Ontluchtingsventiel Truma boiler

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
erik pesch
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 20 nov 2005, 15:04
Locatie: hellevoetsluis

Ontluchtingsventiel Truma boiler



Bericht door erik pesch »

Ook op dit forum gelezen over probleem beluchtingsventiel. Afgelopen weekend bleef water uit de ontluchtingsslang lopen. Ik heb t stukje losgemaakt, maar zie geen afsluitonderdeel in dit t stuk. Hoe wordt dit afgesloten. Met een kogeltje of iets dergelijks. Hoe ziet dit er uit. Waar kan ik een tekening / foto hiervan vinden. Eventueel adres voor nieuw t stuk.

Bedankt voor de moeite.

Erik Schoolmeester Pesch :crazy:
Werken is een vervelende onderbreking van onze vrije tijd!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: ontluchtingsventiel truma boiler



Bericht door javanes »

Dat ventiel kun je via een dealer aanschaffen.
http://www.gimeg.nl/?sc_id=2335&sp_id=1582

Hier een paar via Internet:
http://www.kampeerperfect.nl/klimaatbeh ... -4741.html
http://www.vrijetijdwinkel.nl/product_i ... ts_id=6216

Bij mij zit er een teruglagklepje in de slang die door de vloer naar buiten gaat.
En dat heeft volgens mij hetzelfde effect.
Dat ventiel dient volgens mij ook alleen maar om de boiler makkelijk leeg te kunnen laten lopen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: ontluchtingsventiel truma boiler



Bericht door MonRoe »

Ja dat is inderdaad met een kogeltje. Dat zit in het t-stuk. Bij gimeg in de meern hebben ze het onderdeel.
Bij ons liep de boiler ook leeg op het slangetje en toen hebben we tijdelijk met een t-rip en de slang dubbel doen, de boel dicht gemaakt.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
erik pesch
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 20 nov 2005, 15:04
Locatie: hellevoetsluis

Re: ontluchtingsventiel truma boiler



Bericht door erik pesch »

Bedankt voor de tips. Ik ga bestellen. Straks weer genieten van water uit de kraan.
Werken is een vervelende onderbreking van onze vrije tijd!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: ontluchtingsventiel truma boiler



Bericht door Bob Diesel »

javanes schreef:Bij mij zit er een teruglagklepje in de slang die door de vloer naar buiten gaat.
En dat heeft volgens mij hetzelfde effect.
Dat ventiel dient volgens mij ook alleen maar om de boiler makkelijk leeg te kunnen laten lopen.
Ja Jaques :thumbup: zo heb ik mijn probleem ook op gelost

maar nadat ik de onluchtingslang op het tuitje wilde plaatsen brak dat af(ouderdom)
het gaatje heb ik met een afgekort schroefje v/d juiste dikte en een weinig lijmkit gedicht

dus een t-stuk tussen de slang ,daar het terugslagklepje achter gezet ,net onder de wateruitgang voor het zelfde effect en nu ik weer thuis ben getest
WERKT zoals bedoeld :thumbup:

Laat het kraantje wat ik in de toevoerleiding heb gezet naar de boiler wel zitten ,hoeft de boiler niet altijd gevuld te worden,
als er toch geen warm water gebruikt word.
Aangezien de boiler bij mij aan de achterzijde zit scheelt dat mooi 12 ltr = kilo
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Dennis1990
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 12:56

Re: Ontluchtingsventiel Truma boiler



Bericht door Dennis1990 »

Ik heb het zelfde probleem, maar het is bij mij gekomen sinds ik een nieuwe waterpomp heb geplaatst met meer druk. 2.8 bar. Zodra de pomp druk begint op te bouwen begint het te druppelen onderuit het ontluchtingsventiel. Heeft het ontluchtingsventiel nog een andere functie naast dat je makkelijk het water er af kan laten lopen ?

Mvg Dennis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ontluchtingsventiel Truma boiler



Bericht door Kroppie »

zit er mss wat kalkaanslag op het ventiel waardoor het niet goed afsluit en gaat lekken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Ontluchtingsventiel Truma boiler



Bericht door pwhooftman »

Dennis1990 schreef:
di 17 nov 2020, 10:07
Ik heb het zelfde probleem, maar het is bij mij gekomen sinds ik een nieuwe waterpomp heb geplaatst met meer druk. 2.8 bar. Zodra de pomp druk begint op te bouwen begint het te druppelen onderuit het ontluchtingsventiel. Heeft het ontluchtingsventiel nog een andere functie naast dat je makkelijk het water er af kan laten lopen ?

Mvg Dennis
Ik had hetzelfde probleem, maar dan met een pomp met hogere doorvoercapaciteit. Telkens als de kraan gesloten werd, pieste er even wat water uit de ontluchting. In jouw geval zou je de afslagdruk van de pomp (stelschroef op de pomp) lager kunnen stellen. Ik heb toen mijn nieuwe pomp weer vervangen door de oude pomp met lagere opbrengst.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ontluchtingsventiel Truma boiler



Bericht door isoplus »

De pompdruk mag max. 2,8 bar zijn, wordt deze druk overschreden dan laat het overdrukventiel het water stootsgewijs naar buiten gaan.
Dat gebeurt dus vaak als je pompdruk inderdaad 2,8 bar is immers door verwarmen zet het water uit en wordt de druk hoger dan 2,8 bar.
Lees de gebruiksaanwijzing van Truma even door ook te vinden op het net.
Plaats reactie