toeren per versnelling

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AlainR



Bericht door AlainR »

Hey,

In de handleiding staat er niets over vermeld (veel vroeger werd dat wel vermeld).

De dealer(s) weten het blijkbaar ook niet want ze geven een ongespecificeerd antwoord. (daarom richt ik mij tot andere bronnen, iemand moet dat toch weten 8) )

En wat zou er dom aan zijn om te weten wat iets kan , mag en niet mag/kan :roll: (doe je zo ook over je banden, je remmen, stuurgedrag, 5e versnelling is een mooi voorbeeld en noem maar op) :roll:

Alain.
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

AlainR schreef:Hey,

In de handleiding staat er niets over vermeld (veel vroeger werd dat wel vermeld).

De dealer(s) weten het blijkbaar ook niet want ze geven een ongespecificeerd antwoord. (daarom richt ik mij tot andere bronnen, iemand moet dat toch weten 8) )

En wat zou er dom aan zijn om te weten wat iets kan , mag en niet mag/kan :roll: (doe je zo ook over je banden, je remmen, stuurgedrag, 5e versnelling is een mooi voorbeeld en noem maar op) :roll:

Alain.
Bel met Fiat Customer Service voor al uw vragen.

Binnen Nederland kunt u voor al uw vragen over Fiat Bedrijfswagens, Fiat Services en het Fiat-dealernet van 8 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds, van maandag t/m zaterdag, contact opnemen met de FIAT INFORMATIELIJN:
0800 – 099 88 80.
Knaus TI Sport 650 2007
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente



Bericht door kleijntje »

Bij Diesel motoren wordt het toerental begrenst door de inspuitpomp of de electronica. Het heeft dus geen nut om een rood gebied op de toerenteller te maken, de motor kan niet in dit gebied komen.
Even plankgas en je weet het maximale toerental.
Als je lang plezier van je motor wilt hebben dan kan je beter bij toerentallen schakelen zoals in de bovenstaande antwoorden gegeven.
Gast



Bericht door Gast »

kleijntje schreef:Bij Diesel motoren wordt het toerental begrenst door de inspuitpomp of de electronica. Het heeft dus geen nut om een rood gebied op de toerenteller te maken, de motor kan niet in dit gebied komen.
Even plankgas en je weet het maximale toerental.
Als je lang plezier van je motor wilt hebben dan kan je beter bij toerentallen schakelen zoals in de bovenstaande antwoorden gegeven.
Hier heb ik wat aan. Erg bedankt. :bow:
Even plankgas en je weet het maximale toerental.
In iedere versnelling?

Alain.
Gast



Bericht door Gast »

AlainR schreef:Hey,

In de handleiding staat er niets over vermeld (veel vroeger werd dat wel vermeld).

De dealer(s) weten het blijkbaar ook niet want ze geven een ongespecificeerd antwoord. (daarom richt ik mij tot andere bronnen, iemand moet dat toch weten 8) )

En wat zou er dom aan zijn om te weten wat iets kan , mag en niet mag/kan :roll: (doe je zo ook over je banden, je remmen, stuurgedrag, 5e versnelling is een mooi voorbeeld en noem maar op) :roll:

Alain.
Hallo Alain,

Het maximaal toerental is eigenlijk niet zo van belang, denk dat daarom er geen passend antwoord op te geven is. Bij een hoog toeren tal kan je motor stk gaan maar, hoe hoog is hoog ? 3000, 4000, 5000 ???
Normaal gesproiken rij je dus met een belaste motor en dan kom je op een gegeven moment niet veel harder meer. Je motor levert dan het maximale vermogen. Hou als regel dat je niet boven de 3500 tot 4000 moet uit zien te komen maar trekt de motor nog bij 4000 toeren mag je dit gewoon rijden. Onbelast is een hoog toerental slecht voor je motor dus niet doen.

Maak je geen zorgen de motor is sterk genoeg, een warme motor rij je moeilijk stuk. Tenzij je gaat overbelasten of zonder olie rijden.
Natuurlijk kan een motor ook gewoon stuk gaan, zelfs tijdens stationair draaien hoor.

Vr.grtz
suc7
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

kleijntje schreef:Bij Diesel motoren wordt het toerental begrenst door de inspuitpomp of de electronica. Het heeft dus geen nut om een rood gebied op de toerenteller te maken, de motor kan niet in dit gebied komen.
Even plankgas en je weet het maximale toerental.
Als je lang plezier van je motor wilt hebben dan kan je beter bij toerentallen schakelen zoals in de bovenstaande antwoorden gegeven.
Zooooo...... zal dan wel, maar mijn Ford Mondeo schijnt wel in het rood van de gemonteerde tyoerenteller te kunnen
Knaus TI Sport 650 2007
AlainR



Bericht door AlainR »

Niet weggooien! schreef:
AlainR schreef:Hey,

In de handleiding staat er niets over vermeld (veel vroeger werd dat wel vermeld).

De dealer(s) weten het blijkbaar ook niet want ze geven een ongespecificeerd antwoord. (daarom richt ik mij tot andere bronnen, iemand moet dat toch weten 8) )

En wat zou er dom aan zijn om te weten wat iets kan , mag en niet mag/kan :roll: (doe je zo ook over je banden, je remmen, stuurgedrag, 5e versnelling is een mooi voorbeeld en noem maar op) :roll:

Alain.
Hallo Alain,

Het maximaal toerental is eigenlijk niet zo van belang, denk dat daarom er geen passend antwoord op te geven is. Bij een hoog toeren tal kan je motor stk gaan maar, hoe hoog is hoog ? 3000, 4000, 5000 ???
Normaal gesproiken rij je dus met een belaste motor en dan kom je op een gegeven moment niet veel harder meer. Je motor levert dan het maximale vermogen. Hou als regel dat je niet boven de 3500 tot 4000 moet uit zien te komen maar trekt de motor nog bij 4000 toeren mag je dit gewoon rijden. Onbelast is een hoog toerental slecht voor je motor dus niet doen.

Maak je geen zorgen de motor is sterk genoeg, een warme motor rij je moeilijk stuk. Tenzij je gaat overbelasten of zonder olie rijden.
Natuurlijk kan een motor ook gewoon stuk gaan, zelfs tijdens stationair draaien hoor.

Vr.grtz
suc7
Dank u wel. Dus zoals de goeie oude 25DIEZEL van Peugeot, Ctroën, enz
NIE KAPOT TE KRIJGEN.

:D
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re:



Bericht door jan- »

AlainR schreef:
do 01 jun 2006, 23:07
Bedankt.

Misschien wordt mijn vraag niet goed begrepen of is ze verkeerd gesteld.

Eigenlijk zou ik graag te weten komen wat het maximale toerental is zonder de moter te beschadigen. (er staat immers geen rood veld op de toerenteller).

Alain.
Ik zat pas op een lange steile helling op de motor af te remmen, toen het toerental steeds verder opliep. En ik had geen idee wat het max. toerental van een Ducato 2.3 is. Toen zag ik ook geen rood gebied meer op de toerenteller. Uit bezuiniging? Daar kwam nog bij dat de motor koud was. Die warmt niet zo snel op, als je alleen naar beneden gaat. Bij voorkeur draai ik dan tot 3000 toeren, maar soms loopt het ook wat hoger op. Vraag me verder af of bij afremmen op de motor het ook belangrijk is niet te veel toeren te draaien, want de thermische belasting is dan niet zo hoog. De eerste minuut doe je sowieso voorzichtig.

De tip om dan vol gas te geven zodat je dan weet weet wat de toerenbegrenzer vindt wat het max. toerental is op dat moment, is dan niet praktisch om uit te proberen.

Vroeger kon je soms op de kilometerteller zien hoe ver je in een versnelling kon doortrekken als er geen toerenteller op zat.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: toeren per versnelling



Bericht door Bob Diesel »

Een quote uit 2006 aanhalen :?:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: toeren per versnelling



Bericht door Cee Pee »

Ja doorgaan op een onderwerp met de kennis van nu, daar lijkt mij niets mis mee en hoef je ook niet te zoeken naar resultaten uit het verleden want die staan er gewoon boven.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: toeren per versnelling



Bericht door jan- »

Bob Diesel schreef:
zo 12 mar 2023, 11:27
Een quote uit 2006 aanhalen :?:
Ja, omdat ik blijkbaar niet de enige ben die zich afvraagt waarom het rode gedeelte niet meer op de toerenteller wordt weergegeven. En ik had nog geen goede verklaring gevonden, maar wel een extra reden waarom dat ik vind dat het wel handig zou zijn. Weet jij dan een actueler topic? Of had ik dan een nieuw topic moeten starten? Maar dan vinden anderen weer dat je de zoekfunctie had moeten gebruiken. Als of er al niet genoeg onderwerpen hier op het forum staan.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: toeren per versnelling



Bericht door Bob Diesel »

De moderne auto,s zijn toeren begrenst :idea:
Maw , het is onmogelijk om ze door te trappen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8652
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: toeren per versnelling



Bericht door seth_space »

Niet goed gelezen dan. Het ging hier over toerental bij afremmen op motor.
Daar is geen begrenzing mogelijk. Dat zul je dus zelf moeten beschermen en dan is een roodindicatie inderdaad handig
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: toeren per versnelling



Bericht door Kroppie »

rood is handig, maar op het gehoor gaat ook, desnoods minder hoog toeren maken, effe oefenen met optrekken, optrekken in 2 tot je denkt nu is het wel genoeg, dan dat geluid onthouden, komt niet op 50 toeren an
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie