problemen met Maxxfan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: problemen met Maxxfan



Bericht door Camperic »

Camperic schreef:
do 24 sep 2020, 10:54
Je moet geen problemen zoeken om op te kunnen lossen, maar gezien de ervaring(en) lijkt het me wel verstandig om te monteren en schadelijk is het nooit.
Gaat op de todo-list.
Had ik dat maar een hogere prioriteit gegeven :bang: , want nu lijkt mijn Maxxfan het probleem te hebben :(
Als het kalf verdronken is ..... dus dit weekend alsnog bestellen om een volgende keer te voorkomen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: problemen met Maxxfan



Bericht door Camperic »

DJSmiley schreef:
vr 25 sep 2020, 13:20
De 6A versie van https://nl.aliexpress.com/item/32868026249.html lijkt mij een heel prima optie. Ook meteen in een goede gesloten behuizing en geen knopjes of displays die je onbedoeld kan verstellen/slopen
Waarom de 6A versie voor Maxxfan?
Volgens specificaties is het vermogen van de Maxxfan 2A-2,3A.
Uiteraard is iets meer altijd beter, maar dan zou 3A toch al voldoen?

Ik wil ook meteen een stabiliser voor mijn Android radio bestellen. Better safe than sorry
Volgens de specs is max. consumption 100W, dus dan is de 10A geschikt toch?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: problemen met Maxxfan



Bericht door DJSmiley »

Specificaties verschillen wat per website.
De ene noemt idd 2.3A, de andere zegt 4.2A (bv https://www.maxxfan-deluxe.info/ )
In de handleiding wordt 'requires 12V 5A' genoemd: https://www.airxcel.com/docs/default-so ... 1-2016.pdf

Ik heb het zelf niet gemeten, maar zou zelfs voor 10A gaan. Zoiezo ben ik geen voorstander van dergelijke electronics 'zwaar' te belasten, ik houd 50% continue als maximum aan. 't blijven vaak Chinese amperes. De bouwkwaliteit en warmteafvoer enz is toch soms discutabel, en dan oversize ik liever, komt de levensduur zeker ten gunste. 't prijsverschil is minimaal.

Goed, in de praktijk is het verbruik een stuk minder, da's alleen als je dat ding op vol vermogen zet (en dan maakt ie een pleurisherrie) maar toch...

Ik heb een 6A ding eens getest en met 5.5A werd die goed heet (mij persoonlijk te heet om ergens weg te bouwen)...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: problemen met Maxxfan



Bericht door Camperic »

Dank je :thumbup:
Specs verschillen inderdaad blijkbaar afhankelijk van de bron.
Dit zijn de specs op achterkant van het foldertje:

Maxxfan specs.jpg
Maxxfan specs.jpg (33.78 KiB) 193 keer bekeken

Je zet de Maxxfan zelden op vol vermogen, maar op automatische stand zal hij wel beginnen op vol vermogen zodra de temperatuur is bereikt. Dus wel iets om rekening mee te houden en prijsverschil tussen 6A en 10A versie is ook minimaal.

Voor de Android radio kan ik dus het beste de 20A versie nemen, die wel dubbele prijs is van de 10A versie.

Overigens doet de Maxxfan het na een nacht volledig spanningsloos nu weer zonder problemen :think:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: problemen met Maxxfan



Bericht door PaulBng »

Chinezen zijn klein, dus hun ampères wrs ook


sorry


Paul
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: problemen met Maxxfan



Bericht door Camperic »

Camperic schreef:
za 10 apr 2021, 16:06
Overigens doet de Maxxfan het na een nacht volledig spanningsloos nu weer zonder problemen :think:
Oorzaak van het probleem gevonden en de printplaat van de Maxxfan is het gelukkig niet!

Ik heb de Maxxfan niet zelf ingebouwd, maar kort na aanschaf laten doen bij de garage waar ik de camper ook heb gekocht. Vandaag een deel van de camper "gesloopt" om de kabel vanaf Maxxfan te volgen, zodat ik kon achterhalen waar deze zit aangesloten. Dat bleek rechtstreeks op de hh accu te zijn ..... maar onderweg wel onderbroken door 2x(!) zwevende zekering en verbindingen die met tape(!) waren gemaakt. Het verbaasde me dan ook niet dat één van de verbindingen niet goed contact meer maakte. Nadat ik dat heb verholpen blijft de Maxxfan (tot nu toe) weer probleemloos werken :D
Morgen alle verbindingen opnieuw en nu goed maken voordat ik alles weer terug bouw en ook een zekering verwijderen die op een plaats zit waar je niet zomaar bij kunt :bang:

Wat overigens niet betekent dat ik nog langer wacht met bestellen van stabiliser!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: problemen met Maxxfan



Bericht door rhomodel »

Zekering waar je niet bij kan is niet handig.. :bang:
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Plaats reactie