Onderhoud branders Alde Compact 3010

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Martin2
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 19 sep 2008, 17:46
Locatie: Emmen

Onderhoud branders Alde Compact 3010



Bericht door Martin2 »

Hoi Allemaal,
Onze camper is van 2009 en beschikt over een Alde Compact 3010 verwarming/boiler combinatie. Ik vroeg mij nu af of het nodig is om eens in de zoveeel tijd de branders schoon te maken. Ik lees hier niets over in de handleiding van de Alde. Als ik het apparaat bekijk lijkt het mij ook niet zo eenvoudig om erbij te komen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Mvg Martin
Je hoeft niet dom te zijn om fouten te kunnen maken....
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Onderhoud branders Alde Compact 3010



Bericht door Marinus »

In principe is een gasbrander in een gesloten verwarmingssysteem vrij van onderhoud.
Tijdens het verbrandingsproces ontstaan, tenminste als de brander voldoende gas en zuurstof krijgt, alleen "zuivere" afvalgassen en geen roet of andere vaste delen.
De afvalgassen CO, CO2 en NOx verdwijnen allemaal door de schoorsteen.

De enigste vervuiling die zou kunnen ontstaan is door stof dat middels de aanzuiglucht op de brander terecht zou kunnen komen en door oxidatieresten van de materialen waaruit het branderhuis is gemaakt.
Om te voorkomen dat eventueel vuil en oxidatieresten op het branderbed terecht zouden kunnen komen, worden branders vaak verticaal gemonteerd.
Hierdoor kan er niets niets op het branderbed blijven liggen.

Uiteraard functioneert zo'n verticale brander alleen als de verbrandingslucht geforceerd, dus met behulp van een ventilator wordt aangezogen en afgevoerd.

In de ALDE Compact 3010 zit de brander ook verticaal gemonteerd.

Afbeelding
Martin2
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 19 sep 2008, 17:46
Locatie: Emmen

Re: Onderhoud branders Alde Compact 3010



Bericht door Martin2 »

Marinus, bedankt voor je reactie!

Mooi plaatje trouwens, had ik nog nooit ergens gezien!
Je hoeft niet dom te zijn om fouten te kunnen maken....
Gebruikersavatar
technichien
Berichten: 964
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 9:52

Re: Onderhoud branders Alde Compact 3010



Bericht door technichien »

Onze 3010 is van maart 2008 en heeft tot op heden, geen onderhoud, nodig gehad. Brander,branderhuis zijn "brandschoon". Er zit overigens EEN brander in. Brandercapaciteit wordt 3 traps ingesteld middels 2 magneetkleppen. Overigens zijn de bedrijfsuren dat de brander "aan" geweest uit te lezen in het display. Perfect systeem!
My RV is my castle! Feelin' groovy.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Onderhoud branders Alde Compact 3010



Bericht door Going »

Helaas, onze van 2009 brand niet meer goed.
Het start met wat herrie en dan stopt en herstart weer. Zo een keer of 10. Dan komt de display "out gas".
Zal het dus moeten schoon maken.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Onderhoud branders Alde Compact 3010



Bericht door Going »

Vandaag de Alden een beurt gegeven.
De uitlaat slang was gebroken bij de uit/inlaat assembly aan de buitenwand.
Dat was de reden van aan en afslaan. Het zoog de uitlaat gassen voor menging met gas voor verbranden.
Eerst de lucht aanzuig ventilator losgehaald en de schoepen goed schoongemaakt.
Dan de brander losgehaald en doorgeblazen met perslucht. Onder de brander lag veel stof. Uitgezogen en omdat de aan/uit luchtslang er af was kon ik de ook de lucht inlaat onder de ventilator schoonblazen. Kwam heel veel stof naar buiten.
Daarna alles weer in elkaar gezet. Ik kon de gebroken afvoer slang genoeg uittrekken zo niet nieuwe hoeven kopen.
Getest, hoor hem niet meer aanslaan en werkt weer perfect.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie