Scheidingsdiode

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
lucver
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 17:26
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (België)

Scheidingsdiode



Bericht door lucver »

Uit de site van Wim Vanopzeeland ivm het bijplaatsen van een tweede huishoudaccu:
Een scheidingsdiode of ook wel diode brug genaamd bestaat uit twee (of meerdere) diodes.
Als de dynamo niet draait zijn beide diodes gesperd waar door er geen overdracht kan plaats vinden van accu 1 naar 2 en omgekeerd.
Als de dynamo stroom gaat leveren zal de leegste accu geladen worden tot de spanning gelijk is aan de volste ;
vanaf dat moment worden beide accu's verder geladen.


Is mijn redenering juist: Ik ontkoppel de eerste huishoudaccu en koppel deze kabels aan de 'battery separator'. Vervolgens koppel ik de twee huishoudaccu's aan de 'battery separator'. Wanneer de batterijen geladen worden, zorgt de battery separator ervoor dat eerst batterij 1 geladen wordt, dan batterij2. Wanneer er niet geladen wordt worden de twee batterijen gescheiden.
Hoe gebruik ik ze dan alletwee als huishoudaccu? Met bovenstaand hulpmiddel worden de batterijen wel goed geladen, maar als ze niet geladen worden, kan er toch maar één batterij gebruikt worden.
Of heb ik het mis?
--------
Luc

Malibu van 640
Haije Bekkema

Schedingsdiode



Bericht door Haije Bekkema »

Geachte lucver,

Deze zogenaamde scheidings diodes worden niet gebruikt om TWEE huishoudaccu's te scheiden maar om de startaccu (van de camper zelf) en de huishoudaccu te scheiden!
Als je twee huishoudaccu's hebt dan zet je deze accu's parallel aan elkaar.
De startaccu mag namelijk nooit leeg getrokken worden omdat je de dan de camper niet meer kunt starten.
Kijk maar eens op de volgende site.
http://home.wanadoo.nl/haijebekkema/Cam ... lingen.htm
Kijk naar de beide accu's, het koppel relais verzorgt de scheiding tussen de beide accu's.

Kijk verder maar even op mijn homepage
http://home.wanadoo.nl/haijebekkema/Index.html

Succes.
Haije Bekkema.
simson_be

diode



Bericht door simson_be »

Een scheidingsdiode dient voornamelijk om ervoor te zorgen dat wanneer de ene batterij stroom aflevert de andere gespaard wordt. Maw als de spanning van de eerste huishoudbatterij inzakt, zal de diode deze afsluiten en wordt de stroomvoorziening overgenomen door de tweede batterij en zo voort.
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:



Bericht door vwbusje »

Nog even wat anders over scheidingsdiodes, als je het echt perfect wil doen moet je ook je dynamo spanning iets verhogen.
De diode geeft een spanningsval van een een paar tiende volt en dat is net het verschil tussen accu ongeveer vol of helemaal vol. Een diode heeft nu eenmaal een drempelspanning van ongeveer 0,5V.
Heb je dus gelaccu's die met 14,2V geladen moeten worden dan moet je de dynamo laten compenseren tot 14,7V.
Omdat dat nogal lastig is voor sommige dynamo's kiezen de meeste mensen er uiteindelijk toch weer voor om een relais te nemen, immers hangen dan wel beide accu's direkt aan de dynamo als de motor draait.
Het maakt overigens niet uit want ook met een relais zal de meeste stroom in eerste instantie vloeien naar de leegste accu, enige verschil is dat bij een relais ook de stroom kan vloeien van de ene accu naar de andere en bij een diode schakeling gaat de volle laadstroom van de dynamo eerst naar de leegste accu.

succes met de inbouw!!
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: diode



Bericht door BOKKIE »

simson_be schreef:Een scheidingsdiode dient voornamelijk om ervoor te zorgen dat wanneer de ene batterij stroom aflevert de andere gespaard wordt. Maw als de spanning van de eerste huishoudbatterij inzakt, zal de diode deze afsluiten en wordt de stroomvoorziening overgenomen door de tweede batterij en zo voort.
Hai,
Waarom zo moeilijk.
Als je twee accu's gebruikt heb je duidelijk overcapaciteit.
Ik, heb nog nooit accu's leeg gehad, buiten die ene keer dat de koelkast op 12Volt is blijven staan en daardoor geheel leeg is geraakt.
Dit is een probleem van de koelkast zelf omdat de schakelaars erg ogemakkelijk zijn geplaatst.
Ik heb in mijn campers ALLES op 12Volt (geen WCD) aangesloten.
Nooit geen problemen gehad.

Succes.
Haije Bekkema
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

Beste Camperaars,

Een goede scheidingsdiode is verliesvrij! de scheidingsdiode wordt gebruikt voor de scheiding van de startaccu en huishoudaccu. Deze kunnen dan zowel tijdens de rit(dynamo) als tijdens het verblijf(lader) op het juiste niveau worden gehouden. Dit kan trouwens ook via een scheidingsrelais. Ware het niet dat het scheidingsrelais de startaccu wel gedeeltelijk leeg trekt en de scheidingsdiode absoluut niet.

Allerlei info hierover vind je op www.proostenelectronics.nl

Groetjes,

Richard Sonnemans
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen



Bericht door Peter A7 »

Hoi,

De truk bestaat erin dat ze niet langer gebruik maken van gewone diodes maar dat de module een electronische schakeling bevat met MOSFET transistoren die inderdaad quasi verliesvrij kunnen schakelen. Je bekomt dan ook een product met de eigenschappen van een relais maar zonder de nadelen, zoals ingebrandde contacten etc.

Een gewoon scheidingsrelais hoeft de accu helemaal niet leegt te trekken. Je gaat dat ding toch pas bekrachtingen wanneer je alternator loopt.....
Dus dat lijkt me geen probleem.

Beste groeten,

Peter
lucver
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 17:26
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (België)



Bericht door lucver »

Bedankt alvast voor de antwoorden, maar, ik wil twee huishoudbatterijen gescheiden houden omdat twee parallel geschakelde batterijen, zich gedragen als één batterij. De laadstroom volgt de weg van de minste weerstand, waardoor je batterijen nooit op de maximumspanning geladen kunnen worden.
Hoe kan ik deze batterijen maximaal laden? Een oplossing (en het probleem) wordt beschreven op volgende url:http://www.wvopzeeland.com/accupar.html. Ik zie alleen niet goed zitten hoe alles moet aangesloten worden en of beide batterijen dan ook kunnen gebruikt worden als huishoudbatterij zonder met schakelaars te moeten knoeien om van de ene naar de andere over te schakelen.
--------
Luc

Malibu van 640
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

lucver schreef:Bedankt alvast voor de antwoorden, maar, ik wil twee huishoudbatterijen gescheiden houden omdat twee parallel geschakelde batterijen, zich gedragen als één batterij. De laadstroom volgt de weg van de minste weerstand, waardoor je batterijen nooit op de maximumspanning geladen kunnen worden.
Hoe kan ik deze batterijen maximaal laden? Een oplossing (en het probleem) wordt beschreven op volgende url:http://www.wvopzeeland.com/accupar.html. Ik zie alleen niet goed zitten hoe alles moet aangesloten worden en of beide batterijen dan ook kunnen gebruikt worden als huishoudbatterij zonder met schakelaars te moeten knoeien om van de ene naar de andere over te schakelen.
Beste Lucver,

Indien je 2 accu neemt van gelijke capaciteit en leeftijd is er apsoluut geen probleem!! voor het aansluiten van de 2 accu's ga je als volgt te werk, verbind de 2 + polen met elkaar en leg de verbruikers aan accu 1, verbind de 2 - polen met elkaar en leg de verbuikersmassa aan accu 2! Als je de batterijen zo aansluit gedragen de batterijen zich als 1 ACCU!!!

Je vind de schema's onder tips bij www.proostenelectronics.nl

Succes Richard Sonnemans
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2943
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

Ben het er niet helemaal mee eens maar ja die discusie blijft maar door gaan
met parallel schakelen van accu's gedragen ze zich niet als 1 accu


accu's worden parallel geschakeld. Door de plus polen met elkaar te verbinden.
De min polen ook.

Hier doet zich nu een probleem voor, want als twee accu's parallel
geschakeld staan, gedragen ze zich als 1 accu.
Als een van beide minder begint te worden zal de beste accu (volste) lading afstaan aan de slechtere.

(Zie dat maar als de wet van de communicerende vaten, communistische vaten zoals wij op school dat noemden)

Ook bij laden zal in deze situatie geen verandering komen.
Een gedeeltelijk ontladen accu heeft een grotere inwendige weerstand dan een goede accu.
De laadstroom heeft de gewoonte de weg van de minste weerstand te kiezen en gaat dus naar de betere accu.
Resultaat de slechtste accu wordt bijna niet geladen en bepaalt de capaciteit van beide accu's.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

ACCU SCHAKELINGEN!



Bericht door BOKKIE »

Hallo mensen,
De discussie blijft inderdaad maar doorgaan.
Zoals ik het nu kan beschouwen wil LUC VER net iets te veel!
Zoals ik het nu kan beoordelen is LUC VER de eerste die een dergelijke schakeling wil hebben. Elke camper met meerdere accu's wordt de schakeling gebruikt zoals de firma Proosten Electronics omshrijft.
Het is natuurlijk mogelijk om een elektronische schakeling te bedenken waarbij de eisen van LUC VER in de praktijk worden gerealiseerd. MAAR......... je moet dan wel een behoorlijke elektronicus zijn!
Ik ben zelf een elektronica specialist!? maar ik heb bij deze wensen van LUC VER direct een aantal vragen en/of geconstateerde problemen.
Wanneer moet er overgeschakeld worden, als de gebruikte accu "LEEG" is?
Hoe moet er overgeschakeld worden? Automatisch of met de hand.

Met andere woorden: waarom moeilijk als het veel eenvoudiger kan.
Als een gespecialiseerd bedrijf al aangeeft dat de accu's gewoon parallel aan elkaar gekoppeld worden om de spanning op 12Volt te houden maar de capaciteit te vergroten, dan is er toch geen discussie meer nodig?

CONCLUSIE:
Waarom zo moeilijk!?

SUCCES,
Haije Bekkema.
http://home.wanadoo.nl/haijebekkema/Index.html
wouterwiedie
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 15:45

Cellpower accuscheider



Bericht door wouterwiedie »

De Cellpower Battery Separator / accuscheider is een scheidingsrelais welke tussen een startaccu en een extra (accessoire)accu wordt geplaatst. De accuscheider regelt de verdeling van de laadstroom over de accu's zodat deze optimaal functioneren.

Alleen een relais is niet voldoende: het relais moet namelijk op het juiste moment elektronisch geschakeld worden. Voor het elektronisch schakelen is gebruik gemaakt van een microprocessor om de vele criteria (drempelspanningen en tijden) zeer nauwkeurig en onder alle omstandigheden te kunnen bepalen.


Advies op maat: bel 023 – 514 99 00 of e-mail ons
http://www.intercel.nl[/url]
jvd
Berichten: 208
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 9:24
Locatie: zuidholland



Bericht door jvd »

Geplaatst: Vr 26 Sep 2003,

beetje laat met je advies :lol:
grts jan
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2943
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

Plaats reactie