Startmotor Citroen 2.5D

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

ja 35 jaar geleden een vauxhal viva gehad ook met zo'n start motor wat ook wel eens wilde helpen was in de versneling zetten en dan wat vooruit duwwen stond de starter krans ook op een andere positie en dan starte hij wel normaal
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem



Bericht door Kees2 »

toon de viva had een bendix die op massa traagheid werkte.
daarom maakte hij ook zo'n "mooi" geluid bij het terug komen.
bij dat type startmotor was een klap erop eerder standaard dan dat hij goed werkte. :shock:
het startrelais zat namelijk ook niet op de startmotor, maar op het schutbord.

en een startmotor die door de starterkrans word aangedreven komt boven het motor geluid uit hoor. :wink:
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Vandaag de startmotor opgehaald, en terug gemonteerd.

Het is een bosch ruil startmotor geworden.
De letterlijke woorden van de man van het revisie bedrijf:
Mijn neefje van 8 kan met zijn beide handen op zijn rug gebonden nog beter werk afleveren dan wat er met deze startmotor is gedaan.
De koolborstels zijn mbv plakband op hun plek gezet, en aangesloten, er is 1 veld volledig door gebrand.
Het start relais is nog nooit vervangen geweest.
Toen we de startmotor openmaakte vielen er diverse stukjes plastic uit, die uit de kern kwamen.
De collector was volledig versleten.
Kort gezegd je bent op gelicht..!!
:shock: :shock:

Hij heeft nog geprobeerd via valeo in Nederland een garantie claim te doen, maar hun gaven niet thuis, ga maar terug naar de verkoper was hun antwoord.. :?

Heb nu een bosch ruil startmotor gekregen, volledig gereviseerd, met een jaar garantie, en let wel wereldwijde bosch garantie.. Niet dat ik de hele wereld over ga met ons campertje maar toch.. :wink:

Heb hem meteen gevraagd naar het vet in het start relais.
Hun doen hier absoluut geen vet in, maar een dunne kruip/naaimachine olie.
Dit om corrosie tegen te gaan, dus niet om het geheel te smeren.
Vet werd volgens hun een koek, en uit eindelijk die fietspomp van kees2.. :lol:

Net meteen weer een rondje wezen rijden, erg fijn dat het nu gemaakt is, en er een duidelijke oorzaak aan te wijzen is.
Laatst gewijzigd door Marius op wo 03 jan 2007, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Joep en Sjaan



Bericht door Joep en Sjaan »

Moet wel zeggen dat veel forum leden dat al een tijdje door hadden :shock: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
één forum lid nog niet :wink:

toi toi Raymond D :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Hey Marius, tof voor je dat het probleem nu (eindelijk) uit de wereld is. Zo zie je maar weer dat een revisie niet altijd een probleemloze startmotor betekent, zoals ik al eerder schreef. Nu heb je er een van een gerenormeerd bedrijf mét garantie, dat zet wél zoden aan de dijk.
Bedankt voor het navragen van het vet in het startrelais.
Ik ben totnogtoe te lui geweest om alles weer te demonteren en dit vetlaagje eruit te halen, hij start overigens nog steeds als een zonnetje. Het vet dat ik gebruikt heb veroudert volgens de fabrikant overigens niet, maar ja, het kan wel zijn dat het op den duur vervuilt..... op een warme verloren namiddag zal ik me er eens aan gaan begeven. Er is volgens mij geen haast bij.

Groet, Willem
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Ik zou dit bedrijf er ook even op aanspreken. Broddelwerk dus:
Marius schreef: Thuis gekomen heb ik de startmotor weer gedemonteerd, en deze na laten kijken door een revisie bedrijf.
Hun hebben de startmotor getest en goed bevonden.
Zelfde bedrijf als deze jongens?
Marius schreef:Naar een startmotor revisie bedrijf gereden en laten testen, en alles goed, motor werkte perfect volgens hun.. :shock: :?
En tot slot heb jij er ook nog overheen gekeken:
Marius schreef:Toen ik dus die gereviseerde startmotor openmaakte een paar weken terug zat er ook aangekoekt vet in.
Slechte revisie helaas dus.

Volgens mij heeft Murphy om de hoek gekeken.

Gr,
Stef.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

jep het bedrijf dat mij nu een nieuwe startmotor heeft geleverd heeft de vorige keer (paar maanden terug) de vorige startmotor ook na gekeken.
Let wel, op de testbank, spanning er op en draaien.
Meer hebben ze niet gedaan, ze hebben niks opengemaakt.

Ik zelf heb enkel het start relais opengemaakt, en daar het vet uit gehaald, schoon gemaakt, en weer terug gemonteerd.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Joep en Sjaan



Bericht door Joep en Sjaan »

Ben in iedegeval weer blij voor je dat het gedonder over is nu .
kan je teminste even op verhaal komen , want ik begrijp dat het je behoorlijk dwars zat en dat is logies want je hoeft niet weg met de camper bijvoorbeeld maar als hij niet weg kan ivm , dit dus .
erger je je rot .
En je bent een toffe kerel en we hebben er allemaal weer van geleerd.
Zeer leerzaam topic , en een hoop lol ook nog voor velen.

groet Raymond D
Edmund
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 22:04
Locatie: Hilvarenbeek



Bericht door Edmund »

Hallo Marius

De starterkrans was volledig op, en nagenoeg weg gesleten.

Wat heb je hiermee gedaan?

Edmund
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

bedoelde het anker.. sorry, dus de uit eindes van de spoelen in de startmotor zelf, waar de koolborstels overheen draaien.
Zal mijn berichtje even aan passen..
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem



Bericht door Kees2 »

Marius schreef:bedoelde het anker.. sorry, dus de uit eindes van de spoelen in de startmotor zelf, waar de koolborstels overheen draaien.
Zal mijn berichtje even aan passen..
je bedoeld de collector :wink: :D
Laatst gewijzigd door Kees2 op wo 03 jan 2007, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

ja hee ik weet ook niet alles..
zonder jullie zou ik verloren zijn.. :lol:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Pimse
Berichten: 311
Lid geworden op: zo 23 okt 2005, 14:25
Locatie: klimmen



Bericht door Pimse »

Ik heb vorig jaar ook problemen gehad met de startmotor.
Heb 2 keer de ANWB moeten bellen onderweg.
Thuis heb ik de startmotor gedemonteerd en laten reviseren.
Na montage starte de motor nog niet, heb toen de hele bekabeling gecontroleerd en de startmotor rechtsreekks op de accu getest.
Uiteindelijk bleek het massalint van het motorblok naar het cassis aan een kant geoxideerd, wwaardoor de groote stroom van de startmotor niet door kon. Om het relais te laten werken was de overgang nog wel voldoende.
Soms heeft een vervelende storing een simpele oorzaak, de kunst is wel om ze te vinden voordat het veel geld heeft gekost.
Zo heb ik ook alle kabelschoentjes die op massakroontjes zijn gestoken (onder de motorkap) vervangen door oogjes en met boutjes door het cassis vastgezet nadat de koplampen niet feller wilden branden dan stadslampjes.

Gr. Paul.
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Vaak zitten storingen in een klein hoekje.
Maar als je inmiddels een revisiestartmotor eronder hebt hangen zoek je je wel helemaal suf naar andere oorzaken omdat je rotsvast ervan bent overtuigd dat het daar niet meer aan kan liggen..... tja, en als een Fransman je achteraf blijkt te hebben opgelicht ben je mooi een aantal maanden "voor de kat zijn viool" aan het klooien.
Toevallig weet ik vanuit de eerste hand dat er veel af wordt gerotzooid tijdens zogenaamde "revisies", want het is vaak "BIG BUSINESS" met een minimaal geleverde inspanning.
Door in zee te gaan met gerenormeerde bedrijven beperk je gelukkig dit risico, maar daar hangt dan wel een prijskaartje aan....
Marius bleek die keuze niet te hebben in Frankrijk en moest daar varen op vertrouwen ondanks het prijskaartje. Dat wist die verkoper daar helaas ook.....
Moraal: Ga voor dure revisieonderdelen altijd naar een gespecialiseerd bedrijf en eis minimaal een jaar onvoorwaardelijke garantie, zwart op wit!

Groet, Willem
Plaats reactie