huishoudwaterpomp maalt door

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door isoplus »

Nu eerst maar even het expansie vat, het water moet lager staan als de inloop naar het slangetje. Kijk maar bij je motor van de camper naar het expansievat daar.
De bedoeling is dat er een samendrukbaar luchtkussen boven het vloeistofniveau zit.
Je pomp start en druk de lucht samen totdat de pomp afslaat, bij de volgende waterafname start de pomp niet direct maar expandeert de lucht in het vat en geeft water aan je tappunt, pas als de druk gelijk is aan de inschakeldruk van de pomp gaat de pomp lopen en tapwater leveren en het luchtkussen weer samenpersen.
Zet je de kraan dicht dan loopt de pomp nog door totdat de afschakeldruk bereikt is.
Het verschil van schakelen stel je in met het middelste boutje.
Omdat je vat nu te weinig lucht bevat gaat het systeem jutteren, dus waterinhoud minder maken door water weg te laten lopen.
Sommige vaten hebben een ventiel dan kan je lucht onder druk inbrengen boven het water, pas daar mee op.
Eerst het systeem drukloos maken en dan de luchtdruk boven het water inbrengen tot 1,2 bar of beter 0,5 bar onder de werkdruk van de pomp.
Is dat allemaal even niet mogelijk , systeem drukloos maken en het vat zover leeg maken dat het niveau 1/4 van de totale hoogte is.
Dit doe je door de pomp uit te schakelen en ergens water af te tappen.
Dan alles dicht zetten, pomp starten en het water zal het luchtkussen samenpersen.

N.B.omdat je zegt dat er direct water uit het slangetje komt kan het geen kwaad de drukbeveiliging(dop) te inspecteren.
Je bent het luchtkussen kwijt geraakt omdat daar iets niet werkt(e).
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

In de dop van het expansievat zie ik nu dat het afsluitrubber gescheurt is ,nu kijken waar ik deze kan kopen of een nieuwe dop.
Water aftappen straks,en de druk verband veranderen .
Ik.laat jullie als het gelukt is
Bijlagen
20210404_090802_resize_99.jpg
Scheur in afsluitrubber expansievat
20210404_090802_resize_99.jpg (664.84 KiB) 268 keer bekeken
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

isoplus schreef:
za 03 apr 2021, 23:13
Nu eerst maar even het expansie vat, het water moet lager staan als de inloop naar het slangetje. Kijk maar bij je motor van de camper naar het expansievat daar.
De bedoeling is dat er een samendrukbaar luchtkussen boven het vloeistofniveau zit.
Je pomp start en druk de lucht samen totdat de pomp afslaat, bij de volgende waterafname start de pomp niet direct maar expandeert de lucht in het vat en geeft water aan je tappunt, pas als de druk gelijk is aan de inschakeldruk van de pomp gaat de pomp lopen en tapwater leveren en het luchtkussen weer samenpersen.
Zet je de kraan dicht dan loopt de pomp nog door totdat de afschakeldruk bereikt is.
Het verschil van schakelen stel je in met het middelste boutje.
Omdat je vat nu te weinig lucht bevat gaat het systeem jutteren, dus waterinhoud minder maken door water weg te laten lopen.
Sommige vaten hebben een ventiel dan kan je lucht onder druk inbrengen boven het water, pas daar mee op.
Eerst het systeem drukloos maken en dan de luchtdruk boven het water inbrengen tot 1,2 bar of beter 0,5 bar onder de werkdruk van de pomp.
Is dat allemaal even niet mogelijk , systeem drukloos maken en het vat zover leeg maken dat het niveau 1/4 van de totale hoogte is.
Dit doe je door de pomp uit te schakelen en ergens water af te tappen.
Dan alles dicht zetten, pomp starten en het water zal het luchtkussen samenpersen.

N.B.omdat je zegt dat er direct water uit het slangetje komt kan het geen kwaad de drukbeveiliging(dop) te inspecteren.
Je bent het luchtkussen kwijt geraakt omdat daar iets niet werkt(e).
P.s nog 1 vraag ,de webasto is warm maar nu krijg ik ook geen warm water meer, dit ligt dan toch ook aan de waterpomp ???
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Will »

Ik lift even mee met dit topic mijn pomp zoals de foto in dit topic getoond maakt altijd zo'n herrie.
Iemand een idee ?

Mvrr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Kroppie »

zit ie soms stevig bevestigd op een houten ondergrond?, dan gaat de boel resoneren en dat geeft een hooplawaai, mss trillingsdempers er tussen.?

zie ook:viewtopic.php?f=1&t=8424200&p=2026375&h ... k#p2026368

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

Eerst maakt de aqua 8 om de zoveel tijd geluid ,nu heb ik opeens ook geen warm water meer, ligt dit ook aan deze pomp want de webasto is wel warm.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door isoplus »

Als de Webasto goed werkt zou je gewoon warmwater moeten hebben, de pomp pompt slechts koud water uit je tank en doet niets aan de opwarming van het water.
Als er wel koud water uit de warmwaterkraan komt, dan is de Webasto de verdachte.
Als er helemaal geen water uit het warme tappunt komt is de pomp(waarschijnlijk) de oorzaak, hoewel dat bijna niet mogelijk is.
Om het allemaal te begrijpen zou een schema van jouw installatie wel makkelijk zijn, is dat origineel zo aangelegd of is er naderhand veel aan gewijzigd?
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door isoplus »

We kunnen ook wat langs elkaar heen praten wat betreft de pomp.
Probeer hier te zeggen welk type Webasto je hebt, ik zie op de foto een warmtewisselaar en een klep waar zomer/winter bij staat dus het lijkt of ook het motorkoelwater in het circuit opgenomen is. als dat zo is heb je nog een extra pomp die het koelwater door de motor circuleert.
Dus kijk ff of je wat meer gegevens kunt plaatsen hier.
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

isoplus schreef:
ma 05 apr 2021, 14:54
We kunnen ook wat langs elkaar heen praten wat betreft de pomp.
Probeer hier te zeggen welk type Webasto je hebt, ik zie op de foto een warmtewisselaar en een klep waar zomer/winter bij staat dus het lijkt of ook het motorkoelwater in het circuit opgenomen is. als dat zo is heb je nog een extra pomp die het koelwater door de motor circuleert.
Dus kijk ff of je wat meer gegevens kunt plaatsen hier.
De webasto is er voor de kachel en voor her warme water ,vanaf de schoon water circuleert het door de webasto en als ik de kraan open zet gaat de waterpomp aan ,dus hoe ik het bekijk de waterpomp zit al een geluid van om de 4 seconden en als ik de warme kraan aanzet verbrand je nog net je handen niet maar paar seconden later is het warme water over ,ik heb geen boiler waar het warme water vandaan zou komen, enige is een expansievat waar misschien 2 liter water in zit wat een beetje warm is .
Ik word gestoord van dat ding
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

isoplus schreef:
ma 05 apr 2021, 14:54
We kunnen ook wat langs elkaar heen praten wat betreft de pomp.
Probeer hier te zeggen welk type Webasto je hebt, ik zie op de foto een warmtewisselaar en een klep waar zomer/winter bij staat dus het lijkt of ook het motorkoelwater in het circuit opgenomen is. als dat zo is heb je nog een extra pomp die het koelwater door de motor circuleert.
Dus kijk ff of je wat meer gegevens kunt plaatsen hier.
Ik heb geen type plaatje op de webasto kunnen ontdekken nog een boekje waar het op staat
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door isoplus »

Nou ja, het is niet anders.
Op de webasto zie ik een blauwe slang en een rode slang, volgens de wet van Bartjes is rood warm en blauw koud.
De blauwe slang moet dus van je pomp afkomen als volgt: watertank, zuigfilter, pomp, een T-stuk waarvan een poot naar de webasto gaat en de andere poot naar de koudwatertappunten terwijl tussen de pers van de pomp en de afnamepunten ten ook nog de expansietank zit.De rode slang zou van de webasto heet water naar de tappunt moeten voeren.
De expansietank zou op de blauwe leiding moeten zitten dus hoe daar warmwater in kan komen is ff onduidelijk.
Ik neem aan dat de Webasto een doorstroomverwarmer is, dus de kachel moet aan om warmwater te krijgen, is dat ook zo?
Ik denk dus dat we op de verkeerde weg zitten, Webasto heeft een mooie we site, kijk daar eens op en probeer uit te vissen welk type je hebt.
Storing zoeken gaat makkelijker als je weet welke installatie het is.
Ik hoor het wel weer, nu moeten we ff weg om een coronaprik te halen dus we zijn een paar uur niet bereikbaar.
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

De webasto is de thermo top e ,en is vorig jaar eronder geplaatst
Bijlagen
20210405_184827_resize_17.jpg
20210405_184827_resize_17.jpg (414.42 KiB) 123 keer bekeken
20210405_184822_resize_78.jpg
20210405_184822_resize_78.jpg (456.82 KiB) 123 keer bekeken
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

De webasto is de thermo top e ,en is vorig jaar eronder geplaatst 10R 04 1232.
En de waterpomp is aqua 8 van Fiamma
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door myway »

Uhhhh en die heeft een boiler??
Plaats reactie