Gewicht achter de achteras

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Gewicht achter de achteras



Bericht door Marcel174 »

Hallo.

Even vraag.
Wij hebben 2 elektrische fietsen gekocht en deze wegen 40kg per stuk.
Ik heb onze oude fietsen ook gewogen en die wegen 20kg per stuk.
Er komt dus 40kg extra bij in de garage.
Verder staan er 2 stoelen een tafel en een hondenkar in.

Wellicht een raar hersenspinsel van mij.

We wegen beiden 70kg en slapen boven de garage achter de achteras.
Zou ik mij nu zorgen moeten maken met die 40kg extra dat ie tijdens het slapen achter de achteras met de voorwielen van de grond komt?
Ik kan in de boekjes niets vinden over max gewicht in de camper dus verwacht dat dit net zoals bij andere campers tussen de 100 en 150kg zal zijn.

Gr Marcel
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Gewicht achter achteras



Bericht door bertt »

Dat kan je toch proberen en als het zo is, laat je de snelste hard naar voren rennen. :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gewicht achter achteras



Bericht door isoplus »

Fietsen van 40 kg per stuk? Weeg ze nou eens serieus zelf, ik zou mij zorgen gaan maken over de beheersing van je rijwiel.
Een kerel van 70 kg op een fiets van 40 kg, dat wordt nog werken.
Ik denk dat 25 kg dichter bij het echte gewicht komt, je hoeft je geen zorgen te maken verwacht ik nog nooit gehoord dat een camper kiepte omdat twee lichtgewichten naar bed gingen :-B
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gewicht achter achteras



Bericht door AadenAnke »

Maak je geen zorgen als jullie met het in bed stappen de voorwielen zouden laten vrijkomen ben je allang van de weg afgeraakt voor dat je 10 km van huis af bent

Gr Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht achter achteras



Bericht door hathi »

Marcel,als je goed stil ligt,gebeurd er niets :-B ,alle gekheid,ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt,het laadgewicht,van de garage heeft dikwijls beperkingen( 250/350 kg,en dat heeft met de lichte constructie te maken van de garage,maar niet dat de camper anders zal kiepen,wel moet je het Max Gewicht op de achteras in de gaten houden,bij de belading
Hans
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Gewicht achter achteras



Bericht door tonic »

Ik ken campers genoeg zonder laadvermogen in de garage ivm maximum massa van 3500kg. Dus om er hier maar even een standaard waarde aan te gaan hangen?
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Gewicht achter achteras



Bericht door Sandor Gora »

In de handleiding van onze camper staat voor de garage: "max 100kg". Als wij naar bed gaan, komt daar 150kg bovenop te liggen. Maar dat gewicht is dan wel erg verdeeld, het komt niet in de garage. Camper kiept niet.😴
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gewicht achter achteras



Bericht door isoplus »

tonic schreef:
di 22 jun 2021, 8:57
Ik ken campers genoeg zonder laadvermogen in de garage ivm maximum massa van 3500kg. Dus om er hier maar even een standaard waarde aan te gaan hangen?
Het gaat hier om het gewicht dat je in de garage mag stouwen, bij nieuwere campers staat dit in de garage of in de instructies. Bij onze Hymer was dat 250 kg, dat is natuurlijk geen puntbelasting maar verdeeld over het oppervlak ( de bodem).
De belasting van het bed hoort daar niet bij, er wordt van uitgegaan dat je niet in bed ligt tijdens de rit. Immers je hoort in een stoel te zitten met gebruikmaking van de gordel.
Als je onder de 3500 kg moet of wenst te blijven kan het dus wel zijn dat je de garage niet maximaal kunt benutten wat gewicht betreft.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht achter achteras



Bericht door hathi »

Juist Isoplus :thumbup:
Hans
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Gewicht achter achteras



Bericht door tonic »

Fabrikanten kunnen van alles op stickers of in instructieboekjes zetten. Het gaat om het werkelijke gewicht van de camper of achteras.
Die grote garagedeur hadden ze beter weg kunnen laten want door die grote deur denken de meeste dat hij ook vol mag. Maar door die grote achteroverbouwen tegenwoordig zal je schrikken wat er eigenlijk maar in kan.
2 elektrische fietsen brengt de gemiddelde camper al in de problemen. En met een fietsendrager aan de achterwand wordt het helemaal een feestje.
De werkelijke info hierover wordt bij aankoop vaak verzwegen. Het enigste wat de gemiddelde gebruiker redt is dat er weinig/niet op gecontroleerd wordt.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht achter achteras



Bericht door hathi »

Tonic, als je zo begint kun je veel zaken weg laten...die stickers en voorschriften voor de garage zijn daar nu juist voor… Zodoende dekt een camperbouwer zich in, tegen te zware belading. Wat de klant doet moet deze zelf weten. Meestal weet deze niet eens dat het niet zo'n sterke constructie is.
Hans
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gewicht achter achteras



Bericht door isoplus »

We hoeven toch niemand bang te maken? in de nieuwe folders staan alle gegevens en ook zeer uitgebreid.
Hymer geeft zelfs de gewichten van de zaken die je aan of op wilt bouwen, de extra luxe zeg maar.
Verder is het geheel je eigen verantwoording of en hoe je camper beladen wordt.
Ik vond die grote garage altijd wel makkelijk, ja je moet het ding niet vol storten met stenen of blokken ijzer.
Bij ons zat de zware zooi voor de achteras, dus alle tanks, alle accu's, douchecel, keuken, schotel en ook de zonnepanelen.
Die Hymer hing nog aardig voorover ook, dus daar konden achter zonder bezwaar de fietsen in.
De auto was geschikt voor 4000 kg en met een beetje overgewicht gingen we rustig met 3750 kg op reis :-B
Voor de Fiat met Alko onderstel geen enkel bezwaar, wel wettelijk natuurlijk :( .
Later heb ik het ding laten opwaarderen omdat ik toch rijbewijs C al lang had.
De garage was een prima ding voor fietsen, beter als zo'n rek wat nu op ons busje hangt :wink:
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Gewicht achter achteras



Bericht door Marcel174 »

isoplus schreef:
ma 21 jun 2021, 22:32
Fietsen van 40 kg per stuk? Weeg ze nou eens serieus zelf, ik zou mij zorgen gaan maken over de beheersing van je rijwiel.
Een kerel van 70 kg op een fiets van 40 kg, dat wordt nog werken.
Ik denk dat 25 kg dichter bij het echte gewicht komt, je hoeft je geen zorgen te maken verwacht ik nog nooit gehoord dat een camper kiepte omdat twee lichtgewichten naar bed gingen :-B
Ik ze nog een keer gewogen. Zelf o
Op de weegschaal gaan staan en de fiets opgetild.
Van het totaal gewicht eigen gewicht afgetrokken.
Dan kom ik op 40kg uit.
Is dan wel met accu die 4kg weegt.

Het klopt echt.

Gr Marcel
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gewicht achter de achteras



Bericht door isoplus »

Nou dat is verrassend zwaar maar het maakt verder niet veel uit.
In de garage staan ze dan beter dan achterop omdat je op een fietsenrek achterop de camper nog een grotere hefboom zou hebben.
Je voorwielen gaan echt niet van het wegdek af, wel verder zwaar spul zoveel mogelijk tussen de wielen leggen voor zover dat kan.
Plaats reactie