Fiat Ducato 3.0 X250 met vreemde warme start

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
pjmerens
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 22:50

Re: Fiat Ducato 3.0 X250 met vreemde warme start



Bericht door pjmerens »

Mijn ervaring met deze motor ( ik rij er nu een goed jaar mee , bouwjaar = 2010 ) is prima koude start , ook goede start na 10 minuten stilstand ( dus met warme maar niet hete motor) echter als je met een hete motor na bv. tanken of andere reden snel weer opnieuw start gaat het moeizaam , echter ik trap het gaspedaal nadat ik de startmotor aan heb gezet flink in , dan gaat de motor wel met verhoogde toeren aan ( meteen gaspedaal weer loslaten!) Het werkt bij mijn motor goed. ( ik zie overigens geen zwarte roetwolk oid. bij de uitlaat!)
Zijspan
Berichten: 2601
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Fiat Ducato 3.0 X250 met vreemde warme start



Bericht door Zijspan »

Ik lees dit draadje nu met belangstelling, in onze camper zit ook een 3.0 l.
De egr is er inmiddels uit de software gezet en het gaspedaal aangepast zodat alles lekker soepel gaat, starten gaat goed, contact aan paar seconden wachten dan probleem loos aan de gang.
Het gasklep huis er eens afhalen om preventief alles te onderhouden, geen idee welk type er op zit.
Kan ik hier wat fout aan doen, heeft die een bepaalde stand of zo?
De stekkers op de injecteurs eens nazien op corrosie.
Beter thuis dat nazien dan ergens onderweg staan en overgeleverd aan de lokale garage!!!
Zijn er meer onderhoud tips rond deze fiat 3000 cc motor?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Fiat Ducato 3.0 X250 met vreemde warme start



Bericht door L4H3 »

Heb vanmiddag de massa kabel van de versnellingsbak naar chasis losgehaald. Er zat veel corrosie. Alles goed opgeschuurd. Ik had nog een extra massa kabel liggen en die er ook op gemaakt. Las ergens dat ze dat wel vaker doen. Dus er zitten er nu twee. Getest getest gereden getest 10 x starten en het lijkt beter. Motor start sneller. Nu maar hooen dat het na een lange rit ook zo blijft. Het was een heel simpel klusje. Je hoeft niet onder de bus te kruipen. Motorkap open en dan zit hij rechts onder het luchtfilter. Je kan er redelijk goed bij met een verlengde doppen set. Wat me direct opviel is dat de dynamo nu ook een hogere spaning geeft van 14,4 volt.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Zijspan
Berichten: 2601
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Fiat Ducato 3.0 X250 met vreemde warme start



Bericht door Zijspan »

De extra massa kabel had ik er al aangemaakt, dat scheelt in starten, ook 2 zonnepanelen er op, nu geen moeizame start de accu’s zijn altijd vol.
Ook is mij aangeraden een extra + kabel er bij te zetten, startmotor naar accu, de raadgever vertelde dat de originele kabels maar net aan voldoende zijn, dat karwei staat nog op de lijst.
Wel al allerlei pruts karweitjes gedaan rondom de camper, het blijft altijd wel wat aan de Hymer mooie camper en tevreden mee.
Volgende stap de airconditioning er af, die kost meer in herstel dan een nieuwe, gaat een Max fan in het dakluik komen waar de airconditioning er af komt.
Zo blijft je bezig😂
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie