Startmotor Citroen 2.5D

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

De startmotor heb ik in Frankrijk gekocht bij Ad automaterialen.
Die zitten door heel Europa en zijn een van de grootste automaterialen leveranciers.

De startmotor zelf was opnieuw gespoten, en voorzien van een originele Valeo artikel nummer stikker.
En zag er erg nieuw uit, dus voor zover je daarop af kunt gaan door Valeo zelf gereviseerd.

Beide bedrijven lijken mijns inziens toch wel betrouwbaar, althans als dat niet zo zo is wie of wat moet je dan wel vertrouwen.

Daarom ben ik ook zo lang aan het zoeken geweest, zeker omdat hij het een tijd perfect heeft gedaan.

Via Valeo is trouwens geen verhaal te halen, die geven aan dat voor dit soort garantie gevallen je bij de verkopende partij moet zijn.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem



Bericht door Kees2 »

wat wel mogelijk is Marius

ze hebben jou een terug genomen exempaar verkocht.
die eigenlijk voor garantie ( naar valeo ) terug had gemoeten.

dikke winst voor ze. :?
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

Jammer dat je de bon kwijt bent Marius, anders zou je toch al die gegevens eens naar Valeo gestuurd kunnen hebben met een samenvatting van je wederwaardigheden. Op z'n minst zou dan die retailer op z'n kop gekregen hebben.
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Het was geen waardeoordeel dat ik uitsprak Marius. Het was een algemene waarschuwing. Met het "gerenormeerd bedrijf" bedoel ik de retailer. Daar had jij in Frankrijk weinig keuze in.
In Nederland zijn Brezan, APS en IRA bijvoorbeeld prima retailers, maar er zijn natuurlijk véél meer betrouwbare te noemen.

Groet, Willem
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg



Bericht door MoParMart »

wij noemen dit in de wereld van de v8 motorbouw een prachtig "gereviverfd" exemplaar :x gek word je ervan
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

janschrik schreef:Jammer dat je de bon kwijt bent Marius, anders zou je toch al die gegevens eens naar Valeo gestuurd kunnen hebben met een samenvatting van je wederwaardigheden. Op z'n minst zou dan die retailer op z'n kop gekregen hebben.
niet echt kwijt maar een maand of wat geleden weg gegooid, ik weet het niet echt slim, maar garantie was er toch niet te halen, en naar ik toen dacht had ik de oorzaak te pakken.
Namelijk een te hoge overgangs weerstand in het contactslot, wat ik heb opgelost door er een extra stuurstroom relais bij te plaatsen.
Gemaakt dacht ik dus, en heb met het opruimen van de camper daarna de bon die in het dashboardkastje lag weg gegooid. :cry:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
sander555
Berichten: 7
Lid geworden op: za 03 apr 2021, 14:32

Re: Startmotor Citroen 2.5D



Bericht door sander555 »

Om nog even een aanvulling te geven op dit topic,

mogelijke oorzaken van niet starten : Defecte Startmotor, slecht contactslot, bots/ongeval sensor die je moet resetten door op de bovenkant te drukken, afhankelijk van model zit deze bij de accu of bij de passagierskant bij de voeten.

Ik had ook een startprobleem en dit was in eerste instantie een slechte massa. een extra kabel tussen min-pool en chassis verhielp dit.
onderweg geen geluid meer met omdraaien vd contactsleutel, na paar pogingen toch nog gestart gekregen, een belangrijk detail.

verderop gestopt en toen ging hij niet meer aan, tot iemand hielp met startkabels rechtstreeks op de startmotor.
toen in 1 keer naar huis gereden.

toen niet opgelet en bij het schoonmaken van relais en de relais schoenen/aansluitingen de botssensor even opzij gelegd wat er voor zorgde dat het voorgloeilampje niet brandde ( want uitgeschakeld vanwege veiligheid) en een 'code' vd sleutel lamp die bleef branden.

door voorgaande problemen , die hier boven, had ik niet op de bots sensor gerekend.
De startmotor deed het nog een aantal keren, maar deed uiteindelijk niks meer.
Het contactslot was inderdaad versleten wat ik kon testen door 2 draden door te verbinden in het electra blok wat in het contactslot gaat, de 2 rode draden, toen ging de startmotor rond.

een contactslot heb je op alie express al voor ong 20 euro en zelfs in nederland voor ongeveer 25 ( ducato 230 type ) maar dan 7 euro verzendkosten.
zaak is dan wel om de originele sleutel in de startonderbreker ring te houden op het moment dat je met de nieuwe sleutel het nieuwe contactslot omdraait, elke keer. misschien ga ik de startonderbreker nog omzeilen maar kan nog niet helemaal duidelijk krijgen hoe aangezien ik niet zeker ben welk kastje ik nou met een houtbeitel open zou moeten maken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80393
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Startmotor Citroen 2.5D



Bericht door Dafluc »

Aanvulling op een topic van 14 jaar oud. Maar voor wie er wat van opsteekt weer meegenomen.
Afbeelding
Plaats reactie