WillemVK schreef:Refererend naar een eerder draadje "Afdekkap motor Fiat Ducato 130 (2008)" geplaatst op: do 14 jan 2010, 13:46
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zie nu dat bij mijn bijdrage de foto's niet meer toegankelijk zijn, daarom hierbij opnieuw plaatsing.
Daarnaast een Belgisch schrijven gevonden met een oplossing gerichte beschrijving:
DOCUMENT 1 (foto)
RODE LIJN, kabelboom met de hand omdraaien zodat de opening naar onder zit. deze dient anders als goot om het water naar de elektronica te geleiden. als dit niet lukt, niet forceren maar gewoon een goed isolatieplakband rond doen over heel de lengte!
ROSE PIJL, afvoerpijp verlengen. deze is te kort waardoor het water op het stuurhuis loopt.
GELE LIJN, ruitenwisser armen demonteren wel opletten dat je de voorruit niet breekt, en best eerst de plaats van de ruitenwissers met een kleefband aftekenen op de ruit, zo staan ze na montage terug op dezelfde plaats! goot demonteren,5torxvijzen losmaken. opletten dat je de witte klippen onderaan de goot niet breekt!.als de goot los is opletten dat de kunststofringen niet van de RW assen vallen. indien er aan de plasticgoot al een grijze kleefband aangebracht was laat je deze best hangen als hij hard aan de rubber kleeft. ruit en rubber van goot afwassen en ontvetten met synthetische thinner, zeker het midden van de 2 goten en de buitenkanten niet vergeten. dan breng je met tec7 of andere nadenkit 3 lijnen product aan op de rubber en in het midden. voor de montage neem je de 2 kunststofringen van de RW assen, doe vet aan de assen en aan boven en onderkant van de ringen en plaats ze terug, zo blijft het daar ook min of meer beschermt tegen water. plaats de goot terug, let op de witte klippen! best niet te hard aandrukken tegen de voorruit, anders komt de rubber mss terug van de ruit weg als je deze los laat, en heeft de silicone geen zin!
BLAUWE PIJLEN darmpjes plaatsen in de 2 gaten en in wielkast laten uitkomen.
WITTE PIJL, 2 roestvijzen van cercopot
GROENE LIJN op de foto hierboven is zeer moeilijk uit te leggen om het droog te krijgen!
ik heb de zwarte bak(luchttunnel) van de motorkap gevezen en heb daar een dubbel aluminium schot in gemaakt met darm als waterafvoer.
DOCUMENT 2 (foto)
de luchttoevoer is nog altijd voldoende en er is geen lawaai van de rijwind.
het ORANJE op de foto in men vorige posting is een afdekking die ik heb aangebracht over alle elektronische onderdelen, maar daarvoor moet het lichtblok er uit zodat deze afdekking kan doorgetrokken worden tot achter de bumperhoek, ook de massapunten achter de bumperhoek behandelen tegen oxidatie.
ook eens kijken aan de buitenkant onder de opstaptreden van de stuurcabine, daar zit 1 witte tap waar de trede in vastgevezen zit van aan de bovenkant. en ook in de wielkasten zitten zo 2 tappen waar water binnen komt. tec 7 of andere materie aansmeren is aan te raden!
opgelet, als er nog altijd water binnenkomt in het midden tussen de 2 kunststofgoten onder de voorruit kan het gebeuren dat het water op de onderdruk magneetklep terecht komt van de egr klep en nu in dit weer ijs vormt, die magneetklep zit in het midden onder die blinkende plaat, die plaat zit net onder de naad van de 2 kunststofgoten. heb al eens vernomen dat er water binnenkomt langs het aanzuig gat van de magneetklep en zo in de onderdrukleidingen en de remservo terecht komt en vervriest en kan leiden tot falende remmen!
Is het niet mogelijk om aan de bovenkant van de goot een sealing aan te brengen met doorzichtige silicone i.p.v. dat hele ding te demonteren, of is dit niet voldoende?
>>>>gewoon bovenop een beetje silicone gaat na een tijdje loskomen en is ook niet zo proper, zelfs al zou je het tussen rubber en ruit spuiten zou het nog niet goed zijn want het zit daar vol met vuil, moet goed afgekuist en ontvet worden.
DOCUMENT 3 (foto)
Gisteren heb ik de raad opgevolgd en de gelakte kunststof stukjes onder en boven de koplampen verwijderd.
De koplampen staan vooraan vast met drie bouten (purperen pijltjes) deze staan zonder enige bescherming tegen roest gemonteerd. Alsook de bouten eronder waar de zijbumperschilden bovenaan mee bevestigd zijn. (groene pijltjes)
Zoals Ben ook reeds schreef is het van belang dat deze schroeven eruit gedraaid worden en met voldoende vet of vaseline terug gemonteerd worden.
Onze Ducato X250(rood embleem) staat bij niet gebruik altijd droog in de garage en heeft nog nooit in de winter zout gezien. Toch waren sommige bouten al verroest.
Indien deze onbehandeld blijven zitten is het onmogelijk deze na een aantal jaren nog los te draaien. Met grotere kosten tot gevolg.
Tip, Bij het invetten van de bevestigingsbouten van de koplampen is het best dit één voor één te doen en de reeds behandelde bout eerst terug te plaatsen. Zo voorkom je dat de koplampen ontregeld geraken.
Roest aan de cilinderkop heb ik zo aangepakt, eerst wd40 op de cilinderkop gespoten rond de injectoren. dit een uurtje laten inwerken, dan koperspray rond de injectoren en montagebeugels. als er ooit eens een injector uit moet(liever niet!)zal dit vlot verlopen! bij mij kan er wel nergens nog een druppel water komen!
DOCUMENT 4 (foto)
Toegevoegd de ontbrekende foto"s