Voortent rail

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aussie
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:12
Locatie: Arnhem

Voortent rail



Bericht door Aussie »

Wie weet of je ongestraft een voortent rail aan je camper kan bevestigen.
Ik wil namelijk met de wintersport een voortent van een caravan aan mijn camper maken Zurich1 tekoop bij Obelink in Winterswijk.
Buscamper Peugeot Boxer L2H2 uit 2016
Zelfbouw gestart Maart 2024
Het hoeft niet binnen 8 maanden klaar te zijn :-)

Aussie
Voor reisverslagen https://www.polarsteps.com/GerryWilbert
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Ik zou niet weten waarom niet, als je de boel maar deugdelijk bevestigd en goed afkit.
Zorg ervoor dat je de rail wel zo bevestigd dat ie ""vlees"" heeft op de punten waar je hem vastzet, zomaar met wat parkertjes in de wand is echt niet voldoende, dan ligt binnen de kortste keren je rail op de grond en zit je camperwand vol met gaten, vastzetten met vlinderpopnagels is wellcht een optie.
marcel
Berichten: 706
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:24



Bericht door marcel »

Ik zie het nut er niet van in. Tevens zul je te weinig body hebben om een vortentrail deugdelijk en winterbestendig te monteren. Voor 500€ heb je al een camper/wintervoortent.
Gebruikersavatar
Aussie
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:12
Locatie: Arnhem



Bericht door Aussie »

Marcel

Dat wintertentje bij Obelink kost maar € 135 en ik heb het alleen maar nodig om de kou buiten tehouden als je even de deur open maakt.
Buscamper Peugeot Boxer L2H2 uit 2016
Zelfbouw gestart Maart 2024
Het hoeft niet binnen 8 maanden klaar te zijn :-)

Aussie
Voor reisverslagen https://www.polarsteps.com/GerryWilbert
marcel
Berichten: 706
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:24



Bericht door marcel »

Als het alleen voor de koude is zou ik geen rail aan mijn camper schroeven. Dan zorgen dat je snel de deur weer dicht doet. Ik ben geen voorstander van het bevestigen van een rail aan een camper. Wil je het toch doen dan moet deze op de hoek (dakrand) van de wand gemonteerd worden. Hier zit veelal hout of een andere versteviging. Monteer je de rail lager (wat waarschijnlijk vanwege de lagere hoogte van de tent noodzakelijk is) dan loop je het gevaar dat de voortent de rail uit je camperwand trekt.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

ik weet niet of je een luifel aan je camper hebt maar daar zit al een rail in de rest strak naar onder vast zetten heb geen rail nodig het lijkt mij trouwens heel goedkoop aan te zien een voortent rail aan een camper daar bedoel ik mee als je er mee rijdt weet je niet wat je ziet al dat rail geweld aan de zijkant dan zijn er ook nog rails die ze gebruiken om aan stacaravans een wintervaste voortent te monteren die rails zijn breder +-6cm mischien is dat een oplosing s6 Toon
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:



Bericht door reinolt »

Toon schreef:
ik weet niet of je een luifel aan je camper hebt maar daar zit al een rail in
Van mijn huidige luifel weet ik het niet, maar van de vorige was de peesdikte van de in de luifelbalk kleiner dan van een "normale" voortentrail. Wel iets om ff rekening mee te houden.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Aan onze camper zat al een rail, zowel aan de linker als aan de rechterkant.

Nu hebben wij pees gekocht bij de caravanzaak en deze pees aan lakens vastgemaakt. Als het nu heel erg warm is, dan doen wij een laken door de rail en met een touwtje spannen we ons extra zonnescherm. Het werkt perfect.

De peesdikte van de zonneluifel is dikker dan die van de rail, dus de lakens met pees die wij gemaakt hebben zakken erdoor heen.

Ik moet zeggen dat ik het ook niet mooi vindt zo'n rail, maar makkelijk is het wel.

Ook als wij bijv. een dagje met de motor weggaan en eigenlijk de luifel niet uit willen zetten, dan spannen wij een laken. Als deze door een regenbui of storm kapot gaat is de schade niet heel erg groot. Onze luifel daarentegen is duurder (weten we bij ondervinding).

Groetjes
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
vangurp
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 18:48
Locatie: Halsteren

wintervoortent



Bericht door vangurp »

Wij zijn vandaag bij obelink geweest en hebben veel informatie gevraagd ovr een wintertent DE ENIGE DIE GESCHIKT IS EN SNEEUW KAN HOUDEN kost 536 euro en dan moeten er nog vier tot zes stangen bijgekocht worden We hebben lang met deze meneer gesproken en alleen die raadt hij aan hij staat in de folder. groetjes campertjeOj we hebben een camper met alkoof.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

De standaarddiameter van een tent-pees is 7mm.
De rail in een Omnistorluifel is echter ongeschikt voor die 7mm-pees.
Daarvoor moet je 5 of 6 mm peesdikte hebben. (o.a. verkrijgbaar bij watersportzaken/zeilmakerijen (o.a. onder naam loeftape)

Groet, Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
DirkenAnneke
Berichten: 476
Lid geworden op: do 14 okt 2004, 23:00
Locatie: Schoonoord

Re: wintervoortent



Bericht door DirkenAnneke »

vangurp schreef:Wij zijn vandaag bij obelink geweest en hebben veel informatie gevraagd ovr een wintertent DE ENIGE DIE GESCHIKT IS EN SNEEUW KAN HOUDEN kost 536 euro en dan moeten er nog vier tot zes stangen bijgekocht worden We hebben lang met deze meneer gesproken en alleen die raadt hij aan hij staat in de folder. groetjes campertjeOj we hebben een camper met alkoof.
Tja, als verkoper wil je verkopen, of de informatie correct is maakt niet uit ??? Mijn ervaring is dat ik met een originele Dorema wintertent 2 a 3 jaar terug plm 180 euri's , 1.60m x 1.60m, incl zelfdragend frame, met boven rail aan camper (alleen maar voor de afdichting) een geweldige tent heb welke zeker (= bewezen) tegen 20cm sneeuw kan. Voor een camper met voldoende binnenruimte is deze maat tent meer dan voldoende om de wintersport uitrusting te parkeren en de kou buiten te houden.
Dus even verder kijken want betere en voordeliger oplossingen zijn voorhanden.
succes, Dirk
Carthago Chic C-line 5.0, Audi A3 cabrio, en BMW1200RT, zendamateur PH5D
Gebruikersavatar
Malamu
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 29 feb 2004, 0:29
Locatie: Hengelo Ov.



Bericht door Malamu »

Wij hebben een rail in de goot, vastgezet met parkers (en kit voor de afdichting). Daar zit soms de grote luifel aan met de pees, soms de tent ook met een pees, soms een kleine luifel met pennen die in de rails worden geschoven. De rails gaat achter de dakdrager langs, op de pees zit op die plaats klittenband en op de luifel ook. Dat werkt nu voor het 10e jaar zonder lekkage of andere narigheid. Het kan dus echt wel.

Wybo Miedema
Pax Intrantibus = Vrede aan wie hier binnen komt.
raymond
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 29 jun 2007, 22:17
Locatie: Aalten



Bericht door raymond »

goedendag.
wij hebben een rail net onder de luivel geschroefd met kleine parkers en de rest met goede kit (de kit moet het doen)
deze rail hebben we bij een caravan reparateur gekocht.
we hebben een universele voortent gekocht bij obelink.
deze staat opzich zelf en heeft de aanhechting op de camper aleen maar nodig voor afdichting.
dit werkt erg goed.
groeten raymond
wat beumpie niet maken kan , dat geeft hij aan de vuilnisman.
Plaats reactie