Roest op het motorblok van de Fiat 250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
WillemVK
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 21 sep 2008, 9:39
Locatie: Goes

Re: Roest op het motorblok van de Fiat X250



Bericht door WillemVK »

WillemVK schreef:Refererend naar een eerder draadje "Afdekkap motor Fiat Ducato 130 (2008)" geplaatst op: do 14 jan 2010, 13:46
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zie nu dat bij mijn bijdrage de foto's niet meer toegankelijk zijn, daarom hierbij opnieuw plaatsing.
Daarnaast een Belgisch schrijven gevonden met een oplossing gerichte beschrijving:

DOCUMENT 1 (foto)

RODE LIJN, kabelboom met de hand omdraaien zodat de opening naar onder zit. deze dient anders als goot om het water naar de elektronica te geleiden. als dit niet lukt, niet forceren maar gewoon een goed isolatieplakband rond doen over heel de lengte!
ROSE PIJL, afvoerpijp verlengen. deze is te kort waardoor het water op het stuurhuis loopt.
GELE LIJN, ruitenwisser armen demonteren wel opletten dat je de voorruit niet breekt, en best eerst de plaats van de ruitenwissers met een kleefband aftekenen op de ruit, zo staan ze na montage terug op dezelfde plaats! goot demonteren,5torxvijzen losmaken. opletten dat je de witte klippen onderaan de goot niet breekt!.als de goot los is opletten dat de kunststofringen niet van de RW assen vallen. indien er aan de plasticgoot al een grijze kleefband aangebracht was laat je deze best hangen als hij hard aan de rubber kleeft. ruit en rubber van goot afwassen en ontvetten met synthetische thinner, zeker het midden van de 2 goten en de buitenkanten niet vergeten. dan breng je met tec7 of andere nadenkit 3 lijnen product aan op de rubber en in het midden. voor de montage neem je de 2 kunststofringen van de RW assen, doe vet aan de assen en aan boven en onderkant van de ringen en plaats ze terug, zo blijft het daar ook min of meer beschermt tegen water. plaats de goot terug, let op de witte klippen! best niet te hard aandrukken tegen de voorruit, anders komt de rubber mss terug van de ruit weg als je deze los laat, en heeft de silicone geen zin!
BLAUWE PIJLEN darmpjes plaatsen in de 2 gaten en in wielkast laten uitkomen.
WITTE PIJL, 2 roestvijzen van cercopot
GROENE LIJN op de foto hierboven is zeer moeilijk uit te leggen om het droog te krijgen!
ik heb de zwarte bak(luchttunnel) van de motorkap gevezen en heb daar een dubbel aluminium schot in gemaakt met darm als waterafvoer.

DOCUMENT 2 (foto)

de luchttoevoer is nog altijd voldoende en er is geen lawaai van de rijwind.
het ORANJE op de foto in men vorige posting is een afdekking die ik heb aangebracht over alle elektronische onderdelen, maar daarvoor moet het lichtblok er uit zodat deze afdekking kan doorgetrokken worden tot achter de bumperhoek, ook de massapunten achter de bumperhoek behandelen tegen oxidatie.

ook eens kijken aan de buitenkant onder de opstaptreden van de stuurcabine, daar zit 1 witte tap waar de trede in vastgevezen zit van aan de bovenkant. en ook in de wielkasten zitten zo 2 tappen waar water binnen komt. tec 7 of andere materie aansmeren is aan te raden!

opgelet, als er nog altijd water binnenkomt in het midden tussen de 2 kunststofgoten onder de voorruit kan het gebeuren dat het water op de onderdruk magneetklep terecht komt van de egr klep en nu in dit weer ijs vormt, die magneetklep zit in het midden onder die blinkende plaat, die plaat zit net onder de naad van de 2 kunststofgoten. heb al eens vernomen dat er water binnenkomt langs het aanzuig gat van de magneetklep en zo in de onderdrukleidingen en de remservo terecht komt en vervriest en kan leiden tot falende remmen!

Is het niet mogelijk om aan de bovenkant van de goot een sealing aan te brengen met doorzichtige silicone i.p.v. dat hele ding te demonteren, of is dit niet voldoende?
>>>>gewoon bovenop een beetje silicone gaat na een tijdje loskomen en is ook niet zo proper, zelfs al zou je het tussen rubber en ruit spuiten zou het nog niet goed zijn want het zit daar vol met vuil, moet goed afgekuist en ontvet worden.

DOCUMENT 3 (foto)

Gisteren heb ik de raad opgevolgd en de gelakte kunststof stukjes onder en boven de koplampen verwijderd.
De koplampen staan vooraan vast met drie bouten (purperen pijltjes) deze staan zonder enige bescherming tegen roest gemonteerd. Alsook de bouten eronder waar de zijbumperschilden bovenaan mee bevestigd zijn. (groene pijltjes)
Zoals Ben ook reeds schreef is het van belang dat deze schroeven eruit gedraaid worden en met voldoende vet of vaseline terug gemonteerd worden.
Onze Ducato X250(rood embleem) staat bij niet gebruik altijd droog in de garage en heeft nog nooit in de winter zout gezien. Toch waren sommige bouten al verroest.
Indien deze onbehandeld blijven zitten is het onmogelijk deze na een aantal jaren nog los te draaien. Met grotere kosten tot gevolg.

Tip, Bij het invetten van de bevestigingsbouten van de koplampen is het best dit één voor één te doen en de reeds behandelde bout eerst terug te plaatsen. Zo voorkom je dat de koplampen ontregeld geraken.

Roest aan de cilinderkop heb ik zo aangepakt, eerst wd40 op de cilinderkop gespoten rond de injectoren. dit een uurtje laten inwerken, dan koperspray rond de injectoren en montagebeugels. als er ooit eens een injector uit moet(liever niet!)zal dit vlot verlopen! bij mij kan er wel nergens nog een druppel water komen!

DOCUMENT 4 (foto)

Toegevoegd de ontbrekende foto"s
Bijlagen
IMG_0626a.jpg
IMG_0626a.jpg (229.7 KiB) 1029 keer bekeken
IMG_0625a.jpg
IMG_0625a.jpg (244.84 KiB) 1029 keer bekeken
Document 4.jpg
Document 4.jpg (174.4 KiB) 1029 keer bekeken
Nu volop ervan genieten!!!
__________Burstner Marano T640
Guus-Kitty
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 20:27
Locatie: ALMERE

Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250



Bericht door Guus-Kitty »

Ik heb ook Fiat ducato 250. Naast linker ruitenwisser zit een rond gat in de wateropvang. In het motorcompartiment wordt dit gat circa 2 cm voortgezet met ronde pijp. Verder niets. Is dit origineel of hoort daar nog een slang of iets dergelijk aan vast te zitten om het water te geleiden naar beneden?
ADRIA compact SL, automaat met 3l IVECO motor. Bouwjaar 2009.
Bedenk: Er is geen morgen. Morgen is vandaag!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250



Bericht door Kroppie »

wat er bij fiat (of elk ander merk)origineel is of hoort zou ik me niets van aantrekken en gewoon dat pijpje met een slang verlengen, hoe minder water over de div onderdelen hoe beter.
eigen inzicht en gevoel volgen!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Guus-Kitty
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 20:27
Locatie: ALMERE

Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250



Bericht door Guus-Kitty »

Ben inderdaad van plan hier een verlenging aan te monteren,maar vraag me gewoon af of Fiat op deze wijze werkelijk het water afvoert via het motorcompartiment........
ADRIA compact SL, automaat met 3l IVECO motor. Bouwjaar 2009.
Bedenk: Er is geen morgen. Morgen is vandaag!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250



Bericht door Kroppie »

in italie regent het mss niet genoeg om er langer bij stil te staan, fiat en water wie anders.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250



Bericht door hathi »

Juist Jos,zou niet mögen af fabriek,om zo,n fout te maken :crazy:
Hans
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250



Bericht door Arie55 »

Je kan Loctide extend rust neutraliser gebruiken en daar overheen een hitte bestendige lak eroverheen. Oppervlak wel eerst van het meeste roest verwijderen. Dit advies heb ik uit/van een youtube filmpje.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250



Bericht door Kroppie »

voorkomen is beter dan genezen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie