Bedieningspaneel Trumatic C

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Bedieningspaneel Trumatic C



Bericht door isoplus »

Omdat je toch terug gaat naar de verkoper is het handig te vragen:
1) Waar komt de 12 volt gelijkstroom vandaan?
2) hoe zijn de diverse verbruikers in de opbouw gezekerd en waar zitten de 12 volt zekeringen voor:
a) de waterpomp.
b) de kachel.
c) de koelkast.
d) de verlichting.
e) afzuigkap en ventilatoren(als je die hebt).

Het electroblok wordt er wel eens vaker uitgesloopt, omdat men meent dat het storinggevoelig is.
De oorzaak van storingen kan heel divers zijn, maar goed als het er uit is, dan moet je met het spul leven zoals het opgeleverd is, mits een en ander werkt!!
Je moet dus zonder aan de walstroom 220 volt aangesloten te zijn het onderstaande werkende hebben:

A) 12 volt gelijkstroom vanuit de boordaccu(niet de startaccu!!).
B) de waterpomp en alles wat bovenstaat onder b t/m e.

Bovendien mag je eisen dat alles fatsoenlijk afgezekerd is en dat de plaats van de zekeringen bekend is.
Je mag tegenwoordig ook eisen dat er een aardlekschakelaar in de 220 volt voeding geplaatst is, dat is veiligheid en stand der techniek.
Het wordt niet anders als je de camper gekocht hebt, zoals gezien, immers het gekochte moet aan redelijk te stellen eisen voldoen.
Hetgeen betekent, dat alles tenminste moet werken al zou het verouderd en gebruikt zijn.

Succes!
Gebruikersavatar
jaap en greet
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
Locatie: Rotterdam en omstreken

Re: Bedieningspaneel Trumatic C



Bericht door jaap en greet »

isoplus schreef:Omdat je toch terug gaat naar de verkoper is het handig te vragen:
1) Waar komt de 12 volt gelijkstroom vandaan?
2) hoe zijn de diverse verbruikers in de opbouw gezekerd en waar zitten de 12 volt zekeringen voor:
a) de waterpomp.
b) de kachel.
c) de koelkast.
d) de verlichting.
e) afzuigkap en ventilatoren(als je die hebt).

Het electroblok wordt er wel eens vaker uitgesloopt, omdat men meent dat het storinggevoelig is.
De oorzaak van storingen kan heel divers zijn, maar goed als het er uit is, dan moet je met het spul leven zoals het opgeleverd is, mits een en ander werkt!!
Je moet dus zonder aan de walstroom 220 volt aangesloten te zijn het onderstaande werkende hebben:

A) 12 volt gelijkstroom vanuit de boordaccu(niet de startaccu!!).
B) de waterpomp en alles wat bovenstaat onder b t/m e.

Bovendien mag je eisen dat alles fatsoenlijk afgezekerd is en dat de plaats van de zekeringen bekend is.
Je mag tegenwoordig ook eisen dat er een aardlekschakelaar in de 220 volt voeding geplaatst is, dat is veiligheid en stand der techniek.
Het wordt niet anders als je de camper gekocht hebt, zoals gezien, immers het gekochte moet aan redelijk te stellen eisen voldoen.
Hetgeen betekent, dat alles tenminste moet werken al zou het verouderd en gebruikt zijn.

Succes!

Ik neem dit zeker allemaal mee naar de verkoper.

Zonder walstroom werken de waterpomp, koelkast en verlichting wel

via de boordaccu.

In principe zou het dan zo zijn dat alleen de boiler overblijft welke hij werkend moet maken,

inclusief de ontluchting en de vorstbeveiliging.



Tot zover bedankt.
Jaap.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Bedieningspaneel Trumatic C



Bericht door javanes »

jaap en greet schreef: Zonder walstroom werken de waterpomp, koelkast en verlichting wel
via de boordaccu.
Als het een absorptiekoelkast is dan mag die niet werken op 12V van de HH acu als de motor niet draait.
Als je een compressor koelkast hebt dan wel.

Het verschil zit hem o.a. in het werken op gas.
Een compressor koelkast kan namelijk niet op gas.

Ik heb je eerder gevraagd of alle functies van je bedieningspaneel werken.
Je hebt daar volgens mij nog geen antwoord op gegeven.
Normaal zit dat paneel namelijk aangesloten op een electroblok.

Of er ergens een electroblok is geplaatst zou je eventueel kunnen zien aan de verlichting.
Aan de "walstroom" kan de verlichting feller branden dan op de accu.
Maar met ledverlichting ze je dat verschil (bijna) niet.
Ook de pomp kan wellicht wat sneller draaien.
Dus even binnen kijken/luisteren als iemand buiten de stekker er uit haalt.

En of je kunt eisen dat er een aardlekschakelaar is gemonteerd in een kampeerauto van dit bouwjaar is nog maar vraag. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaap en greet
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
Locatie: Rotterdam en omstreken

Re: Bedieningspaneel Trumatic C



Bericht door jaap en greet »

[quote="javanes"][quote="jaap en greet"]



Ik heb je eerder gevraagd of alle functies van je bedieningspaneel werken.
Je hebt daar volgens mij nog geen antwoord op gegeven.
Normaal zit dat paneel namelijk aangesloten op een electroblok.



Het bedieningspaneel op het dashboard werkt volgens mij goed.

Schakelaar 12 volt on/off werkt.

Drukschakelaar schoon en vuil water werkt dus meter slaat gewoon uit,

idem voor hh accu.
Jaap.
Gebruikersavatar
jaap en greet
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
Locatie: Rotterdam en omstreken

Re: Bedieningspaneel Trumatic C



Bericht door jaap en greet »

Rechts onder het dashboard zit het elektroblok.

Om hier bij te komen moet je een deel van het dashboard

onder het kastje losschroeven ( 6 schroefjes)

Je moet het maar weten :D

Wat betreft de boiler, daarop zit een kast met printplaat

en daar was een van de zekeringen kapot.

Na vervanging heet water en kachelwarmte :D

Bij het keukenblok had ik ook geen koud water.

Hier bleek dat de kraan kapot was.

Alles is door de verkopende partij netjes vervangen en in orde gemaakt.
Jaap.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Bedieningspaneel Trumatic C



Bericht door javanes »

jaap en greet schreef:Rechts onder het dashboard zit het elektroblok.
Wat betreft de boiler, daarop zit een kast met printplaat
en daar was een van de zekeringen kapot.
Ook weer opgelost.


Maar volgens mij is dat allemaal al een keer genoemd:
Er was o.a. al een paar keer gevraagd om eens goed onder je dashboard bij het dashboardkastje te kijken.
Dat is/was namelijk een geliefde plek bij Dethleffs voor het electroblok.
javanes schreef:Nu weet ik wat je bedoelt.
Je zou die glaszekering eens kunnen controleren met een multimeter.
Mocht hij kapot zij dan wel vervangen door een exemplaar van dezelfde waarde en kijken of het een snelle zekering is of een trage. (T of F)
javanes schreef:Kijk dan eventueel ook nog eens onder het dashboard ter hoogte van het dashboardkastje.
Marinus schreef:Wellicht onder het dashboard ter hoogte van de zekeringkast, maar dan eronder.
Dus even op je rug liggen en kijken.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaap en greet
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
Locatie: Rotterdam en omstreken

Re: Bedieningspaneel Trumatic C



Bericht door jaap en greet »

Ik had daar ook gekeken, Jacques alleen de kast zit ook nog achter

een plastic kap gebouwd dus niet waarneembaar voor het oog.

In ieder geval allemaal bedankt voor de nuttige reacties :bow:
Jaap.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Bedieningspaneel Trumatic C



Bericht door isoplus »

Mooi, dat de verkopende partij goed meewerkt, dat is wel eens anders.
Veel plezier met de camper.
jet55
Berichten: 460
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 10:06

Alles gezond ? En vraag



Bericht door jet55 »

Hallo Jack,
Alles nog gezond bij jullie en zijn alweer onderweg ?
Wij hebben wat tochtjes in NL gemaakt.
Onze boiler is ermee opgehouden
Nu heb ik de glaszekering in de boilerbehuizing laten vallen ☹️
Kan ik deze vervangen door een gewone zekering?
En weet jij hoe je hem kan resetten ?
De boiler is 6 jaar oud.
Groeten van Manon en Han
Jet op het forum
Plaats reactie