Hete huishoudaccu

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

Beste Ben,

Vraag eens aan firma X wat zij bedoelen met te laat, als ex medewerker van firma Y was ons advies namelijk om wekelijks bij te vullen.

Nou kan ik me voorstellen dat de bewuste monteur heeft bedoelt als je het 1 of 2 keer bent vergeten. Met andere woorden een week of 3
Mobiele energie blijft mijn passie
Ben
Berichten: 245
Lid geworden op: do 29 mei 2003, 21:30
Locatie: Voorne Putten
Contacteer:



Bericht door Ben »

Richard,

Firma X heeft mij dit advies gegeven toen ik er achter kwam dat het water zeker 6 cm onder de platen stond.
Ik heb het advies overgenomen en ik heb geluk gehad dat je de accu het overleeft heeft.

Hoewel ik niet wist hoelang de accu "droog" heeft gestaan. mischien wel 2 maanden of zo, zou het niet weten.
Maar sindsdien ben ik regelmatig te vinden onder de bank voor een check van de accu en de laadinrichting. :lol:

Voor jou info het betrof een DETA solar accu 105Ah, met een mobitronic lader 15A.

De lader had de verkoper ingebouwd omdat van de evs 12/15 het laadgedeelte niet meer functioneerde.
Na enig speurwerk bleek er een print baantje gesmolten te zijn, deze gesoldeerd en de evs werkte weer perfect.

Het onderhoud aan de accu's van de palletheffers wordt eens per 3 maanden uitgevoerd, en dat is bij normaal gebruik ruim voldoende.
Met Vriendelijke Groet,

Ben
www.ekeur.nl
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

Beste Ben,

Dergelijke combinatie, een mobitronic lader heeft een IUoU laadprogramma soortgelijk aan proosten, victron en mastervolt, is een acculader die eerst de accu's oplaadt naar 14,4 Volt waarna die overschakelt naar een floatlading met 13,45Volt en daarna een druppellading. Dergelijke lading kan inderdaad er voor zorgen dat het waterverbruik sterk wordt gereduceerd. Maar als een solar accu van welk merk dan ook zover droog heeft gestaan heb je echt geluk gehad. Of de inzet is erg gering, dat kan natuurlijk ook.
Mobiele energie blijft mijn passie
Ben
Berichten: 245
Lid geworden op: do 29 mei 2003, 21:30
Locatie: Voorne Putten
Contacteer:



Bericht door Ben »

Richard,

vandaar dat ik om advies heb gevraagd, ik vond het zonde om de accu naar de sloper te brengen.

De oorzaak zal wel in de lader hebben gezeten, met de originele lader calira 12/15a heb ik geen last meer van droog staande accu's.

En geluk, dat heb ik zeker gehad :P

Dit zijn de voordelen als jezelf in het onderhoud zit, kan je nog eens een praatje maken met "buitenfirma's"

BTW in dit forum vind je ook een schat aan informatie
Met Vriendelijke Groet,

Ben
www.ekeur.nl
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

Ben,

Let op het hoeft echt niet aan een merk te liggen, het kan vaak al de afstelling van de lader zijn. Bij ons verlaten elke dag vele laders het bedrijf en wij kennen diverse afregelingen. Op dit forum heb ik meerdere malen enkele afregelingen genoemd. Maar je moet begrijpen dat als er standaard een bepaalde accu in het voertuig wordt gemonteerd en deze wordt later bijv vervangen voor een andere accu cq. lader met een andere toepassingsinstelling cq. accutype dit het waterverbruik behoorlijk kan verhogen. Dus nogmaals het hoeft in dergelijke gevallen niet aan het merk van de lader te liggen, het kan ook nog de instellig cq. afregeling zijn.
Mobiele energie blijft mijn passie
Ben
Berichten: 245
Lid geworden op: do 29 mei 2003, 21:30
Locatie: Voorne Putten
Contacteer:



Bericht door Ben »

Richard,

luisterd dat dan zo nauw????

Ik kan me voorstellen dat elk type accu een andere inwendige weerstand heeft en dat de lader daar op afgeregeld is, maar moeten wij ons hier druk om maken??

Kijk bij prof.gebruik heb je te maken met wensen en specificatie's en bedrijfszekerheid, voorwaarden, regels, wetgeving, NEN, CE, ATEX enz, oke bedrijfszekerheid is in je MH ook wel wenselijk, maar moeten wij camperaars zover gaan is de vraag.

Ik denk dan " Keep it simple" vol is vol en leeg is leeg, stuk is stuk.

voorbeeld: in mijn motorfiets (goldwing) kocht ik in elk voorjaar een nieuwe accu. " to be sure" oke deze zijn in verhouding niet zo duur als een solar accu of een gel accu, maar die gaan in de regel dan ook langer mee, als je er goed mee omgaat.
Met Vriendelijke Groet,

Ben
www.ekeur.nl
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

Beste Ben,

Kort en duidelijk, als je kunt leven met het feit dat je accu 1 of 2 seizoenen eerder de geest geeft hoef je er geen rekening mee te houden. Dan kun je volstaan met de standaard afregeling 14,4V Boost en 13,5V Float. Met deze afregeling is het waterverbruik minimal en deze afregeling is de standaard afregeling waarmee de meeste laders worden uitgeleverd.
Mobiele energie blijft mijn passie
Ben
Berichten: 245
Lid geworden op: do 29 mei 2003, 21:30
Locatie: Voorne Putten
Contacteer:



Bericht door Ben »

Richard,

Helder !
Met Vriendelijke Groet,

Ben
www.ekeur.nl
fred Dijkstra
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 21:48

Re: Hete huishoudaccu



Bericht door fred Dijkstra »

Ook ik heb een oververhitte AGM accu , nu vroeg ik mij af, daar ik geen vulopening vind op die accu, kan je deze wel bijvullen of mag ik er van uit gaan, dat deze stuk aan het gaan is. De Accu is nu ruim 11 jaar oud. Ook mijn druppel lader sloeg niet meer af en mijn Sopo alarm ging af en ook de kool monoxide melder, of was dit toeval, dacht ik nog. Weet iemand hier een antwoord op, wat is verstandig om te doen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hete huishoudaccu



Bericht door EasyBee »

In plaats van een nieuw topic starten een topic uit 2004 opgraven.

Maar ga naar een accuboer en laat hem die accu doormeten. 2 mogelijkheden.
1) De accu is gewoon op.
2) De accu wordt verkeerd geladen.
Ik gok op keuze 1.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Hete huishoudaccu



Bericht door dedruivenplukker »

Een kokende accu ( veel warmer dan normaal, ietsje warmer kan zonder probleem) kan knalgas of zwavelwaterstof aanmaken.
De laatste geeft een rotte eierengeur, de eerste , precies, geeft een knal bij een vonkje.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Knalgas

11 jaar is een zeer mooie leeftijd voor een accu!
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hete huishoudaccu



Bericht door isoplus »

Vervang de accu maar, bij mij is een accu ontploft.
Gelukkig stond de camper voor de deur op het weiland, spoelen met sodaoplossing heeft verdere schade voorkomen.
Accubak en afdekking aan barrels plus nog wat schade aan de aansluitingen.
Zal zo ff de foto zoeken, die heb ik al eens eerder geplaatst.
Neem maar geen risico!!
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Hete huishoudaccu



Bericht door Premiumliner »

Dat een accu heet wordt komt vrijwel zeker door inwendig weerstandsverlies (door verkeerd laadproces, veroudering/vervuiling). Hierdoor gaat er inwendig stroom lopen en die veroorzaakt de hitte. Je kunt de accu dan laden wat je wilt, maar dat levert niks op, hooguit.dat de stroom die gaat lopen zo hoog wordt dat de accu uit elkaar barst.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hete huishoudaccu



Bericht door isoplus »

Hierbij de foto's van de accu van onze vorige Hymer, gelukkig tijdens stilstand ontploft.
Later bleek dat de dealer waar het ding in onderhoud was ervan uitging dat er een onderhoudsvrije accu gemonteerd was, Fiat doet dat ook en zo stond het ook in de instructies bij de auto geleverd.
Hymer monteert kennelijk zelf de accu's bij nieuwbouw want er bleek een gewone loodaccu in te zitten, waar ook ik dus nooit naar gekeken had.
Het is overigens geen pretje zo'n accu serieus te controleren, de vloer moet open en er zit een massa gedoe op die accu gemonteerd.
Nu zit er dus een onderhoudsvrije accu in.
Neem maar geen risico, het geeft een enorme rommel en als je niet goed schoon kan spoelen veel corrosie( dat zie je pas later).
IMG-20160727-WA0011accu hymer.JPG
IMG-20160727-WA0011accu hymer.JPG (704.49 KiB) 105 keer bekeken
IMG-20160727-WA0008accu hymer.JPG
IMG-20160727-WA0008accu hymer.JPG (632.41 KiB) 105 keer bekeken
IMG-20160727-WA0002accu hymer.JPG
IMG-20160727-WA0002accu hymer.JPG (430.9 KiB) 105 keer bekeken
Plaats reactie