Hete huishoudaccu
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
- Locatie: Meijel
Beste Ben,
Vraag eens aan firma X wat zij bedoelen met te laat, als ex medewerker van firma Y was ons advies namelijk om wekelijks bij te vullen.
Nou kan ik me voorstellen dat de bewuste monteur heeft bedoelt als je het 1 of 2 keer bent vergeten. Met andere woorden een week of 3
Vraag eens aan firma X wat zij bedoelen met te laat, als ex medewerker van firma Y was ons advies namelijk om wekelijks bij te vullen.
Nou kan ik me voorstellen dat de bewuste monteur heeft bedoelt als je het 1 of 2 keer bent vergeten. Met andere woorden een week of 3
Mobiele energie blijft mijn passie
Richard,
Firma X heeft mij dit advies gegeven toen ik er achter kwam dat het water zeker 6 cm onder de platen stond.
Ik heb het advies overgenomen en ik heb geluk gehad dat je de accu het overleeft heeft.
Hoewel ik niet wist hoelang de accu "droog" heeft gestaan. mischien wel 2 maanden of zo, zou het niet weten.
Maar sindsdien ben ik regelmatig te vinden onder de bank voor een check van de accu en de laadinrichting.
Voor jou info het betrof een DETA solar accu 105Ah, met een mobitronic lader 15A.
De lader had de verkoper ingebouwd omdat van de evs 12/15 het laadgedeelte niet meer functioneerde.
Na enig speurwerk bleek er een print baantje gesmolten te zijn, deze gesoldeerd en de evs werkte weer perfect.
Het onderhoud aan de accu's van de palletheffers wordt eens per 3 maanden uitgevoerd, en dat is bij normaal gebruik ruim voldoende.
Firma X heeft mij dit advies gegeven toen ik er achter kwam dat het water zeker 6 cm onder de platen stond.
Ik heb het advies overgenomen en ik heb geluk gehad dat je de accu het overleeft heeft.
Hoewel ik niet wist hoelang de accu "droog" heeft gestaan. mischien wel 2 maanden of zo, zou het niet weten.
Maar sindsdien ben ik regelmatig te vinden onder de bank voor een check van de accu en de laadinrichting.
Voor jou info het betrof een DETA solar accu 105Ah, met een mobitronic lader 15A.
De lader had de verkoper ingebouwd omdat van de evs 12/15 het laadgedeelte niet meer functioneerde.
Na enig speurwerk bleek er een print baantje gesmolten te zijn, deze gesoldeerd en de evs werkte weer perfect.
Het onderhoud aan de accu's van de palletheffers wordt eens per 3 maanden uitgevoerd, en dat is bij normaal gebruik ruim voldoende.
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
- Locatie: Meijel
Beste Ben,
Dergelijke combinatie, een mobitronic lader heeft een IUoU laadprogramma soortgelijk aan proosten, victron en mastervolt, is een acculader die eerst de accu's oplaadt naar 14,4 Volt waarna die overschakelt naar een floatlading met 13,45Volt en daarna een druppellading. Dergelijke lading kan inderdaad er voor zorgen dat het waterverbruik sterk wordt gereduceerd. Maar als een solar accu van welk merk dan ook zover droog heeft gestaan heb je echt geluk gehad. Of de inzet is erg gering, dat kan natuurlijk ook.
Dergelijke combinatie, een mobitronic lader heeft een IUoU laadprogramma soortgelijk aan proosten, victron en mastervolt, is een acculader die eerst de accu's oplaadt naar 14,4 Volt waarna die overschakelt naar een floatlading met 13,45Volt en daarna een druppellading. Dergelijke lading kan inderdaad er voor zorgen dat het waterverbruik sterk wordt gereduceerd. Maar als een solar accu van welk merk dan ook zover droog heeft gestaan heb je echt geluk gehad. Of de inzet is erg gering, dat kan natuurlijk ook.
Mobiele energie blijft mijn passie
Richard,
vandaar dat ik om advies heb gevraagd, ik vond het zonde om de accu naar de sloper te brengen.
De oorzaak zal wel in de lader hebben gezeten, met de originele lader calira 12/15a heb ik geen last meer van droog staande accu's.
En geluk, dat heb ik zeker gehad
Dit zijn de voordelen als jezelf in het onderhoud zit, kan je nog eens een praatje maken met "buitenfirma's"
BTW in dit forum vind je ook een schat aan informatie
vandaar dat ik om advies heb gevraagd, ik vond het zonde om de accu naar de sloper te brengen.
De oorzaak zal wel in de lader hebben gezeten, met de originele lader calira 12/15a heb ik geen last meer van droog staande accu's.
En geluk, dat heb ik zeker gehad
Dit zijn de voordelen als jezelf in het onderhoud zit, kan je nog eens een praatje maken met "buitenfirma's"
BTW in dit forum vind je ook een schat aan informatie
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
- Locatie: Meijel
Ben,
Let op het hoeft echt niet aan een merk te liggen, het kan vaak al de afstelling van de lader zijn. Bij ons verlaten elke dag vele laders het bedrijf en wij kennen diverse afregelingen. Op dit forum heb ik meerdere malen enkele afregelingen genoemd. Maar je moet begrijpen dat als er standaard een bepaalde accu in het voertuig wordt gemonteerd en deze wordt later bijv vervangen voor een andere accu cq. lader met een andere toepassingsinstelling cq. accutype dit het waterverbruik behoorlijk kan verhogen. Dus nogmaals het hoeft in dergelijke gevallen niet aan het merk van de lader te liggen, het kan ook nog de instellig cq. afregeling zijn.
Let op het hoeft echt niet aan een merk te liggen, het kan vaak al de afstelling van de lader zijn. Bij ons verlaten elke dag vele laders het bedrijf en wij kennen diverse afregelingen. Op dit forum heb ik meerdere malen enkele afregelingen genoemd. Maar je moet begrijpen dat als er standaard een bepaalde accu in het voertuig wordt gemonteerd en deze wordt later bijv vervangen voor een andere accu cq. lader met een andere toepassingsinstelling cq. accutype dit het waterverbruik behoorlijk kan verhogen. Dus nogmaals het hoeft in dergelijke gevallen niet aan het merk van de lader te liggen, het kan ook nog de instellig cq. afregeling zijn.
Mobiele energie blijft mijn passie
Richard,
luisterd dat dan zo nauw????
Ik kan me voorstellen dat elk type accu een andere inwendige weerstand heeft en dat de lader daar op afgeregeld is, maar moeten wij ons hier druk om maken??
Kijk bij prof.gebruik heb je te maken met wensen en specificatie's en bedrijfszekerheid, voorwaarden, regels, wetgeving, NEN, CE, ATEX enz, oke bedrijfszekerheid is in je MH ook wel wenselijk, maar moeten wij camperaars zover gaan is de vraag.
Ik denk dan " Keep it simple" vol is vol en leeg is leeg, stuk is stuk.
voorbeeld: in mijn motorfiets (goldwing) kocht ik in elk voorjaar een nieuwe accu. " to be sure" oke deze zijn in verhouding niet zo duur als een solar accu of een gel accu, maar die gaan in de regel dan ook langer mee, als je er goed mee omgaat.
luisterd dat dan zo nauw????
Ik kan me voorstellen dat elk type accu een andere inwendige weerstand heeft en dat de lader daar op afgeregeld is, maar moeten wij ons hier druk om maken??
Kijk bij prof.gebruik heb je te maken met wensen en specificatie's en bedrijfszekerheid, voorwaarden, regels, wetgeving, NEN, CE, ATEX enz, oke bedrijfszekerheid is in je MH ook wel wenselijk, maar moeten wij camperaars zover gaan is de vraag.
Ik denk dan " Keep it simple" vol is vol en leeg is leeg, stuk is stuk.
voorbeeld: in mijn motorfiets (goldwing) kocht ik in elk voorjaar een nieuwe accu. " to be sure" oke deze zijn in verhouding niet zo duur als een solar accu of een gel accu, maar die gaan in de regel dan ook langer mee, als je er goed mee omgaat.
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
- Locatie: Meijel
Beste Ben,
Kort en duidelijk, als je kunt leven met het feit dat je accu 1 of 2 seizoenen eerder de geest geeft hoef je er geen rekening mee te houden. Dan kun je volstaan met de standaard afregeling 14,4V Boost en 13,5V Float. Met deze afregeling is het waterverbruik minimal en deze afregeling is de standaard afregeling waarmee de meeste laders worden uitgeleverd.
Kort en duidelijk, als je kunt leven met het feit dat je accu 1 of 2 seizoenen eerder de geest geeft hoef je er geen rekening mee te houden. Dan kun je volstaan met de standaard afregeling 14,4V Boost en 13,5V Float. Met deze afregeling is het waterverbruik minimal en deze afregeling is de standaard afregeling waarmee de meeste laders worden uitgeleverd.
Mobiele energie blijft mijn passie
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 21:48
Re: Hete huishoudaccu
Ook ik heb een oververhitte AGM accu , nu vroeg ik mij af, daar ik geen vulopening vind op die accu, kan je deze wel bijvullen of mag ik er van uit gaan, dat deze stuk aan het gaan is. De Accu is nu ruim 11 jaar oud. Ook mijn druppel lader sloeg niet meer af en mijn Sopo alarm ging af en ook de kool monoxide melder, of was dit toeval, dacht ik nog. Weet iemand hier een antwoord op, wat is verstandig om te doen.
Re: Hete huishoudaccu
In plaats van een nieuw topic starten een topic uit 2004 opgraven.
Maar ga naar een accuboer en laat hem die accu doormeten. 2 mogelijkheden.
1) De accu is gewoon op.
2) De accu wordt verkeerd geladen.
Ik gok op keuze 1.
Maar ga naar een accuboer en laat hem die accu doormeten. 2 mogelijkheden.
1) De accu is gewoon op.
2) De accu wordt verkeerd geladen.
Ik gok op keuze 1.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- dedruivenplukker
- Berichten: 7142
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Hete huishoudaccu
Een kokende accu ( veel warmer dan normaal, ietsje warmer kan zonder probleem) kan knalgas of zwavelwaterstof aanmaken.
De laatste geeft een rotte eierengeur, de eerste , precies, geeft een knal bij een vonkje.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Knalgas
11 jaar is een zeer mooie leeftijd voor een accu!
De laatste geeft een rotte eierengeur, de eerste , precies, geeft een knal bij een vonkje.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Knalgas
11 jaar is een zeer mooie leeftijd voor een accu!
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Re: Hete huishoudaccu
Vervang de accu maar, bij mij is een accu ontploft.
Gelukkig stond de camper voor de deur op het weiland, spoelen met sodaoplossing heeft verdere schade voorkomen.
Accubak en afdekking aan barrels plus nog wat schade aan de aansluitingen.
Zal zo ff de foto zoeken, die heb ik al eens eerder geplaatst.
Neem maar geen risico!!
Gelukkig stond de camper voor de deur op het weiland, spoelen met sodaoplossing heeft verdere schade voorkomen.
Accubak en afdekking aan barrels plus nog wat schade aan de aansluitingen.
Zal zo ff de foto zoeken, die heb ik al eens eerder geplaatst.
Neem maar geen risico!!
-
- Berichten: 1098
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: Hete huishoudaccu
Dat een accu heet wordt komt vrijwel zeker door inwendig weerstandsverlies (door verkeerd laadproces, veroudering/vervuiling). Hierdoor gaat er inwendig stroom lopen en die veroorzaakt de hitte. Je kunt de accu dan laden wat je wilt, maar dat levert niks op, hooguit.dat de stroom die gaat lopen zo hoog wordt dat de accu uit elkaar barst.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Re: Hete huishoudaccu
Hierbij de foto's van de accu van onze vorige Hymer, gelukkig tijdens stilstand ontploft.
Later bleek dat de dealer waar het ding in onderhoud was ervan uitging dat er een onderhoudsvrije accu gemonteerd was, Fiat doet dat ook en zo stond het ook in de instructies bij de auto geleverd.
Hymer monteert kennelijk zelf de accu's bij nieuwbouw want er bleek een gewone loodaccu in te zitten, waar ook ik dus nooit naar gekeken had.
Het is overigens geen pretje zo'n accu serieus te controleren, de vloer moet open en er zit een massa gedoe op die accu gemonteerd.
Nu zit er dus een onderhoudsvrije accu in.
Neem maar geen risico, het geeft een enorme rommel en als je niet goed schoon kan spoelen veel corrosie( dat zie je pas later).
Later bleek dat de dealer waar het ding in onderhoud was ervan uitging dat er een onderhoudsvrije accu gemonteerd was, Fiat doet dat ook en zo stond het ook in de instructies bij de auto geleverd.
Hymer monteert kennelijk zelf de accu's bij nieuwbouw want er bleek een gewone loodaccu in te zitten, waar ook ik dus nooit naar gekeken had.
Het is overigens geen pretje zo'n accu serieus te controleren, de vloer moet open en er zit een massa gedoe op die accu gemonteerd.
Nu zit er dus een onderhoudsvrije accu in.
Neem maar geen risico, het geeft een enorme rommel en als je niet goed schoon kan spoelen veel corrosie( dat zie je pas later).