Easy Cool omvormer probleem!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pounder
Berichten: 8
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 19:12

Easy Cool omvormer probleem!



Bericht door Pounder »

Hallo,

Ik ben sinds een week ook een trotse bezitter van een camper.
Ik heb alleen een probleem!!!
Op de camper zitten heel veel extra's. Zo zitten er zonnepanelen op die volgens mij de 2 hoofdaccu's moeten bijladen als deze niet op het lichtnet zijn aangesloten.
Maar op de 2 accu's zit ook de omvormer van de airco aangesloten. Het gaat om een Waeco Easy cool combo. Met stroom op de camper gaat alles goed.... Zonnepanelen laden accu's bij en airco werkt prima. Zodra ik de stroom van de camper haal dan schakelt de airco omvormer over op 12V (er brand een groen lampje). De zonnepanelen doen het nu ook. Na 48 uur begint de omvormer te piepen (soms gepaard met een rood lampje). Op dat moment doet de airco het niet meer en laden de zonnepanelen de accu's niet meer op (omvormer voelt warm aan). Ik ga er vanuit dat dit komt omdat de accu's leeg raken en dat daarom de zonnepanelen niet meer bij kunnen laden; want zijn de accu's weer vol dan werkt alles weer prima.
Ik dacht dus..... zal wel komen omdat de omvormer stroom gebruikt..... meer dan de zonnepanelen kunnen leveren...... dus omvormer uit en klaar is kees! Maar er zit geen aan/uit knop op! Wil ik hem uit zetten dan moet ik de accu's los koppelen!
Wat is hier aan de hand? Heeft iemand een oplossing?
Ik heb natuurlijk garantie.... maar voordat ik weer 200 km naar de dealer ga rijden probeer ik het liever zelf.
Ook heeft de camper zo'n 3 maanden bij de dealer binnen gestaan. Het is dus mogelijk dat de accu's daar leeg zijn gelopen. Is 24 uur op het stroomnet dan wel voldoende oplaadtijd? Hoelang moeten camper-accu's meestal opladen?
Wie weet hoe dit systeem precies werkt?

Alvast bedankt voor de hulp.....

Foto1: bovenaanzicht. Links zit de Weaco airco omvormer. Onder een 2de (maar die heeft een aan uit knop).
Afbeelding

Foto2: vooraanzicht. Input 230, output voor airco (witte stekker) rood/groen lampje en airco aansluiting.
Afbeelding

Foto3:achter aanzicht. er zitten 2 fans op (2)+ aansluitingen van 2 accu's en (1)- aansluiting.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Easy Cool omvormer probleem!



Bericht door Hoofdnoorman »

Het stekkertje die naast, of in jouw foto, onder de 220 uit zit, is de kabel van de aan/uit. Waarschijnlijk loopt deze kabel rechtstreeks naar jouw airco. Je kunt deze kabel dan bij de airco losmaken en een gewone schakelaar aanmaken. Dan kun je dus ook de omvormer voor andere dingen gebruiken.
Misschien is dit reeds gedaan. In dat geval even de leiding van dat Bajonetstekkertje volgen, en dan kom je automatisch bij de schakelaar aan.
:thumbup:

Die tweede omvormer was niet nodig geweest.
Overigens, de Waeco omvormer schakelt ook nog eens automatisch over als hij walspanning krijgt. Een prachtig apparaat dus.
Zwakke plek? Ja.
Het omschakelprintje. Hierop zitten stekkerblokjes op pinnen gestoken. Beter is om gelijk kroonsteentjes (kleine strips passen precies) te monteren. Hierna de draadjes uit de stekkertjes op de juiste plaats. Dan kunnen ze niet meer oververhit raken en uitvallen. Het printje zit daar waar jouw 220 volt ingang is. onder de kap.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Pounder
Berichten: 8
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 19:12

Re: Easy Cool omvormer probleem!



Bericht door Pounder »

Bedankt voor de info.
Ik zal het Bajonetstekkertje volgen en op zoek gaan naar de aan/uit knop.
Gaat de omvormer daarmee uit? of alleen het airco gedeelte?

Klopt het dat de omvormer heel heet kan worden als hij op 12v werkt?

Thx.
Gebruikersavatar
Pounder
Berichten: 8
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 19:12

Re: Easy Cool omvormer probleem!



Bericht door Pounder »

Net het Bajonetstekkertje gevolgd.
Deze komt uit onder de bijrijdersstoel en is aangesloten op een easycool verdeler (zie foto).
Afbeelding

Vanuit de verdeler loop een draad hiernaartoe.
Afbeelding

Net nog even getest.... Met 220 werkt airco prima. Op 12v doet hij het niet. Is dit normaal?

Thx.
Campergek
Berichten: 302
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 19:28
Locatie: Thuis

Re: Easy Cool omvormer probleem!



Bericht door Campergek »

Omvormer zou moeten word in/uitgeschakeld door de airco unit (knop 1/0), en kan alleen aanslaan op 12V als de spanning van de accu zich tussen de ingestelde waarden van het kastje wat u onder stoel heeft gevonden is.
Onderhoud is behoud..
Gebruikersavatar
Pounder
Berichten: 8
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 19:12

Re: Easy Cool omvormer probleem!



Bericht door Pounder »

Duidelijk :thumbup:

Op dit moment gaat de airco niet aan op 12V. De accu's geven wel vol aan (De accu's zijn nu 24 uur aan het opladen).
Zouden de accu's defect zijn?
Laatst gewijzigd door Pounder op vr 29 jun 2012, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Easy Cool omvormer probleem!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het allemaal geweten heb, maar nu, hier op vakantie, er tegenaan zit te kijken.

Alle door jou geshowde onderdelen maken deel uit van het aanvullende comfortpakket van jouw dakairco.

Hier een schema destijds door Javanes geplaatst.

Afbeelding

Neem er even de tijd voor om het goed te bekijken en te doorgronden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Pounder
Berichten: 8
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 19:12

Re: Easy Cool omvormer probleem!



Bericht door Pounder »

Rudy. Bedankt.
De opstelling klopt.

Ik ben geen elektricien en vraag mij nog steeds af hoe ik de omvormer uit kan zetten!
Weet jij dat? ( van de accu halen werkt :D ).
Gebruikersavatar
Pounder
Berichten: 8
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 19:12

Re: Easy Cool omvormer probleem!



Bericht door Pounder »

Na 48 uur opladen ben ik weer gaan testen.
Alle apparaten geven groen aan en de accu's zijn vol.

Helaas doet de Easycool airco het niet. Omvormer geeft een groen lampje (zou dus goed moeten zijn) maar geen 230V output (Ook niet op andere apparatuur). Nadat ik de camper weer op 220 V aan heb gesloten hoor je de omvormer omschakelen en geeft hij weer 230v Output.

Zou het transformator gedeelte van de omvormer dan defect zijn?
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Easy Cool omvormer probleem!



Bericht door vmax »

je hebt een pb
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Easy Cool omvormer probleem!



Bericht door Hoofdnoorman »

Als je even de kap er af haalt van de omvormer dan zie je dat er draden van de trafo naar het aparte printje gaan. Kijk die stekkers even na. Deze willen (door hoge belastingen) nogal eens inbranden. Vandaar mijn verhaal van kroonsteentjes.
De omvormer kan gewoon er tussen uit. Bajonetstekker, voeding en uitgang los en accukabels los.

Ik heb voor een klant deze omvormer apart geschakeld. Dit betekend dat als hij de airco wil gebruiken hij eerst de omvormer met een aparte schakelaar aan moet zetten. Maar hij kan nu op dezelfde omvormer ook alle andere 220 volt apparaten gebruiken.
Hiervoor heb ik nogal wat aanpassingen moeten doen in zijn circuit. Met gezond verstand en kennis van zaken kom je er wel uit. Anders ga even naar een vakman.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Pounder
Berichten: 8
Lid geworden op: di 05 jun 2012, 19:12

Re: Easy Cool omvormer probleem!



Bericht door Pounder »

Vandaag ook alles met draaiende motor geprobeerd. Alles werkt weer behalve de omvormer. Ik heb de dealer geïnformeerd en krijg een nieuwe.
Ik zal ook ff Rudy z'n tip volgen en het ding van binnen bekijken.

Is er een manier om uit te sluiten dat het niet per ongeluk aan het Waeco voltage kastje ligt?

Thx.
Plaats reactie