Bandenspanning controle systemen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Harm1
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 19:26
Locatie: Heerlen

Bandenspanning controle systemen



Bericht door Harm1 »

Hallo Forum vrienden.
Wie heeft ervaring met bandenspanning monitorsystemen?

Ik ben van plan om een bandenspanningcontrole set te monteren
en denk hierbij aan de TPMS-4
de gunstigste prijs die ik tot nu toe heb gevonden is € 99,99
graag jullie reactie.
groet Harm1
Gebruikersavatar
hymertje644g
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 02 dec 2007, 22:29
Locatie: Friesland



Bericht door hymertje644g »

Ik heb de TPMS-versie met 6 sensoren, waarvan ik er overigens 4 (dus ik heb 2 reserve) gebruik. Ik heb deze gekocht omdat deze geschikt is voor campers ivm hogere bandenspanningen (tot 12 bar). Ik heb hem altijd aanstaan en hij werkt echt perfect. De knoopcellen in de sensoren gaan langer dan een jaar mee en de AA-batterij wel 2 jaar. De bijgeleverde 12V aansluiting gebruik ik niet eens. Constante bandenspanningsmeting op alle 4 banden en door een druk op de knop wordt de temperatuur kort zichtbaar. Je kunt een alarm instellen (zelf te bepalen boven en onderdruk en max. temp.) zodat je direct gewaarschuwd wordt door middel van pieptonen als er iets niet in orde is met de banden. Je ziet dan ook direct welke band het is.
Destijds gekocht bij de Makro voor 125 euro en geen moment spijt van gehad.
Wel even opletten of de 4 sensor-versie de bandendruk van je camper aankan. Ik zou deze eerst ook kopen, maar die ging maar tot 4 bar!!
Afbeelding

Have a nice day; smile!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harm1
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 19:26
Locatie: Heerlen

banden spanning contole cysteem



Bericht door Harm1 »

Bedankt voor je reactie

volgens de Technische specificatie is het drukbereik 0-13 bar
gebruikstemperatuur -30gr.C_+85grC

de sensoren hebben een afmeting van rond 20mm
zou dit een probleem kunnen zijn op de ventielen ? (denk het niet)
volgens mij is de prijs ook niet verkeerd.
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente



Bericht door kleijntje »

Alleen op stalen ventielen monteren anders krijg je zeker problemen door het gewicht van de sensoren.

Wim
Wij rijden TIKRO M4A op VW Crafter 100 kW shiftmatic.
Nu al een collectors item.
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

bandenspanning meet ik 2, mischien 3 keer per jaar maar meet altijd hetzelfde. Wat is dan het gemak / voordeel van die draadloze sensoren?

PS: ik lees net dat zo'n sensor 8 gram weegt, dat lijkt mij "niet niks" op een 16 inch velg, dus lijkt mij opnieuw balanceren noodzakelijk
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Ik heb er ook één voor 6 wielen en heb toevallig 6 wielen.
Als ik dat ding aan heb staan, zit je er continue op te turen.
Ik vind de sensoren op de ventielen geen gezicht en storend.
Het totale pakket heb ik gekregen, kopen zou ik het nooit omdat ik inderdaad de bandenspanning toch wel in de gaten houd.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Gebruikersavatar
Harm1
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 19:26
Locatie: Heerlen



Bericht door Harm1 »

Ik heb ooit een klapband gehad,en kan je verzekeren dat is niet leuk ergens in Frankrijk in een bocht.
Ik kon hem nog net op de weg houden.
Ik weet niet waarom de band het begeven heeft,maar mischien te weinig lucht ,of te hoge temperatuur.
Als ik onder het rijden druk en temperatuur onder controle heb,kan ik misschien het een volgende keer voorkomen.
Alle kleine beetjes kunnen helpen.
Gebruikersavatar
hymertje644g
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 02 dec 2007, 22:29
Locatie: Friesland



Bericht door hymertje644g »

Wat dacht je van bijvoorbeeld een langzaam leeglopende band doordat er een spijker oid in zit. Of van een band die te zacht is door bijv. schuren langs de stoeprand. Daardoor kan de temperatuur veel te hoog oplopen; overmatige slijtage en bovendien kans op een klapband.
Voor relatief weinig geld heb je constant informatie over de actuele bandenspanning en temperatuur.
Afbeelding

Have a nice day; smile!

Afbeelding
Gebruikersavatar
hymertje644g
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 02 dec 2007, 22:29
Locatie: Friesland



Bericht door hymertje644g »

Wim, Kirsten en Binck schreef:Ik heb er ook één voor 6 wielen en heb toevallig 6 wielen.
Als ik dat ding aan heb staan, zit je er continue op te turen.
Ik vind de sensoren op de ventielen geen gezicht en storend.
Het totale pakket heb ik gekregen, kopen zou ik het nooit omdat ik inderdaad de bandenspanning toch wel in de gaten houd.
Zit je dan ook constant op je kilometerteller, toerenteller, achteruitkijkspiegel, kilometerstand, dashbordlampjes enz. enz. te kijken, om nog maar niet te spreken over je navigatiesysteem?
En ja, erzitten wat grotere ventieldopjes, maar om nou te zeggen dat dat geen gezicht is en storend vind ik toch wel wat overdreven.
Afbeelding

Have a nice day; smile!

Afbeelding
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

Een langzaam leeglopende band heb ik gehad, maar dat zie je meteen als je in je auto stapt (en als je het niet ziet voel je het wel)

En klapband heet niet voor niets klapband, die komt onaangekondigd, geloof niet dan sensoren dat kunnen voorkomen.


Voor dat geld zou ik persoonlijk liever een schuimblusser kopen!
Gebruikersavatar
hymertje644g
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 02 dec 2007, 22:29
Locatie: Friesland



Bericht door hymertje644g »

Vodnik schreef:Een langzaam leeglopende band heb ik gehad, maar dat zie je meteen als je in je auto stapt (en als je het niet ziet voel je het wel)

En klapband heet niet voor niets klapband, die komt onaangekondigd, geloof niet dan sensoren dat kunnen voorkomen.


Voor dat geld zou ik persoonlijk liever een schuimblusser kopen!
Voor jou wel ja!! Er is heus wel een oorzaak, maar die heb jij dan te laat in de gaten. Een klapband is trouwens heel wat duurder dan een TPMS. Je hebt toch ook een oliedruk/oliepeilsignalering op je motor zitten om te voorkomen dat je motor in de soep loopt door te laag peil of andere technische storingen! En dat ondanks dat natuurlijk iedereen z'n oliepeil regelmatig controleert met de peilstok
Trouwens, als je die leeglopende band krijgt als je net aan het rijden bent met nog een paar honderd kilometer voor de boeg.....
Je zal niet de eerste zijn die z'n camper af kan schrijven omdat ie onbestuurbaar wordt door een klapband en daarna total loss is. Zelfs als het bij een klapband blijft, is de schade vaak fors. Een aantal camperaars heeft gekozen voor een speciale stalen band op de velg die voorkomt dat bij een lekke band, deze van de velg loopt. Ik hiervoor. De vergelijking met een brandblusser gaat bij mij mank. Die heb ik trouwens ook in de camper, evenals een gasdetector en rookmelder.
Afbeelding

Have a nice day; smile!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harm1
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 19:26
Locatie: Heerlen



Bericht door Harm1 »

stel de temperatuur van je band loopt te hoog op.
En je krijgt daar door een klapband.
Je camper gaat op z'n kant.
Vliegt dan ook nog in brand.
Had ik dan maar een brandblusser gekocht,in plaats van m'n banden temp/drukcontrole cysteem. :roll:
L(e)T's go
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 20:58



Bericht door L(e)T's go »

ik denk, dat als je de banden op 5 bar zet het risico veel groter is

ik doe gewoon en houd me aan de opgegeven VW waardes heb ook geen stikstof nodig
zo blijven de schokbrekers ook langer heel
Continetal Venco 2 225/70-15
't is maar wat je wilt

Hanno
Gebruikersavatar
Lord Ruud
Berichten: 857
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 9:47
Locatie: Rosmalen (Kruistraat)

banden



Bericht door Lord Ruud »

:D Mag ik het ook gewoon koppen als hebbe dingetje, ik ben nu een maal gek van dat soort dingen. :oops:
Blij dat ik nu in een Rapido rijd

Je leeft maar een keer , doe het goed want je krijgt waarschijnlijk geen tweede kans.
Plaats reactie