Euro 6?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9028
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Euro 6?



Bericht door gjvonk »

Vanwege 'toekomst bestendigheid' willen we graag dat onze volgende camper een Euro 6 classificatie heeft. Maar dat roept meteen veel onduidelijkheid op: als ik google op Fiat Ducato Euro 6, dan komt er een persbericht naar voren dat vanaf bouwjaar 2016 de multijet2 motoren Euro 6 zijn, maar zonder ad blue systeem.

Er zijn ook artikelen over Fiat in relatie tot sjoemeldiesels en nu zijn er bij Fiat Euro 6d temp en nu zelfs Euro 6 final.

Wie kan me uitleg geven? Is de Multijet 2 nu wel of geen Euro 6? Vanaf wanneer is Fiat wel met ad blue motoren gaan werken? Wat is nu het verschil tussen 6d temp en 6 final?

In de advertenties van gebruikte campers is dit niet terug te vinden en kentekens worden tegenwoordig op de foto onleesbaar gemaakt of vervangen door een reclameschild zodat ik ook geen info op kan vragen bij de RDW.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4358
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Euro 6?



Bericht door jheeck »

Als ik ga zoeken met het kenteken van de in 2019 gehuurde -nieuwe- camper komt RDW met "6" als emissieklasse terwijl dat nog geen motor met adblue inspuiting in de uitlaat is. Het staat me zelfs bij dat die geadverteerd werd als Euro 6temp dus ik vermoed dat de RDW site hier niet gedetailleerd genoeg is. Voor mijn camper staat daar ook alleen maar een "6".
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Euro 6?



Bericht door Marco Polo »

Vanaf 1 januari dit jaar is 6d voor alle eerste toelatingen van kracht.
Dus Fiat types die dit jaar hun typegoedkeuring gekregen hebben moeten aan deze norm voldoen.
Daarvoor is het 6d temp of 6c (vanaf 2019 op elke nieuw geleverde personenwagen verplicht).

Zoek op de Duitse autobladen of ADAC en je weet alles.

Fiat gebruikt nog wel eens eigen benamingen.
6d Final zal wel de fiat naam zijn voor de huidige geldende norm voor typegoedkeuringen voor diesels.

Multijet 3 noemen ze die motoren blijkbaar.

https://www.camperland.be/techniek/de-n ... %20en%206d.
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: Euro 6?



Bericht door Gijs68 »

Fiat heeft adblue motoren in de Ducato vanaf modeljaar 2020.

Mulitjet2 is wel euro6 maar zonder adblue tech. Deze werkt met LPEGR, een soort resirculatie van uitlaatgas.
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Euro 6?



Bericht door hathi »

Als ik een andere zou kopen,zou ik zeker ,met Ad Blue nemen ,laat je niets wijs maken!zonderAd blue geen echte Euro 6 mogelijk, al dacht Fiat daar in eerste instantie anders over,die temp,zegt het al temperory,het was tijdelijk erkend,als Euro 6,
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Euro 6?



Bericht door Marco Polo »

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... p-modelle/

Het verschil tussen temp en 6d is blijkbaar een afwijkingsfactor tussen proefstandomstandigheden en de omstandigheden in werkelijke omstandigheden die scherper is gesteld.
De emissieeisen zijn blijkbaar hetzelfde.

Dat Fiat zover mogelijk en zo lang mogelijk heeft willen doorgaan met conventionele technieken heeft te maken met de wensen van de klant.
Een chassis met een zo laag mogelijk gewicht.

Dat is ook waarom ze zo groot zijn in camperland.
Ze bouwen voor hun klanten.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Euro 6?



Bericht door hathi »

Juist Marco en die eisen,werden op de weg nu juist niet gehaald, wel op de testbank,hetzelfde verhaal als VW,en daar gaat die ophef ook over,maar door die overname,lijken ze de miljoenen dans te ontspringen( of juist daarom,die overname, wie zal het zeggen?
Hans
Gebruikersavatar
louisvanhal
Berichten: 23
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 19:16
Locatie: Breda

Re: Euro 6?



Bericht door louisvanhal »

Onze nieuwe Burtsner Limited wordt as woensdag geleverd, met Fiat Ducato Multijet 3 - 2,2 l - 140 pk - Euro VI E Heavy Duty met automaat, kan hier niks over terugvinden wat AddBlue betreft, wel of geen toevoeging
Burstner Limited T660 2021 met erachter Rewaco RF1 GT 116pk
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4358
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Euro 6?



Bericht door jheeck »

Ik heb ook even gezocht en zie niks in de specs bij Fiat maar ga er maar wel van uit. Voor zover ik begrijp is het standaard sinds modeljaar 2020.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Euro 6?



Bericht door kampo »

Je kan maar beter een recente Euro 6 nemen.
Bij een vroege Euro 6 ben je er weer snel overheen ...

bv LEZ Brussel/Gent/Antwerpen:
Binnen de categorie van Euronorm 6 worden nog onderscheid gemaakt tussen 5 soorten Euronorm 6: Euro 6a, 6b, 6c, 6d-temp en Euro 6d (de laatste is verplicht vanaf 01/2021).
Euronorm 6d heeft steeds vrije toegang, de andere vier soorten hebben vrije toegang t.e.m. 1 september 2027.

Vanaf 2025 eerst Euronorm 7A en later gevolgd door 7B.
Die zijn zo streng dat fossiele brandstoffen bijna onmogelijk zijn.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Euro 6?



Bericht door Kroppie »

wanneer zou de camper met veer motor komen, die hoef je alleen maar op te winden

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4358
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Euro 6?



Bericht door jheeck »

Met een knijpkat je tractiebatterijen bijladen ;-)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
louisvanhal
Berichten: 23
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 19:16
Locatie: Breda

Re: Euro 6?



Bericht door louisvanhal »

Had in onze Nexxo de 130 pk Citroen liggen, wel handgeschakeld, maar toch ook een sterke motor, aanhanger van 5.5m erachter nooit geen probleem in de bergen, benieuwd wat de Fiat doet, 10pk mee, zou nog beter moeten zijn
Burstner Limited T660 2021 met erachter Rewaco RF1 GT 116pk
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Euro 6?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie