Stinkende acculader

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
bennieh
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Stinkende acculader



Bericht door bennieh »

GeMa schreef:
do 14 okt 2021, 11:50
Ik heb mijn 230 volt circuit in de camper beveiligt met een piekspanning beveiliging. Kost 50/60 euro en zet je naast de aardlek in de camper.

Meestal is de spanning die van de paal komt wel binnen de marges, maar vooral in het buitenland willen er nog wel eens piekspanningen optreden en dan is voorkomen beter als genezen.
GeMa (George) heeft me laten weten dat hij deze heeft gebruikt:
https://www.elektramat.nl/abb-overspann ... OsQAvD_BwE

Afbeelding
Schema:
Afbeelding

Dit is in feite een overspanningsafleider.
Leidt bij overspanning de spanning af naar aarde (de aansluiting rechtsonder).
Prima ding, lijkt me.
Echter, ik las op dit forum de verhalen dat je een staanplaats kan treffen waar de aarding slecht of zelfs afwezig is.
In dat geval komt met dit type bij overspanning de carrosserie onder spanning te staan.
Niet fijn.
In mijn bus heb ik de aarde althans verbonden met de carrosserie.

Ik vroeg me af of er types zijn die zonder aarding werken.
Stuitte op dit type van Citel:
https://citel.fr/en/led/mlpx-series/mlpx2-230l-w
Afbeelding
Schema:
Afbeelding

Hiervan de volgens de fabrikant geoptimeerde versie:
https://citel.fr/en/led/mlpx-series/mlpx2vg-230l-w

Beide zijn "end of life" uitvoeringen, dus één keer aangesproken moet je hem vervangen.
Zou ik niet erg vinden, desnoods paar reserve nemen.
Maximale belasting is overigens 10 Ampère.

Ik ben geen expert in deze materie.
Is het wat?
Peugeot Expert L2H2 2009
DJSmiley
Berichten: 1563
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stinkende acculader



Bericht door DJSmiley »

Ik heb een vergelijkbare als die ABB ingebouwd, maar dan van Obo

De ABB is een type 2 overspanningsbeveiliging, bedoeld voor verdeelkasten / onderverdelers.

Type 3 is fijnbeveiliging en die wordt aangeraden voor eindgroepen met gevoelige electronica (apparatuurbeveiliging). De OBO die ik heb is een type 2/3 gecombineerd.

https://www.sandervunderink.nl/obo-over ... nhuis.html
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Camper_01
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 06 nov 2015, 16:05

Re: Stinkende acculader



Bericht door Camper_01 »

Beide " spanningsafleiders" zijn bruikbaar. Dit soort beveiligingen hebben uiteraard altijd een " aarde" nodig. Het ware beter dat de camperfabriekanten dit standaard inbouwen, maar zoals eerder gezegd dit kost extra geld.
Met vriendelijke groet
Gerard
bennieh
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Stinkende acculader



Bericht door bennieh »

Inderdaad is daar een fatsoenlijke aarde nodig.
ABB en OBO noemen zelfs een minimum van 6 mm2 voor de aderleider, een een maximale lengte van 50 cm voor het totaal van de lengtes aansluitdraad tussen fase/nul en de aardestrip.
Allemaal wel te doen in een meterkast, maar in een campertoepassing vrij lastig om volledig aan die voorschriften te voldoen, lijkt me.
Peugeot Expert L2H2 2009
bennieh
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Stinkende acculader



Bericht door bennieh »

Ik ben geen expert in deze materie.

Iemand hier op dit forum die wel iets kan zeggen over welk type qua beoogde werking (een werkende beveiliging) de voorkeur heeft:
- de "end-of-life" versie zonder aarde? of
- de "meterkast" afleider versie met (goede) aarde?
- of iets geheel anders?

Van de Schaudt OVP-01 kan ik geen schema vinden, lijkt me dat ie valt onder de afleiders naar aarde.
In Amerika kennen ze RV Surge Protectors, maar geen idee of die in Europa inzetbaar zijn.
Peugeot Expert L2H2 2009
Camper_01
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 06 nov 2015, 16:05

Re: Stinkende acculader



Bericht door Camper_01 »

Deze Amerikaanse producten zijn hier bruikbaar mits ze geschikt zijn voor 230 volt. Er zijn ook USA producten die allen voor 110 volt bruikbaar zijn.
Met vriendelijke groet
Gerard
bennieh
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Stinkende acculader



Bericht door bennieh »

En die 60Hz frequentie is misschien dingetje. Southwire heeft een hele range, ben niet van allemaal de specs nagegaan, maar die ik aanklikte kennen een foutmelding als de frequentie onder de 54 Hz komt..

Op deze autralische site https://ampfibian.com.au/product/weathe ... r-s1000dx/ (daar hebben ze 240V/50Hz) kwam ik deze tegen:

Afbeelding
Peugeot Expert L2H2 2009
Camper_01
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 06 nov 2015, 16:05

Re: Stinkende acculader



Bericht door Camper_01 »

Bij dit soort producten speelt de frequentie geen rol. Er wordt alleen naar de " over" spanning gekeken voor deze toepassing
Met vriendelijke groet
Gerard
bennieh
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Stinkende acculader



Bericht door bennieh »

Dat zou zomaar kunnen.
Heb het nagevraagd bij Southwire, maar krijg geen reactie.
Een importeur in Europa is er niet.
Ik vind het alleen niet prettig als er steeds een storing voorstaat.
Peugeot Expert L2H2 2009
MarcoG
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Acculader



Bericht door MarcoG »

guzzi-cool schreef:
wo 13 okt 2021, 19:44
Acculader is opgestuurd.
Printplaat kapot.
Ontstaan door piekspanning.
Kosten 350 a 400 euro.
Op wie zijn de kosten te verhalen.?
Is er iets bijzonders aan deze accu lader anders kun je voor dit bedrag ook eens kijken naar een nieuwe.
Ik heb een Victron Blue Smart Acculader 12/30 van 172 euro in mijn camper om te laden van de wal stroom.
Niet het minste merk en nog altijd ongeveer de helft van de kosten die je nu kwijt bent aan de reparatie.
Volgens mij ben je zelfs inclusief montage en configuratie met een nieuwe goedkoper uit.
Zelf inbouwen is natuurlijk nog goedkoper maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit zelf kan/wil doen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 5409
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Acculader



Bericht door kampo »

guzzi-cool schreef:
wo 13 okt 2021, 19:39
Zijspan schreef:
di 28 sep 2021, 11:29
Het zou kunnen dat er zo snel werd geladen omdat alle accu’s leeg waren?
Acculader is opgestuurd.
Printplaat kapot.
Ontstaan door piekspanning.
Kosten 350 a 400 euro.
Op wie zijn de kosten te verhalen.?
Piekspanning ?
Zeggen ze snel als er iets is doorgebrand.
Meestal niet dus. Er is waarschijnlijk ook geen bewijs voor.
Wel is de acculader gewoon zwaar belast.
Te kleine lader met slappe componenten, te lang gebruikt in combinatie met een te grote en te lege huishoudaccu.
Hoe lager de spanning hoe hoger de stroom en daar zien ze van af.
En dat is de meest voorkomende oorzaak van vroegtijdig overlijden.
Verder is er daarvan ook geen bewijs.
Groeten Kampo
Camper_01
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 06 nov 2015, 16:05

Re: Stinkende acculader



Bericht door Camper_01 »

Blikseminslag in de buurt komt ook voor.
Met vriendelijke groet
Gerard
bennieh
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Stinkende acculader



Bericht door bennieh »

Toch nog een reactie gehad van Southwire:
"Our units are design to work on the US split phase system. The LED indicators would not function properly on 230V systems."
Peugeot Expert L2H2 2009
Plaats reactie