Truma 4002

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Jan Vijn
Berichten: 217
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 9:51

Truma 4002



Bericht door Jan Vijn »

Wij hadden het bekende probleem met de Truma 4002 kachel/boiler dat deze (niet altijd) heel erg stinkt bij het opwarmen van alleen de boiler.
In het (verre) verleden is hier ooit een service actie voor geweest,- waarbij de kap en het ventilatorhuis werden vervangen of aangepast.
I.v.m. de start van het seizoen heb ik het e.e.a. getest alvorens we gaan vertrekken,- resultaat een ondraaglijke stank bij het opwarmen van de (gevulde) boiler.
Gimeg in De Meern gebeld en ik kon meteen langs komen voor een controle,- bleek dat er wel aanpassingen waren verricht maar niet afdoende,- de coulance regeling was inmiddels al lang verlopen maar ik kreeg toch een vervangende kap met ventilatorhuis voor alleen de kosten van een half uurtje arbeid,- hulde voor dat bedrijf,- vriendelijke mensen,- behulpzaam en super snelle service,- een dikke pluim.

Net de nieuwe situatie getest en wat verwonderd mij,- op de (zomer)stand boiler op 60 ̊ na een kwartier een ondraaglijke stank.
Is onder de lezers iemand die dit probleem afdoende heeft kunnen oplossen,- van de Gimeg monteur heb ik vernomen dat het een manco is van dit type apparaat.
Als er geen oplossing voor is te vinden zullen we ons moeten beperken tot opwarmen 40 ̊ of alleen in combinatie gebruiken met de verwarming want dan hebben we dat probleem niet (veel minder).
In afwachting van een reactie,- met vriendelijke groet
Jan Vijn
Burstner Solano T710
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Truma 4002



Bericht door Marinus »

Staat de kachel mogelijk op een vloer met vinyl vloerbedekking?
Gebruikersavatar
Bob v.d.Heijdt
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 18:47
Locatie: Vroomshoop

Re: Truma 4002



Bericht door Bob v.d.Heijdt »

Hallo Jan,
Wij hebben hetzelfde probleem gehad, ook naar de Meern geweest
en er een nieuwe kap op gekregen, maar wij moesten alle kosten
betalen,ik heb er wel een 2 roosters in gemaakt een in de garage
zoveel mogelijk onderin, en een aan de voorkant in de camper net
onder de klep v.d.kachel in de hangkast.
Geen stank meer,een stuk prettiger.
Met vr.groet Bob.
Jan Vijn
Berichten: 217
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 9:51

Re: Truma 4002



Bericht door Jan Vijn »

Ja de kachel staat op de standaard af fabriek aangebrachte vinyl vloer,- maar dat zal volgens mij ook niet de reden zijn. Het temperatuurprobleem speelt zich af op de afdekkap boven op de boiler. Deze kap wordt zo heet dat de rand (hard Plastic) voor een deel was weggesmolten,- het ruikt naar verbrand bakeliet.
Na hier en daar wat meer info te hebben ingewonnen ben ik ook voornemens om de ruimte waar de boiler staat (onder mijn bed) beter te gaan ventileren net als Bob vd.Heijdt aangeeft.
Op de zomerstand kan het apparaat namelijk alleen zijn warmte maar kwijt aan de directe omgeving waar hij in staat,- in winterstand is dat anders want dan wordt de luchtcirculatie geforceerd door de ventilator,- met als resultaat een betere warmte afvoer.
De ruimte onder het bed kent alleen maar een opening voor luchttoevoer (deze wordt ook nog eens voor 90% geblokkeerd door een luchtslang) en er is geen voorziening voor luchtafvoer. Dat wordt dus de blokkade opheffen en een afvoer rooster o.d. aanbrengen. Bedankt Bob voor de tip.

met vriendelijke groet
Jan Vijn
Burstner Solano T710
Gebruikersavatar
Bob v.d.Heijdt
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 18:47
Locatie: Vroomshoop

Re: Truma 4002



Bericht door Bob v.d.Heijdt »

Hallo Jan,
Omdat de kachel met de nieuwe kap nog
steeds stinkt heb ik het vermoeden dat jij
er een oude kap van de eerste serie op heb
gekregen,bij ons was de oude kap ook
weggesmolten en nu markeerd er niets aan
+- 2jaar later.
Als ik jou was toch even contakt opnemen
met truma.
Gr.Bob.
hugo52
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 20:12

Re: Truma 4002



Bericht door hugo52 »

Ik had jawel HAD ook dit probleem, echt, een vreselijke lucht, alleen bij gebruik van de boiler.
Bleek dat de uitlaat van de kachel vlak langs de piepschuim bekleding van de wielkast ging.
Dit piepschuim zag er geblakerd uit.
Ik heb wat van het piepschuim weggepeutert en de stank is helemaal weg.
Volgens mij is het ook nog behoorlijk brandgevaarlijk en is de stank iets van chloorgas.

Wel blijft het een aandachtpunt dat ventilatie, zeker bij alleen gebruik van de boiler van groot belang is.
Groet Hugo
Hout
Berichten: 2
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 23:01

Re: Truma 4002



Bericht door Hout »

Ik heb ook last van een chemische scherpe stank als alleen de boiler in gebruik is. Echter bij mij geen aangetast rubber te zien. Kan je me uitleggen waar precies het probleem plek is?
Gebruikersavatar
Bob v.d.Heijdt
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 18:47
Locatie: Vroomshoop

Re: Truma 4002



Bericht door Bob v.d.Heijdt »

Er is in het verleden een terugroepactie geweest voor de Truma 4002, en dat ging
over de isolatie kap boven op de boiler, en vooral als de boiler op 60* staat dan
krijg je een hele nare lucht in de camper, ikzelf heb daar gebruik van gemaakt
en ben geweest in Houten, onze camper is van 2002,ze hebben de ventilator
schoongemaakt en een hele nieuwe isolatiekap geplaatst, werkloon moest ik betalen,
daarna geen reuk problemen meer, goed opgelost.
Plaats reactie