houdbaarheid diesel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: houdbaarheid diesel



Bericht door kampo »

Wat er ook mee te maken heeft is hoeveel oude smurrie en water er al in de tank aanwezig zijn.
In ieder geval ram je een hoeveelheid oude en minder goede diesel door de motor.
Daar kan extra stilstand vervuiling in zitten en veel condens.
Of je dat meteen gaat merken is niet zeker maar je kan ervan uit gaan dat het niet gezond is.
Er zullen altijd voorbeelden zijn van waar het zogezegd goed ging, net zoals er zijn waar het slecht was.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: houdbaarheid diesel



Bericht door cobes »

als je tank vol was is het geen probleem, diesel blijft lang goed , meestal zit het probleem in oude tanks die gaan roesten . dus maak je niet druk gewoon gaan met die banaan en halve tank leeg en even tanken kan geen kwaad maar helpt ook niet want de diesel is niet bedorven na 20 maanden.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: houdbaarheid diesel



Bericht door djurre1980 »

Oké bedankt voor de info!
Ik tank 'm voor de zekerheid van de week weer even vol en dan lekker verder kachelen.

Wel weer heerlijk om in het ouwe lerp te rijden hoor na 20 maanden.

Weer helemaal 😍🚍.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: houdbaarheid diesel



Bericht door jurgenc »

Had je diesel met biotoevoeging getankt? Bij Defensie gebruiken ze daarom diesel zonder bio. Voorkomt problemen bij voertuigen die 6 m of zo stilstaan.
H20
Zijspan
Berichten: 2590
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: houdbaarheid diesel



Bericht door Zijspan »

Als ik de camper weg zet voor langere tijd dan tank ik vol met premium brandstof.

Bijna heel m’n werk leven in de tanks gezeten voor opslag, ook brandstof, wel eens gehad bij NS cargo dat de (rode diesel toen) diesel ging groeien in de opslagtank, er kwam een dikke brij uit de tank die niet meer te verbranden was in de dieselmotor.
De uiteindelijke oorzaak bleek dus bij de leverancier te zitten.
Een organisme nam de tank over, en er groeide rare lange slierten in de tank( tank 10.000 liter boven grond)

Maar bij moderne brandstoffen is de houdbaarheid steeds minder lang, dat heeft dan weer met het milieu te doen, alle stoffen die er bij worden gemend voor bv houdbaarheid mogen niet meer of minder, met dank aan Brussel.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

houdbaarheid diesel



Bericht door Marco Polo »

Las van de week een stuk in een scheepvaartkrantje.
Binnenvaartschippers moeten ook vergroenen.
Maar zien niet zitten dat dit met biodiesel (FAME) gaat gebeuren.
Maakt de motoren onbetrouwbaar.
Te vaak filters wisselen als ze mazzel hebben.
Maar ook schades komen voor.
Wat dat betreft worden ze gesteund in hun weerstand door een scheepsverzekeraar.

Dit geheel terzijde natuurlijk.
Een camper is geen binnenschip.
Betrouwbaarheid telt wat minder zwaar ;-)
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: houdbaarheid diesel



Bericht door Premiumliner »

Gelukkig zijn er additieven beschikbaar die je aan de diesel toe kunt voegen om algen- en bacteriegroei tegen te gaan. Wel na het toevoegen aan de volle tank eerst een aantal kilometers.rijden voor je de camper voor langere tijd wegzet.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Zijspan
Berichten: 2590
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: houdbaarheid diesel



Bericht door Zijspan »

Als iedereen die bij voeging kocht zou er minder ellende zijn, gaat niet alleen over de tanks van campers natuurlijk, wat te denken van bootjes, zij kopen net als de meeste de goedkoopste brandstof die lekker vlokt of gaat scheiden op den duur?
Ik denk dat iedereen is in z’n tank kon kijken dat er veel schrik is, de meeste zien zwart van binnen en niet vd lak, maar van een organisme dat in lang stilstaande diesel zijn werk doet.
Meestal heb je er geen last van, brandstof filter gaat er toch nieuw op.

Lang stilstaan met je camper ik bedoel vanaf een maand, Tank er premium diesel in van een goed merk en ergens die veel omzet, dat is een goed begin van je stalling welke periode dan ook.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: houdbaarheid diesel



Bericht door kampo »

Dat is wel niet zo populair als gewoon schrijven dat het altijd goed gaat...
Vooral bij een ouder voertuig. Die motoren kunnen alles slikken, zelfs het jarenlang opgehoopte vuil en water :mrgreen:
Groeten Kampo
isoplus
Berichten: 6376
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: houdbaarheid diesel



Bericht door isoplus »

Grappig, in mijn 30 jaar oude bootje ligt een 6 cilinder 3,0 liter Kubota diesel.
Nog nooit aan gesleuteld, wel op tijd de filters en olie wisselen, er gaat 500 liter in de tank die van st 37 is.
Per seizoen verbruiken we ongeveer 150 liter diesel en tanken in november vol waarna de boot pas in april weer in de vaart komt.
Nooit gedoe met de brandstof gehad, dat dieseltje loopt altijd op eerste verzoek.
Dus je tank vol maken voordat je je camper uit bedrijf neemt gaat wel helpen.
Mijn camper wordt het hele jaar gebruikt dus daar heb ik geen ervaring met stil leggen voor langere tijd.
We hebben wel een oude trekker hier staan die maar sporadisch gebruikt wordt en niet echt vertroeteld wordt, loopt ook immer bij de eerste startpoging.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

houdbaarheid diesel



Bericht door Marco Polo »

Je hebt tegenwoordig een heel scala aan producten die ze diesel of biodiesel noemen.
Vraag is dan, wat tank je in die boot en trekker? ;-)
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: houdbaarheid diesel



Bericht door iSonic »

De onze staat 4 - 5 maanden stil in de winter. Laatste twee winters vocht in dieselfilter gehad. Filter eruit en leeggooien en terug erin en hij start weer.
isoplus
Berichten: 6376
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: houdbaarheid diesel



Bericht door isoplus »

Marco Polo schreef:
wo 28 apr 2021, 7:11
Je hebt tegenwoordig een heel scala aan producten die ze diesel of biodiesel noemen.
Vraag is dan, wat tank je in die boot en trekker? ;-)
In de camper als het mogelijk is die dure diesel van Shell :-B , in de boot gaat diesel van een witte pomp aan de waterkant wel van een pomp waar het druk is.
Van de trekker kan ik mij niet herinneren wanneer we voor het laatst getankt hebben maar met zekerheid zit daar dat dure Shell spul in.
Toevoegingen doe ik niet aan, hoewel... op de laatste rekening van de Fiatdealer stond een flacon injectorreiniger, die gelooft er wel in waarschijnlijk om commerciële reden :bang:
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: houdbaarheid diesel



Bericht door jurgenc »

Die witte pomp aan de kant, verkoopt die echte diesel (zonder fame) of de gewone diesel die je aan elke pomp tankt (met fame)?
H20
Plaats reactie