Voertuig (camper) importeren in Nederland

Niet-technische zaken als de aankoop, verzekeren,
belasting, importeren etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Voertuig (camper) importeren in Nederland



Bericht door Inferno »

Het begint met een disclaimer:
Dit onderwerp is door telkens wijzigende regelgeving continu aan verandering onderhevig. De regels kunnen dus op detailniveau afwijken.
Mocht je aanvullingen of opmerkingen hebben, of onvolledigheid constateren, dan hoor ik het graag.
Je kunt voor vragen of opmerkingen over dit onderwerp een pb aan mij sturen, je kunt er echter geen rechten aan ontlenen.

Mijn ervaringen zijn persoonlijk en opgedaan in 2005 met een eerste camper, in 2007 met een personenauto, in 2008 met een personenauto en in 2010 met een camper.
Alle import werd gedaan vanuit Duitsland maar dat maakt niet heel veel uit voor de import.

Aankoop
Dit onderwerp gaat niet over de aankoop van een camper of auto dus ik ga er hier niet te diep op in. Een paar dingen zijn echter erg belangrijk:
  • 1. Stel vast dat het aangekochte object eigendom is van de verkoper
    2. Stel vast dat de papieren bij het voertuig inderdaad bij het voertuig horen
    3. Garantie op het camperdeel is in Nederland moeilijk te halen
Mocht je een object van je keuze hebben gekocht dan moet het in het land waar het kenteken geregistreerd is worden uitgeschreven (stilgelegd).

Vervoer
Ook daar gaat het hier niet over maar de volgende informatie is wellicht handig om te weten.
Een Nederlander mag formeel niet met een buitenlands kenteken op de Nederlandse weg rijden. Uitzondering is met bijv. een huurauto de kortste weg van de grens naar het woonadres. In de praktijk valt dit wel mee maar je loopt een risico.
Hoe heb ik het gedaan:
De eerste keer met een Duits handelaars kenteken van Mannheim naar huis gereden en voor het vervoer naar de RDW voor keuring met een Nederlands 1 dag kenteken.
Alle andere keren met een 5 daags Duits kenteken naar huis gereden vanuit Düsseldorf en naar de RDW.
Er bestaat nogal wat onduidelijkheid rond de rechtsgeldigheid van de 5 daagse Duitse kentekens. Hierover is in een uitzending van Blik op de weg in September 2010 aandacht besteed. De conclusie was dat eigenlijk niemand helderheid kon geven over de exacte regels rondom gebruik van dit kenteken. Je kunt dus geconfronteerd worden met een handhaver die hier minder flexibel mee omgaat (in Nederland) en dat je stilgezet word.
Formeel is het een in Europa toegelaten kenteken en dat zou dus ook in Nederland moeten zijn toegestaan. Het 3 maanden kenteken (rode balk) zou weer wel mogen maar is een stuk duurder.
Formeel dien je vanaf de Nederlandse grens dus een Nederlandse oplossing te hebben. Je kunt dat doen door met Groene platen van een Nederlandse handelaar te gaan rijden (vanaf de grens) Of een Nederlands Export kenteken aan te vragen (ik heb daar echter geen ervaring mee). Ook kun je het voertuig door een vervoerder laten ophalen maar dat is verhoudingsgewijs kostbaar.


Verzekering
Formeel is het voertuig WA verzekerd op het Duitse 5 dagen kenteken. Ik vertrouw er echter niet op dat ik als buitenlander daar een beroep op zou kunnen doen dus handel ik als volgt;
Meld het voertuig bij je verzekeraar op basis van het chassisnummer. Leg uit wat je gaat doen en maak duidelijk wat je intentie is. Ik heb daar tot op heden bij verschillende verzekeraars nog geen problemen mee gehad.

In Nederland:

Een afspraak met de RDW
Maak via deze site deze site een afspraak bij de RDW voor de kenteken keuring.
Indien het voertuig APK-plichtig is dan is het mogelijk de apk keuring gelijktijdig te laten doen door de RDW. Het is echter niet verplicht! Het mag ook door een APK keuringstation naar eigen keuze worden uitgevoerd. Vanaf het moment dat het voertuig geregistreerd is het echter APK-plichtig en zal de keuring binnen bepaalde tijd dienen plaatst te vinden.

Documenten
Bij het bezoek aan de RDW heb je de volgende documenten nodig:
  • 1. Legitimatiebewijs
    2. volledig kentekenbewijs
    3. Eventueel CVO (is makkelijker echter niet verplicht)
    4. De aankoop nota (heb je mogelijk bij de belastingdienst nodig)
Als de papieren zijn gecontroleerd door de dame bij de receptie wordt je uitgenodigd om met het voertuig voor de overheaddeur plaats te nemen. Op enig moment gaat die deur open en word je door de keurmeester gevraagd om naar binnen te rijden.
Het voertuigonderzoek begint.
Dit was in alle gevallen dat ik geweest ben een identiteitsonderzoek om vast te stellen welk voertuig het is en of er een kenteken op afgegeven kan worden. In het algemeen geld dat een voertuig dat een Europese typegoedkeuring heeft zonder daadwerkelijke keuring op kenteken kan worden gesteld.
Er word dus vastgesteld of het voertuig in de EU is toegelaten en of er een typegoedkeuring op is afgegeven. Vervolgens kijkt men of het voertuig als gestolen geregistreerd staat. Is dat allemaal niet het geval dan zal de keurmeester vaststellen of er voldoende zitplaatsen zijn en of het voertuig werkelijk een camper is (in het geval van een camper). Hierna gaat in het geval van APK de keuring van start. De gewone APK zaken worden doorgenomen. In de regel sta je binnen een uur weer buiten.

Zodra je de camper geparkeerd hebt mag je weer naar de receptie. Je krijgt een stapel formulieren die je weer mag inleveren bij het volgende loket en je mag het deel van de keuring betalen bij de dame van de RDW.
Kosten in 2010
Inschrijving voertuig € 53,00
Inschrijving EU-voertuig + vrijwillige APK € 84,00
Voertuigbewijs deel 1a € 38,00
Tenaamstellingsbewijs deel 1b € 9,25

Aangifte BPM
Het is zover, je mag belasting gaan betalen (bijna dan). Dit is verreweg het spannendste deel van de dag, als het goed gaat kost het geld en als het misgaat kost het meer geld.

Kom voorbereid!
De belasting ambtenaar zal je vragen wat je denkt dat de kosten zijn (dat is bij mij alle keren gebeurt)


Maak dus thuis een berekening zodat je weet wat je kunt verwachten.
Dit deel van de informatie is zeer aan verandering onderhevig maar ik ga het toch met jullie delen.
Ga naar de site van de belastingdienst en download dit formulier en vul het zo volledig mogelijk in.
Heb je een ouder voertuig gekocht is het de moeite waard om te kijken of de BPM regels in het verleden gunstiger waren voor dat voertuig. Je mag de gunstigste regels toepassen. Je vind onderaan dit verhaal een lijst met links waarbij ook de historische BPM staat.
Let er op dat de regels voor een personen auto met betrekking tot de CO2 uitstoot NIET gelden voor een bestelwagen of Camper (2010).
Je hoeft dus ook geen CO2 te berekenen.
De berekening gaat op basis van de netto nieuwprijs van het basis voertuig (de auto die er onder de camper zit) en dan in de verlengde en verhoogde gesloten bestelwagen uitvoering. Je kunt die prijzen opvragen bij de importeur van het merk. Ik heb het met een Fiat zonder problemen van de Fiat importeur gekregen.
De wielbasis is ook een leidraad om te bepalen welke maat voertuig je moet aanhouden. Staat de wielbasis er niet bij dan kies je de dichtstbijzijnde wielbasis, je mag dat naar onder afronden.
Vergeet niet de accessoires van de bestelwagen mee te nemen! Dit is bijv. een airco op de motor, die eventueel in het camperdeel is aangebracht is niet van belang.
De elektrische spiegels, een extra airbag een verzwaard onderstel e.d. Radio en Radiovoorbereiding.
Alles dat bij de basisauto hoort dus en niets dat bij de camper hoort.

Je hebt het formulier en de rekensom compleet dan kun je die ondertekend overleggen aan de ambtenaar. Overleg eventueel met hem over je onzekerheden, beter open kaart dan een grove fout of het vermoeden bij de man dat je de boel probeert te flessen want dat hebben ze de hele dag al ;-)

De formulieren worden in ontvangst genomen en de man stuurt je weg.
Je bent klaar!

Binnen een aantal dagen zal de berekening door de ambtenaar zijn verwerkt en krijg je een email met het BPM bedrag. Maak dit bedrag over aan de belastingdienst via de bijgesloten bankrekening en vermelding, na verwerking bij de belasting zal het fiscale akkoord naar de RDW worden gezonden die vervolgens het kenteken aan gaan maken. Dat krijg je dan thuis gestuurd.
Platen maken en genieten staat vervolgens op het programma!

Let nog even op het volgende!
Het kwarttarief voor de camper moet je zelf aanvragen bij de belastingdienst.
Dat doe je middels DIT formulier.

Veel plezier met de door jou zelf geïmporteerde camper!

Overige links
Regels RDW invoeren kampeerauto
invoeren personenauto
Bereken de BPM van een kampeerauto
Laatst gewijzigd door Inferno op di 30 aug 2011, 21:01, 6 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link hersteld
Plaats reactie