huishoudwaterpomp maalt door

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door isoplus »

Als het ding uit zijn model is door vorst kan er uitwisseling van vloeistoffen plaats vinden, dus waarschijnlijk lekt er verwarmings vloeistof naar je drinkwatersysteem of andersom en dat is ongewenst omdat het verwarmingssysteem een gesloten systeem is en het drinkwatersysteem een opensysteem is.
Het bevriezen kan makkelijk gebeurd zijn tijdens vorst, je tapt n.l. wel het drinkwatersysteem af maar niet het verwarmingssysteem van de Webasto.
Als dat laatste gevuld is met gewoon drinkwater vanwege het lek zijn dan heb je dus tijdens vorst een probleem.
Vraag je monteur of het webastosysteem gevuld kan worden met koelvloeistof zoals gebruikt in je motor.
Let dan wel op dat navullen van de expansietank van het webastodeel dan alleen met die koelvloeistof mag gebeuren, doe je dat met gewoon water dan verliest de vloeistof de vorstbescherming op den duur.
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

Ik weet dat er koelvloeistof in het expansievat heeft gezeten want daar heb Ik vorig jaar nog contact met de inbouwen van de webasto gehad ,de kleur was toen ook blauw en er was niks aan de hand met onze warmwatervoorziening en de kachel ,nu de waterpomp constant aan ging en het water via de overloop van het expansievat er uit heeft gegooid is ook de blauwe vloeistof verdwenen ,en als wij de complete watervoorziening inclusief alles wat nog in de kranen zat er uit hebben laten lopen, niet eens zo zeer voor de vorst maar eigenlijk zo van wat er niet in zit kan ook geen alg of andere bacteriën veroorzaken en schoonmaken zou ik het leidingsystemen toch ook weer tijdens de start van het seizoen, onze camper staat in een loods tussen heel veel campers in dus overdekt lijkt mij sterk dat het bij ons vorst schade opgelopen kon zijn .
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door isoplus »

De loods zegt niets over de mogelijkheid tot vorstschade, als de loods niet verwarmd is en het is gedurende 1 week min 5 C dan vriest het in die loods ook.
Is het webastosysteem dan gevuld met gewoon kraanwater dan heb je een probleem.
Mijn bootje ligt in een overdekte onverwarmde loods in het water, deze winter lag er 1 cm ijs in de loods op het water.
Dus zeg niet te gauw dat iets niet kan, meten is weten!
Een andere oorzaak voor vervorming kan zijn oververhitting maar dat gebeurt bij gasgestookte boilers en niet bij een water/ koelvloeistof warmtewisselaar.
Mijn camper staat altijd reisklaar, ook in de winter en gewoon buiten.
De kachel staat op 8 C, nooit een probleem maar in een loods mag je de kachel niet stoken. Dus water aftappen en het webastosysteem gevuld houden met koelvloeistof.
Inmiddels moet de leverancier toch wel kunnen vertellen hoe de schade ontstaan is?
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door djurre1980 »

Bij mij hoorde je de drukpomp ook steeds omdat de kraan lekte in de natte cel.
Heb gewoon in de aanvoerslangen naar de douche 2 afsluiters geplaatst zodat het lekken stopte. Het watersysteem blijft nu mooi op druk.
Als ik ga douchen zet ik die afsluiters even open.
Maar op mijn controlepaneel zit ook een schakelaar om de drukpomp uit te zetten.
Die knop staat standaard uit voor de zekerheid.
Als ik water nodig heb zet ik 'm even aan.

https://flic.kr/p/SqjthA
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door isoplus »

Maar jij hebt toch geen probleem met een lekkende warmtewisselaar?
Ts heeft het probleem dat drinkwater en koelmiddel in elkaar overstromen omdat de warmtewisselaar lekt. De meeste campers missen zo'n warmtewisselaar omdat daar gasgestookte warmwaterbereiding in zit.
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

Vandaag de camper weer opgehaald en de warmtewisselaar is vervangen .de themeratuurregelaar was ook kapot deze is er tussenuit gehaald ,de kachel doet het weer en het warme water is nog nooit zo heet geweest dat wij er mee konden afwassen .
De firma heeft het super opgelost, eind goed al goed.
Laatst gewijzigd door Aloys op do 03 jun 2021, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam van de leverancier verwijderd: zie de forumregels!
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door isoplus »

Dus nu goed aftappen bij vorst gevaar wat betreft het drinkwaterdeel.
Als het goed is wordt het verwarmingsdeel gevuld met koelvloeistof, dus gewoon het expansietankje in de gaten houden.
Fijn dat het opgelost is en je dat ook even hier meldt :thumbup:
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Peter LMC »

Was het garantie of €€€€ betalen. :?:
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door AadenAnke »

djurre1980 schreef:
di 27 apr 2021, 8:26
Bij mij hoorde je de drukpomp ook steeds omdat de kraan lekte in de natte cel.
Heb gewoon in de aanvoerslangen naar de douche 2 afsluiters geplaatst zodat het lekken stopte. Het watersysteem blijft nu mooi op druk.
Als ik ga douchen zet ik die afsluiters even open.
Maar op mijn controlepaneel zit ook een schakelaar om de drukpomp uit te zetten.
Die knop staat standaard uit voor de zekerheid.
Als ik water nodig heb zet ik 'm even aan.

https://flic.kr/p/SqjthA
Dit is toch een beetje een omgekeerde wereld omdat er een kraan lekt zetten we er 2 kranen bij? Werkt wel maar ik vraag me dan toch af waarom niet gewoon de lekkende kraan gerepareerd of vervangen.

Fijn dat het probleem bij TS is opgelost

Gr. Aad
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door djurre1980 »

ik vraag me dan toch af waarom niet gewoon de lekkende kraan gerepareerd of vervangen.
Aad, omdat de kraan die lekt in een kunststof douchemeubel zit van 34 jaar oud en er niet meer zonder slopen uit ging.
Zou betekenen dat ik een heel nieuw douchemeubel had moeten plaatsen omdat er ook geen nieuwe universele kraan op kan.
Daarom heb ik besloten de boel heel en origineel te laten maar wel functioneel te houden voor de keren dat ik in de camper wil douchen.
Plaats reactie