Schokbrekers vervangen Ducato 230

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door Marius »

Onze ducato is weer voor een jaartje goedgekeurd, wel zoals de afgelopen 2 jaar met de opmerking dat de schokdemper rechtsvoor "zweet". (met dat gewicht boven op me zou ik ook gaan zweten maar dat terzijde.. :crazy: )

Even goed vandaag maar eens aan begonnen, het rijgedrag begon me ook aardig te irriteren (een amerikaanse sloep was er niets bij).
ff overleg met javanes gehad over werkplaatshandeboeken, die volgens hem erg summier waren met deze info gewoon maar begonnen.
Afbeelding
Halve dashboard moet uit elkaar om bij de bovenste bevestigings punten te komen.
Eerst rechts proberen, daar is het dashboard het makkelijkste te demonteren.

Afbeelding

Achter deze kabel zooi zaten net voor het nemen van deze foto nog 3 bouten van de bevestiging van het top lager.
Maatje 16mm, die dop heb ik net niet dus met de ringsleutel er langs af wurmen zonder al te veel kabels kapot te trekken.. :?

Afbeelding
Maar hij ligt op de werkbank in de schuur.
Even kant voor kant doen nu, de veren spanner die ik gebruik ligt bij een maatje in de garage dus moet ik even met dit geheel en de nieuwe op en neer naar hem.
tevens wist ik niet zeker welk type en wat ik moest gaan bestellen, maar de OEM nummers staan netjes op de veerpoot.
Morgen dus even 2 nieuwe + achter schokbrekers bestellen.

Leuk klusje zo, gelukkig is het niet meer zo koud als vorige week.. 8-)
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
MRO
Berichten: 44
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 15:18
Locatie: Betuwe

Re: Schokbrekers vervangen ducato 230



Bericht door MRO »

Goed bezig!
Als je toch bezig bent; ik ken de constructie van de ducato niet maar als je ook nog een toplager hebt bovenin de veerpoot is het handig om die ook gelijk te vervangen.

Misschien voor jou niet nodig maar als algemene raad; kijk heel erg uit bij veerpoten zoals deze waarbij veer en schokdemper gecombineerd zijn. Om dit uit elkaar te halen moet de bovenste moer eraf maar hier staat ook als de veerpoot van de auto af is een grote voorspanning op. Levensgevaarlijk als je niet weet wat je doet en je niet de juiste spullen (veerspanner) hebt.
Voor de achteras heb je meestal geen combi veer en schokdemper, uitgezonderd een enkele sportwagen of sportieve personenauto. Daar staat dan meestal nauwelijks voorspanning op.
2000 SAAB 9-3 TiD
1997 Alfa Romeo 164 TS - restauratie
1979 VW LT35D CP buscamper
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Schokbrekers vervangen ducato 230



Bericht door Marius »

Inderdaad, de top lagers, rubberen einddempers en stof hoezen vervang ik ook meteen mee.
Omdat er nog al wat verschillende ducato's zijn in diverse gewichts uitvoeringen heb ik het eerst aan 1 zijde gedemonteerd om de te kijken of er origineel nummers aanwezig waren, en ja hoor.. :-B

Wat betreft de veerspanner, inderdaad dit soort veerpoten moet je opspannen om de schokbreker te kunnen demonteren.
Ik kan daarvoor terecht bij een bevriend garage bedrijf, dus even beide veerpoten achter in de personen auto en bij hem demonteren en nieuwe schokbrekers monteren.

Achter is inderdaad zo te vervangen, wat wel vaak helpt daarbij is om de auto toch even uit de vering te "heffen" met een krik.
Dat geeft wat meer ruimte en op die manier wat makkelijkere montage.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
MaartenG
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 22:54

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door MaartenG »

Zeer informatief verhaal, bedankt! Ik denk er al een tijdje aan om onze veerpoten ook te vervangen, maar ik wilde het mezelf gemakkelijk maken en complete poten van een sloper monteren. In Scheemda zit een bedrijf dat veel van dat soort onderdelen heeft. Behalve dat dashboard weghalen en de bovenkant losschroeven, moet ik aan de onderkant nog ergens op letten? Blijft de aandrijfas gewoon zitten of moet die ook weg? Sorry voor de onnozele vragen, misschien staat er wel meer info op het forum, maar dit is wel een inspirerend verhaal!
JWG Buscamper Ducato 1995 met 8140.67 dieselmotor
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door javanes »

Waarom veerpoten van een sloper monteren?
Dan heb je een paar dempers die misschien al ver versleten zijn.
En je weet niet eens of ze van dezelfde auto komen en bij elkaar horen.

Overigens niets mis met onderdelen van een sloperij. Maar er zijn onderdelen die ik toch liever nieuw aanschaf.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door mMario »

nee, de aandrijfas blijft gewoon zitten. alleen opletten dat de aandrijfas niet te ver uit de bak gaat want dan loopt de olie er uit.
heb n.l. de voorveren laatst vervangen door de bekende groene en dat was een fluitje van een cent.
Gerard.Smolders
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
Locatie: Hillegom

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door Gerard.Smolders »

MaartenG schreef:Zeer informatief verhaal, bedankt! Ik denk er al een tijdje aan om onze veerpoten ook te vervangen, maar ik wilde het mezelf gemakkelijk maken en complete poten van een sloper monteren. In Scheemda zit een bedrijf dat veel van dat soort onderdelen heeft. Behalve dat dashboard weghalen en de bovenkant losschroeven, moet ik aan de onderkant nog ergens op letten? Blijft de aandrijfas gewoon zitten of moet die ook weg? Sorry voor de onnozele vragen, misschien staat er wel meer info op het forum, maar dit is wel een inspirerend verhaal!
Maarten

Is best zelf te doen.
Als het wiel er af is een steun onder de as plaatsen.
Boven, onderkant dashboard los,drie boutjes los.
Onder vier bouten loshalen (kunnen erg vastzitten)
Ben zelf in het bezit van een luchtratel,dat maakt het
een stuk makkelijker.
Ik gebruik zo'n ratel alleen om iets los te draaien,vast draaien altijd met de hand.
Heb zelf,omdat ik geen veerspanners heb, per veer twee
goede spanbandjes,(die met ratels)gebruikt, en dat werkte prima.
(hier zullen wel wat aanmerkingen op komen)
Zou ook, zoals Javanes opmerkte voor nieuw gaan.
Denk bij het weer monteren aan de aanhaalmomenten.
Bij een Ducato 230 is het aanhaalmoment voor de bouten onder
210 nm.
Vaak is het, als je iets voor het eerst moet doen,best eng.
Gewoon doen, daar leer je alleen maar van.

Gerard
Gebruikersavatar
MaartenG
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 22:54

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door MaartenG »

Okee, bedankt Gerard! Ik weet ook al weer vorig jaar ook wat vragen over de ophanging gesteld en toen kreeg ik de tip op op hymercamp.nl te kijken, staat een tekening van de ophanging. Dus zo te zien is de bovenkant onder het dashboard een grotere klus dan de onderkant.
Tja waarom tweedehands, complete veerpoten gebruikt zijn niet zo gek duur (iets van 75 euro per stuk). Als ze er nog goed uitzien leek het me wel de moeite, maar ik moet bekennen dat ik niet gevraagd heb wat nieuwe losse dempers kosten. Als je die voor 150 euro nieuw koopt is dat toch wel een betere optie ja. Een luchtsleutel kan ik wel lenen, en demontage van die veer ga ik dan wel even mee naar de garage, goed gereedschap is het halve werk. Nogmaals dank!
JWG Buscamper Ducato 1995 met 8140.67 dieselmotor
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door Marius »

Alle vervangings materialen heb ik bij de automaterialenzaak besteld:
Schokdempers voor + achter
Vervangings set top lagers voorzijde
Stofhoes set + rubberstoppen
Totaal kost mij dit iets van 450 euro, maar dat is wel met 40% korting.
via http://www.winparts.nl bestel je heel de ratteplan voor 650 euro, thuis bezorgd en wel.
Zonder korting heb je de voorpoten nieuw voor 115 euro per stuk thuis bezorgd, monroe voor 125 euro per stuk
Onderdeel nummers achterhalen heb je je laadvermogen voor nodig.
Ducato 230 is in verschillende types geleverd, de 10, de 14 en de 18
10 = 1000kg 14 is 1400kg en de 18 ja wel 1800kg.. :lol:
Dat bepaald de bestelnummers voor deze delen.

Onderzijde loshalen zoals vermeld kan goed vast zitten, heb er een t sleutel op gezet met de passende dop (24) en een flinke kunstofhamer deed de truuk.
Wel even met een touwtje de naaf omhoog binden anders gaat het geheel aan de remslangen hangen en heb je inderdaad kans dat je as uit de bak trekt (rechts overigens niet daar zit nog een steun lager tussen).
Echt ondersteunen van de naaf is eigenlijk niet nodig, de stabilisatorstang houd het geheel wel omhoog.
Aan de boven zijde moet je de onderzijde van het dashboard los halen, rechts valt dit wel mee, links moet ik morgen nog ff uit vogelen (dank aan javanes voor de diverse files.. :thumbup: die moet ik nog ff door nemen)
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door javanes »

MaartenG schreef: Tja waarom tweedehands, complete veerpoten gebruikt zijn niet zo gek duur (iets van 75 euro per stuk). Als ze er nog goed uitzien leek het me wel de moeite, maar ik moet bekennen dat ik niet gevraagd heb wat nieuwe losse dempers kosten. Als je die voor 150 euro nieuw koopt is dat toch wel een betere optie ja.
Afhankelijk van de max aslast aan de voorkant:

http://www.winparts.nl/10/onderstel/sch ... olie-psa-v

http://www.winparts.nl/10/onderstel/sch ... olie-psa-v
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door vmax »

waarom dan geen zwaardere veren monteren?? of heb je dat niet nodig??
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door Marius »

Dat zou met deze reparatie aan de voorzijde inderdaad een goede extra upgrade zijn.
Maar voor heeft onze camper dat niet nodig en achter zitten al de zwaarste hulpveren onder.

Let wel dat zwaardere schokdempers niet het zelfde is als zwaardere veren, het monteren van een setje schokbrekers van een ducato 18 op een ducato 14 zal er voor zorgen dat (als het past) het een "stuggere" camper wordt.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door Marius »

Nieuwe dag nieuwe kansen met goed gereedschap:
Afbeelding
Veerspanner, warme werkplaats en lucht gereedschap (dank aan frank's APK)

Toplager oud:
Afbeelding
Duidelijk voelbaar ingesleten, tijdens het rijden voel je hier vrij weinig van, enkel dat met terug recht sturen na een bocht het niet "van zelf gaat"
Met nieuwe lagers gaat dat wel "weer van zelf"

toplager nieuw:
Afbeelding

Toplager nieuw op schoongemaakt "topplaat"
Afbeelding

Geheel weer onder de camper gemonteerd:
Afbeelding

Meteen even de remmen een onderhouds beurtje gegeven:
Afbeelding
Alle contact vlakken even opgeschuurd en schoongemaakt en weer wat vers kopervet op de schuif vlakken.
Remblokjes + schijven even opgeschuurd en schuine kantjes aan de blokken gevijld. scheelt weer de kans op piepen.
Volgens jaar moeten er denk ik nieuwe blokken op.

Straks de achter zijde, schokdempers vervangen en meteen even de remmen open en controleren, schoonmaken en eventueel afstellen. Met de APK was de rem kracht verdeling achter precies gelijk, zowel voetrem als handrem dus veel valt er niet af te stellen.
Eerst even op warmen binnen.. bbrrrrr lente..???
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
MaartenG
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 22:54

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door MaartenG »

Mooie duidelijke foto's, dank! Was het dashboard aan de linkerkant nog ingewikkeld om los te maken? Het is inderdaad nog niet lente-achtig buiten, ik stel het sleutelen nog even uit...
JWG Buscamper Ducato 1995 met 8140.67 dieselmotor
Plaats reactie