hoe houd ik vers drinkwater?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door AadenAnke »

Camper staat nu stil de watertand leeg. Over een week of 9 gaat die voor 2/3 vol met een tube gebitstabletten op gelost erbij en dan ff een half uurtje rondrijden. Na een paar uur nog een keer, aftappen en spoelen. Vullen met schoon water en klaar. Letten altijd op met water innemen maar gebruiken dat dan ook voor alles. Zet ik de camper meer dan een week stil eerst de watertank helemaal vullen. Is die periode meer dan een week of 3 ff verversen voor gebruik. Deden we met de vorige camper ook nooit geen probleem mee gehad. Wat de smaak betreft, dat is in Nederland bij drinkwater ook heel verschillend. Bij water innemen in den vreemde kijken hoe het eruit ziet en smaakt. Gebruiken wel altijd onze eigen slang. Heb ook een flesje 99% alcohol bij me, gebruik ik soms om de kraan waaruit ik tap te reinigen. Wat ik zie is dat de tappunten het meest vervuild worden door camperaars. Met de slang bedoeld voor drinkwater de toilettank spoelen e.d. Die camperaars zullen waarschijnlijk hun drinkwater altijd uit flessen halen?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door awaza »

Om mijn drinkwater onderweg schoon te houden, gebruik ik deze; https://www.banggood.com/Ozone-Generato ... rehouse=CN

De 12 V -uitvoering. Iedere dag of om de dag een kwartiertje laten pruttelen.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
Lord Ruud
Berichten: 857
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 9:47
Locatie: Rosmalen (Kruistraat)

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door Lord Ruud »

Wij gaan nu ruim 20 jaar weg met verschillende campers allemaal in eigendom dus geen huur .
Nog nooit ergens last van gehad en we begonnen toen de oudste 6 jaar was en de jongste 4 jaar .
we begonnen met een oudje van 20 jaar met alles daarin van natuurlijk ook 20 jaar , geen problemen gehad .
Altijd gewoon uit de watertank gedronken en alles gedaan wat je normaal ook thuis met het kraan water doet .
Ja ook in spanje en andere landen waar de kwaliteit van het water niet altijd te vergelijken is met dat van ons .
Nog NOOIT iets gemerkt van enige hinder van het gebruikte water , koffie , limonade , groente en gewoon lekker water uit de kraan .
Ook bij buiten tempraturen van 40 graden en meer . Gewoon lekker koud water uit de kraan hoor .
Net wat al meer is gezegd , je kan ook te voorzichtig zijn , waardoor je ook weer meer vatbaar kan worden voor ziek worden .

Dus denk ik dat je het niet te veel moet opblazen , probeer het nu maar eens gewoon .

:cheers:
Blij dat ik nu in een Rapido rijd

Je leeft maar een keer , doe het goed want je krijgt waarschijnlijk geen tweede kans.
Gebruikersavatar
Lord Ruud
Berichten: 857
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 9:47
Locatie: Rosmalen (Kruistraat)

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door Lord Ruud »

Weten jullie wat wel erg gevaarlijk is ?
Lekker water drinken uit van die zuilen, met die grote flessen water er boven op .
Voel maar eens aan die flessen , lekker op kamertempratuur :( perfect voor alle beeestjes .
Waar staan die apparten ? , ziekenhuizen , fisyo`s dokterposten enz waar veel zieke mensen komen ?
En die bubbels die je ziet als je een bekertje water neemt , waar zouden die vandaan komen , juist uit de lucht rondom dat apparaat .
Voor mijn werk kom ik regelmatig deze dingen tegen , ik zeg jullie , Niet goed hoor !!
Blij dat ik nu in een Rapido rijd

Je leeft maar een keer , doe het goed want je krijgt waarschijnlijk geen tweede kans.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door 't Busje »

En in de watertank van de camper komt geen lucht van buiten en die is niet op kamertemperatuur?

En ter info: wij drinken ook al 15 jaar uit de watertank van de camper zonder daar ooit ziek van geweest te zijn.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door jurgenc »

Kamertemperatuur is geen probleem. Of het moet zijn dat die kamer bij jou eerder lichaamstemperatuur is.
H20
Hymscanhuub
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 22:28
Locatie: Nijmegen

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door Hymscanhuub »

Wij rijden al 6jaar met "Tank O3" en dit is een systeem gebaseerd op UV straling. Wordt ook gebruikt om vijver met Coilkarpers helder schoon te houden. We drinken het hele seizoen uit de camperkraan . Wanneer de camper de stalling in gaat, eind oktober. Dan maak ik de tank zo goed als het kan schoon.( zandkorreltjes) We hebben die smeuïge algen laag niet in de tank. Het water is altijd goed. Nadeel je moet die sensor die dan in het water zit nagelang de kwaliteit van het water, Hard of zacht regelmatig schoon maken met schoonmaak azijn.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door seth_space »

Tank o3 werkt NIET op basis van UV straling maar op basis van Ozon.
https://www.tank-o3.nl/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door Zwerfsteen »

O3, de naam zegt het al, ozon en bestaat uit 3 zuurstof atomen.
Wij reinigen het drinkwater ook met ozon en onze tank is helemaal 'slijm' vrij.

Kijk maar eens bij Ali wat die voor je kan doen.
'
Groet,
Leny en Pieter
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door veetee »

Lord Ruud schreef:
di 21 jan 2020, 20:39
Weten jullie wat wel erg gevaarlijk is ?
Lekker water drinken uit van die zuilen, met die grote flessen water er boven op .
Voel maar eens aan die flessen , lekker op kamertempratuur :( perfect voor alle beeestjes .
Waar staan die apparten ? , ziekenhuizen , fisyo`s dokterposten enz waar veel zieke mensen komen ?
En die bubbels die je ziet als je een bekertje water neemt , waar zouden die vandaan komen , juist uit de lucht rondom dat apparaat .
Voor mijn werk kom ik regelmatig deze dingen tegen , ik zeg jullie , Niet goed hoor !!
Dan zou ik vooral je adem inhouden, als je op die plaatsen bent... :wink:
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door DHM »

Drink ook altijd uit de tank. Heb er onlangs een Reich waterfilter tussen pomp en kranen gezet.
Nu wordt echt alles gefilterd en proef je ook totaal geen chloor meer.
Bij thuiskomst laat ik altijd alles leeglopen, ook de leidingen, zo blijft alles vrij van aanslag.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door hathi »

Volgens mij word er met dat drinkwater ook zwaar overdreven,en allerhande middeltjes aangepraat,ik heb in 30 jaar nog nooit iets gemerkt,aan mijn drinkwater in de tank,en ik proef ,en ruik uitermate goed,gewoon een beetje opletten,waar je water inneemt,verder zal het weer hetzelfde gaan ,als met de ster reclame,eerst word er een kwaaltje aan gepraat,en dan hebben ze meteen de oplossing,bang maken,verkoopt nu eenmaal :-B
Hans
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door awaza »

Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: hoe houd ik vers drinkwater?



Bericht door Ahjwinth »

Ik heb een Ozon generator voor mijn Hottub en dit werkt goed. Enkel bij het waterversen een chloor tablet om de groene kleur te verwijderen die standaard in het drinkwater zit en daarna houd de ozon generator de 1200liter water schoon zonder chloor. Na 3 maanden verversen en meer onderhoud is niet nodig.
Echter levert het ozon apparaat geen druk. De ozon word bij mij met een venturi gemengd met het water als de pomp loopt, de venturi zuigt de ozon aan uit de generator en mengt het met het water. Als de ozon generator word gebruikt om een watertank schoon te houden moet er een pomp worden gebruikt om het in de tank te persen en dan onder water in belletjes te verdelen. Net zoals in een aquarium.
Voor mij allemaal te lastig ik doe het wel zonder ozon in de drinkwater tank.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Plaats reactie