problemen met koelen op de autobaan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Hymermofiel
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 18:51
Locatie: Noord Holland

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door Hymermofiel »

Radiateur spoelen / reinigen als eerder vermeld.
De ventilator is het niet, die voegt niets toe boven de ca 40 km/uur.
Thermostaat is het ook niet. Bij defect blijft die open staan en heb je dus problemen met opwarmen ipv afkoelen.

Ik weet niet hoe oud jouw radiateur is maar vervangen kan ook geen kwaad.
Gooi er, als eerder gemeld een heavy duty in (of eentje voor automaat). Dat scheelt een 30% koelvermogen. Nadeel kan zijn dat een radiateur voor automaat een ingebouwde atf koeler heeft. Daar zit je niet op te wachten. Mogelijk is er een heavy duty beschikbaar, dit is bij Mercedes zeker het geval en wordt bv toegepast voor gebruik in het Midden oosten.

Veel oudere voertuigen hebben een massaprobleem. Wat jij aangeeft komt veel voor. De thermometer geeft 10 graden teveel aan. 90 graden op de autobahn is niet verkeerd. Gewoon doorrijden dus. Onvermengde koelvloestof kookt pas bij ruim 130 graden, daar zit je nog ver vandaan.

Koelvloeistof heeft helaas een nadelige invloed op je koeling. In geval van nood kun je dus in de zomer bij heet weer dus beter zuiver water in je koelssysteem doen. Koelt een 6 -8 graden lager. Wel weer vervangen voor de winter begint!
Hymer S660 / Mercedes 309d, 3 liter turbodiesel, 1985
liad
Berichten: 202
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 3:26
Locatie: Heerlen

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door liad »

hallo bedankt voor je bericht. mijn radiateur is in 2009 vervangen, het is een zg. tropenradiateur die in de tropen veel wordt gebruikt vertelde men mij toen. thermostaat is ook in 2009 vervangen. temperatuur gaf echter geen 90 aan maar zat daar ver boven, dus tegen 100-110 gr aan. camper is nu naar een garage in belgie die koeling maand terug ook hebben gecontroleerd, konden toen niks vinden. zij gaan nu bekijken waarom temperatuur zo hoog opliep, terwijl gisteren bij rit naar garage op autobaan de temperatuur netjes rond de 90 bleef. garage wilde inderdaad kijken of er een verstopping in radiateur zit. laat weer wat weten. gr liad
als je geen doel hebt in je leven is de weg ernaartoe ook niet belangrijk.
Martinelly
Berichten: 206
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 21:44
Locatie: Assen

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door Martinelly »

Ik kan me vaag herinneren uit de tijd dat ik een T4 bezat dat er soms problemen zijn met een spanningsregelaar achter op de tellerunit, ik heb voor je gegoogeld. Misschien helpt dit je verder?

http://www.t4-wiki.de/wiki/Spannungsregler_J6
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door de Jonckheer »

Martinelly schreef:Ik kan me vaag herinneren uit de tijd dat ik een T4 bezat dat er soms problemen zijn met een spanningsregelaar achter op de tellerunit, ik heb voor je gegoogeld. Misschien helpt dit je verder?

http://www.t4-wiki.de/wiki/Spannungsregler_J6
Goed bedacht, komt inderdaad voor. Maar dan geeft hij altijd te veel aan en bovendien moet de tankmeter dan ook te veel aangeven.
Gebruikersavatar
rene
Berichten: 128
Lid geworden op: do 23 jun 2011, 23:38
Locatie: Hoofddorp

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door rene »

Omdat je schrijft dat bergop de koeling beter is zit ik te denken aan een zgn.luchtslot...........oftewel een luchtbel in het systeem.
Dit kan doordat er misschien een slang verkeerd gemomteerd zit en er een hoog punt is ontstaan.
René
50cc 2takt.........en zware shag.........en een Iveco-LMC.........en ik haat scooters
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door Will »

heb vandaag een garage gebeld deze begonnen meteen al met de opmerking dat waarschijnlijk de koppakking lek is. nou daar gaat mijn camper dus niet heen.
Ik had hetzelfde probleem met de auto ook een nieuwe radiator gemonteerd en uiteindelijk de koppakking lek.
Verlies je veel koelvloeistof, zo ja dan ben ik bang dat deze garage gelijk heb.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
liad
Berichten: 202
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 3:26
Locatie: Heerlen

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door liad »

hoi, nee hoor verlies totaal geen koelvloeistof. wel is vorig jaar 2x een slang vervangen omdat ie koelvloeistof lekte. dit is nu echter niet het geval. gr liad
als je geen doel hebt in je leven is de weg ernaartoe ook niet belangrijk.
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door Bertram »

Een goede garage kan vrij simpel controleren of de koppakking stuk zou zijn.
Dan meten ze de chemische stoffen in het koelwater die ontstaan doordat er lucht uit de
cilinders in het koelwater wordt geperst.
Als je luchtbellen ziet in het reservoir terwijl de motor loopt, dan vrees ik dat er toch
wat mis is met de koppakking Liad.
liad
Berichten: 202
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 3:26
Locatie: Heerlen

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door liad »

eindelijk... mijn camper is gemaakt.
vandaag gebeld met garage, camper is gemaakt. garage heeft sensor vervangen en metertje op motor gemonteerd. echter probleem was nog niet helemaal verholpen. bleek dat als ventilator aangaat dat meter op en neer ging bewegen. dus meter in instrumentenpaneel is ook vervangen. het zou nu goed moeten zijn. ben heel benieuwd. kosten € 147.- gr liad
als je geen doel hebt in je leven is de weg ernaartoe ook niet belangrijk.
karel3
Berichten: 329
Lid geworden op: di 28 jul 2009, 22:18

Re: problemen met koelen op de autobaan



Bericht door karel3 »

dat als ventilator aangaat dat meter op en neer ging bewegen.
Dat doet mij denken aan overgangsweerstand ergens in het circuit , slecht (massa) contact of zoiets.
De eerder genoemde spanningsregelaar kan natuurlijk ook nog problemen geven.
Of de meter vervangen dan helpt ?
ben benieuwd of het probleem nu echt is opgelost.
Plaats reactie