Hete huishoudaccu
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
- Locatie: Gouda
Re: Hete huishoudaccu
Dit was dus je start accu, welke in feite alleen door de dynamo geladen wordt en in basis enkel gebruikt om te starten.
Daarbij zat de huishoud accu samen met de EBL een etage hoger onder de stoel.
Ben je inderdaad goed van af gekomen..pff
Daarbij zat de huishoud accu samen met de EBL een etage hoger onder de stoel.
Ben je inderdaad goed van af gekomen..pff
Re: Hete huishoudaccu
Het is in dit verband niet echt belangrijk maar bij onze vorige camper werd ook de startaccu geladen gehouden door walstroom of de zonnepanelen.
Op het moment van ontploffen stond de camper aan de walstroom.
Wij hadden twee huishoudaccu's in de dubbele bodem aan bakboord achter de instap.
Onze huidige bus staat nooit meer aan de walstroom, de panelen houden alles prima bij. Ook zitten er onderhoudsvrije accu's in de bus.
Sinds dit grapje gaan alle accu's na 8 jaar er uit ongeacht de technische staat.
Ook bij mijn bootje bleek 8 jaar een prima levensduur en daarna wordt het snel minder.
Op het moment van ontploffen stond de camper aan de walstroom.
Wij hadden twee huishoudaccu's in de dubbele bodem aan bakboord achter de instap.
Onze huidige bus staat nooit meer aan de walstroom, de panelen houden alles prima bij. Ook zitten er onderhoudsvrije accu's in de bus.
Sinds dit grapje gaan alle accu's na 8 jaar er uit ongeacht de technische staat.
Ook bij mijn bootje bleek 8 jaar een prima levensduur en daarna wordt het snel minder.
Re: Hete huishoudaccu
Dit wil je niet meemaken.
- Bijlagen
-
- IMG-20210305-WA0000.jpg (107.44 KiB) 274 keer bekeken
- Bas vd laar
- Berichten: 6231
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Hete huishoudaccu
Ik vraag me af of dat ermee te maken kan hebben, is het slecht om altijd maar aan de walstroom te staan?Onze huidige bus staat nooit meer aan de walstroom, de panelen houden alles prima bij.
Kan me er wel iets bij voorstellen.
Ik zet hem zelf ook zelden aan de walstroom, de accu is altijd vol door het paneel.
Een enkele keer doe ik het wel, als het donker weer is en je onder de bomen staat bijvoorbeeld.
Re: Hete huishoudaccu
Ik weet het alleen van onze Hymer waar dus een gedeelte vloeistof uit de accu verdwenen was? Dat is een aanname omdat dat niet meer te reconstrueren was, wel aannemelijk omdat er nooit naar gekeken was!
De Hymer laadde alle accu's en ging dan over op druppellading, hoe goed dat systeem was kan ik nu niet meer vaststellen. Met de nieuwe startaccu en de oude huishoudaccu was het geen enkel probleem meer.
Wij denken dat er interne stroom is gaan lopen, dat warmt de platen op, een plaat trekt krom en maakt sluiting en dan ploft de boel.
Mazzel dat het ding op ons eigen terrein stond en onder de vloer gemonteerd was.
De knal was zo heftig dat wij dachten dat er twee auto's op elkaar vlogen wat hier regelmatig gebeurd.
Het duurde dan ook ff voor dat bij ons het kwartje viel
De Hymer laadde alle accu's en ging dan over op druppellading, hoe goed dat systeem was kan ik nu niet meer vaststellen. Met de nieuwe startaccu en de oude huishoudaccu was het geen enkel probleem meer.
Wij denken dat er interne stroom is gaan lopen, dat warmt de platen op, een plaat trekt krom en maakt sluiting en dan ploft de boel.
Mazzel dat het ding op ons eigen terrein stond en onder de vloer gemonteerd was.
De knal was zo heftig dat wij dachten dat er twee auto's op elkaar vlogen wat hier regelmatig gebeurd.
Het duurde dan ook ff voor dat bij ons het kwartje viel
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Hete huishoudaccu
In een AGM accu zit, evenals in een GEL accu geen vloeistof dus die kan je ook niet bijvullen.fred Dijkstra schreef: ↑zo 20 jun 2021, 21:56Ook ik heb een oververhitte AGM accu , nu vroeg ik mij af, daar ik geen vulopening vind op die accu, kan je deze wel bijvullen of mag ik er van uit gaan, dat deze stuk aan het gaan is. De Accu is nu ruim 11 jaar oud. Ook mijn druppel lader sloeg niet meer af en mijn Sopo alarm ging af en ook de kool monoxide melder, of was dit toeval, dacht ik nog. Weet iemand hier een antwoord op, wat is verstandig om te doen.
Re: Hete huishoudaccu
in een gelaccu is de vloeistof verdikt tot een gelei, bij een agm is de vloeistof geabsorbeerd door een glasmat,beide zijn niet bij te vullen met water of zuur.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Hete huishoudaccu
Bas v.Laar schreef,
Wat ik wel denk dat zelf prutsen aan elektronika wel gevaarlijk kan zijn als je het alleen maar heb van horen zeggen.
De meeste campers zijn standaard toch al behoorlijk uitgerust waarom zou je er aan prutsen of het moet een zelfbouw betreffen.
Mvrgr.Wil
Ik denk het niet want anders zouden er wel vaker ongelukken gebeuren want de gemiddelde camperaar heeft geen bal verstand elektra.Ik vraag me af of dat ermee te maken kan hebben, is het slecht om altijd maar aan de walstroom te staan?
Kan me er wel iets bij voorstellen.
Wat ik wel denk dat zelf prutsen aan elektronika wel gevaarlijk kan zijn als je het alleen maar heb van horen zeggen.
De meeste campers zijn standaard toch al behoorlijk uitgerust waarom zou je er aan prutsen of het moet een zelfbouw betreffen.
Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Re: Hete huishoudaccu
De vraag van Bas heeft niets met prutsen te maken, Bas twijfelt net als ik overigens waarschijnlijk of alle fabrikanten wel de juiste laders inbouwen.
Er gaan regelmatig accu's voortijdig stuk of door verkeerd gebruik of door een verkeerd laadproces.
Het komt ook nog steeds voor dat bij aflevering niet de bij de geplaatste accu gekozen laadvoorziening ingeschakeld is. Op het EBL zitten daarvoor keuzeschakelaars.
Bij oudere campers is er soms een andere lader geplaatst, ook die moet geschikt zijn voor het type geplaatste accu.
Er gaan regelmatig accu's voortijdig stuk of door verkeerd gebruik of door een verkeerd laadproces.
Het komt ook nog steeds voor dat bij aflevering niet de bij de geplaatste accu gekozen laadvoorziening ingeschakeld is. Op het EBL zitten daarvoor keuzeschakelaars.
Bij oudere campers is er soms een andere lader geplaatst, ook die moet geschikt zijn voor het type geplaatste accu.
Re: Hete huishoudaccu
Nou hebben wij geen afwijkende accu's geplaatst en hebben de camper bijvoorbeeld in de maanden dat we hem/haar niet gebruiken aan de 230V thuis.
Het is niet alle maanden feest, we moeten ook nog werken. Maar we hebben geen negatieve ervaringen met de levensduur van de accu's. Vorig jaar moest de huishoudaccu vervangen worden en die was van 2008. 12 Jaar met een semitractie accu vind ik best goed. Ook nog een merkloze accu. De startaccu heeft het ook zo maar een jaar of 7 uitgehouden. De EBL onderhoudt beide.
Gevaren van accu's hebben we hier boven al gezien met ontplofte exemplaren. Maar onderschat het gevaar van de giftige dampen niet als het fout gaat.
Zie hier : https://nos.nl/artikel/2386314-giftige- ... t-bolsward
Het is niet alle maanden feest, we moeten ook nog werken. Maar we hebben geen negatieve ervaringen met de levensduur van de accu's. Vorig jaar moest de huishoudaccu vervangen worden en die was van 2008. 12 Jaar met een semitractie accu vind ik best goed. Ook nog een merkloze accu. De startaccu heeft het ook zo maar een jaar of 7 uitgehouden. De EBL onderhoudt beide.
Gevaren van accu's hebben we hier boven al gezien met ontplofte exemplaren. Maar onderschat het gevaar van de giftige dampen niet als het fout gaat.
Zie hier : https://nos.nl/artikel/2386314-giftige- ... t-bolsward
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Hete huishoudaccu
In Frankrijk huurden wij een bootje van Canalous om het kanaal van Nivernais af te varen. Bij aflevering van de boot was een monteur nog druk in de motorruimte en omdat onze Jack-Russel chagrijnig deed tegen de monteur heb ik er verder niet opgelet en met de hond gaan lopen op de kade.Bij het sein klaar voor vertrek moest ik mijn vaarkunsten tonen en toen de Fransoos dat voldoende vond gingen we het kanaal op.
Na wat sluizen kwamen we bij de volgende overnachtingshaven, tijdens de vaart zaten we met de hond op het bovendek buiten waar ook een stuurstand was.
Aangemeerd zetten we stoelen en hondenmand op de kade in de schaduw want het was een bloedhete dag.
Rondom de boot stonk het vreselijk en dat werd steeds erger dus ik besloot de boot te verhalen naar een minder stinkende plek. Bij het inhalen van de achterspring liep ik langs de motorluchtinlaat, die werkte nu als uitlaat van een onwelriekende damp.
Ik heb direct de walstroomkabel uit de contactdoos getrokken en alle hoofdschakelaars uitgezet.
Toen ik in de motorruimte keek zag ik een roodgloeiend kabeloog op een van de accu's en de daaraan verbonden kabel had smeltende isolatie.
De communicatie met Canalous verliep in eerste instantie wat stroef maar toen ik uitlegde dat wij eigenlijk in levensgevaar waren gebracht door een waarschijnlijke fout bij het plaatsen of wisselen van accu's kwamen ze in beweging en werden er midden in de nacht nieuwe accu's geplaatst.
Wat er precies fout was gegaan is mij nooit duidelijk verteld, wel weet ik dat wij veel mazzel hebben gehad dat reisje, dat overigens verder probleemloos is verlopen.
Dus ja besteed aandacht aan je accu's en laadinrichting, controleer af en toe de temperatuur en zet het spul uit zodra je rotte eieren ruikt of een andere niet definieerbare onbekende stank uit de accuruimte!,
Na wat sluizen kwamen we bij de volgende overnachtingshaven, tijdens de vaart zaten we met de hond op het bovendek buiten waar ook een stuurstand was.
Aangemeerd zetten we stoelen en hondenmand op de kade in de schaduw want het was een bloedhete dag.
Rondom de boot stonk het vreselijk en dat werd steeds erger dus ik besloot de boot te verhalen naar een minder stinkende plek. Bij het inhalen van de achterspring liep ik langs de motorluchtinlaat, die werkte nu als uitlaat van een onwelriekende damp.
Ik heb direct de walstroomkabel uit de contactdoos getrokken en alle hoofdschakelaars uitgezet.
Toen ik in de motorruimte keek zag ik een roodgloeiend kabeloog op een van de accu's en de daaraan verbonden kabel had smeltende isolatie.
De communicatie met Canalous verliep in eerste instantie wat stroef maar toen ik uitlegde dat wij eigenlijk in levensgevaar waren gebracht door een waarschijnlijke fout bij het plaatsen of wisselen van accu's kwamen ze in beweging en werden er midden in de nacht nieuwe accu's geplaatst.
Wat er precies fout was gegaan is mij nooit duidelijk verteld, wel weet ik dat wij veel mazzel hebben gehad dat reisje, dat overigens verder probleemloos is verlopen.
Dus ja besteed aandacht aan je accu's en laadinrichting, controleer af en toe de temperatuur en zet het spul uit zodra je rotte eieren ruikt of een andere niet definieerbare onbekende stank uit de accuruimte!,
Re: Hete huishoudaccu
Ik heb 2 GEL accu's waarbij ik op beide een temperatuur sensor heb zitten( NDS imanager) en op 1 accu zit de temperatuur sensor van de Epever laadregelaar.
Wanneer heeft een accu zijn kritieke temperatuur bereikt?
M.a.w wanneer is een accu te warm/heet?
Wanneer heeft een accu zijn kritieke temperatuur bereikt?
M.a.w wanneer is een accu te warm/heet?
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Hete huishoudaccu
Als je temperatuursensoren geplaatst hebt zal het systeem toch wel bepalen of de accu te heet wordt en ingrijpen of een alarm geven?
Als ik een loodaccu van onze oldtimer laad met zo'n ouderwetse grote acculader dan is handwarm gewoon.
Helaas is het bij de startaccu van de Fiat niet te controleren omdat die verstopt zit, bij de huishoudaccu's heb ik nooit een hogere temperatuur dan de omgevingstemperatuur kunnen ontdekken.
Dus als je accu serieus warm wordt tijdens het laden of gebruik heb je waarschijnlijk een probleem.
Als ik een loodaccu van onze oldtimer laad met zo'n ouderwetse grote acculader dan is handwarm gewoon.
Helaas is het bij de startaccu van de Fiat niet te controleren omdat die verstopt zit, bij de huishoudaccu's heb ik nooit een hogere temperatuur dan de omgevingstemperatuur kunnen ontdekken.
Dus als je accu serieus warm wordt tijdens het laden of gebruik heb je waarschijnlijk een probleem.