Verwarming gecombineerd met boiler?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
jo&co
Berichten: 179
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:27
Locatie: Knokke-Heist (België)

Verwarming gecombineerd met boiler?



Bericht door jo&co »

Hallo allemaal,
Het is ons opgevallen dat in sommige campers de verwarming en de warmwatervoorziening samen in een gecombineerd toestel gehuisvest zijn. (vaak in iets duurdere modellen of Duitse campers)
Andere campers hebben voor de verwarming een aparte kachel en voor het warme water een aparte boiler. (bv. bij een Rimor)
Wat zijn nu de voor-en nadelen van elk van die systemen ?
Welk systeem raden jullie ons aan ?
Groetjes, Jo.

We rijden met een Dethleffs A6881.
marcel
Berichten: 706
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:24



Bericht door marcel »

De combiketel van truma de C serie is de modernere betere uitvoering van de truma kachels. De Combinatie van de S kachel en een boiler tref je in oudere campers aan en in de goedkopere van tegenwoordig. De Truma S kachels (3002 of 5002) zijn eigenlijk sterk verouderde kachels die sinds jaren op de markt zijn en in feite ontwikkeld zijn voor de caravans. Ik zeg hiermee niet dat ze slecht zijn. Wel zijn er diverse nadelen aan deze kachel verbonden. Heb je de keuze dan neem een truma C (3402 of 6002).
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Wij hebben nog gewoon de ouderwetse kachel.

Ik hoor wel van mensen die zo'n combi hebben dat stroom het grootste probleem is. Als je in de winter veel weg bent en vrij staat dan staat uiteraard de kachel aan. Bij de "ouderwetse" kachels kan je gewoon de kachel aan doen zonder dat je de ringverwarming aan hoeft te doen (afhankelijk van wel of niet vorst). Bij de combi moet je wel de ringverwarming aan doen, want dat is je verwarming. Nu kost dat natuurlijk erg veel energie en dat merken de meeste wel, kunnen ineens niet meer 2 dagen vrij staan. Ook niet met een zonnepaneel omdat er 's winters niet altijd voldoende zon/licht is. Dus een aggregaat erbij.

Dit zijn berichten die ik in mijn omgeving heb gehoord van enkele mensen die onlangs een andere camper hebben gekocht waar een combi inzit.

groetjes
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Kachels



Bericht door Peter A7 »

Hoi Allemaal,

Ik vind dat Monique hier een sterk punt aanhaalt.
Hoewel we zelf ook rondrijden met zo'n Truma combi verwarming heeft die ouderwetse kachel inderdaad het voordeel dat ze kan werken zonder ook maar een ietsie-pietsie stroom te verbruiken. In onze vorige zwerfauto's hadden we ook zo'n kachel en die voldeed eigenlijk heel goed. Vaak werd die gebruikt zonder de ringverwarming aan te zetten.

Nu hoor je alsmaar vaker dat men met de beperkte accuvoorraad kampt, met alle gevolgen vandien.
Grotere accu's, stroomgroepjes, etc worden erbij gehaald, en dat maakt het voertuig niet lichter hé.
Toen we in April in Livigno waren was onze woonaccu na 2 dagen (spaarzaam verwarmen) wel helemaal leeg. Toen moesten we toch maar een netaansluiting regelen.

Natuurlijk heeft de combi verwarming ook duidelijke voordelen. Onderhoud dient maar op één plaats te gebeuren, het neemt minder plaats in en het geheel kan netjes weggewerkt worden zodat er meer mogelijkheden blijven voor een mooie indeling.

Tja, het is altijd een compromis hé :wink:

Beste groeten,

Peter
jacky s



Bericht door jacky s »

marcel schreef:De combiketel van truma de C serie is de modernere betere uitvoering van de truma kachels. De Combinatie van de S kachel en een boiler tref je in oudere campers aan en in de goedkopere van tegenwoordig. De Truma S kachels (3002 of 5002) zijn eigenlijk sterk verouderde kachels die sinds jaren op de markt zijn en in feite ontwikkeld zijn voor de caravans. Ik zeg hiermee niet dat ze slecht zijn. Wel zijn er diverse nadelen aan deze kachel verbonden. Heb je de keuze dan neem een truma C (3402 of 6002).
Dag Marcel,

Naar mijn ervaring met de Truma S, blijkt die zeer betrouwbaar te zijn, een goede warmteverdeling te geven in combinatie met ringverwarming, ook bruikbaar zonder stroom, prijsvriendelijk, krachtig en efficiënt.

Idem voor de aparte Truma of Atwood boilers.

Buiten de plaatsbesparing zie ik geen echte voordelen voor de combi.

Bovendien heb ik reeds diverse ervaringen vernomen met de combi bij vriesweer : de mensen komen toe met een lege boiler en (als de waterpomp aanstaat) zelfs met een watertank. Wat gebeurt er ? Deze combi's hebben een vorstbeveiliging. Beneden een temperatuur van 5° C laat die het water lopen. De boiler loopt dus leeg. Als je waterpomp nog aanstaat probeert die om het weglopende water te compenseren en gaat heel je watertank eraan.
Er zijn er die dit verhelpen door met een wasknijper dit ventiel te blokkeren...

Als er nog meer voordelen zijn van de combi - of nadelen van de aparte - verneem ik dit graag.

Groetjes,

Jacky
marcel
Berichten: 706
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:24



Bericht door marcel »

Afgezien daarvan dat je de truma S officieel, i.v.m. brandgevaar, niet zonder ringverwarming mag gebruiken zijn er nog andere zaken. Het gecombineerd gasverbruik is lager. Je hoeft geen "tochtgat" in de vloer te zagen, de afgas afvoer kan via de zijwand i.p.v door het dak, automatische beveiliging tegen te lage spanning (geen leegtrekken van de accu). Indien je vij wilt camperen weet je dat je de stroomvoorziening aan moet passen.. Als je "slechts" 100 Ah ter beschikking hebt dan weet je dat je niet langdurig vrij kunt camperen.
JoopenIneke
Berichten: 114
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 13:39
Locatie: Kortgene



Bericht door JoopenIneke »

Bij ons zit er ook een truma C kombi in en als het straks een beetje dreigt te gaan vriezen of erg lage temperaturen staat de verwarming "bij" de thermostaat op 10 graden de gaskraan open en de zaak staat vorstvrij de wagen staat buiten en de 2x55w panelen met de 2x 100Ah accu's kunnen het wel aan en heel aangenaam.
Ik moet er wel aan toevoegen dat wij +/- half Dec naar de zon gaan tot April groetjes Joop en Ineke
Geen beter leven dan een goed leven!
Henk
Berichten: 433
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:00
Locatie: Heerenveen
Contacteer:



Bericht door Henk »

Ik moet er wel aan toevoegen dat wij +/- half Dec naar de zon gaan tot April groetjes Joop en Ineke
Aloys,kun je hier iets aan doen :wink: persoonlijk vind ik dit ehhh geestelijke 'mishandeling' :lol: . Mensen alvast veel plezier,het is zomaar december.

groeten,Henk
Gast



Bericht door Gast »

Aloys heeft er wat aan gedaan Henk, een foto'tje bij gezet is het geen plaatje!! 8) p.s vanmorgen in de sneeuw was het heerlijk in de VUThut.
groetjes Joop & Ineke
jo&co
Berichten: 179
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:27
Locatie: Knokke-Heist (België)



Bericht door jo&co »

marcel schreef:De combiketel van truma de C serie is de modernere betere uitvoering van de truma kachels. De Combinatie van de S kachel en een boiler tref je in oudere campers aan en in de goedkopere van tegenwoordig. De Truma S kachels (3002 of 5002) zijn eigenlijk sterk verouderde kachels die sinds jaren op de markt zijn en in feite ontwikkeld zijn voor de caravans. Ik zeg hiermee niet dat ze slecht zijn. Wel zijn er diverse nadelen aan deze kachel verbonden. Heb je de keuze dan neem een truma C (3402 of 6002).
Hallo,
Ik vraag me af wat het verschil is tussen een 3402 en een 6002.
Maw, wat kan het ene type wel wat het andere niet kan ?
Groetjes, Jo.

We rijden met een Dethleffs A6881.
goud
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 12:14
Locatie: Lelystad
Contacteer:



Bericht door goud »

Anonymous schreef:
Van deze mailtjes wordt ik niet echt vrolijk, wij zitten hier constant in de regen, plus een terugverhuizing van Engeland naar NL. voor de boeg volgende maand. Ik wou dat ik in m'n campertje in de zon of sneeuw zat. Maar desalnietemin, iedereen heel veel plezier.

Margolia





Aloys heeft er wat aan gedaan Henk, een foto'tje bij gezet is het geen plaatje!! 8) p.s vanmorgen in de sneeuw was het heerlijk in de VUThut.
groetjes Joop & Ineke
JV
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 07 jun 2003, 22:42
Locatie: Terneuzen

JV



Bericht door JV »

JackyS schreef iets over het vorstbeveiligingsventiel voor het water in de boiler. Nu begrijp ik uit de gebruikershandleiding dat de Truma C serie ook verwarmt bij een lege boiler.
Indien dat zo is, dan zal bij gebruik van de alleen de verwarming, het vorstbeveiligingsventiel IN blijven staan doordat de binnentemperatuur dan boven de uitschakeldrempel ligt. De watertank loopt dus niet leeg.
Voor een lege accu ben ik niet zo bang. Desnoods even een toertje maken en de boel is weer op peil.
Het gasverbruik baart me echter meer zorgen, vooral daar waar het moeilijk is gas in te nemen.

Groeten, Jaap.
Burstner t605.
Gebruikersavatar
jhelmers
Berichten: 389
Lid geworden op: do 17 jul 2003, 11:29
Locatie: Almere
Contacteer:



Bericht door jhelmers »

marcel schreef:Afgezien daarvan dat je de truma S officieel, i.v.m. brandgevaar, niet zonder ringverwarming mag gebruiken ......
Hoe bedoel je dit Marcel? Alle Truma S modellen worden los verkocht dus zonder ring verwarming en worden nog steeds veel gebruikt in kleinere caravans. De ventilator is los in- en uit te schakelen dus ik neem aan dat dit ook is toegestaan (anders zou deze toch wel automatisch aangaan?!)

Met vriendelijke groeten,
Jan Willem.
pieboon
Berichten: 464
Lid geworden op: do 20 nov 2003, 19:49
Locatie: dinteloord

alde verwarming



Bericht door pieboon »

Ik hoor alleen maar over truma verwarming en boiler. Zelf heb ik een alde verwarming, dit is een vloeistof verwarming die door een miniscuul klein pompje rond wordt gecirculeerd. Voordeel, weinig stroomverbruik en camper wordt tot in elk hoekje verwarmd, tevens is er een warmtewisselaar in het koelwater van de motor geplaatst zodat tijdens het rijden de gehele camper wordt meeverwarmd. Winterdag is het ook mogelijk om via de verwarming de motor voor te verwarmen. En om het compleet te maken zitten er ook verwarmingspatronen in van 1000 en 2000 w voor als je aan de paal staat. Zomers kan de circulatie uitgezet worden en heb je alleen de boiler te verwarmen. Tjonge wat een verhaal zeg. Hopelijk voegt het ook iets toe.
Groetjes Piet.
Vriendelijke groet Piet.

de flair is vervangen door een Concorde concerto 780H
Plaats reactie