JTD meer dieselverbruik dan TDI

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
walsm005

JTD meer dieselverbruik dan TDI



Bericht door walsm005 »

Deze zomer samen met een vriend gecamperd . Wat blijkt nu in ons geval: de TDI tankt na exact dezelfde route zijn gereden vol voor ongeveer 42,50 en de JTD voor 50 euro . de literprijs was ongeveer 2,01 euro . uiteraard waren beide tanken vol getankt bij vertrek van het laatste tankstation . Wij verbazen ons nogal over het verschil. Is er iemand die ook deze ervaring heeft dat de Fiat ducato JTD royaler is ? we rijden beiden in een Hymer 644G ,wij bj 2001 , de vriend bj 2003 en voor de duidelijkheid , dit is geen incident geweest
walsm005



Bericht door walsm005 »

Sorry de literprijs was 1,01
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: JTD meer dieselverbruik dan TDI



Bericht door Rotec 590 »

ja ik,
Nu is het wel zo dat mijn vorige Frankia 530, alkoof een 2500 td had en 2710 kilo woog en banden had van 205 breed.

Mijn huidige Rotec 590,alkoof is 50 cm langer en 200 kilo zwaarder en heeft banden van 215 breed en een JTD van 2800.

Maar toch heb ik het idee dat een JTD duurder loopt.

Mijn vader zijn camper, een Mobilvetta van 3200 kilo met 205 banden en 2800 TDI loopt zuiniger maar heeft wel een intergraal.

Is uw camper gechiptuned ? de mijne nog niet.
Misschien dat dat ook nog wat kan helpen.
Hier komt vast wel een reactie op van specialisten onder ons..
neem de tijd als je in je camper rijdt!
walsm005



Bericht door walsm005 »

Is uw camper gechiptuned ? Ben een leek , en zou niet weten wat dat betekent .
egas
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 04 jul 2005, 21:30
Locatie: Nieuwendijk (N.Br.)



Bericht door egas »

een JTD motor zou iets zuiniger moeten zijn dan een TDI.

hebben jullie achter elkaar gereden en zo ja, wie reed voorop?

wel/geen dakkoffer of airco-unit op dak?

gr., Jos
met een Dethleffs T 5846, Ducato 2.3 JTD en de Noorderzon als reisgenoot
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

walsm005 schreef:Is uw camper gechiptuned ? Ben een leek , en zou niet weten wat dat betekent .
ik schrok even van de tijd maar nu zie ik dat de klok van dit topic nog op zomertijd staat,

In een JTD motor zit een computer die de brandstofpomp en nog wat zaken aanstuurd d.m.v. een chip.

er zijn chips in de handel die de motor wat anders laten lopen zodat je meer trekkracht krijgt en je wat harder kunt rijden. ook wel 'tunen 'genoemd, vandaar.
Of dit negatieve gevolgen heeft voor het brandstof gebruik of niet weet ik dus niet en zou ik wel willen weten.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
walsm005



Bericht door walsm005 »

Ik reed met mijn TDI voorop en we hebben dezelfde uitrusting , antenne etc , ook allebei 2 brommertjes in de garage , nee, er is en was geen verschil
egas
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 04 jul 2005, 21:30
Locatie: Nieuwendijk (N.Br.)



Bericht door egas »

welke JTD, 2.8 of 2.3 ltr.?
met een Dethleffs T 5846, Ducato 2.3 JTD en de Noorderzon als reisgenoot
walsm005



Bericht door walsm005 »

Ducato 2.8
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

Zou het met de rijstijl te maken kunnen hebben? Tijdig terugschakelen, toerental in de buurt van het maximumkoppel houden, rustig optrekken, rustig remmen, goede bandenspanning, kortom het verschil tussen het "oude rijden" en het "nieuwe rijden"?

Hebben jullie wel eens van chauffeur gewisseld?

Mijn vrouw rijdt met onze gewone auto 10% zuiniger dan ik.

Evert
walsm005



Bericht door walsm005 »

Nee , dat is het niet , we rijden met een afstand van 100 meter achter elkaar, maar 7 liter in ons voorbeeld vinden wij teveel
egas
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 04 jul 2005, 21:30
Locatie: Nieuwendijk (N.Br.)



Bericht door egas »

de 2.8 jtd motoren (= de eerste generatie common rail diesels van fiat) staan erom bekend dat de fabricage nauwkeurigheid nogal slecht is. afwijkingen in vermogen/koppel van 10% zijn niet ongebruikelijk. als je de pech hebt met een motor te rijden die aan de ondergrens van z'n specificaties zit, verklaart dit een relatief hoog brandstofverbruik.

over deze kwaal van de 2.8 jtd motoren zijn op het duitse ducatoforum pagina's vol geschreven.

fiat is over het algemeen niet bereid hieraan iets te doen, 10% afwijking valt binnen hun normen.

om te kijken of er inderdaad sprake is van een grote afwijking is koppelmeting op een rollenbank een methode om dit aan te tonen. als blijkt dat de afwijking groot is, is opnieuw programmeren van het motormanagement een oplossing. optimaliseren hiervan, chiptuning, is op een aantal manieren mogelijk.
mijns inziens zijn de zogenaamde tuningboxen (die in aanvulling op de bestaande elektronica worden gemonteerd) niet de beste oplossing.
opnieuw programmeren van de bestaande elektronica is beter en veiliger.

lees eens op www.tec-power.de over tuning van campers. veel uitleg ook te vinden bij www.squadra-tuning.com.

groeten, Jos
met een Dethleffs T 5846, Ducato 2.3 JTD en de Noorderzon als reisgenoot
pietje
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 14 nov 2005, 22:20
Locatie: zuid holland



Bericht door pietje »

Was het niet dat de jtd modellen aan nieuwere mileu eisen moesten voldoen ??

Verder kan roetfilters /katalisator enz ook een rol spelen
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard



Bericht door Zwerfsteen »

De afgelopen maanden na iedere tankbeurt de dagteller op 0 gezet en steeds het verbruik berekend.
Met onze 2,8 ltr TDI hafintegraal kwamen we uit op 1:12.3 tot 1:12.4.
Met een camperaar in Goch gesproken die met een soortgelijke wagen maar met JTD motor dit niet kon geloven en stellig beweerde dat zijn motor met commonrail zuiniger moest zijn en dat mijn berekening niet kon kloppen.
Ik ben verder niet in discussie gegaan maar het zal wellicht dan in rijstijl liggen.
Ik ben in ieder geval dik tevreden want met mijn personenwagen Subaru Forrester verbruik ik 1:9.5 (benzine!).
Plaats reactie