huishoudwaterpomp maalt door

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

myway schreef:
ma 05 apr 2021, 19:25
Uhhhh en die heeft een boiler??
Nee die heeft geen boiler
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

Nee ik heb geen boiler ,eigenlijk moet je de webasto als geiser zien denk ik zo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door kampo »

Ik zie hier een water water warmtewisselaar op een Webasto Thermo Top C van 5,2 kW uit 2019.
Dat is een ander woord voor een doorstromer om direct warm water te maken.
Ook lijkt er een expansie vultankje in het verwarming circuit te zitten.
Verder zie je een aftakking naar waarschijnlijk een ventilo convector.
Nu nog foto's van de andere onderdelen en details...
Groeten Kampo
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door isoplus »

Als dat zo is, en daar lijkt het op, dan zit die grote expansietank niet in het circuit van de drinkwatervoorziening maar in het circuit van de verwarming.
Dat verklaart ook dat er warm water in die tank zit.
Die expansietank dient dus om het uitzetten van de verwarmingsvloeistof op te vangen en heeft niets met je problem te doen wat betreft drinkwater.
Als je drinkwater niet warm wordt en de webasto stookt wel dan is de webastocirculatiepomp niet werkende.

Wellicht zit er in het drinkwatercircuit geen expansietank, dat komt voor maar laat de pomp voor elke druppel waterafname schakelen.
Kijk eens verder in je systeem, de expansietank voor drinkwater ziet eruit als een fles die op zijn hals staat.
Het bericht van Kampo volgend heb je een verwarming d.m.v een of meer radiatoren met ventilator, is dat zo?
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door isoplus »

Inmiddels heb ik de instructies voor de kachel op het net gevonden.
Indien de kachel niet geplaatst is om ook je motor te verwarmen, dan heb je een aparte expansietank nodig omdat de expansietank van je motor niet mee doet.
Dat verklaart dus die expansietank op je foto, gewoon een nieuwe pakking in de dop, het ding vullen met koelvloeistof tot het voorgeschreven niveau en de dop goed aandraaien. Er zit aan/ bij de webasto een eigen circulatiepomp die niets doet voor het drinkwatercircuit.
De camperbouwer heeft een warmtewisselaar geplaatst die met de koelvloeistof het drinkwater verwarmt.
Dit drinkwatercircuit is een geheel eigen systeem zoals ik al eerder beschreef, ga eens op zoek naar een aftapkraantje ergens in dit circuit en kijk of dat niet lekt.
Zoek je schema's en info over de webasto dan klop je op je computer in: handleiding webasto thermokoppel c.
Je kunt dan de schema's en informatie downloaden.
Van je drinkwatersysteem zal. Je zelf en schets en foto's hier moeten plaatsen want zo komen we niet verder helaas.
Het is echt niet ingewikkeld, drinkwater is blauw, rood of wit en de webastoslangen van het systeem zijn zwart.
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

Ik wil iedereen bedanken voor meedenken over onze kachel en warm water probleem
Na tefonisch overleg met de verkoper kunnen wij onze camper naar de inbouwen van de Webasto brengen en die heeft het vermoeden dat de lek in onze warmtewisselaar zit.
Hij gaat dit hele gebeuren compleet nazien zodat wij aankomt seizoen plezier mogen hebben van de camper
Hedenochtend heb ik zelf de achterlichten compleet vervangen omdat deze constant storing hadden ,dat doet het nu gelukkig allemaal weer, 13 april voor de keuring en gaaannnnn
Bijlagen
20210406_140126_resize_17.jpg
20210406_140126_resize_17.jpg (417.16 KiB) 245 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door kampo »

ah er staat een mengventiel op de sanitair water uitgang van de doorstromer...
Heb je nog foto's van de andere componenten ?
Groeten Kampo
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door isoplus »

Als de warmtewisselaar lek zou zijn kan er drinkwater in de koelvloeistof komen, dit omdat de drinkwaterpomp druk levert en de pomp van de webasto slechts een circulatiepomp is. In theorie kan dat de druk in de webasto te hoog op laten lopen, gebeurt dat dan gaat de veiligheid van dat circuit open en pompt je drinkwaterpomp het expansievat van de webasto vol met water. Je bent dan de luchbuffer in de webasto kwijt.
De expansietank op de laatste foto lijkt leeg of bijna leeg of ik zie dat niet goed.
Een lek in de warmtewisselaar kan dus inderdaad veroorzaken dat de drinkwaterpomp aanslaat terwijl je geen water afneemt, dat water verdwijnt dan door de drukbeveiliging van de webasto.
Het komt zelden voor dat een warmtewisselaar intern lekt, vooral niet als het ding redelijk nieuw is mar niets is onmogelijk.
N.B. Het ventiel op de laatste foto is inderdaad een mengventiel zoals Kampo al opmerkte, hiermee regel je de temperatuur van het warme tapwater.
Dus bij werkende webasto en open warmwaterkraan dit ventiel naar bakboord of stuurboord draaien, op het handwiel staat wel een symbool.

Succes er verder mee, je weet nu ongeveer hoe het spul werkt dus zal het wel goed komen.
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

Ook de regelaar zit muurvast ,gaat niet links of rechtsom ,het water in het expansievat zit tot aan het overloop slangetje ,er gaat nu aan gewerkt worden zodat de boel eindelijk normaal draait ,maar ik heb wel geluk gehad dat er geen water ergens anders de camper is ingelopen .
Ik weet voor mezelf dat ik alles onderzocht hebt en uitgesloten waar het maar mis kon zijn .
Helaas kan ik zelf de warmtewisselaar niet vervangen door te weinig kennis van zaken .
Jullie hebben mij wel er doorheen geloodst in ieder gevaln
Bijlagen
20210406_140613_resize_77.jpg
20210406_140613_resize_77.jpg (507.34 KiB) 212 keer bekeken
20210406_140603_resize_56.jpg
20210406_140603_resize_56.jpg (549.82 KiB) 212 keer bekeken
20210406_140059_resize_45.jpg
20210406_140059_resize_45.jpg (520.01 KiB) 212 keer bekeken
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

Hans2408 schreef:
di 06 apr 2021, 17:44
Ook de regelaar zit muurvast ,gaat niet links of rechtsom ,het water in het expansievat zit tot aan het overloop slangetje ,er gaat nu aan gewerkt worden zodat de boel eindelijk normaal draait ,maar ik heb wel geluk gehad dat er geen water ergens anders de camper is ingelopen .
Ik weet voor mezelf dat ik alles onderzocht hebt en uitgesloten waar het maar mis kon zijn .
Helaas kan ik zelf de warmtewisselaar niet vervangen door te weinig kennis van zaken .
Jullie hebben mij wel er doorheen geloodst in ieder gevaln
Bijlagen
20210406_140126_resize_17.jpg
20210406_140126_resize_17.jpg (417.16 KiB) 212 keer bekeken
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door isoplus »

Het kan zijn dat het regelventiel vast is gezet, dat is te onderzoeken door het grijze handwiel te verwijderen.
Soms zie je dan een zeskant moer om de spindel, die lossen en proberen te draaien.
Zit er geen zeskant dan is het een o-ringen afdichting, daar helpt slechts het ventiel uit elkaar nemen en ontkalken.
Als de warmtewisselaar afgeperst wordt moet die er toch uit en kan je een nieuw ventiel plaatsen dan is het weer tiptop.
We zijn nieuwsgierig naar de afloop, dan leren we weer wat bij :wink:
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

Firma Hager in Heerenveen heeft de Webasto geplaatst en zal ook ons probleem oplossen ik zal jullie zeker op de hoogte houden ,word vervolgd. 👍😁😁
Hans2408
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 20:32

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Hans2408 »

Bij de 1e inspectie blijkt dat 1 kant van de warmtewisselaar uit zijn model is ,dat zou komen door vorst ,maar niet bij ons omdat het water tijdens de winterstop binnen stond en al het water er ook uit was
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: huishoudwaterpomp maalt door



Bericht door Kroppie »

uit zijn model lijkt mij geen probleem zolang ie maar dicht is, ding is niet om naar te kijken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie