Startmotor Citroen 2.5D
toon de viva had een bendix die op massa traagheid werkte.
daarom maakte hij ook zo'n "mooi" geluid bij het terug komen.
bij dat type startmotor was een klap erop eerder standaard dan dat hij goed werkte.
het startrelais zat namelijk ook niet op de startmotor, maar op het schutbord.
en een startmotor die door de starterkrans word aangedreven komt boven het motor geluid uit hoor.
daarom maakte hij ook zo'n "mooi" geluid bij het terug komen.
bij dat type startmotor was een klap erop eerder standaard dan dat hij goed werkte.
het startrelais zat namelijk ook niet op de startmotor, maar op het schutbord.
en een startmotor die door de starterkrans word aangedreven komt boven het motor geluid uit hoor.
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
Vandaag de startmotor opgehaald, en terug gemonteerd.
Het is een bosch ruil startmotor geworden.
De letterlijke woorden van de man van het revisie bedrijf:
Hij heeft nog geprobeerd via valeo in Nederland een garantie claim te doen, maar hun gaven niet thuis, ga maar terug naar de verkoper was hun antwoord..
Heb nu een bosch ruil startmotor gekregen, volledig gereviseerd, met een jaar garantie, en let wel wereldwijde bosch garantie.. Niet dat ik de hele wereld over ga met ons campertje maar toch..
Heb hem meteen gevraagd naar het vet in het start relais.
Hun doen hier absoluut geen vet in, maar een dunne kruip/naaimachine olie.
Dit om corrosie tegen te gaan, dus niet om het geheel te smeren.
Vet werd volgens hun een koek, en uit eindelijk die fietspomp van kees2..
Net meteen weer een rondje wezen rijden, erg fijn dat het nu gemaakt is, en er een duidelijke oorzaak aan te wijzen is.
Het is een bosch ruil startmotor geworden.
De letterlijke woorden van de man van het revisie bedrijf:
Mijn neefje van 8 kan met zijn beide handen op zijn rug gebonden nog beter werk afleveren dan wat er met deze startmotor is gedaan.
De koolborstels zijn mbv plakband op hun plek gezet, en aangesloten, er is 1 veld volledig door gebrand.
Het start relais is nog nooit vervangen geweest.
Toen we de startmotor openmaakte vielen er diverse stukjes plastic uit, die uit de kern kwamen.
De collector was volledig versleten.
Kort gezegd je bent op gelicht..!!
Hij heeft nog geprobeerd via valeo in Nederland een garantie claim te doen, maar hun gaven niet thuis, ga maar terug naar de verkoper was hun antwoord..
Heb nu een bosch ruil startmotor gekregen, volledig gereviseerd, met een jaar garantie, en let wel wereldwijde bosch garantie.. Niet dat ik de hele wereld over ga met ons campertje maar toch..
Heb hem meteen gevraagd naar het vet in het start relais.
Hun doen hier absoluut geen vet in, maar een dunne kruip/naaimachine olie.
Dit om corrosie tegen te gaan, dus niet om het geheel te smeren.
Vet werd volgens hun een koek, en uit eindelijk die fietspomp van kees2..
Net meteen weer een rondje wezen rijden, erg fijn dat het nu gemaakt is, en er een duidelijke oorzaak aan te wijzen is.
Laatst gewijzigd door Marius op wo 03 jan 2007, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Hey Marius, tof voor je dat het probleem nu (eindelijk) uit de wereld is. Zo zie je maar weer dat een revisie niet altijd een probleemloze startmotor betekent, zoals ik al eerder schreef. Nu heb je er een van een gerenormeerd bedrijf mét garantie, dat zet wél zoden aan de dijk.
Bedankt voor het navragen van het vet in het startrelais.
Ik ben totnogtoe te lui geweest om alles weer te demonteren en dit vetlaagje eruit te halen, hij start overigens nog steeds als een zonnetje. Het vet dat ik gebruikt heb veroudert volgens de fabrikant overigens niet, maar ja, het kan wel zijn dat het op den duur vervuilt..... op een warme verloren namiddag zal ik me er eens aan gaan begeven. Er is volgens mij geen haast bij.
Groet, Willem
Bedankt voor het navragen van het vet in het startrelais.
Ik ben totnogtoe te lui geweest om alles weer te demonteren en dit vetlaagje eruit te halen, hij start overigens nog steeds als een zonnetje. Het vet dat ik gebruikt heb veroudert volgens de fabrikant overigens niet, maar ja, het kan wel zijn dat het op den duur vervuilt..... op een warme verloren namiddag zal ik me er eens aan gaan begeven. Er is volgens mij geen haast bij.
Groet, Willem
Ik zou dit bedrijf er ook even op aanspreken. Broddelwerk dus:
Volgens mij heeft Murphy om de hoek gekeken.
Gr,
Stef.
Zelfde bedrijf als deze jongens?Marius schreef: Thuis gekomen heb ik de startmotor weer gedemonteerd, en deze na laten kijken door een revisie bedrijf.
Hun hebben de startmotor getest en goed bevonden.
En tot slot heb jij er ook nog overheen gekeken:Marius schreef:Naar een startmotor revisie bedrijf gereden en laten testen, en alles goed, motor werkte perfect volgens hun..
Marius schreef:Toen ik dus die gereviseerde startmotor openmaakte een paar weken terug zat er ook aangekoekt vet in.
Slechte revisie helaas dus.
Volgens mij heeft Murphy om de hoek gekeken.
Gr,
Stef.
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
jep het bedrijf dat mij nu een nieuwe startmotor heeft geleverd heeft de vorige keer (paar maanden terug) de vorige startmotor ook na gekeken.
Let wel, op de testbank, spanning er op en draaien.
Meer hebben ze niet gedaan, ze hebben niks opengemaakt.
Ik zelf heb enkel het start relais opengemaakt, en daar het vet uit gehaald, schoon gemaakt, en weer terug gemonteerd.
Let wel, op de testbank, spanning er op en draaien.
Meer hebben ze niet gedaan, ze hebben niks opengemaakt.
Ik zelf heb enkel het start relais opengemaakt, en daar het vet uit gehaald, schoon gemaakt, en weer terug gemonteerd.
Ben in iedegeval weer blij voor je dat het gedonder over is nu .
kan je teminste even op verhaal komen , want ik begrijp dat het je behoorlijk dwars zat en dat is logies want je hoeft niet weg met de camper bijvoorbeeld maar als hij niet weg kan ivm , dit dus .
erger je je rot .
En je bent een toffe kerel en we hebben er allemaal weer van geleerd.
Zeer leerzaam topic , en een hoop lol ook nog voor velen.
groet Raymond D
kan je teminste even op verhaal komen , want ik begrijp dat het je behoorlijk dwars zat en dat is logies want je hoeft niet weg met de camper bijvoorbeeld maar als hij niet weg kan ivm , dit dus .
erger je je rot .
En je bent een toffe kerel en we hebben er allemaal weer van geleerd.
Zeer leerzaam topic , en een hoop lol ook nog voor velen.
groet Raymond D
je bedoeld de collectorMarius schreef:bedoelde het anker.. sorry, dus de uit eindes van de spoelen in de startmotor zelf, waar de koolborstels overheen draaien.
Zal mijn berichtje even aan passen..
Laatst gewijzigd door Kees2 op wo 03 jan 2007, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb vorig jaar ook problemen gehad met de startmotor.
Heb 2 keer de ANWB moeten bellen onderweg.
Thuis heb ik de startmotor gedemonteerd en laten reviseren.
Na montage starte de motor nog niet, heb toen de hele bekabeling gecontroleerd en de startmotor rechtsreekks op de accu getest.
Uiteindelijk bleek het massalint van het motorblok naar het cassis aan een kant geoxideerd, wwaardoor de groote stroom van de startmotor niet door kon. Om het relais te laten werken was de overgang nog wel voldoende.
Soms heeft een vervelende storing een simpele oorzaak, de kunst is wel om ze te vinden voordat het veel geld heeft gekost.
Zo heb ik ook alle kabelschoentjes die op massakroontjes zijn gestoken (onder de motorkap) vervangen door oogjes en met boutjes door het cassis vastgezet nadat de koplampen niet feller wilden branden dan stadslampjes.
Gr. Paul.
Heb 2 keer de ANWB moeten bellen onderweg.
Thuis heb ik de startmotor gedemonteerd en laten reviseren.
Na montage starte de motor nog niet, heb toen de hele bekabeling gecontroleerd en de startmotor rechtsreekks op de accu getest.
Uiteindelijk bleek het massalint van het motorblok naar het cassis aan een kant geoxideerd, wwaardoor de groote stroom van de startmotor niet door kon. Om het relais te laten werken was de overgang nog wel voldoende.
Soms heeft een vervelende storing een simpele oorzaak, de kunst is wel om ze te vinden voordat het veel geld heeft gekost.
Zo heb ik ook alle kabelschoentjes die op massakroontjes zijn gestoken (onder de motorkap) vervangen door oogjes en met boutjes door het cassis vastgezet nadat de koplampen niet feller wilden branden dan stadslampjes.
Gr. Paul.
Vaak zitten storingen in een klein hoekje.
Maar als je inmiddels een revisiestartmotor eronder hebt hangen zoek je je wel helemaal suf naar andere oorzaken omdat je rotsvast ervan bent overtuigd dat het daar niet meer aan kan liggen..... tja, en als een Fransman je achteraf blijkt te hebben opgelicht ben je mooi een aantal maanden "voor de kat zijn viool" aan het klooien.
Toevallig weet ik vanuit de eerste hand dat er veel af wordt gerotzooid tijdens zogenaamde "revisies", want het is vaak "BIG BUSINESS" met een minimaal geleverde inspanning.
Door in zee te gaan met gerenormeerde bedrijven beperk je gelukkig dit risico, maar daar hangt dan wel een prijskaartje aan....
Marius bleek die keuze niet te hebben in Frankrijk en moest daar varen op vertrouwen ondanks het prijskaartje. Dat wist die verkoper daar helaas ook.....
Moraal: Ga voor dure revisieonderdelen altijd naar een gespecialiseerd bedrijf en eis minimaal een jaar onvoorwaardelijke garantie, zwart op wit!
Groet, Willem
Maar als je inmiddels een revisiestartmotor eronder hebt hangen zoek je je wel helemaal suf naar andere oorzaken omdat je rotsvast ervan bent overtuigd dat het daar niet meer aan kan liggen..... tja, en als een Fransman je achteraf blijkt te hebben opgelicht ben je mooi een aantal maanden "voor de kat zijn viool" aan het klooien.
Toevallig weet ik vanuit de eerste hand dat er veel af wordt gerotzooid tijdens zogenaamde "revisies", want het is vaak "BIG BUSINESS" met een minimaal geleverde inspanning.
Door in zee te gaan met gerenormeerde bedrijven beperk je gelukkig dit risico, maar daar hangt dan wel een prijskaartje aan....
Marius bleek die keuze niet te hebben in Frankrijk en moest daar varen op vertrouwen ondanks het prijskaartje. Dat wist die verkoper daar helaas ook.....
Moraal: Ga voor dure revisieonderdelen altijd naar een gespecialiseerd bedrijf en eis minimaal een jaar onvoorwaardelijke garantie, zwart op wit!
Groet, Willem