Startmotor Citroen 2.5D

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

Raymond D schreef:O ja vergeten een paar klappen met een hamer op het huis wil ook wel eens helpen dat is een barba truk.

Maar inmiddels zou ik inplaats een kalkoen,, de startmotor op de schaal leggen :lol: :lol: :lol: :lol:

Groet Raymond
sadist
je hebt zeker aandelen bij een tandarts
of bij een ku[ns]tgebit leverancier :lol: :lol:
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Joep en Sjaan



Bericht door Joep en Sjaan »

Hoe zo Toon :shock: , Ik heb hem toch niet gevraagt dat hij zo kwaad moet worden dat hij in ze kabels moet gaan bijten :lol: :lol: :lol: :lol:

Trouwen weet je wel snel of er een beetje ampere op staat :lol: :lol:
Joep en Sjaan



Bericht door Joep en Sjaan »

En Toon ik doe dit keer niet mee met het laatste avondmaal

Voor de anderen een hard gelach :wink:
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Je kan het zo ingewikkeld maken als dat je wilt maar lees eens wat je zelf hebt geschreven:
Marius schreef:- accu spanning gecontroleerd en die is netjes 12,5 volt
- rechtstreeks spanning op de schakeldraad gezet die naar de startmotor loopt, er vloeit dan een stroom (er springen vonken over als ik die draad op de + van de accu houd), maar de startmotor wil niet inschakelen.- massa kabels van carrosserie naar motor los gehaald, zuiver gemaakt en terug gemonteerd.
En nu nog een keertje maar dan rustig:
Marius schreef:- accu spanning gecontroleerd en die is netjes 12,5 volt
- rechtstreeks spanning op de schakeldraad gezet die naar de startmotor loopt, er vloeit dan een stroom (er springen vonken over als ik die draad op de + van de accu houd), maar de startmotor wil niet inschakelen.- massa kabels van carrosserie naar motor los gehaald, zuiver gemaakt en terug gemonteerd.

Wat denk je dan dat er aan de hand zou kunnen zijn buiten je startmotor?
Het is gewoon een slecht gereviseerd exemplaar dat je er nu onder hebt zitten.
Je zoekt het veel te ver.

Gr,
Stef.

Ps. Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je de dikke pluskabel vanaf de accu gecontroleerd hebt op corrosie!! Met name de kabelogen! Maar dat was al een keer geschreven dus dat zal je wel gedaan hebben. Net zo goed als dat het pasvlak van de startmotor blank moet zijn voor de goede massa op het blok.
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Een revisiestartmotor is een startmotor die door de vorige eigenaar wordt verwisseld omdat deze problemen geeft.... Wat gebeurt er met de oude die je in Frankrijk achterliet?
Die wordt schoongemaakt (als je geluk hebt), er komt een nieuw bronzen lagertje voor in, de lamellen worden met een "babyzaagje" opgeschoond en gepolijst, de koolborsteltjes worden verwisseld en hij wordt gesmeerd.
"KASSA", weer een "gerevisseerde" startmotor. Mooi zwart laagje erover.....
Maar dieperliggende (intermitterende) problemen, waarvoor de startmotor werd ingeruild, worden NIET aangepakt of onderzocht.
Kortom, vertrouw zo'n startmotor niet blindelings :wink: . Soms is een startmotor van de sloop gewoon beter :wink:

Groet, Willem
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Hymercamp schreef: (intermitterende)
Helemaal met je eens. Kan alleen mijn woordenboek niet vinden :oops:
Afbeelding
Henk B
Berichten: 481
Lid geworden op: di 09 mei 2006, 18:12
Locatie: Toulon sur Arroux, Frankrijk



Bericht door Henk B »

Marius,

Als je toch gaat demonteren, kijk eens of je startrelais geen vacuum trekt achter de kern, je hebt er immers nieuw vet op gedaan nadat je hem schoon gemaakt hebt.
Je geeft al aan dat je geen klik van je bendix hoort, dus die komt niet en dan zal je startmotor ook niet gaan draaien doordat het contact niet gemaakt wordt.
Andere oorzaak die ook vaak vergeten wordt bij revisiebedrijven is de as waar de hefboom van de bendixhandel om draait. Als die ingevreten is kan hij ook moeilijk doen.
Deze situatie komt meer voor, vaak even achter elkaar startstand kiezen en weer terug laten veren.

Henk B
Werken fascineert mij, ik kan er uren naar kijken.
Autostar athenor 526 op Peugeot Boxer
Joep en Sjaan



Bericht door Joep en Sjaan »

Kunnen we niet met ze alleen een gebeds kring op zetten z,n 24 uurs kring , een dan het aan God over laten wat de start motor gaat doen

Tenslote hebben we hier met zwarte magie temaken en dat moeten we uit bannen :wink:
Geloof is het aannemen der waarheid , Maar als dat niet lukt via ons schrijven zo . hoop ik dat het via z,n gebeds kring wel lukt :wink:

Normaal doe je zo iets voor iemand die zwaar ziek is !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :!:

Maar in dit geval is de wanhoop ook nabij tien psychologen op en rij!!!!!
Laatst gewijzigd door Joep en Sjaan op wo 27 dec 2006, 0:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

intermitterend=steeds, met tussenpauzen, weer terugkomend :wink:

Groet, Willem :oops:
Laatst gewijzigd door Hymercamp op wo 27 dec 2006, 0:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Joep en Sjaan



Bericht door Joep en Sjaan »

Hymercamp schreef:intermitterend=steeds terugkomend :wink:

Groet, Willem :oops:
dat Woord zij de ,,kapper, ook al begreep er geen bal van .
maar nu begrijp ik het moet telkens terug komen :!: nog wel :wink:
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Maar dan niet met tussenpauzes.... :roll: :lol:
(heb de uitleg van het woord nog even aangevuld, want een goede vertaling bestaat er niet echt voor)

Groet, Willem
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Henk B schreef:Marius,

Als je toch gaat demonteren, kijk eens of je startrelais geen vacuum trekt achter de kern, je hebt er immers nieuw vet op gedaan nadat je hem schoon gemaakt hebt.
Henk B
henk heb er juist geen vet aan gesmeerd.
Dit relais moet vet vrij kunnen bewegen, anders krijg je een fietspomp effect, tenminste dat hebben ze mij geleerd hier..:)

Zal er vanmiddag na mijn werk de startmotor eens onderuit halen, en opzoek gaan naar een nieuwe, of misschien reviseer ik deze zelf wel.. :lol:
een nieuw startrelais maakt er weer een goede van.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Ik heb nog steeds geen tijd gehad het (lithium-teflon)vet uit mijn startrelais te halen..... (zie het vorige topic) maar de startmotor werkt als een zonnetje en laat me niet meer in de steek. Van enig "fietspompeffect" heb ik niets gemerkt. Bovendien heb ik gesproken met een zeer ervaren gepensioneerde automonteur (is decenialang Peugeotdealer geweest en deed alle reparaties en revisies zelf), deze vertelde dat het echt niet nodig is om dit vet eruit te halen.... "....kan absoluut geen kwaad...." verzekerde hij mij. Dus ik sta nog in dubio om de hele zaak weer te demonteren en te monteren.... zal wel luiheid zijn denk ik :oops:

Groet, Willem
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Net startmotor in de kou en half donker gedemonteerd.
Eerst nog even met losse startkabels rechtstreeks massa er op gezet, en geprobeerd.
Nog niks, dus massa zeker weten uitgesloten.

Startmotor los op de stoep, met startkabels op de accu van mijn personen auto.
Geen schoege/beweging in te krijgen.
Hamer er bij, spanning er op en beetje overredingskracht gebruikt, en warempel "klik klik klik".. :twisted:
Meteen het ding naar het revisie bedrijf gebracht, en uitgelegd wat er aan de hand was.
De stikker van Valeo was nog als nieuw op de startmotor, en hij vertelde dat die dus door valeo zelf was gereviseerd, en het dus waarschijnlijk allemaal nieuw spul zou zijn in de startmotor.
Hij zou hem uitvoerig testen en een prijs opgave geven.
Volgens hem hoefde het niet perse het start relais te zijn, kon ook in de krans van de startmotor zelf zitten.
Begreep van hem dat tijdens het starten het start relais zijn massa pakt door de windingen van de startmotor zelf, als daar een slechte verbinding in zou zitten kon het dus wel degelijk uitmaken in welke stand de startmotor stond.
Het tikken kon dus een kleine verdraaiing geven waardoor de massa dus wel goed was.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Plaats reactie