Hete huishoudaccu
Hete huishoudaccu
Beste Campervrienden.
Ik heb sinds 4 dagen mijn camper voor de deur staan om e.e.a. weer voor het nieuwe seisoen na te kijken en uit te proberen.Zo ook mijn nieuw geinstaleerde sateliet t.v. Maar nu heb ik een vraag, Ik heb al 4 dagen mijn 12 volt ontvanger van de t.v. aanstaan ,normaal gesproken knippert het lichtje op het schakelbord in de camper als de huishoudaccu vol is.
Nu blijft het continu branden en mijn huishoudaccu wordt erg heet.
Ik heb daarom de schakelaar van de inbouwlader maar uitgezet omdat ik bang ben dat de accu(2 jaar oud) misschien zou kunnen ontploffen.
Is misschien de lader stuk of maak ik mij misschien te veel zorgen om niets
Ik heb sinds 4 dagen mijn camper voor de deur staan om e.e.a. weer voor het nieuwe seisoen na te kijken en uit te proberen.Zo ook mijn nieuw geinstaleerde sateliet t.v. Maar nu heb ik een vraag, Ik heb al 4 dagen mijn 12 volt ontvanger van de t.v. aanstaan ,normaal gesproken knippert het lichtje op het schakelbord in de camper als de huishoudaccu vol is.
Nu blijft het continu branden en mijn huishoudaccu wordt erg heet.
Ik heb daarom de schakelaar van de inbouwlader maar uitgezet omdat ik bang ben dat de accu(2 jaar oud) misschien zou kunnen ontploffen.
Is misschien de lader stuk of maak ik mij misschien te veel zorgen om niets
Elnagh Super D 111 C, Honda dauville 650.
Wim,
tijdens het laden van de accu komt er altijd energie vrij dat zich omzet in warmte.
Maar wat jij ter sprake brengt zou wel eens kunnen betekenen of dat je lader niet over uitschakeld naar druppel laden of je accu is defect.
Als je accu overladen wordt zou deze wel eens kunnen gaan koken en het accu zuur (water) verdampt dan.
Het gevolg is dan ook dat er dampen vrij kunnen komen die explosief zijn.
Voobeeld hiervan is een praktijkervaring op een gasproduktie platform:
Elke maand worden de gasmelders gecontroleerd, in alle ruimtes en ook in de UPS accu ruimte.
Als we de UPS controleren op zijn lading, testen we ook het snellaadsysteem , nu zijn we een keer vergeten de gasmelder die in die ruimte hangt uit te schakelen, en jawel een gasalarm was het gevolg.
Heel het platform in rep en roer.
Heb je al naar het vloeistof nivo van je accu gekeken
Maar goed ik denk dat Richard of anderen je hier meer over kunnen vertellen
tijdens het laden van de accu komt er altijd energie vrij dat zich omzet in warmte.
Maar wat jij ter sprake brengt zou wel eens kunnen betekenen of dat je lader niet over uitschakeld naar druppel laden of je accu is defect.
Als je accu overladen wordt zou deze wel eens kunnen gaan koken en het accu zuur (water) verdampt dan.
Het gevolg is dan ook dat er dampen vrij kunnen komen die explosief zijn.
Voobeeld hiervan is een praktijkervaring op een gasproduktie platform:
Elke maand worden de gasmelders gecontroleerd, in alle ruimtes en ook in de UPS accu ruimte.
Als we de UPS controleren op zijn lading, testen we ook het snellaadsysteem , nu zijn we een keer vergeten de gasmelder die in die ruimte hangt uit te schakelen, en jawel een gasalarm was het gevolg.
Heel het platform in rep en roer.
Heb je al naar het vloeistof nivo van je accu gekeken
Maar goed ik denk dat Richard of anderen je hier meer over kunnen vertellen
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
- Locatie: Meijel
Beste Wim,
er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden, en deze veroorkzaken beide een hete accu.
1. de accu is slecht, controleer het soortelijk gewicht eens van de accu(tussen 1,25 en 1,28)
2. De acculader is slecht, en schakelt niet meer uit als de accu de gasspanning heeft bereikt. Controle van de accuspanning tijdens het laden ligt deze gedurende een langere periode boven de 14,4V dan schakelt de lader niet meer goed.
er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden, en deze veroorkzaken beide een hete accu.
1. de accu is slecht, controleer het soortelijk gewicht eens van de accu(tussen 1,25 en 1,28)
2. De acculader is slecht, en schakelt niet meer uit als de accu de gasspanning heeft bereikt. Controle van de accuspanning tijdens het laden ligt deze gedurende een langere periode boven de 14,4V dan schakelt de lader niet meer goed.
Mobiele energie blijft mijn passie
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
- Locatie: Meijel
FRODO.BEN EN RICHARD,bedankt voor de goede tips.
Het is een domme fout van mij geweest om de accu niet op tijd bij te vullen.Er ging zowat een liter gedistileerd water in.
Alles werkt weer zo als het behoort te werken.
Dit zal mij geen tweede keer weer gebeuren!!!!!!
Het is een domme fout van mij geweest om de accu niet op tijd bij te vullen.Er ging zowat een liter gedistileerd water in.
Alles werkt weer zo als het behoort te werken.
Dit zal mij geen tweede keer weer gebeuren!!!!!!
Elnagh Super D 111 C, Honda dauville 650.
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
- Locatie: Meijel
Wat is afzienbare tijd? Ik heb zoiets stoms ook eens gedaan. Accu toen reeds een jaar of 4 oud heb ik een liter kraanwater bijgegooid Nu twee jaar later start mijn dieseltje ook in de kou nog als nieuw... Sommige kunnen kennelijk een aardige opdonder verwerken? Was trouwens een kwikshit accu. Toen wist ik nog niet dat dat zo'n takkebedrijf was...
De accu is toch echt stuk!
Inderdaad,aangekomen dit weekend op de camping heeft de accu het alsnog begeven.Hij bleef maar bijladen en werd ontzettend heet.
Ik heb nog wel de stroom kunnen gebruiken door de druppelaar steeds aan en uit te zetten zodat hij weer wat kon afkoelen.
Na thuiskomst de accu meteen door laten meten door de deskundige en deze constateerde dat er een cel kapot was.
Moraal van dit verhaal,
Haal s`winters je accu eruit en onderhoud hem goed,anders kost het je veel geld.
Ik heb nog wel de stroom kunnen gebruiken door de druppelaar steeds aan en uit te zetten zodat hij weer wat kon afkoelen.
Na thuiskomst de accu meteen door laten meten door de deskundige en deze constateerde dat er een cel kapot was.
Moraal van dit verhaal,
Haal s`winters je accu eruit en onderhoud hem goed,anders kost het je veel geld.
Elnagh Super D 111 C, Honda dauville 650.
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
- Locatie: Meijel
Het hoeft geen probleem te zijn als er te weinig water in je accu zit, als je hem maar op tijd bij vult, ben je te laat met bijvullen dan is het advies, van firma X die bij ons de accu's van de palletheffers in onderhoud heeft, flink doorladen een aantal dagen dan heb je kans dat het weer goed komt.
Zo niet dan heb je pech
Zo niet dan heb je pech