden.
Volgens mij zijn die zwarte draden onderling dmv kroonsteentjes met
elkaar verbonden.
Zelf heb ik het idee dat er bewust voor is gekozen de 230v wandcontactdozen rechtstreeks
van de walstroom aan te sluiten, zonder tussenkomst van wat dan ook.
Ik zie wel dat het niet standaard is dus later er ingebouwd is door de vorige eigenaar(s)
Ik zal ook kijken hoe het een en ander gezekerd is?
Morgen ga ik weer kijken Jacques en dan lees je het wel weer.
Jaap.
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
Dat is normaal.jaap en greet schreef: Zelf heb ik het idee dat er bewust voor is gekozen de 230v wandcontactdozen rechtstreeks
van de walstroom aan te sluiten, zonder tussenkomst van wat dan ook.
De wandcontactdozen worden via een zekering (en verdeeldoos) aangesloten op de buitenaansluiting.
Maar bij jouw is er schijnbaar nog een extra doos gemaakt voor 2 (extra) wandcontactdozen.
- jaap en greet
- Berichten: 387
- Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
- Locatie: Rotterdam en omstreken
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
De 2 dozen zitten wel naast elkaaar maar zitten niet met elkaar verbonden.
Ik heb er foto,s van gemaakt maar weet deze niet hier te plaatsen!!
Ik heb er foto,s van gemaakt maar weet deze niet hier te plaatsen!!
Jaap.
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
Je concentreert je nu wel erg op die 2 dozen, maar je bent toch op zoek naar eventuele zekeringen voor je Truma C???
Matr hier heb je dus nog geen antwoord op gegeven.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=8401454
Of via http://www.tinypic.com/
Matr hier heb je dus nog geen antwoord op gegeven.
foto's plaatsen:jaap en greet schreef: Of staat er behalve Dethelffs toevallig niet Calira op je bedieningspaneel
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=8401454
Of via http://www.tinypic.com/
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
Wat ik nou in het hele verhaal mis is het typ Dethleff's en of de eigenaar misschien gezegend is met een handleiding
Knaus TI Sport 650 2007
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
Als je niet weet welke merk en type kampeerauto de TS heeft dan heb je vast het startbericht niet gelezen.
- jaap en greet
- Berichten: 387
- Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
- Locatie: Rotterdam en omstreken
Re: Bedieningspaneel Trumatic C
javanes schreef:Je concentreert je nu wel erg op die 2 dozen, maar je bent toch op zoek naar eventuele zekeringen voor je Truma C???
Matr hier heb je dus nog geen antwoord op gegeven.foto's plaatsen:jaap en greet schreef: Of staat er behalve Dethelffs toevallig niet Calira op je bedieningspaneel
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=8401454
Of via http://www.tinypic.com/
Je hebt gelijk over die dozen, maar ik ben nog steeds geen zekeringen tegengekomen
behalve dan die in het dashboardkastje en op het paneel op het dashboard.
Maar ik val qua stroom hier van de ene in de andere verbazing, ondanks dat ik er
geen verstand van heb.
Ik ga proberen de diverse foto,s erop te krijgen!!
Jaap.