Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AadenAnke
Berichten: 3952
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door AadenAnke » wo 27 dec 2017, 16:18

Als het er al 30 jaar inzit zal had vast wel goed er inzitten, toch?

Gr. Aad

Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 2355
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: Europa

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door Atoz » zo 31 dec 2017, 13:46

De originele besturing van deze planar heeft zo veel mogelijkheden dat ik ondanks de handleidingen in drie talen de bomen in het bos niet meer zag.

Wat doet een mens dan? Neem pen en papier, probeer en stop pas met schrijven als je de handelingen meermaals hebt kunnen uitvoeren.

En nu heb ik een nog betere kachel in mijn campertje staan :thumbup:

De eerste regel "schakelaar bord verwarming op" verwijst naar mijn schakelpaneel in de camper. Normaal is alles spanningsloos bij me.

Ook nooit zo maar afzetten door de 12 volt af te schakelen! In de kantlijn staat dat je twee keer op een knopje moet drukken, de eerste keer zet je het display op, met de tweede keer zet je de verwarming in afschakelmodus, dat duurt dan een tijdje tot de verwarming zichzelf afschakeld.
Bijlagen
image-2017-12-31.jpg
image-2017-12-31.jpg (50.68 KiB) 1241 keer bekeken
Fiat Ducato ° 30/12/2000 - 2,8 D - 64kW - 87pk - Alko - Flensburger Koffer - 8140.63 -Gebo dakramen - schapenwol
740 Wp - 205A agm (Fiamm 12FGL205) - Steca PR-4040 - Waeco CRX65 compressor - Planar 44D - 274.169 km op 27/9/20
TP-Link AC750 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & Orange
Een zonnepaneel is aangesloten op een laadregelaar, een omvormer maakt 230 volt

Gebruikersavatar
Moi
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 0:52
Locatie: Loppersum (Gr)

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door Moi » ma 01 jan 2018, 20:30

Gevonden een engelse handleiding:
https://www.kokwatersport.nl/blog/betaa ... ing-planar
en deze https://www.youtube.com/watch?v=bsjO4ZUahnk
Hiermee is het ook al iets duidelijker geworden.

Ron Albers
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 9:47

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door Ron Albers » zo 18 okt 2020, 12:15

Goedemorgen,
Onze camperbus is momenteel voorzien van een Truma 4 voor ruimte en warmwater verwarming. Gas komt van twee 11kg propaangasflessen. Werkt allemaal prima. Punt is echter dat het in Scandinavië lastig is om de gasflessen te laten vullen. Met name als we in de koude periodes daar naar toe gaan dan is het gasverbruik hoog. Het zijn onze eigen flessen.
Nu bedacht ik me dat het misschien een optie is om een Planar-2 dieselverwarming te laten installeren als bijverwarming. Het is misschien een beetje dubbelop maar dan zijn we op die manier minder afhankelijk van gas.
Zijn er mensen die dit hebben gedaan of hier iets meer over weten?
Bij voorbaat bedankt👍🏼.

DJSmiley
Berichten: 485
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door DJSmiley » zo 18 okt 2020, 14:00

Zo’n dieselkachel is 2kw. Dat is prima als hoofdverwarming, tenzij je een grote slecht geisoleerde bus hebt.

Maar is een lpg tank geen optie? Dan hoef je weinig te laten ombouwen want je kan de bestaande kachel behouden, en in de bus win je de ruimte waar voorheen de gasflessen stonden. En je behoud gewoon je truma, incl de warmwateroptie
Is ook een stuk goedkoper dan een gasfles vullen.

Uiteraard kan zo’n dieselkachel ook, maar dat kost denk ik aanzienlijk meer (kostprijs, inbouwen en bijkomstige dingen als tankaansluiting, elektra enz)

Verkrijgbaarheid van lpg is in scandinavie wel even wat opletten, maar ik denk makkelijker dan gasflessen vullen. En in vele andere landen ook veel praktischer
Fiat Ducato 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com

Ron Albers
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 9:47

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door Ron Albers » zo 18 okt 2020, 14:12

DJSmiley,
LPG vind ik geen optie. Is natuurlijk een heel andere discussie maar LPG tanken is in veel landen waaronder Nederland wettelijk verboden of aan regels gebonden. Tenzij je dat laat doen bij een erkend vulstation.
De diesel gestookte Planar lijkt me als alternatieve bijverwarming daarom een interessante mogelijkheid.
Maar evengoed bedankt voor je reactie.

strooien
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 25 dec 2019, 20:55

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door strooien » zo 18 okt 2020, 19:33

al drie jaar een planaar in mijn boot en verschillende vrienden ook,nog nooit problemen gehad top voor zijn prijs en op een anderhalf uurtje ingebouwd,onderdelen zijn ook spotgoedkoop maar nog nooit nodig gehad

richardvermaas
Berichten: 734
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door richardvermaas » zo 18 okt 2020, 23:27

Deze week zelf een planar 2d ingebouw
Super ding. en nu word hij geleverd met stillepomp en pu 27 bediening AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk


Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 3028
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door gjvonk » ma 19 okt 2020, 3:22

Wat betreft standkachels, is er iemand die ervaring heeft met een koelvloeistof verwarming op diesel? Dat zou ik wel als bijverwarming willen: dan blijft 's winters de motor op bedrijfstemperatuur en je hebt geen koud cabinedeel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan

Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 490
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door Kees_S » ma 19 okt 2020, 12:51

Bij ons ook een Planar (laten) inbouwen. Deels zelf gedaan in een doe-het-zelf loods in Eindhoven bij de deskundige A.D. (volledige naam op aanvraag via PB) die assistentie verleende. Ben er zeer tevreden over en het inbouwen viel mij reuze mee, zeker met de tips om de aanzuigpijp in de bestaande dieseltank te plaatsen.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 75 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding

Ron Albers
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 9:47

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door Ron Albers » ma 19 okt 2020, 14:06

Kees_S schreef:
ma 19 okt 2020, 12:51
Bij ons ook een Planar (laten) inbouwen. Deels zelf gedaan in een doe-het-zelf loods in Eindhoven bij de deskundige A.D. (volledige naam op aanvraag via PB) die assistentie verleende. Ben er zeer tevreden over en het inbouwen viel mij reuze mee, zeker met de tips om de aanzuigpijp in de bestaande dieseltank te plaatsen.
Kees, ik weet wie je bedoelt. Ik ken Alex wel. Goeie tip. Ik zal hem eens benaderen.
Heb jij die Planar als extra naast je gasverwarming laten inbouwen?

Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 490
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door Kees_S » ma 19 okt 2020, 14:20

Nee, ik heb de Truma er uit gegooid en een dieselkachel plus een E-boiler teruggeplaatst.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 75 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding

Gebruikersavatar
veetee
Berichten: 2139
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door veetee » ma 19 okt 2020, 15:09

gjvonk schreef:
ma 19 okt 2020, 3:22
Wat betreft standkachels, is er iemand die ervaring heeft met een koelvloeistof verwarming op diesel? Dat zou ik wel als bijverwarming willen: dan blijft 's winters de motor op bedrijfstemperatuur en je hebt geen koud cabinedeel.
Ik zou voor de camper liever een hetelucht standkachel op diesel dan die voor het koelvloeistofsysteem hebben, tenslotte maak je er langer stilstaand gebruik van dan het aantal keren dat je moet starten. Al die tijd stilstaand het blok meeverwarmen is niet echt efficiënt (eventueel deel tussen motorruimte en cabine beter isoleren?).
Ik had jarenlang hetelucht standkachels (op diesel) in mijn Land Rover en mijn zeilboot, nooit enig probleem mee gehad.

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 3028
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Bericht door gjvonk » ma 19 okt 2020, 21:53

De grootste koude bronnen in onze buscamper cabine zijn de kachel/ventilatie slangen (tocht, ook met de recirculatie klep dicht) en de portieren (isolatie?). De voorruit en portier ramen dek ik af met een Polar meerlaagse isolerende cabine hoes, die ook de waterkast afdekt. Ik heb een extra kachel eigenlijk alleen nodig bij vorst. Als mijn Truma C6002 aan vervanging toe is, denk ik toch serieus om deze door de diesel variant te vervangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan

Plaats reactie