Schokbrekers vervangen Ducato 230

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door Marius »

links was het nog makkelijker open te maken, ik zag er tegen op maar dat viel dus reuze mee.
Eigenlijk maar iets van 3 schroeven of zo iets was zo los dus.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
marilisa
Berichten: 55
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:33
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door marilisa »

Hallo allemaal, kwam dit topic tegen bij het zoeken naar info :P Gaat het vervangen van de voorschokdempers bij een ouder type Ducato (290 bj 1992) ongeveer op dezelfde manier? Een andre vraag; de wagen hangt scheef op 1 kant. Is de oplossing dan tegelijkertijd de veren vervangen door zwaardere?
Het leven is een hobby, de invulling ervan is werk.


sinds februari 2011 eigenaren van een Hymer 654 uit 1992
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door Kroppie »

gaat bij jouw type op dezelfde manier,alleen hoeft het dashboard niet los ,kun je zo wel bij ,ff goed zoeken . :)
als de camper scheef hangt dan heeft dat te maken met of de veer of dat de camper aan 1 kant zwaarder is ,ligt nooit aan een schokdemper
als je de veren gaat vervangen ,dan beide zijden vervangen .

gebruik wel goede veerspanners of laat het in een garage doen ,want anders word het een link klusje .
het eruit halen is het meeste werk dat kun je zelf

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door rinuss »

Marius schreef:Dat zou met deze reparatie aan de voorzijde inderdaad een goede extra upgrade zijn.
Maar voor heeft onze camper dat niet nodig en achter zitten al de zwaarste hulpveren onder.

Let wel dat zwaardere schokdempers niet het zelfde is als zwaardere veren, het monteren van een setje schokbrekers van een ducato 18 op een ducato 14 zal er voor zorgen dat (als het past) het een "stuggere" camper wordt.
Marius,
De schokbrekers voor een Ducato 18 passen ook op een 14, is te zien op site van diverse onderdelen leveranciers. Maar wat zou er tegen kunnen zijn om schokbrekers van een 18 te monteren onder een 14. Campers zijn altijd al continu maximaal beladen en zeker de mijne. En is het wat stugger worden van de schokbrekers een bezwaar, persoonlijk denk ik dat het dan wel zal meevallen maar geef mijn mening graag voor een betere gefundeerde mening.

mvg,Rinus
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door rinuss »

Afgelopen week heb ik bij mijn Ducato uit 1999 de schokbrekers, toplagers en de strut mount vernieuwd.
Heb het zelf gedaan en was aan materiaal ong. € 325,00 kwijt. Als je redelijk kunt sleutelen is het best te doen, neem gewoon de tijd er voor.
Ik heb Gabriel schokbrekers gemonteerd, zijn niet de duurste maar ook niet de goedkoopste maar wel met 3 jaar garantie.
Als ik een enkele kenner moet geloven worden er tijdens de bouw van de auto goedkope schokbrekers gemonteerd, maar die hebben het wel meer dan 15 jaar uitgehouden. Dan lijk mij dit een goede tussen weg.

De lagers en de strut mount die er onderuit kwamen waren nog goed, maar ik had alles al nieuw besteld.
Mocht iemand intresse hebben laat het maar weten.
Richard 534
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 25 dec 2020, 9:31

Re: Schokbrekers vervangen Ducato 230



Bericht door Richard 534 »

Als ik hier even op mag inhaken...
Ik ben bezig met dezelfde klus, mijn top lagers zijn compleet vergaan en dus heb ik nieuwe besteld.
Nu is het ook zo dat de ring waarin het lager ligt ook versleten is.
Weet iemand zo welk nummer dit onderdeel heeft?
Het betreft een ring die een net wat kleinere diameter heeft als de lager zodat het lager er omheen valt en goed in positie ligt.
Ik kan er niet wijs uit worden en ook geen schema tekeningen vinden.

Edit: foto gestolen uit topic om als voorbeeld te gebruiken.
Betreft dus de binnenste ring.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 9 met Tapatalk



Afbeelding
Plaats reactie