Camper Peugeot J5 2.0

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland



Bericht door Abe »

Maromo schreef:Abe, we hebben onze vakantie even moeten uitstellen tot volgende week zaterdag, onze dochter is vanmorgen geopereerd aan een nekhernia, vandaar. Gelukkig is de operatie geslaagd zover ze nu kunnen zien.
Hallo Roel,

Bericht is al een jaar oud. Best wel grappig dat het nu toch weer actueel is. :lol: :lol:
Ik hoop dat jullie dochter snel geneest en wens jullie een prettige vakantie. Als we in de buurt zijn komen we zeker weer even bij jullie langs. Is ook alweer een jaar geleden. Wat vliegt de tijd hé.
Groeten Abe
Afbeelding
Theo-vld
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 21:28
Locatie: Nieuw Vennep



Bericht door Theo-vld »

Wij rijden tot volle tevredenheid nu 15 jaar met onze Hobby 550 AK uit 1989 met 157000 op de teller.
Met de motor tot nu toe geen problemen.
De versnellingsbak doet het uitstekend, wel de linker uitgaande as van een nieuwe oliekering voorzien, zweette een beetje door, was eigenlijk niet nodig maar ik vind het leuk als alles droog blijft. Ook dus geen problemen met de 5é versnelling.
Ik denk dat de versnellingsbak met een benzine motor veel minder op ze'n donder krijgt. Elke 180 graden geeft een diesel een enorme klap op de bak, veel harder dan bij een benzinemotor. daarbij komt nog dat bij een benzinemotor een grotere overbrenging aanwezig is waardoor de belasting ook minder hard aankomt.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van benzine rijders met hun versnellingsbak.

Om achteroverhangen (met fietsen er op) te voorkomen een set hulpveren gemonteerd.

Nog even op een rijtje wat ik aan reparaties heb uitgevoerd.
1 lekke remcilinder achter, een complete set voor 156 euro dus inclusief de remschoenen.
2 lekke remslang achter vervangen, gelijk de ligging er van verbeterd waardoor de belasting op de slang aanzienlijk minder is.
3 hoezen voor de homokineten en de tripode koppelingen vervangen.
4 lagerspeling links voor wat verminderd door de afstandsbus wat in te korten, was eigenlijk niet echt nodig, heb er spijt van dat ik het gedaan heb, was een hele klus.
5 vorige maand begaf de dynamo het, vervangen door een nieuwe.
6 een achterwiel-naaf vervangen de buitenring van het binnenste lager was in de naaf gaan walsen, was reeds bruin door de hitte. De oorzaak is een productiefout, bij een rondgaande buitenring belasting moet het lager met een voldoende zware perspassing in de naaf zitten.

Wat me opvalt is dat de kleppen zo weinig inslaan en dat terwijl er geen stellite maar gietijzeren klep-zittingen (geharde?) aanwezig zijn.
Ook ben ik blij met de distributie-ketting, wil nooit anders meer.

Naar ik hoop heb ik duidelijk kunnen maken dat naast positieve ervaringen gedurende zo'n lange tijd de nodige reparaties niet te vermijden zijn.
Groetjes Theo
Alberto
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 22:04
Locatie: Almelo



Bericht door Alberto »

Jaren hebben wij een diesel camper gehad maar ik werd zat van die herrie. Praten moet hard gebeuren muziek moet keihard bij 90 á 100 km. het was niet leuk meer en als de motor uit is dan heb je een pieptoon in de oren. Daarom heb ik bewust gekozen voor benzine.
Sinds een jaar rij ik in een Fiat Ducato Burstner 640 met een Peugeot 2.0 lit. benzine motor. Ik ben heel blij met deze camper op benzine.
Het trekt pittig op is lekker stil stationair en bij 90,100 km. hoeven we niet meer te schreeuwen van "wat zeg je"? het verbruik ligt bij 90 á 100 km. 1op7 tot 1 op 8 maar dit komt door z'n alkoof en weegt 2460 kg.
Om de motor hoef je niet bang te zijn het is een goede motor en het ligt ook in de Peugeot 404. Ik lees dat sommige campers op LPG rijden. Nu heb ik een Renault Laguna Break b.j. '97 op LPG. Op de teller staat +/-360 d.km. en in al die jaren heb ik nooit mijn cilinderkop gereviseerd.
Heb in de auto techniek gezeten en deed veel proeven en testen met motoren. Omdat bekent is dat meestal de cilinderkop bij 150 d.km. gereviseerd moet worden heb ik bij aankoop van de Renault bij 80 d.km. als proef een blikje BAR LEACKS gekocht en in deze in de radiateur gedaan. Deze middel staat bekent om beginnende scheurtjes in de cilinderkop en radiateur te voorkomen. Heb bijna 360 d.km. op de teller maar de cilinderkop en kleppen zijn in prima staat.
Hoewel ik met de camper alleen op benzine rijdt heb ik ook hierin een blikje Bar Leacks in gedaan.

Voor de Campers op LPG is het wel belangrijk dat er af en toe ook op benzine gereden word. Minstens 20 km. op benzine. Door altijd op LPG te rijden is de kans groot dat de pakkingen uitdrogen en verpulveren en zodoende lekkage ontstaat.
Ook omdat LPG een schrale karakter heeft en geen smerende werking
is het daarom belangrijk om regelmatig op bezine te rijden.

Ik zie dat ik op de verkeerde forum heb gereageerd wat betreft het zuinig maken en rijden met de camper.

Kijk ook op forum Algemeen bij Oude Campers.
Daar schreef ik een stuk over electrische turbo wat de camper zuiniger maakt.

V.gr. Albert
Theo-vld
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 21:28
Locatie: Nieuw Vennep



Bericht door Theo-vld »

Bedankt voor de uitgebreide reactie, ondersteunt me, we hebben voor een jongere gespaard maar ik kan er nog steeds niet toe komen om hem in te ruilen.
Het enige nadeel is, geen stuurbekrachtiging en bij sterke tegenwind of een lange helling is terugschakelen nodig.Op de lange hellingen in Oostenrijk zelfs naar 3.
Ik ben benieuwd of de nieuwe TRW EPHS elektrisch aangedreven (minder vermogen verlies) bekrachtiging een mogelijkheid is.
Je reageerde niet op mijn vraag of ervaringen kent mbt schade aan de versnellingsbak bij benzine gedreven campers, k heb een idee dat dit praktisch niet voorkomt.
Groetjes Theo
Alberto
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 22:04
Locatie: Almelo



Bericht door Alberto »

Hallo Theo,
Wat betreft problemen met de versnellingsbak, dit komt ook vaak voor bij diesels met een lijn motor, dus waar de versnellingsbak onder de camper uitkomt. De achterkant van de versnellingsbak hebben een te zwakke ophanging. De ronde ophangrubbers dat via een beugel aan het chassis vast gemaakt moet worden zijn te klein om het gewicht van de versn.bak en het kantelen van de motor te dragen. Het gewicht hangt aan de versellingspook dat als het ware uitgerekt word. Het schakelen gaat dan moeilijk of kan niet geschakeld worden. Bij campers waar de kleine ophang rubbers zitten kan vervangen worden door een grotere. Wel moet bij de grotere ronde rubbers ook de ophangbeugel worden vervangen.

Over het algemeen geld voor de stuurversnelling waar de problemen het meest voorkomt dat deze erg gevoelig zijn voor spanningen. Door de vele kniegewrichten dat van de stuurpook naar de versn.bak gaat, kan op den duur spelling ontstaan.

WAT ERG BELANGRIJK IS, DAT JE RUSTIG EN MET BELEID SCHAKELD.

GEEN HAND OP DE VERSN.POOK LATEN RUSTEN.

NIET TE LANG BIJ STILSTAND IN DE VERSNELLING LATEN STAAN.

Zorg dat de oliepeil in de versn.bak op peil is, en gebruik de juiste type olie.

Een andere punt is, de aandrijfassen dat na een berg bezoek opeens of na een tijdje een kloppend geluid geeft bij bochten maken.
Als je een berg afdaald en te maken krijgt met scherpe haarspeldbochten en waarbij je snelheid te groot is. Door de snelheid moet je de bocht door je gaat dan scherp sturen waarbij de wielen in de uiterste stand komt te staan. De kniegewricht (homokineten)bij de aandrijfassen staan dan bijna haaks op de as. Door het gewicht van de camper word het kniegewricht uitgedrukt en heeft het erg zwaar. Dat leid dan meestal achteraf op een kloppend geluid, en het is een dure reperatie.

Dus rustig afdalen in de versnelling waarbij je de berg bent opgereden.
Ga niet constand de remmen gebruiken, en als je remt, rem dan goed kort maar krachtig en zet de versnellings pook in de juiste versnelling, en vooral niet te laag dan gaat de bak heel snel stuk.

V.gr. Albert


[/b]
Alberto
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 22:04
Locatie: Almelo



Bericht door Alberto »

Hallo Theo,
Wat betreft problemen met de versnellingsbak, dit komt ook vaak voor bij diesels met een lijn motor, dus waar de versnellingsbak onder de camper uitkomt. De achterkant van de versnellingsbak hebben een te zwakke ophanging. De ronde ophangrubbers dat via een beugel aan het chassis vast gemaakt moet worden zijn te klein om het gewicht van de versn.bak en het kantelen van de motor te dragen. Het gewicht hangt aan de versellingspook dat als het ware uitgerekt word. Het schakelen gaat dan moeilijk of kan niet geschakeld worden. Bij campers waar de kleine ophang rubbers zitten kan vervangen worden door een grotere. Wel moet bij de grotere ronde rubbers ook de ophangbeugel worden vervangen.

Over het algemeen geld voor de stuurversnelling waar de problemen het meest voorkomt dat deze erg gevoelig zijn voor spanningen. Door de vele kniegewrichten dat van de stuurpook naar de versn.bak gaat, kan op den duur spelling ontstaan.

WAT ERG BELANGRIJK IS, DAT JE RUSTIG EN MET BELEID SCHAKELD.

GEEN HAND OP DE VERSN.POOK LATEN RUSTEN.

NIET TE LANG BIJ STILSTAND IN DE VERSNELLING LATEN STAAN.

Zorg dat de oliepeil in de versn.bak op peil is, en gebruik de juiste type olie.

Een andere punt is, de aandrijfassen dat na een berg bezoek opeens of na een tijdje een kloppend geluid geeft bij bochten maken.
Als je een berg afdaald en te maken krijgt met scherpe haarspeldbochten en waarbij je snelheid te groot is. Door de snelheid moet je de bocht door je gaat dan scherp sturen waarbij de wielen in de uiterste stand komt te staan. De kniegewricht (homokineten)bij de aandrijfassen staan dan bijna haaks op de as. Door het gewicht van de camper word het kniegewricht uitgedrukt en heeft het erg zwaar. Dat leid dan meestal achteraf op een kloppend geluid, en het is een dure reperatie.

Dus rustig afdalen in de versnelling waarbij je de berg bent opgereden.
Ga niet constand de remmen gebruiken, en als je remt, rem dan goed kort maar krachtig en zet de versnellings pook in de juiste versnelling, en vooral niet te laag dan gaat de bak heel snel stuk.

V.gr. Albert
laverda
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 20:27



Bericht door laverda »

Even een vraagje...

Wat voor een motorolie gebruiken jullie in een Peugeot 2.0 benzine?
Een minerale of semi synthetische olie en waarom? :roll:
Maromo
Berichten: 604
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 21:01
Locatie: Dld



Bericht door Maromo »

laverda schreef:Even een vraagje...

Wat voor een motorolie gebruiken jullie in een Peugeot 2.0 benzine?
Een minerale of semi synthetische olie en waarom? :roll:
Ik gebruik uitsluitend minerale olie, deze heeft er altijd ingezeten.
Ze zeggen dat synthetische olie alle vervuiling die er reeds is losmaakt en de boel kan verstoppen.
Groeten, Roel
Alberto
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 22:04
Locatie: Almelo



Bericht door Alberto »

Je kunt rustig in je 2.0 lit motor half synthetische 10W40 motorolie gebruiken, ik doe dat ook in mijn 2.0.lit benzine camper en heb geen olie verbruik. Niet mengen met de oude olie, maar olie filter en oude olie bij warme motor vervangen.

Er zijn veel voordelen met synthetische olie. Snellere motorsmering na koude start, mindermotorvervuiling, motor verbruikt minder brandstof, Olie gaat langer mee, kan beter tegen extreme warmte, geen slutsvorming meer. Bij de eerste gebruik kan het zijn dat de motor iets meer olie gebruik maar dat word minder.

Beslist geen vol synthetische olie gebruiken in deze motoren daar is deze motor minder geschikt voor. Bij moderne motoren is dat anders.

Als je motor bij de voorgeschreven motor olie b.v. 20W50 olie verbruikt dan is het NIET raadzaam om half synthetische olie te gebruiken.
Dat betekend dat de motor versleten is en zal blauwe uitlaat rook zichtbaar uit de uitlaat komen.

V.gr. Albert
Alberto
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 22:04
Locatie: Almelo



Bericht door Alberto »

Ik gebruik uitsluitend minerale olie, deze heeft er altijd ingezeten.
Ze zeggen dat synthetische olie alle vervuiling die er reeds is losmaakt en de boel kan verstoppen.

Het is wel zo dat synthetische de motor reinigt en schoon houd. Maar bij half synthetische olie valt het mee. Deze olie is dan ook bedoelt voor de wat oudere motoren. De aangekoekte olieresten vallen tijdens het smeren gewoon in de carterpan. Van verstopping is dan geen sprake. De oorzaak dat er verbrande olie resten op diverse motoronderdelen achterblijft is dat de oude olieën niet goed tegen extréme temeraturen kan. Natuurlijk is het wel zo waar de olie gekocht is. Olie dat bij een supermarkt gekocht is heeft minder doops (wat voor de motor goed is) inzitten dan van een bekent of gecontroleerd merk.

De olie uit de supermarkt is gerecycelde olie en voldoet aan de minimale eisen. Deze olie word verkocht in zwarte jerry cans en zijn erg goedkoop. Als het in witte zouden zitten dan zie je zwarte vervuiling op de bodem.
Gerecycelde motorolie kan best gebruik worden, maar koopt het wel van een merk waar bekende autofabrikanten hun toestemming voor heeft gegeven. Ik koop mijn half synthetische olie 10W40 bij Brezand en heb met de camper nooit problemen mee.

V.gr. Albert
Gebruikersavatar
clemens
Berichten: 659
Lid geworden op: zo 22 aug 2004, 23:17
Locatie: Wijk en Aalburg
Contacteer:



Bericht door clemens »

Alberto schreef:Hallo Theo,
Het schakelen gaat dan moeilijk of kan niet geschakeld worden. Bij campers waar de kleine ophang rubbers zitten kan vervangen worden door een grotere. Wel moet bij de grotere ronde rubbers ook de ophangbeugel worden vervangen.


V.gr. Albert
Dit gaat helaas niet op.
Het deel ( de ophangbeugel) waar dan een groot rond ophangrubber in zit past niet op de types die een kleiner rond rubber als ophanging hebben.
Gewoon vervangen door het origineel is het beste. Bij een te groot rubber ontstaat helemaal veel speling en slijtage met alle gevolgen van dien
.
Dus zorg voor goede motorophanging en zeker niet onbelangrijk: zorg dat je uitlaatsysteem stijf in de goede rubbers hangt. Zorgt ook voor een hoop rust in de camper.
Alberto
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 22:04
Locatie: Almelo



Bericht door Alberto »

Er zijn campers dat net in de wisseling naar een zwaardere ophanging wel de grote ophang beugel heeft maar nog uitgerust met kleine rubbers.

Heb je zo'n grote ophanging dan hoef je alleen de kleine ophang rubbers
te veranderen.

V.gr. Albert
lucastess03



Bericht door lucastess03 »

Er zijn inderdaad 2 types ophang rubbers
Theo-vld
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 21:28
Locatie: Nieuw Vennep

motorolie



Bericht door Theo-vld »

laverda schreef:Even een vraagje...

Wat voor een motorolie gebruiken jullie in een Peugeot 2.0 benzine?
Een minerale of semi synthetische olie en waarom? :roll:
In 1995 ben ik, (bij 27000 km) overgegaan op vol synthetisch olie 5W40.
Peugeot J5 2L benzine.
We hebben nu 157000 km op de teller, motor brandschoon, geen sludge en nauwelijks meetbaar olieverbruik, geen olie lekkage.
De overstap gedaan na overleg met een deskundige (Dhr Paul Klaver zie AMT auto technisch tijdschrift).
Volgens Dhr Klaver is het belangrijk, voor lange stilstand tijdens de winterperiode, de olie te verversen om de in de olie verzamelde vervuiling af te voeren. Deze stoffen, o.a. zuren, tasten de afdichtingen aan.
Na het verversen de motor warm draaien zodat alle delen door de verse olie benat zijn.

Een aanrader is de de technische leergangen van Delta Press aan te schaffen:
I SBN 90 6674 020-5 motorschades (lees hoofdstuk 8 mengen van oliën)
I SBN 90 6674 74940 MOTOREN & OLIE

succes met het keuze proces.

Mvr gr Theo
Plaats reactie