Hete huishoudaccu

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Wim.v.v.
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 14:01
Locatie: Koog aan de zaan

Hete huishoudaccu



Bericht door Wim.v.v. »

Beste Campervrienden.
Ik heb sinds 4 dagen mijn camper voor de deur staan om e.e.a. weer voor het nieuwe seisoen na te kijken en uit te proberen.Zo ook mijn nieuw geinstaleerde sateliet t.v. Maar nu heb ik een vraag, Ik heb al 4 dagen mijn 12 volt ontvanger van de t.v. aanstaan ,normaal gesproken knippert het lichtje op het schakelbord in de camper als de huishoudaccu vol is.
Nu blijft het continu branden en mijn huishoudaccu wordt erg heet.
Ik heb daarom de schakelaar van de inbouwlader maar uitgezet omdat ik bang ben dat de accu(2 jaar oud) misschien zou kunnen ontploffen.
Is misschien de lader stuk of maak ik mij misschien te veel zorgen om niets :?: :( :o
Elnagh Super D 111 C, Honda dauville 650.
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Ontploffen zal de accu niet direct.
Maar het gegeven dat deze erg heet word verteld iets over de conditie van de accu.
deze heeft waarschijnlijk z'n beste tijd gehad, ondanks z'n leeftijd.
Ben
Berichten: 245
Lid geworden op: do 29 mei 2003, 21:30
Locatie: Voorne Putten
Contacteer:



Bericht door Ben »

Wim,

tijdens het laden van de accu komt er altijd energie vrij dat zich omzet in warmte.

Maar wat jij ter sprake brengt zou wel eens kunnen betekenen of dat je lader niet over uitschakeld naar druppel laden of je accu is defect.
Als je accu overladen wordt zou deze wel eens kunnen gaan koken en het accu zuur (water) verdampt dan.
Het gevolg is dan ook dat er dampen vrij kunnen komen die explosief zijn.


Voobeeld hiervan is een praktijkervaring op een gasproduktie platform:
Elke maand worden de gasmelders gecontroleerd, in alle ruimtes en ook in de UPS accu ruimte.
Als we de UPS controleren op zijn lading, testen we ook het snellaadsysteem , nu zijn we een keer vergeten de gasmelder die in die ruimte hangt uit te schakelen, en jawel een gasalarm was het gevolg.

Heel het platform in rep en roer.

Heb je al naar het vloeistof nivo van je accu gekeken :idea:

Maar goed ik denk dat Richard of anderen je hier meer over kunnen vertellen
Met Vriendelijke Groet,

Ben
www.ekeur.nl
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

Beste Wim,

er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden, en deze veroorkzaken beide een hete accu.

1. de accu is slecht, controleer het soortelijk gewicht eens van de accu(tussen 1,25 en 1,28)

2. De acculader is slecht, en schakelt niet meer uit als de accu de gasspanning heeft bereikt. Controle van de accuspanning tijdens het laden ligt deze gedurende een langere periode boven de 14,4V dan schakelt de lader niet meer goed.
Mobiele energie blijft mijn passie
Ben
Berichten: 245
Lid geworden op: do 29 mei 2003, 21:30
Locatie: Voorne Putten
Contacteer:



Bericht door Ben »

Richard,

'k zat er niet ver naast he 8)
Met Vriendelijke Groet,

Ben
www.ekeur.nl
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

Nou ben volgens mij zat ik net te typen toen je je antwoord verstuurde.

Maarre helemaal correct je zat er niet ver naast
Mobiele energie blijft mijn passie
Wim.v.v.
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 14:01
Locatie: Koog aan de zaan



Bericht door Wim.v.v. »

:lol: FRODO.BEN EN RICHARD,bedankt voor de goede tips.
Het is een domme fout van mij geweest om de accu niet op tijd bij te vullen.Er ging zowat een liter gedistileerd water in.
Alles werkt weer zo als het behoort te werken.
Dit zal mij geen tweede keer weer gebeuren!!!!!!
Elnagh Super D 111 C, Honda dauville 650.
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Opzich heel mooi dat het nu opgelost is, ik ben echter toch bang dat je alsnog binnen afzienbare tijd aan een nieuwe accu toekomt, deze heeft door dit relaas en behoorlijke opdonder gehad.
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

daar sluit ik me helemaal bij aan frodo.
Mobiele energie blijft mijn passie
Ewout
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:13
Locatie: Dordrecht
Contacteer:



Bericht door Ewout »

Wat is afzienbare tijd? Ik heb zoiets stoms ook eens gedaan. Accu toen reeds een jaar of 4 oud heb ik een liter kraanwater bijgegooid :!: Nu twee jaar later start mijn dieseltje ook in de kou nog als nieuw... Sommige kunnen kennelijk een aardige opdonder verwerken? Was trouwens een kwikshit accu. Toen wist ik nog niet dat dat zo'n takkebedrijf was...
Afbeelding
Wim.v.v.
Berichten: 23
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 14:01
Locatie: Koog aan de zaan

De accu is toch echt stuk!



Bericht door Wim.v.v. »

Inderdaad,aangekomen dit weekend op de camping heeft de accu het alsnog begeven.Hij bleef maar bijladen en werd ontzettend heet.
Ik heb nog wel de stroom kunnen gebruiken door de druppelaar steeds aan en uit te zetten zodat hij weer wat kon afkoelen.
Na thuiskomst de accu meteen door laten meten door de deskundige en deze constateerde dat er een cel kapot was.
Moraal van dit verhaal,
Haal s`winters je accu eruit en onderhoud hem goed,anders kost het je veel geld. :idea:
Elnagh Super D 111 C, Honda dauville 650.
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

Wim,

Nu raad ik je wel aan om na plaatsing van de nieuwe accu('s) de laadspanning te controleren, liefst na ongeveer 24 uur lading. De spanning dient dan tussen de 13,4 en 13,8V te liggen.
Mobiele energie blijft mijn passie
Ben
Berichten: 245
Lid geworden op: do 29 mei 2003, 21:30
Locatie: Voorne Putten
Contacteer:



Bericht door Ben »

Het hoeft geen probleem te zijn als er te weinig water in je accu zit, als je hem maar op tijd bij vult, ben je te laat met bijvullen dan is het advies, van firma X die bij ons de accu's van de palletheffers in onderhoud heeft, flink doorladen een aantal dagen dan heb je kans dat het weer goed komt.

Zo niet dan heb je pech :cry:
Met Vriendelijke Groet,

Ben
www.ekeur.nl
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

De accu's van de palletheffers zijn tractie accu's die kunnen wel iets meer hebben dan de accu's die doorgaands als huishoudaccu gebruikt worden.
Plaats reactie