Rekken in de garage

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Rekken in de garage



Bericht door mariët »

In onze nieuwe camper hebben we een behoorlijke garage.

Nou willen we daar langs 1 of 2 wanden rekken in hebben waar (klap)kratten op kunnen staan. Er moet dus een opstaande rand aan de legbladen komen zodat de hele zooi er niet afvliegt bij stoppen of optrekken (met iets meer of minder kracht :? ).

-- Wie heeft zulke rekken ook in z'n garage?
-- Hoe kom je eraan?
-- Van welk materiaal zijn ze gemaakt?
-- Hoe is een en ander bevestigd aan de vloer, wand, plafond?

Alle ideeën voor het nuttig inrichten van de garage zijn welkom. Wij geven onze mening graag voor een betere!
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Heb het op de beurs gezien in de hymers geloof ik.

Het is van geperforeerd aluminium gemaakt en is bevestigd aan twee staven die tussen de vloer en het plafond van de garage bevestigd zitten.

De 'planken' kun je neerklappen.

Ik weet nog niet waar ze te koop zijn maar daar kom ik nog wel achter en laat het je dan weten.

Ik denk trouwens dat het ook niet heel erg duur zal zijn om het op maat je laten maken bij een las en constructie bedrijf in de buurt.
Gebruikersavatar
waltervl
Berichten: 179
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 14:03
Locatie: Regio Eindhoven
Contacteer:



Bericht door waltervl »

In brandweerwagens hebben ze dat soort rekken ook. Ze worden meestal gemaakt van staanders (aluminium/staal) met daar tegenaan een hoekprofiel. Deze dient als geleider. Om te voorkomen dat de kratten eruitschuiven monteer (of las) je een stuke strip of rond van ca 10mm hoog en 50 mm lang haaks op het hoekprofiel. De kratten hebben meestal een flens onderaan (om te kunnen stapelen) en het aanslagstripje valt daar dan precies onder en zorgt ervoor dat de krat nergens meer heen kan. Wel rekening houden dat je de krat ca 10 mm moet optillen, dus de hoekprofilen niet te dicht boven elkaar zetten

Staanders met hoekprofiel:

Code: Selecteer alles

|        |
||_    _||
|        |
|        |
||_    _||
|        |
Eindaanslag

Code: Selecteer alles

_______________
               |
______________O|
_______________|
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

Voor Hymer zijn ze zo te bestellen, teven rails waar ogen op geschoven kunnen worden zodat klading sjorvast gezet kan worden. Ik denk dat je het ook wel voor een ander merk mag gebruiken.......... :D

Kijk hier even: www.movera.com

en hier: http://www.movera.com/de/index.php?navI ... ils&lang=1

http://www.movera.com/de/index.php?navI ... ils&lang=1
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

plaats de rekken tegen de binnenwand aan zodat als je remt alles tegen de binnenwand wordt gedrukt
maak je de rekken tegen de achterkant aan en je moet flink remmen ligt alles in de garage op de grond hoe hoog je de rand van de legplank ook maakt
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle



Bericht door mariët »

Dat was sowieso al de bedoeling. Stukje langs de achterwand, naast de doorgang naar de opbouw en langs de zijkant.
In de achterwand zit een klep, in de andere zijwand ook, dus dat is niet zo handig.

Tot zover allemaal al reuze bedankt voor de reacties.
(En voor het overschatten van onze handigheid... :) dit gaan we láten doen, wij zijn niet in staat om een spijker recht in de muur te slaan, laat staan een rek in elkaar te lassen.. :? )
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Jaconi
Berichten: 765
Lid geworden op: zo 06 jun 2004, 23:52
Locatie: regio Eindhoven - Tilburg



Bericht door Jaconi »

mariët schreef:wij zijn niet in staat om een spijker recht in de muur te slaan, laat staan een rek in elkaar te lassen.. :? )
Mariet
enigste wat je nodig hebt is een zaag / boormachine :wink:

je kan van die aluminium kokers kopen in iedere doehetzelf winkel
1 koker van bv 3x3cm en 1tje die er net inpast , zodat het schuifbaar word ,er zijn ook van die passtukken te koop (waarmee je ook meubelpanelen aan elkaar koppelt ), dus kan je een soort rechthoekig frame maken , gebeurt door plastic hulpstuk in aluminium koker te klikken , maten kan je bepalen door de kokers op de goede maat te zagen
Ik heb bij mijn ex camper (bij nieuwe helaas nog niet , denk volgende maand eens beginnen) een frame gemaakt tegen de achterwand , binnenwand ging niet ivm plaatsing fietsen , aan de voorzijde kwamen de kisten 3cm lager ( en niet waterpas maar een cm of 2 achterover )te liggen zodat ze vast stonden , tevens als beveiliging spinnen ( elastiek ) ervoor gespannen zodat alles netjes bleef staan tijdens een flinke remactie
En scheelt je ook nog eens in gewicht ipv een ijzeren rek :wink:

Helaas geen fotootje meer :oops:

Mvg Jan
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

mariët schreef:Dat was sowieso al de bedoeling. Stukje langs de achterwand, naast de doorgang naar de opbouw en langs de zijkant.
In de achterwand zit een klep, in de andere zijwand ook, dus dat is niet zo handig.

Tot zover allemaal al reuze bedankt voor de reacties.
(En voor het overschatten van onze handigheid... :) dit gaan we láten doen, wij zijn niet in staat om een spijker recht in de muur te slaan, laat staan een rek in elkaar te lassen.. :? )
J ekunt ook alles goed vastzetten met een elastiek Mariét
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

Kijk eens in een bezorgauto van Albert. Die moeten dat probleem opgelost hebben.
Ellada
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 13 jun 2005, 19:42
Locatie: Spijkenisse



Bericht door Ellada »

Hallo Mariet, kijk ook eens op www.idea-regale.de Hier staan diverse soorten mogelijkheden en met behulp van de bijgevoegde calculator kan je zelf de kosten uitrekenen. Zelf hebben we recent de op die pagina afgebeelde klemmen aangeschaft, via de mail aangevraagd en binnen een paar dagen netjes thuis afgeleverd.
Vriendelijke groeten,
Hannie en Kock.
Gebruikersavatar
Harriette
Berichten: 231
Lid geworden op: di 03 jun 2003, 14:43



Bericht door Harriette »

Hoi Mariet,

Wij hebben bij Overtoom metalen stapelrekken gekocht. Aan de achterwand hebben we latten geschroefd, waaraan deze rekken dmv metalen strips hangen.
Bijzonder stevig; van speelgoed tot sneeuwschuiver. Alles ligt erin.

groet, Har
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Ik had het je beloofd Mariët.

http://www.goldschmitt.de/ft/Katalogdownload/index.htm

lastentrager
Pagina 92 en het systeem heet TONNO
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle



Bericht door mariët »

Nogmaals allemaal hartelijk bedankt voor alle nuttige info.
Als de appelmoes ons nou nóg om de oren vliegt is het een typisch geval van eigen schuld-dikke bult :)

We gaan ermee aan de slag!
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Laikatrin
Berichten: 3011
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 22:34
Locatie: Kempen (België)



Bericht door Laikatrin »

Mijn man heeft zelf iets in mekaar gefikst. Wij hebben maar 1 plank eigenlijk,ter hoogte van de binnenvloer. Als ik het garagedeurtje in de camper open doe dan kom ik terecht op die plank (schab,of hoe noemen jullie dat? :oops: )
De plank hebben we bekleed met een oud grondzeil,lijkt op een dikke antislipmat met gaatjes. Daarop zet ik plastiek boxen,die verschuiven dus geen mm tijdens het rijden!
Zelfs spulletjes die ik daar los in leg verschuiven niet.
Ik stapel niks op mekaar zodat ik met slecht weer toch van binnenuit in de garage aan al mijn spulletjes kan. Als iets gestapeld staat is dat moeilijker.
Wij gaan dikwijls in de herfst/winter en dan is het echt handig als je vanbinnen uit aan je spullen kan en niet in de kou en het donker nog buiten moet!
Onder dat schab (alleen bereikbaar langs buiten) leg ik tafel,stoelen,mat,wielkeggen,kabelhaspel enz...
Ik vind het heel handig zo.
Keep calm and let karma finish it!
Plaats reactie