camper tuning
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 17 dec 2011, 8:55
camper tuning
hallo allemaal,ik ben sinds kort actief op deze site.
Ik heb ook nog maar sinds kort een camper.
Ik heb een fiat ducato 2.5 turbodiesel van 1996 waar ik in dat half jaar dat
ik hem heb veel plezier aan heb beleefd.
Achter deze camper kan ik een aanhanger plaatsen voor mijn motor.
Alleen als de heuvels beginnen kom ik trekkracht tekort .
Zal tuning van mijn camper een uitkomst bieden?
Ik heb ook nog maar sinds kort een camper.
Ik heb een fiat ducato 2.5 turbodiesel van 1996 waar ik in dat half jaar dat
ik hem heb veel plezier aan heb beleefd.
Achter deze camper kan ik een aanhanger plaatsen voor mijn motor.
Alleen als de heuvels beginnen kom ik trekkracht tekort .
Zal tuning van mijn camper een uitkomst bieden?
- Luc & Chris
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: do 05 nov 2009, 20:00
- Locatie: Kloosterzande - Zeeuws-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: camper tuning
Volgens mij is enkel een mechanische tuning mogelijk, maar zoek eens verder op "Aceton" en "Cyclone".
Welkom op het forum trouwens!
Welkom op het forum trouwens!
ICD drager sinds 20 juni 2016.
Meer lezen over ons? Hier klikken.
Gratis camperplaats in Zeeuws-Vlaanderen.
Meer lezen over ons? Hier klikken.
Gratis camperplaats in Zeeuws-Vlaanderen.
Re: camper tuning
Welkom Road Runner,
Ik heb in een 2,5 turbo gereden en die deed het niet veel slechter dan de 2,8. Volgens mij zou hij het in normale omstandigheden goed moeten kunnen redden. Weet je zeker dat het een turbo is? Dan moet het toch te doen zijn, of krijg je nu al de kriebels als hij klimmen moet?
Bert
Ik heb in een 2,5 turbo gereden en die deed het niet veel slechter dan de 2,8. Volgens mij zou hij het in normale omstandigheden goed moeten kunnen redden. Weet je zeker dat het een turbo is? Dan moet het toch te doen zijn, of krijg je nu al de kriebels als hij klimmen moet?
Bert
-
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16
Re: camper tuning
Road runner volgens mij heeft uw motor 95 PK en dat is v uw gebruik te weinig Jammer zorg dat luchtfilter goed open is! in de bergen hebben alle Campers [ buscamper uitgez.] onder 100PK ,n probleem
Hans
Re: camper tuning
Als het goed is ligt er een Sofim 8140.27 motor in. (95 PK)
Als deze een inspuitpomp heeft met een LDA dan zijn er wel wat mogelijkheden om het vermogen wat te verhogen.
De LDA zit onder het deksel dat met 4 schroeven vastzit.
Als deze een inspuitpomp heeft met een LDA dan zijn er wel wat mogelijkheden om het vermogen wat te verhogen.
De LDA zit onder het deksel dat met 4 schroeven vastzit.
-
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16
Re: camper tuning
Meestal is het niet de camper die een probleem heeft.
Zelf heb ik ook maar 95pk (410D, zonder de prachtige retrofit CDI van Hatchi) en ben ik de spreekwoordelijke slak.
Vorige camper op ducatobasis had er maar 92. Daar ga je dan met trailer en raceauto achterop, met als eerste uitdaging het stukje Luik-Francorchamps. Dat schiet dan niet echt op, maar toch moet je nog inhouden voor vrachtauto's geladen met boomstammen.
Zonder trailer in de bergen ben ik ook nog regelmatig koploper van de file, maar toch kom ik overal (wel een kwartiertje later). Maar de camper gebruik ik niet voor "op tijd komen".
Afhankelijk van welke motor (in 1996 zijn er al 116pk motoren verkocht) zijn er tuningsmogelijkheden. (mechanisch of elektronisch)
Op de 95 pk motor is de tuning mechanisch (verhoogde turbodruk, intercooler, gewijzigde afstelling dieselpomp, vergroting koelcapaciteit). Of dat raadzaam is hangt erg af van de conditie en kilometerleeftijd van je motor.
Voor de 116pk motor zijn er flashes.
Zelf heb ik ook maar 95pk (410D, zonder de prachtige retrofit CDI van Hatchi) en ben ik de spreekwoordelijke slak.
Vorige camper op ducatobasis had er maar 92. Daar ga je dan met trailer en raceauto achterop, met als eerste uitdaging het stukje Luik-Francorchamps. Dat schiet dan niet echt op, maar toch moet je nog inhouden voor vrachtauto's geladen met boomstammen.
Zonder trailer in de bergen ben ik ook nog regelmatig koploper van de file, maar toch kom ik overal (wel een kwartiertje later). Maar de camper gebruik ik niet voor "op tijd komen".
Afhankelijk van welke motor (in 1996 zijn er al 116pk motoren verkocht) zijn er tuningsmogelijkheden. (mechanisch of elektronisch)
Op de 95 pk motor is de tuning mechanisch (verhoogde turbodruk, intercooler, gewijzigde afstelling dieselpomp, vergroting koelcapaciteit). Of dat raadzaam is hangt erg af van de conditie en kilometerleeftijd van je motor.
Voor de 116pk motor zijn er flashes.
Groet,
Peter
Peter
Re: camper tuning
Silvervagen ben blij dat U nog aan me denkt !maar MB 410D heeft wel ,n paar PK tjes meer dan 95
Hans
-
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 17 dec 2011, 8:55
Re: camper tuning
Bedankt voor jullie reactie's Zelf heb ik geen verstand van motor's, graag
zal ik eens weten hoeveel pk er onder de motorkap zit.
Moet ik net nog een garage zoeken hier in zeeland die mij die informatie kan geven.
Oja de kilometer stand is 162000 en daar komen volgend jaar nog veeeel kilometers bij.
zal ik eens weten hoeveel pk er onder de motorkap zit.
Moet ik net nog een garage zoeken hier in zeeland die mij die informatie kan geven.
Oja de kilometer stand is 162000 en daar komen volgend jaar nog veeeel kilometers bij.
-
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16
Re: camper tuning
Je kunt beginnen met te lezen op je kenteken, daar hou je schone handen bij Het vermogen van de motor staat daarop in kW (staat daar 70 kW dan 95pk).
Als er ooit een andere motor in gezet is, dan klopt dat natuurlijk niet.
Maar als de 160.000 km correct zijn, is het meestal nog de eerste motor.
Als je de camper nog niet zo lang hebt is het wel zaak om na te gaan wanneer de distributieriem vernieuwd is. Niet alleen wisselen op km maar ook op leeftijd. afhankelijk van het motortype de riem niet ouder laten worden dan 4 resp. 5 jaar.
Kapotte distributieriem betekent prijzige motorrevisie.
Als er ooit een andere motor in gezet is, dan klopt dat natuurlijk niet.
Maar als de 160.000 km correct zijn, is het meestal nog de eerste motor.
Als je de camper nog niet zo lang hebt is het wel zaak om na te gaan wanneer de distributieriem vernieuwd is. Niet alleen wisselen op km maar ook op leeftijd. afhankelijk van het motortype de riem niet ouder laten worden dan 4 resp. 5 jaar.
Kapotte distributieriem betekent prijzige motorrevisie.
Groet,
Peter
Peter
Re: camper tuning
[quote="Moet ik net nog een garage zoeken hier in zeeland die mij die informatie kan geven. [/quote]
Hallo, ik begrijp dat je uit zeeland komt, enfin dat doe ik ook en ik ga voor camper en auto aangelegendheden naar ACT Glerum in Goes, deze man is gespecialiseerd in campers en kan je met alles op campergebied van dienst zijn.
ACT Glerum zit in de Scottweg, zoek maar op ACT Glerum op Google en je weet waar je moet zijn (doe hem de groeten van Rein )
Wat je Tuning betreft, ik heb een Fiat Ducato 2.5 TDi (1995) en die heb ik mechanisch laten tunen, ook in Goes bij Dynojet van Ruud Frederiks, hij heeft iets aan de brandstof toevoer gedaan en er is een K&N luchtfilter in gegaan, ik heb echt behoorlijk wat meer PK's , getuige onze ritjes door de Franse Alpen afgelopen zomer, no problemo...
Het gemiddelde brandstof gebruik deze zomer met 4005KM gereden, door de Alpen en op het redelijk vlak was 7,8 : 1 en dan heb ik op het vlak niet stil gestaan op snelwegen heb ik om meters te maken toch vaak 120km op de teller gereden, dus naar mijn mening niet slecht.
Gr Rein
Hallo, ik begrijp dat je uit zeeland komt, enfin dat doe ik ook en ik ga voor camper en auto aangelegendheden naar ACT Glerum in Goes, deze man is gespecialiseerd in campers en kan je met alles op campergebied van dienst zijn.
ACT Glerum zit in de Scottweg, zoek maar op ACT Glerum op Google en je weet waar je moet zijn (doe hem de groeten van Rein )
Wat je Tuning betreft, ik heb een Fiat Ducato 2.5 TDi (1995) en die heb ik mechanisch laten tunen, ook in Goes bij Dynojet van Ruud Frederiks, hij heeft iets aan de brandstof toevoer gedaan en er is een K&N luchtfilter in gegaan, ik heb echt behoorlijk wat meer PK's , getuige onze ritjes door de Franse Alpen afgelopen zomer, no problemo...
Het gemiddelde brandstof gebruik deze zomer met 4005KM gereden, door de Alpen en op het redelijk vlak was 7,8 : 1 en dan heb ik op het vlak niet stil gestaan op snelwegen heb ik om meters te maken toch vaak 120km op de teller gereden, dus naar mijn mening niet slecht.
Gr Rein
Re: camper tuning
@ Reindt 7,8:1 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! das pittig.
Gille de la Tourette is geen plaats in Frankrijk.