Trekhaak plaatsen onder camper Adria Coral 680 SP

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
goldwingtiger
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 22:35

Trekhaak plaatsen onder camper Adria Coral 680 SP



Bericht door goldwingtiger »

:?: ik heb op dit forum een website gevonden voor goedkoop aankopen van trekhaak + electrische bekabeling ; nl http://caravantechnik.de/.
Heeft er iemand ervaring met plaatsing hiervan op een camper fiat ducato Adria Coral 680 SP van 2009?
Is dit eenvoudig zelf te plaatsen ?
Is er hier een pré-installatie voorzien onder de camper waarvandaan je eenvoudig kunt aftakken?
alvast bedankt voor de reacties
marc98
Berichten: 52
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:25

Re: trekhaak plaatsen voor camper Adria coral 680 SP



Bericht door marc98 »

Hallo goldwingtiger ,

Heb bij deze firma ook een trekhaak besteld. Adria 680 sp uit 2005. Bestelling is goed verlopen , technische gegevens , bouwtekeningen waren aanwezig. De installatie was zeer eenvoudig. Alleen het aansluiten van de elektrische bekabeling was even zoeken. Heb de bekabeling achter de achterlichten afgetapt. Ik weet niet of dit bij jouw model gaat .

mvg marc
Born to be wild
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: trekhaak plaatsen voor camper Adria coral 680 SP



Bericht door Teisman »

Hallo,

Ik heb een Adria Coral 660SP van 2009. Heb een trekhaak laten plaatsen door de firma SMV(Dld). Je hebt een zgn ramenverlengering nodig. Voor het aansluiten van de verlichting heb je een canbus systeem nodig anders krijg je allemaal foutmeldingen in het electrosysteem. Dit can bus systeem wordt met een speciale stekker die onder de auto aanwezig is en op de accu aangesloten.

Totale kosten bij SMV inclusief plaatsing 1200 euris (wel een beetje handelen, zonder rekening!!!!!). SMV levert ook de standaard ramenverlengerung die er onder zit bij aflevering aan Adria. Deze lichte uitvoering moet vervangen worden door een zwaardere uitvoering. Je krijgt ook alle papieren erbij voor de RDW in de EU toegelaten (je hoeft niet naar de RDW tenzij op je kenteken niet de max aanhangerlast vermeld is).

Heb het eerst geprobeerd bij een andere leverancier maar daar paste het systeem simpelweg niet. Let op in dit geval is goedkoop duurkoop. Bij SMV (zie Google) kun je een afspraak maken en er op wachten onder het genot van een bak koffie.

SMV trekhaak mag 2000 kg hebben en een kogeldruk van 75 kg.
marc98
Berichten: 52
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:25

Re: trekhaak plaatsen voor camper Adria coral 680 SP



Bericht door marc98 »

Ik heb de factuur nog even nagezocht. Is inderdaad een SMV produkt. Mag 2000 kg trekken met een kogeldruk van 75 kg. Bij het pakket wat ik toen heb besteld zaten een aantal onderdelen ter versterking van de "draagbalk". Het betreft hier een 2X een tweetal hoekijzers die in het bestaande chassis worden geschoven.

Het hele pakketje heeft mij 480 euro gekost incl verzendkosten.
Born to be wild
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: trekhaak plaatsen voor camper Adria coral 680 SP



Bericht door Teisman »

De vraag is hier denk ik heb je wel of geen ramenverlengerung nodig. Indien niet kan het inderdaad goedkoper.
Bij een 660SP maxi onderstel heb je dit nodig weet echter niet hoe het bij een 680 zit. Een ducato van 2009 heeft een canbus systeem en dus de passende aansluiting set hiervoor nodig. Aansluiten op de achterverlichting gaat echt niet.
goldwingtiger
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 22:35

Re: trekhaak plaatsen voor camper Adria coral 680 SP



Bericht door goldwingtiger »

:D :D :D alvast bedankt voor de snelle reacties.
ik heb inderdaad zo een ramenverlenging nodig.
De firma SMV (Duitsland???) vind ik echter niet op google .Heb je iets meer gegevens?
Ook zal ik moeten werken met een can bus (is die stekker onder de camper reeds voorzien zodat enkel vandaar moet verlengen tot de trekhaak?)
de trekhaak (met verlenging) is te koop voor 569 €, de bekabeling via can bus is 169 € via die duitse site.
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: trekhaak plaatsen voor camper Adria coral 680 SP



Bericht door Teisman »

Webadres in het Nederlands: http://www.smv.ag/Niederlande/Home/home_de.htm

Pas goed op waar je een trekhaak koopt. Ik had in 1e instantie ook ergens anders een besteld (gerenomeerd merk) maar uiteindelijk bleek het niet te passen (vuilwatertank zat in de weg). SMV past exact. Zij leveren ook de standaard ramenverlengerung aan Adria. En nee, ik heb geen aandelen of provisie alleen zeer goede ervaringen. Bestel bij dit systeem meteen houders voor een fiets/brommer plateau als je deze in de toekomst zou willen. Kost weinig extra en is universeel voor alle merken dragers.

Can bus kabel wordt aangesloten op deze stekker en op de accu van het voertuig. Dus op 2 plaatsen. Als je probeert het e.e.a. op de normale verlichting aan te sluiten krijg je problemen met je can bus systeem.
goldwingtiger
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 22:35

Re: trekhaak plaatsen voor camper Adria coral 680 SP



Bericht door goldwingtiger »

:cheers:
bedankt voor jullie info, ik heb inmiddels een offerteaanvraag geplaatst bij SMV, we wachten af
het materiaal , zonder plaatsing is hier wel 1050 € wat ik toch wel erg duur vind maar we zien wel
doei
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: trekhaak plaatsen voor camper Adria coral 680 SP



Bericht door eef van baal »

goldwingtiger schreef::cheers:
bedankt voor jullie info, ik heb inmiddels een offerteaanvraag geplaatst bij SMV, we wachten af
het materiaal , zonder plaatsing is hier wel 1050 € wat ik toch wel erg duur vind maar we zien wel
doei
het hele frame onder de garage moet vervangen worden, en dat maakt het zo duur.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3452
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: trekhaak plaatsen voor camper Adria coral 680 SP



Bericht door Charm »

Even meeliftend op dit oude maar relevante topic:
Volgens onderstaande site moet een kruis (Diagonaalset) worden toegepast bij chassisverlengingen vanaf 1 meter. Dat geldt ook voor de Coral (2004) volgens mij. Hebben jullie dat ook toegepast?
http://www.trekhaakwarenhuis.nl/index.p ... cts_id=737

Bij mijn Coral zit er aan het eind van de chassisverlenging een dwarsbalk die aan het chassis is bevestigd en bovendien via een hoekstuk aan de onderkant van de (houten) bodem. Blijft dit deel op zijn plek?

Deze trekhaak wil ik bestellen:
http://www.trekhaakwarenhuis.nl/index.p ... cts_id=929
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Teisman
    Berichten: 826
    Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
    Locatie: Dld

    Re: trekhaak plaatsen voor camper Adria coral 680 SP



    Bericht door Teisman »

    Bij mij is er geen kruisbalk gemonteerd door SMV. Zij zullen het wel weten daar zij ook aan Adria de ramenverlangerung leveren (dus wat er standaard onder zit) Mijn camper is echter wel van 2009. Telefoontje naar SMV geeft hier duidelijkheid.


    De achterste balk is wel vervangen door een zwaardere. De beugel naar de bovenkant blijft waar hij zit en er zijn verstevigingen in de lengterichting aangebracht.

    Nogmaals ik ben erg tevreden met SMV.
    PADEKA
    Berichten: 478
    Lid geworden op: ma 02 jul 2007, 23:27
    Locatie: Stadskanaal

    Re: trekhaak plaatsen voor camper Adria coral 680 SP



    Bericht door PADEKA »

    Dwarsbalk word verwijdert en de hoekstukken blijven zitten.

    Paulus
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3452
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: trekhaak plaatsen voor camper Adria coral 680 SP



    Bericht door Charm »

    Ik heb inmiddels ook bij Memo geïnformeerd. Voor 750euro heb ik een complete set die zonder boren op de bestaande chassisverlenging wordt gemonteerd. Bovendien kan ik terecht voor montageinstructies wat voor mij een grote pré is. Ik ga zoiets voor het eerst zelf doen.
    Van het trekhaakwarenhuis.nl heb ik geen antwoord meer gehad op mijn vragen en bovendien zijn ze per saldo duurder. Die is voor mij afgevallen.
    Ik heb nog wel een offerteaanvraag openstaan bij http://caravantechnik.de .
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3452
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: trekhaak plaatsen voor camper Adria coral 680 SP



      Bericht door Charm »

      Het is de trekhaak van Memo geworden en ik kon hem gelijk afhalen. De montageinstructies hebben mij uitstekend op weg geholpen en zelfs voor mij moet het te doen zijn. Nu maar hopen dat ik al die bouten los kan krijgen met mijn Aldi-, Lidl-, Action-gereedschap :-D
      Overigens blijft de dwarsbalk gewoon op zijn plek.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Plaats reactie