Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg



Bericht door Mickel Moen »

Dat er een relatie is tussen middenstand en toerisme lijkt mij duidelijk.

Dit als argument te gebruiken voor het inrichten van gratis camperplekken heeft echter denk ik meer onderbouwing nodig.

Uit een Zeeuws onderzoek uit 2010 haal ik, dat voor verblijf op een camping gemiddeld bijna twee keer per persoon meer uitgegeven wordt dan door een Nederlandse camperaar.

http://www.campervisie.eu/wp-content/up ... eeland.pdf
De Nederlandse camperaar heeft gemiddeld een inkomen rond de € 38.000,‐ en heeft daarmee een boven modaal inkomen. Volgens het CVO spendeert de camperaar minder dan iemand die op een camping verblijft. Uitgaande van de gemiddelde gezinssamenstelling van 2.9 en gemiddelde uitgaven per persoon per dag van € 20,‐ geeft een kamperend gezin afgerond € 60,‐ per dag uit. Volgens het CVO geeft een camperaar € 11,50 per dag uit, dat betekent dat een gezin € 33,‐ uitgeeft en het senioren stel € 23,‐ uitgeeft per dag. Het NKC5 komt met een hogere schatting, nl. € 80,‐ per dag/camper, wat later is bijgesteld naar Euro 65,‐ per dag/per camper. Het is onbekend hoe dit bedrag tot stand is gekomen door het ontbreken van een onderbouwd onderzoek.
In het Vlaamse onderzoek uitgevoerd in opdracht van Toerisme Vlaanderen wordt gesproken van € 28,40 per persoon per dag. De Duitse camperaar geeft daarentegen beduidend meer uit. Volgens een Duits onderzoek onder 1381 Duitse camperaars wordt door een Duitse camperaar€ 45,‐ per dag/persoon uitgegeven.
Dat verblijf op een camping voor een tweemaal hogere besteding zorgt is logisch. Daar zitten de kosten van de camping in. Ook dat is lokale omzet. Ik begrijp daarom ook heel goed, dat Nederlandse gemeenten niet zo happig zijn op investeren in gratis camperplaatsen. Nederland kent een zeer hoge campingdichtheid. Naast de grote campings veelal verenigd in de Recron, zijn er ook zeer veel kleine (boeren) campings. (SVR, Vekabo)
Zelf voor recreatieondernemer spelen zijn gemeenten voorzichtig in. Veelal beperkt zich dat tot camperplekken bij gemeentelijke jachthavens. Deze zijn ontstaan vanuit een historisch perspectief en aanvulling met camperplekken is daarbij voor de hand liggend, omdat de infrastructuur al aanwezig is. Voor de rest laat men het graag over aan particulier initiatief. Immers, aanleg onderhoud en handhaving kosten ook geld. De gemiddelde inwoner van een gemeente zit er helemaal niet op te wachten, dat daar het belastinggeld aan besteed wordt. Het verhaal waar dit draadje mee geopend is, bevestigd dit alleen maar in negatieve zin.

Zomaar roepen, dat de camperaar voor veel geld voor de middenstand zorgt en dat er daarom meer camperplaatsen moeten komen heeft daarom wel enige nuancering nodig. Uit de conclusies van het Zeeuwse onderzoek:
De Duitse camperaar blijft na de Nederlander nog steeds de belangrijkste doelgroep. De Duitse camperaar besteedt € 17 miljoen, de Nederlandse en Vlaamse camperaars bij elkaar € 6,5 miljoen. De Duitse camperaar besteedt per dag € 45, de Belgische € 28,40 en de Nederlandse camperaar €11,50 per persoon per dag. Dagelijks besteedt de camperaar 50% van zijn budget aan gastronomie, en 22% aan vrijetijdsbestedingen. Uit dit bestedingsgedrag blijkt, dat de middenstand het meeste profijt heeft van het campertoerisme in Zeeland.
Het campertoerisme kan worden aangemerkt als een groeimarkt en is ook voor de kampeermarkt in Zeeland van belang. Om de markt succesvol uit te bouwen is het belangrijk een aantal voorwaarden hieraan te verbinden.
Het inspelen op de vraag (motieven en gedrag) betekent dat goed nagedacht moet worden over GOP’s en een goede exploitatievorm. Om de kansen echt tot ontwikkeling te brengen is het aan te bevelen meer kennis over het gedrag van de camperaar te krijgen. Daarnaast is het zinvol om op onafhankelijke wijze de bestedingen nader onder de loep te nemen.
Nu is dit al weer een 10 jaar oud onderzoek. Als iemand weet heeft van een recenter onderzoek dan zou ik hier graag een linkje zien.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg



Bericht door Will »

Een verblijfs limiet instellen van 4 nachten bijvoorbeeld zal ook wat ruimte en mogelijkheden om te overnachten. Er komen steeds meer mensen uit caravans en.kopieeren dat gedrag ook op de camperplaatsen om lang te blijven staan.

Mrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg



Bericht door hathi »

Juist Wil,de oplossing kan ook vanuit de gebruikers komen,welke ook de schuldigen zijn,maar bij gratis krijg je altijd taferelen
Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg



Bericht door gjvonk »

Ook bij betaalde Cp's hoor.

Wat betreft bootjes: en gesproken over smerigheid: officieel horen die nu volgens mij een faecaliën tank te hebben en mogen geen gebruik meer maken van een pomptoilet...ik vraag mij af hoeveel boten nog niet aan deze eis voldoen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg



Bericht door Janpinz »

En de poepslurpers op de steigers staan werkeloos, dus trek je conclusie maar..
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg



Bericht door de Jonckheer »

Waar staat dan dat het allemaal gratis moet? Ik weet nogal wat cp's in Duitsland waar je tussen de €5 en €10 per dag betaald, de stroom kost dan €0,50 per kWh. Prima te doen voor vrijwel iedereen denk ik zo. Het wordt anders als je een paar maanden op pad gaat en dan €15 tot €20 of meer per dag moet gaan aftikken want dan wordt het,althans bij mij, problematisch en dan pas ik. Gezien het feit dat die lage tarieven in Duitsland kunnen kan dat hier toch ook? Ze gaan mij niet wijsmaken dat er dan geld bij moet.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg



Bericht door Mickel Moen »

Op zich lijkt jouw redenering logisch, maar het is denk ik niet zo.

Er zit wat dit betreft nogal een groot verschil tussen Duitsland en Nederland. Nederland heeft zich als een sterk campingland ontwikkeld met dus een hoge campingdichtheid. In Duitsland heeft men met name in de toeristische gebieden bij de opkomst van de camper meer ingezet op betaalde en gratis camperplekken. Zo heeft ieder land vanuit een historisch perspectief een andere ontwikkeling doorgemaakt wat toerisme betreft. Zo heb je in Noorwegen, Zweden en Finland weer gigantisch veel hutten.

Mede door de grote campingdichtheid in Nederland is de noodzaak om te investeren in camperplekken door lokale overheden minder aanwezig.
Is er al een infrastructuur aanwezig, bijvoorbeeld in combinatie met watersport en beheer door de havenmeester, zie je dat er camperplekken gerealiseerd zijn met een prijsniveau van een eenvoudige camping.

Voor de rest in het vooral een kwestie van goodwil. Een gemeente realiseert een aantal plekken, meer vanuit gebaar dan vanuit noodzaak. Die is er namelijk niet.

Zoals ik hier voor al aangegeven heb, is het argument van de middenstand nogal discutabel. Bovendien hebben veel toeristisch aantrekkelijke plaatsen in of vlakbij een camping en/of jachthaven met camping/camperplaatsen. En zoals het Zeeuwse onderzoek aangeeft brengen campinggasten meer geld in.

Wel zie je dat er steeds meer camperplekken komen op particulier initiatief.

De wens voor gratis of goedkope camperplekken is een wens van een deel van de camperaars, een noodzaak die door de rest van de bevolking klaarblijkelijk niet gevoeld wordt.

Overigens. Ik heb zojuist even op campercontact gekeken.

In mijn provincie Friesland:

124 campings
101 camperplaatsen
Waarvan 6 gratis, 31 onder €10 en 64 boven de €10.

https://www.campercontact.com/nl/nederl ... eAscending
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op za 18 jul 2020, 8:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg



Bericht door Janpinz »

Hier maar 1 wens...gewoon mogen slapen in je auto!!!
We staan nu naast 5 motorboten. Bij hun aan boord mag geslapen worden, wij krijgen er een prent voor :bang:
Camper Lives Matters!!!
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg



Bericht door Ruud-572 »

Waarom direct sluiten, wat is er mis met handhaven? :crazy:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg



Bericht door Mickel Moen »

Janpinz schreef:
vr 17 jul 2020, 22:11
Hier maar 1 wens...gewoon mogen slapen in je auto!!!
We staan nu naast 5 motorboten. Bij hun aan boord mag geslapen worden, wij krijgen er een prent voor :bang:
Camper Lives Matters!!!
Als dat in Nederland mogelijk wordt, dan krijgen we Noorse toestanden, waar een witte schimmel over het landschap trekt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg



Bericht door Janpinz »

We zijn er afgelopen zomer een maand geweest; helemaal niks van gemerkt of gezien! Half juni tot half juli...
Bovendien, wat is er tegen wat camperactiviteit?!
Hier in NL vliegen de auto’s en vrachtwagens me in enorme getallen om de oren, steden worden bevolkt door 40 kleuren grijs, waarom zou een ontwikkeling in campergebruik nu met alle middelen bestreden moeten worden?
Komplete wijken verzuipen in het huisvuil en zwerfafval, als er rond een cp iets gevonden wordt, is de wereld te klein.
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg



Bericht door Will »

Dat vrij staan overal in het wild word steeds meer ingehaald door camper campings.
Ik sta er nu ook op zo een met allemaal grijsaards net als ik met fonkelnieuwe campers die willen helemaal niet vrij staan die willen een beetje bescherming met luxe om zich heen en dan zo op de e-bike met de fietsroute in de hand door het land.
Deze markt wordt heel groot en worden als paddestoelen uit de grond gestampt de plaatselijke horeca komt het avond eten brengen want koken dat doen deze mensen niet dat moeten ze thuis ook.
Door de drukte gaat over een paar jaar het kwarttarief er aan plus alle milieu maatregelen en dan is het afgelopen met Jan met de pet, maar dan ben ik al gestopt met de camper en dan zoeken ze het maar lekker uit.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Drukte in Vianen, sluiting tot gevolg



Bericht door Marianjacques »

Tsja Will, dat gestroopte konijn, of gejatte kip boven je kampvuur is er niet meer bij.
Pipo de Clown met het ezeltje voor de kar is ook verdwenen...
En als je het niet meer leuk vindt...gewoon stoppen.
Alles veranderd...


Plaats reactie