Slippende voorwielen bij nat wegdek [Opgelost]
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Als je een camper chassis hebt ligt de vloer wel een stuk lager. Bij ons ligt de camper vloer 10cm lager dan de cabine vloer.
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Hier hetzelfde met Vredestein all season
Bandenspanning iets verlaagd en dat werkte stuk beter maar opnieuw uitlijnen was eigenlijk de oplossing voor de jumper
En dan uitlijning in beladen toestand
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat maxxis tot heden de meeste grip hadden maar erg snel sleten
Bandenspanning iets verlaagd en dat werkte stuk beter maar opnieuw uitlijnen was eigenlijk de oplossing voor de jumper
En dan uitlijning in beladen toestand
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat maxxis tot heden de meeste grip hadden maar erg snel sleten
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Had topicstarter nu loadindex 113?
Geef anders nog even alle bandgegevens, dan gooi ik het door mijn calculator.
Maar nog een truc om zo min mogelijk te slippen bij wegrijden , is helemaal van het gas afblijven, alleen voorzichtig de koppeling en rem bedienen.
Zelfs bij oudere auto's zorgt het motormanagement ervoor dat dat de motor niet afslaat.
Een beetje eng de eerste keren, maar gewoon eens uitproberen.
Als je auto die voorziening heeft, en vaak dus wel, dan merk je het ook in de file, dat bij gas los de wagen blijft door rollen, en niet zoals ( heel) vroeger, opeens afslaat.
Edit: maar terug gelezen .
Loadindex 113
1270kg voor
1870kg achter
Referentiedruk was nog nier zeker, maar zelfs bij 5,5 bar/80 psi advies
Voor 3,3 bar!!!!
Achter 4,9 bar
Gesteld dat de gewichten in de belading zoals je er mee op vakantie gaat.
Dus zoek nog even naar druk achter AT of D-load of E- load. Continental groep geeft 2 drukken, nodig de druk meest in psi direct achter dec113/111R.
De " maximum inflation pressure is 10 psi hoger.
Dit samen met geen gas beroeren moet verschil gaan maken.
Geef anders nog even alle bandgegevens, dan gooi ik het door mijn calculator.
Maar nog een truc om zo min mogelijk te slippen bij wegrijden , is helemaal van het gas afblijven, alleen voorzichtig de koppeling en rem bedienen.
Zelfs bij oudere auto's zorgt het motormanagement ervoor dat dat de motor niet afslaat.
Een beetje eng de eerste keren, maar gewoon eens uitproberen.
Als je auto die voorziening heeft, en vaak dus wel, dan merk je het ook in de file, dat bij gas los de wagen blijft door rollen, en niet zoals ( heel) vroeger, opeens afslaat.
Edit: maar terug gelezen .
Loadindex 113
1270kg voor
1870kg achter
Referentiedruk was nog nier zeker, maar zelfs bij 5,5 bar/80 psi advies
Voor 3,3 bar!!!!
Achter 4,9 bar
Gesteld dat de gewichten in de belading zoals je er mee op vakantie gaat.
Dus zoek nog even naar druk achter AT of D-load of E- load. Continental groep geeft 2 drukken, nodig de druk meest in psi direct achter dec113/111R.
De " maximum inflation pressure is 10 psi hoger.
Dit samen met geen gas beroeren moet verschil gaan maken.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Slippende voorwielen bij nat wegdek
Bedankt ik ga er naar kijken.
Ik denk wanneer we op vakantie gaan er nog ongeveer 250 kg bij komt, waar van iets van 100 in de garage achter de as
Ik denk wanneer we op vakantie gaan er nog ongeveer 250 kg bij komt, waar van iets van 100 in de garage achter de as
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Reken ik
100 achter de as geeft 140 op de achteras en 60kg van de vooras af.
1 persoon 75kg die er bij weging niet in zat .
Geeft 50kg op vooras en 25 op achteras.
75kg rest bagage gelijk verdeeld over de assen .
Dus V + 35kg A+ 40kg
Geeft voor 1270 +25 = zeg maar 1300kg
Achter 205+1870= 2075kg.
Dat ingevuld geeft , weer uitgaande van AT 5,5bar/80psi, voor 3,3 bar , achter 5,5 bar.
100 achter de as geeft 140 op de achteras en 60kg van de vooras af.
1 persoon 75kg die er bij weging niet in zat .
Geeft 50kg op vooras en 25 op achteras.
75kg rest bagage gelijk verdeeld over de assen .
Dus V + 35kg A+ 40kg
Geeft voor 1270 +25 = zeg maar 1300kg
Achter 205+1870= 2075kg.
Dat ingevuld geeft , weer uitgaande van AT 5,5bar/80psi, voor 3,3 bar , achter 5,5 bar.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Ik zou toch proberen meer gewicht naar voren te krijgen, dmv zware dingen te verplaatsen (HH accu, watertank schoon/grijs, reservewiel).
Wellicht vering achter wat hoger en/of iets lagere (wang) banden voor?
Wellicht vering achter wat hoger en/of iets lagere (wang) banden voor?
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Grote gewichten in de garage, zo ver mogelijk naar voren plaatsen. Maar ja , fietsen zijn plaatsgebonden. Misschien kussens, dus licht en volumevreters in de garage.
Heb ooit eens gedacht, de huisaccu onder de motorkap, bij mijn oude camper was daar nog plaats.
Heb ooit eens gedacht, de huisaccu onder de motorkap, bij mijn oude camper was daar nog plaats.
Laatst gewijzigd door Jadatis op ma 14 jun 2021, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Dit heeft geen effect op het gewicht van de as.
Alleen gewicht naar voren verplaatsen heeft effect.
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Slippende voorwielen bij nat wegdek
Er valt eigenlijk niks te verplaatsen, watertank en accu’s liggen al voor de achteras.
Kastjes/opbergruimte tussen de assen is echt minimaal. In onze vakanties zit er een bagagebox achterop waar een opklapbare bolderkar, een reserve chemisch toiletbak, 2 dozen bier en tijdens de vakantie gaat de vuile was er in.
In de garage staat een LPG fles, tuinstoelen, tafel, en wat huishoudelijk spul.
Kastjes/opbergruimte tussen de assen is echt minimaal. In onze vakanties zit er een bagagebox achterop waar een opklapbare bolderkar, een reserve chemisch toiletbak, 2 dozen bier en tijdens de vakantie gaat de vuile was er in.
In de garage staat een LPG fles, tuinstoelen, tafel, en wat huishoudelijk spul.
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Ik heb de camper 2 jaar geleden eens laten wegen, dat was toen bepakt en bezakt maar zonder mij en Karin 3200 kg
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Als het doorslaan van de voorwielen echt is omdat er te weinig druk op de vooras zit, dan zou hij ook qua stuurgedrag erg 'zoekerig' moeten zijn. Neem in ieder geval het advies van Jadatis qua bandenspanning over. En verder: boordgereedschap, kratjes bier, kortom alles wat je kunt bedenken wat weinig volume, maar veel gewicht heeft, zoveel mogelijk tussen de assen. Wat kan er in de dinette bank en onder de voorstoelen?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
onder voorstoelen zitten de accu's en in de dinettebank zit de watertank
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Hoe stom het ook klinkt, maar dan in ieder geval rijden met een volle watertank. En de grijswatertank, waar hangt die?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Max load 1150 (1090) KG/2536 (2403) LBSJadatis schreef:
Dus zoek nog even naar druk achter AT of D-load of E- load. Continental groep geeft 2 drukken, nodig de druk meest in psi direct achter dec113/111R.
De " maximum inflation pressure is 10 psi hoger.
Dit samen met geen gas beroeren moet verschil gaan maken.
Max press 475
KPa/69 Psi single (dual)
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina