Startmotor Citroen 2.5D

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Startmotor Citroen 2.5D



Bericht door Marius »

Hallo hallo,

vanuit luxemburg de volgende vraag.

De eerste week weg met onze nieuwe camper en hij start niet meer.
Geen beweging in de startmotor.
Alles door gemeten, en getest, en tot de conclusie gekomen dat het de startmotor zelf was.
Camper aangetrokken en naar de plaatselijke citroen dealer in frankrijk.
Daar hadden ze het onderdeel niet, en of geen zin in nederlanders.
Ze parkeerde ons op het achter terrein en lieten ons gewoon weg wachten, zonder iets mede te delen.
Na een halfuurtje zijn we maar eens gaan vragen bleken ze de startmotor niet op voor raad te hebben.

Ik de ANWB gebeld met de vraag waar de dichtsbijzijnde startmotor te krijgen was.
Die bleek om de hoek van de citroen dealer bij een automaterialen zaak te krijgen te zijn.
Daar heen gereden, startmotor gedemonteerd, en gewacht tot 14:00 uur ,leuk he die pauzes in frankrijk als je er niet op zit te wachten.

Maar goed startmotor vervangen toen de zaak weer open was, bleek het ding niet te passen.
Gelukkig na lang zoeken bleken ze de juiste wel te hebben.
Die gemonteerd en de camper starte weer zoals het hoort.

3000 Km verder en ontelbare keren starten later, de zelfde kwaal weer.
Niks nada noppes als ik de sleutel om draai.
Startonderbreker werkt zoals die moet werken, en geeft de spanning wel door naar de startmotor als ik de startonderbreker uitschakel.
Ik meet dus tijdens starten 12 volt op de aansluiting van de startmotor.

Heb dus nu geen idee meer..
Het kan toch niet zijn dat deze startmotor ook weert kapot is..??? :(

iemand een idee waar ik het moet zoeken.. zodat we zaterdag ochtend weer op eigen kracht kunnen starten voor de terugreis vanuit een regenachtig luxemburg..???
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
lowieke
Berichten: 227
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 20:33
Locatie: Blankenberge

Re: startmotor citroen 2.5D



Bericht door lowieke »

[quote="Marius"]Hallo hallo,
doe even een simpele test om zeker te zijn dat het inderdaad aan de starter ligt en niet aan het cnontactslot of massa verbinding.Neem een lamp 12 volt b.v. 21 watt(niet te klein in vermogen) en sluit aan op de draad die komt van het kontaktslot en de massa ,startsleutel omdraaien en de lamp moet zeer helder branden op volle kracht .Eventueel de spanning meten en indien ok test herhalen met de lamp in parallel met de starter ,indien terug goed de plus ansluiting op de starter kontroleren met dezelfde testlamp en indien dit ook in orde is blijft er enkel de starter over.
succes ermee.
paulus
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

vlak voor de startmotor zit er een stekker verbinding in de plus kabel komende van het contact slot naar de startmotor.
Als ik deze los haal en start meet ik 12 volt aan de contactslot zijde van de kabel.
Verbind ik nu de kabel die doorloopt naar de startmotor rechtstreeks met de + van de accu gebeurt er niks.
Althans ik merk dat er dan spanning gaat lopen want als ik het kabelschoentje tegen de + aan tik springen er wat vonkjes over.

Dus kort:
er komt 12 volt op de kabel vanuit het contactslot, alleen doet de startmotor er niks mee. :(
Maar een startmotor die maar 3000Km mee gaat..?????
Dat lijkt mij sterk.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:



Bericht door Peter LMC »

Marius

Sluit alles weer eens normaal aan.
Laat iemand nu de sleutel omdraaien en in de startstand vast houden.
Pak een hamer en geef een paar stevige tikken op het starterhuis.
Let op dat je het dikke relais niet raakt want deze is breekbaar.

Doet hij het dan in eens wel dan zou ik toch terug gaan met de starter. :? :?

PS zit de massa tussen motor en carroserie/accu goed vast :?:


Succes
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Marius, verbindt de dikke pluskabel en het stuurkabeltje op het relais van de startmotor eens door met een dikke schroevendraaier. Kabels aangesloten laten dus gewoon schoevendraaier ertussen op het relais. Let er op dat de camper in zijn vrij staat!!!!!
Start hij nu wel, toch een probleem met kabeltje vanaf contactslot of slot zelf.
Start hij nog niet, controleer de massa verbinding tussen blok en chassis.
Deze wil ook nog wel een voor problemen zorgen.

Succes,
Stef.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Marius,

Hoe zit het met de dikke draad die van je accu naar je startmotor gaat?
Is daar niets mee aan de hand. Hij is los geweest om je nieuwe starmotor te monteren, maar er zit toch toevallig geen breuk in.
Dat kleine draadje is tenslotte alleen maar om het relais aan te laten trekken. In het relais zit volgens mij een pen die uiteindelijk de spanning die van de accu komt doorverbindt met de wikkeling van de startmotor.

Even doorbordurend op de tip van Lowieke. Doe het groot licht even aan en start dan de motor eens. Als het licht volop blijft branden dan gaat er onvoldoende spanning naar de startmotor. Gaat het licht uit dan is de startmotor geblokkeerd.

Groeten uit een zeiknat Zeeland,
Jacques
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
umpie30
Berichten: 997
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel



Bericht door umpie30 »

toch zou ik het contactslot goed nakijken
ik heb dit laatst zelf meegemaakt
klant kwam voor de 5e x met defect in startmotor
deze was reeds 3x vervangen omdat deze het steeds vaker niet deed
kap rond stuur losgehaald en er was een stekkerverbiding van het contactslot verbrand deze gerepareert en klaar weg probleeem
ook meette ik eerst gewoon 12v alleen had ik niet de stroom gemeten en deze was erg laag 8A
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Hey Marius,

Ik zie dat je weer terug bent! Fijne vakantie gehad? Is het goed gekomen met je startmotor? Wat was het euvel?

Groet, Willem
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Hymercamp schreef:Hey Marius,

Ik zie dat je weer terug bent! Fijne vakantie gehad? Is het goed gekomen met je startmotor? Wat was het euvel?

Groet, Willem
Hoi Willem,

Misschien moet je het berichtje even lezen waarmee Marius dit topic gestart is. :wink:

Gr,
Stef.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Meer raad dan al gegeven heb ik niet. Maar ben binnen anderhalf uur bij je als je een aantrekhulp nodig mocht hebben (of iemand die de paraplu vast moet houden, of de biertjes moet aanreiken).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Stef schreef:
Hymercamp schreef:Hey Marius,

Ik zie dat je weer terug bent! Fijne vakantie gehad? Is het goed gekomen met je startmotor? Wat was het euvel?

Groet, Willem
Hoi Willem,

Misschien moet je het berichtje even lezen waarmee Marius dit topic gestart is. :wink:

Gr,
Stef.
:oops: kwam omdat ikelders Marius met een antwoord zag.... Bedankt Stef.

Groet, Willem
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Dafluc. schreef:Meer raad dan al gegeven heb ik niet. Maar ben binnen anderhalf uur bij je als je een aantrekhulp nodig mocht hebben (of iemand die de paraplu vast moet houden, of de biertjes moet aanreiken).

Hahah..

dank je voor je aanvod, en dank alle voor de tips zover gegeven.

We hebben met hulp van de camping eigenaar en zijn tractor de camper even aan gesleept.
En de terug reis aangevangen zonder de camper uit te zetten. .. :?
We zijn nu net thuis, en hebben de camper weer leeg geladen.
Ga morgen even uitgebreid kijken, het weer en de mogenlijk heden op die camping waren er niet geschikt voor.

Mijn vermoeden is inderdaad iets in de bedrading, dan wel het contactslot.
De startonderbreker is reeds uitgesloten als oorzaak, want ook als ik die omzeil blijft de camper weigeren om te starten.
Het kloppen op de startmotor lijkt me niet nodig, ik denk niet dat het dat ding zelf is, het is reeds een splinter nieuwe, die weleens waar uit frankrijk komt.. maarja.. :D
En daarbij een startmotor gaat niet vaak in een keer kapot, vaak word het wat minder, hapert hij soms een paar keer dat soort dingen.
En zoals ik beschreven had, waren we gestopt, even wat gegeten, de camper gestart, en 10 meter later boven een put stil gezet, om de tank te legen, en vervolgens 5 minuten later deed hij niks meer.

Morgen zal ik dus even kijken, tot zover dank voor de tips, die kan ik zeker gebruiken, en ze bevetsigen de zoekrichting die ik ook al een beetje in mijn gedachten had.

Ik houd jullie op de hoogte..

Oohh en Willem..
We hebben ondanks die startmotor een geweldige vakantie gehad.
Wel balen we een beetje van het feit dat de vorige eigenaar van de camper een hoop zaken verzwegen heeft tijdens de verkoop.
Verborgen gebreken zeg maar, met als top punt een versleten koppeling, Een versnellingsbak die totaal droog stond en het startmotor probleem.
Maarja al doende leert met over de eerlijkheid van verkopende mensen..
En ondanks dat is de camper toch goed bevallen, de indeling ishet zelfde als de vorige, dus datis lekker vertrouwd, maar het rijd echt totaal anders, en echt stukken beter. Het bed slaapt geweldig, en de koelkast zorgt voor ijskoude drankjes.. :wink:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Marius schreef:
Dafluc. schreef:
Oohh en Willem..

.....Maar ja al doende leert men over de eerlijkheid van verkopende mensen.....
Hey Marius,

Bedankt voor je verslag, tof dat je goed hebt gehad!
Helaas komt het "verzwijgen" van gebreken maar al te vaak voor in de autobranche, al ben je nog zo technisch onderlegd, alles kun je gewoon niet voorzien.
Van jou zou ik trouwens zo een camper durven kopen hoor.... Jij slaapt, net als ik, ook niet voordat je camper helemaal in orde is :wink: , dus een volgende eigenaar koopt gewoon iets goeds....

Groet, Willem
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

en dingen die niet goed zijn vermeld ik erbij.
Dat doet niks aan de prijs of de kwaliteit af, maar maakt het wel voor beide partijen een eerlijke deal toch.

Toen wij onze vorige camper verkochten vroeg de man wat de aankomende verwachte reparaties / gebreken zouden zijn.
Dat heb ik hem eerlijk verteld, voor zover ik het wist, laat dat duidelijk zijn.

Maar inderdaad je kunt niet alles zien, of merken, die koppeling had ik niks van gemerkt, maar na wat flinke berg passen, en steile camping weggetjes is het mij nu duidelijk dat ook de vorige eigenaar dit had moeten merken, zeker omdat de koppeling helaal op zijn einde is gesteld.

Het start probleem wist hij ook, want dat deed hij al op de terug weg toen we hem gekocht hadden, toen duurde het een seconde of wat voordat de startmotor begon te draaien nadat ik de sleutel omdraaide.
Hij deed dit af met een wat lege accu, omdat er volgens hem en de garge een lekstroom ergens zat, die er voor zorgde dat als de camper een paar weken stil had gestan hij niet meer starte..
Die lekstroom heb ik niet kunnen meten, die was er dus niet, het was enkel een klote smoes.

De douchebak die helemaal gescheurd en lek is hebben ze verborgen met een of ander matje, ik had wel een klein scheurtje gezien, maar de voledige scheuren kwamen pas tevoorschijnd toen wet completematje er uit haalde en de bak eens goed schoon maakte.

Een lek dakluik, moet ook hun opgevallen zijn, alsook diverse combi rollo's die defect waren, een toeter die het niet doet, een ruitewisser arm die na de eerste heftige regenbui er bijna van af vliegt (die heb ik net dus op de terug weg nog net kunnen redden en goed vast kunnen zetten.
Een versnellingsbak die lekt, en ik vond het stukje waar de camper geparkeerd was al zo netjes geharkt en voorzien van nieuw zand.. :? :shock: en dus helemaal droog stond.

Maar goed.. nogmaals al doende leert men, en ook ik kan niet ontkennen dat de prijs ook niet erg goed was (voor ons) dus tja wat dat betreft.
Al die dingen fix ik wel weer, en ondanks dat hele rijtje, is het toch goed bevallen, echt waar.
Hij/zij rijd werkelijk fantastisch, en slaapt/kookt/koelt/bakt/enz/enz/enz echt geweldig. :wink:

sorry dus dat ik ff zo klaag, maar moest het ff op schrijven.. helpt altijd he.. :lol:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Plaats reactie