Camper Fiat Ducato en montage reservewiel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hoas
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 23 jan 2004, 21:18
Locatie: Veghel

Camper Fiat Ducato en montage reservewiel



Bericht door hoas »

Op nieuwe campers zit vaak geen reservewiel meer. Een spuitbus + electrisch pompje is alles.
Heeft er al iemand zelf een reservewielhouder onder zijn ducato camper gebouwd?
Orgineel wordt de reservewielhouder aan de achterzijde losgedraaid, dan valt het wiel op de grond en wordt van de slede geschroefd..
Door verlenging en de garage is dat niet mogelijk.
Je moet de houder aan de zijkant omlaag kunnen draaien.
Blijkbaar kan dat met een systeem van Ford Transit.
Wie heeft er eventueel zelf iets ontworpen. Het onderstel is op basis van Fiat Ducato Maxi.
vr.gr.
Henk van den Hoogen
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

mischien eens kijken bij caravans die hebben er ook wel onder vanaf de zijkant , orgineel alko dacht ik.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
hoas
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 23 jan 2004, 21:18
Locatie: Veghel

Ducato - reservewiel



Bericht door hoas »

Hallo Cobes,
Dat klopt. Ze zijn er voor ALKO, maar niet voor een 16 inch velg.
De constructie is veel te licht.
vr.gr.
Henk
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

oke , maar dat kun je wel weer gebruiken om zoiets te maken en dan sterker , mischien ergens een onder een sloop caravan vandaan halen en aan passen.

zo heb ik ooit eens zoiets onder een renault 4l weg gehaald om een reseve wiel onder mijn karretje te hangen.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
Jacko
Berichten: 1179
Lid geworden op: do 25 aug 2005, 8:32
Locatie: noord-holland



Bericht door Jacko »

Zou je dan een draadeind door de bodem kunnen maken en deze door het reservewiel te steken? Ook is het mogelijk om een katrol te maken, wat je bij vrachtauto's ook wel hebt., volgens mij is er ruimte zat tussen de liggers, om een band er tussen te krijgen
:idea:
trotse eigenaar van een hymer 644 g van het bouwjaar 2002.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

ja , of kijk eens naar het systeem van een volkwagenbusje T4
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
amigo
Berichten: 331
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 15:33

Re: Camper Ducato + montage reservewiel



Bericht door amigo »

hoas schreef:Op nieuwe campers zit vaak geen reservewiel meer. Een spuitbus + electrisch pompje is alles.
Heeft er al iemand zelf een reservewielhouder onder zijn ducato camper gebouwd?
Orgineel wordt de reservewielhouder aan de achterzijde losgedraaid, dan valt het wiel op de grond en wordt van de slede geschroefd..
Door verlenging en de garage is dat niet mogelijk.
Je moet de houder aan de zijkant omlaag kunnen draaien.
Blijkbaar kan dat met een systeem van Ford Transit.
Wie heeft er eventueel zelf iets ontworpen. Het onderstel is op basis van Fiat Ducato Maxi.
vr.gr.
Henk van den Hoogen
Dat zal niet meevallen
Want tussen de rok en het chassie kan geen 16inhc wiel

Maar een mooi takelsisteem om het wiel optelichten van de grond
Zit on der een Espace

Joop
Laatst gewijzigd door amigo op wo 24 feb 2010, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
De meeste vrienden heb je als
Het niks mag kosten
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

maaruhhhh, je ken toch ook een 15" op reseve leggen je hoef er maar mee te rijden tot je een nieuwe band kunt kopen of hem kunt laten plakken, luxe wagens hebben veelal toch ook maar een thuisbrengertje mee.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
amigo
Berichten: 331
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 15:33



Bericht door amigo »

Volgens mij kan dat niet bij de nieuwere types Cobus
In verband met de remklauw
Daar kan dan geen kleiner wiel over heen
Maar weet het niet 100% zeker

Joop
De meeste vrienden heb je als
Het niks mag kosten
Sietse
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:04
Locatie: Het warme hart van SudWestFryslan

Re: Camper Ducato + montage reservewiel



Bericht door Sietse »

hoas schreef:Op nieuwe campers zit vaak geen reservewiel meer. Een spuitbus + electrisch pompje is alles.
Heeft er al iemand zelf een reservewielhouder onder zijn ducato camper gebouwd?
Orgineel wordt de reservewielhouder aan de achterzijde losgedraaid, dan valt het wiel op de grond en wordt van de slede geschroefd..
Door verlenging en de garage is dat niet mogelijk.
Je moet de houder aan de zijkant omlaag kunnen draaien.
Blijkbaar kan dat met een systeem van Ford Transit.
Wie heeft er eventueel zelf iets ontworpen. Het onderstel is op basis van Fiat Ducato Maxi.
vr.gr.
Henk van den Hoogen

Dag Henk,
Wij hebben een Hymer 644B, bj 2000, met 16 inch wielen.
Bij ons zit het reverve wiel onder de camper voor de achteras. diwerkt met een lier die vanaf de zijkant te bedienen is. Met een dopsleuter die aan een stang zit die tev ergelijken is met die je gebruikt om de luifel mee te bedienen.

Bij terug plaatsen van het wiel moet je hem bijna tegen de onderkant aan draaien, dan kijken of hij niet tegen de as en de remvertrager/versneller aan komt. zit hij goed dan vast zetten. deze bevestiging is er onder gezet door de verkoper. Camperbedrijf.

Groet Sietse
Met vriendelijke groet,
Sietse
---------------------------
Mogelijk is niet wat je kunt, maar wat je wilt.
verkerk
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:35



Bericht door verkerk »

wij hebben een fiat ducato 250 en hebben gewoon bij de dealer een takel systeem gekocht en een velg . bij de banden boer een band gehaald en gemonteerd. vergeet niet de kabel van het mechaniek goed in tevetten.het voordeel merk je later wel. alles past er zo onder let op het kost wel iets.
VRIJHEID
Lampje10
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 jul 2009, 21:58
Locatie: Den Helder

Re: Camper Ducato + montage reservewiel



Bericht door Lampje10 »

Sietse schreef: Bij ons zit het reverve wiel onder de camper voor de achteras. Die werkt met een lier die vanaf de zijkant te bedienen is. Met een dopsleutel die aan een stang zit die te vergelijken is met die je gebruikt om de luifel mee te bedienen.

Bij terug plaatsen van het wiel moet je hem bijna tegen de onderkant aan draaien, dan kijken of hij niet tegen de as en de remvertrager/versneller aan komt. Zit hij goed dan vast zetten. Deze bevestiging is er onder gezet door de verkoper. Camperbedrijf.

Groet Sietse
verkerk schreef:wij hebben een fiat Ducato 250 en hebben gewoon bij de dealer een takel systeem gekocht en een velg . bij de banden boer een band gehaald en gemonteerd. vergeet niet de kabel van het mechaniek goed in te vetten. Het voordeel merk je later wel. alles past er zo onder let op het kost wel iets.

Bedoelen jullie zoiets, van Sawiko:
http://img267.imageshack.us/img267/422/sawiko1.jpg
http://img176.imageshack.us/img176/2695/sawiko2.jpg

Voor een Ducato 230 kost die 300 euro. Inderdaad wat duur, maar het lijkt me wel een perfect systeem.
Bij mijn Hymer B544 97 op Ducato 230 maxi zit het reservewiel in de bagageruimte onder de achterkant van de camper, deze 2 meter diepe ruimte heeft dezelfde afmetingen als het reservewiel. Die schuif je helemaal naar achteren en de ruimte ervoor stou je vol met bagage. Dus als je het reservewiel moet pakken moet je alle bagage er eerst uithalen dan het reservewiel die op een plankje ligt met een touw naar je toe trekken. Dat is allemaal nog niet zo erg maar je bent op die manier zo veel kostbare bergruimte kwijt. Daarom wil ik die band ook eigenlijk onder de wagen en met dit systeem zou dat perfect gaan (hoop ik).
Ik weet alleen niet of ik het reservewiel voor of achter de as moet plaatsen. Ik denk dat er aan de voorkant meer ruimte is.
Zijn er misschien nog forumleden die hier iets meer over kunnen vertellen? Past zo'n systeem onder een 230? Volgens Siwako wel blijkbaar.
Zijn er misschien nog andere systemen.

Sander.
Meten is weten.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son



Bericht door Marinus »

Mijn Dethleffs op Fiat Ducato 230 heeft een verlaagde en verlengde garage.
De opbouw staat op het standaard FIAT chassis, dus geen verlaging.
Het reservewiel hangt aan een frame met lier midden onder de camper, vlak achter de achteras en juist voor de verlaagde garage.
Recht boven het reservewiel zit in de bodem van de camper een dop die je kunt wegnemen.
Vervolgens kun je een speciale dopsleutel op de lier zetten en het reservewiel laten zakken.
De staalkabel van de lier is precies zo lang dat je het reservewiel buiten de camper kunt trekken en de houder losschroeven van de velg.
In de bovenste stand is het reservewiel mechanisch geblokkeerd zodat het niet, bijvoorbeeld als de staaldraad zou breken, naar beneden kan vallen.
Zodra je de speciale dopsleutel op de lier duwt drukt deze de vergrendeling vrij zodat het wiel kan zakken.
Ik neem aan dat deze bevestiging een (standaard) oplossing van Dethleffs is voor dit type camper.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel



Bericht door Cee Pee »

Onder onze Dethleffs zit exakt hetzelfde systeem.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie