elektrische spiegels Hymer B 574

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: elektrische spiegels Hymer B 574



Bericht door ducati 900 »

Nu effe serieus, ga Kareltje Cola vragen of die een setje spiegelbedrading heeft liggen voor een Ducato van 2006 of ergens anders op de sloop.
Er zijn genoeg Ducato's van die leeftijd met electrische spiegels geweest.
Zo de tikfoutjes even verbeterd.
Zwerven er geen schema's rond op intenet?

https://www.nutzfahrzeuge-aussenspiegel ... ng-Heizung

Links onder, rechts naast het plaatje van de schakelaar
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: elektrische spiegels Hymer B 574



Bericht door Peter12 »

camilo schreef:
wo 03 feb 2021, 11:45
@ AadenAnke: het wordt inderdaad een klus: de camper is niet voorbereid op de montage van elektrische spiegels. Het grootste struikelblok lijkt de bedrading te zijn: welke kleur gaat naar wat. Meten is weten, dus daar kom ik ook wel uit. De verwarming van de spiegels kan ik mogelijk aansluiten op de knop en bedrading (als die aanwezig is!) van de achterruitverwarming (die bij mijn integraal per definitie níet aanwezig is). Tips blijven natuurlijk welkom.
Als je plus en min hebt gevonden (dat moet toch niet moeilijk zijn) kun je daartoch op aansluiten wat je wilt. Kwestie van een schakelaar 2 nieuwe knoppen. 2 verstelknoppen met een verwarming aan/uit knop. Bijvoorbeeld zoiets:

https://a.aliexpress.com/_ms3tmI9

Wel nagaan waar wel pootje voor dient en aansluiten maar. Ja je moet draden trekkwn, maar dat moet je toch.
Pleasure is the path of joy
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: elektrische spiegels Hymer B 574



Bericht door camilo »

Ten overvloede: de bedrading heb ik bij de spiegels. Er is natuurlijk geen echte "min": de spiegels worden, naar ik tenminste aanneem, gesteld door de spanning naar de gelijkstroom spiegelmotoren naar wens om te polen. De verwarmingselementen zal het een zorg zijn waar ze de plus en waar ze de min aangeleverd krijgen. Ik kom er ook wel uit, maar een beetje advies is altijd welkom. Bedieningsknopjes zijn te kust en te keur op internet te vinden, van nog geen euro tot over de honderd euro.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: elektrische spiegels Hymer B 574



Bericht door camilo »

Om het voorgaande even af te maken: rood en zwart gaat naar de verwarming van de spiegel (polariteit is niet van belang); groen en geel verstelt de spiegel horizontaal en bruin en oranje verticaal (polariteit wel van belang, deze wordt omgepoold naar gelang de gewenste afstelling).
Nog een tip voor het vervangen van het spiegelglas: het spiegelglas indrukken en dan naar boven drukken. Het glas komt dan vrij uit uit een viertal nokjes. Het kan lijken dat er geen beweging in te krijgen is, maar zo werkt het dus echt. Het is niet nodig om de achterzijde van de behuizing af te nemen (kan wel, maar draagt niet bij aan de werkwijze m.b.t. het vervangen van het spiegelglas)
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: elektrische spiegels Hymer B 574



Bericht door camilo »

Ten overvloede nog: de zekering voor de verstelling van de spiegels bevindt zich in het zekeringkastje in het dashboard links (nr 27, 7,5 A) en de zekering voor de spiegelverwarming in het zekeringkastje rechts (nr. 41, 10A) . Voor wat betreft de verwarming denk ik gebruik te kunnen maken van een toch al in het dashboard aanwezige schakelaar. Deze schakelaar zou een relais activeren (dit heb ik nog niet gecontroleerd) dat de achteruitverwarming (die ik in mijn integraal natuurlijk niet heb) én de spiegelverwarming gelijktijdig zou moeten inschakelen. Oók in het zekeringkastje rechts (nrs. 40 en 54, allebei 15 A). Zekering 40 vindt ik echter niet terug in de layout van het zekeringkastje! Zodra het lekker weer is, ga ik aan de gang en dan zie ik wel verder.

N.B. Het een en ander betreft de modeljaren 2002 - 2006 en hoeft dus geen betrekking te hebben op andere modeljaren!
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: elektrische spiegels Hymer B 574



Bericht door camilo »

Die schakelaar waar ik het in mijn vorige bericht over had activeert inderdaad een relais. Achter het zekeringkastje rechts liggen wat niet verder in gebruik zijnde kabels voorzien van stekkers. De witte stekker wordt onder meer "gevoed" door een bruin/rode draad (+) en een rood gele draad (-).
Dat zijn de draden die ik ga gebruiken voor de verwarming van de spiegels. Wel fijn dat schakelaar op het dashboard "verwarming" aanduidt. Maar deze schakelaar kan natuurlijk ook gebruikt worden voor andere doeleinden nu bekend is op welke draden de stroom kan worden afgenomen. De draden zijn, voor zover ik heb kunnen nagaan, nog niet gezekerd.

P.S. De schakelaar voor de verwarming loopt -uiteraard- over het contactslot.
Laatst gewijzigd door camilo op ma 01 mar 2021, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: elektrische spiegels Hymer B 574



Bericht door ducati 900 »

Mooi dat je dit terug koppelt, ik hoop dat TS er wat aan heeft.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie