Communicatie: goedkope PMR-portofoon voor in de camper!

Artikelen over de aanleg, onderhoud
en het gebruik van elektronica in de camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Communicatie: goedkope PMR-portofoon voor in de camper!



Bericht door Aloys »

In het topic http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8421484 schreven we met een
aantal mensen onder meer hetvolgende:

http://www.alecto.nl/portofoon-twinset-7km-60

Specificatie

•8 kanalen, 38 CTCSS subkanalen
•PMR frequentie (446MHz)
•LCD display met verlichting
•Compact formaat
•Riemclip
•Bereik tot maximaal 5Km
•Vibratie functie
•VOX control
•Toetsenblokkering
•Toetsen toontjes aan/uit
•Auto channel scan
•Monitor- en stopwatch functie
•Headsetaansluiting 2.5 mm jack
•Dual channel monitoring
•Oproeptoon instelbaar
•AutomaticSquelch
•Roger Beep aan/uit
•Inclusief laadstation, batterypacks en adapter
•Ideaal voor gebruik bij: evenementen, bedrijfsterreinen, fabrieks-
•hallen, kampeerterrein en communicatie op korte afstand

Heel mooi setje! Zijn dus wel PMR-portofoons, toegelaten in heel Europa (voor zover ik weet)
en met 0,5 Watt zendvermogen op genoemde 8 kanalen in de 446 MHZ-band.

Als je ze veel gebruikt zijn accu's ok, gebruik je ze weinig kun je beter een set hebben met
weggooi-batterijtjes, want dan gaan de accu's sneller stuk. Het type accu is ook interessant:
zijn die na een paar jaar nog nieuw te krijgen?

Zo heb ik hier een portofoontje, daar zitten dezelfde accu's in als in Nokia telefoons. Die
zijn overal te koop (op websites), voor pakweg € 5,00 per stuk. Maar ja, dat is weer een
amateurding, geen PMR.

Wie er meer over wil weten, ook over de haalbare afstanden: http://www.qsl.net/p/pd1e//PMR%20freqs.htm

Nog even dit: CTCSS!
Een hele mooie voorziening is CTCSS: Continues Tone Controled Squelch System. In gewoon
Nederlands: een hulpmiddel om door middel van een specifiek toontje (wat continu wordt
meegezonden) minder last van storing van anderen te hebben. Als men elkaar wil horen
moeten zowel de zender als de ontvanger dezelfde CTCSS-code hebben geactiveerd.
Het CTCSS-syteem kent 38 verschillende toontjes, zie bovengenoemde website.

Let op: CTCSS zit alleen op de wat duurdere porto's, niet op die van de Blokker (2 voor € 14,99)
die ik hier heb... Die Alecto-set kost tussen de € 50 en € 75.

Hoe het werkt
In de praktijk: je zet het ding op kanaal 1 en hij ligt op het dashboard. Oók bij de camper
voor je, zodat jullie met elkaar kunnen praten. Het volume heb je flink opgedraaid, anders
hoor je het niet, als de ander wat zegt.
Zolang jullie beiden niets zeggen, uiteraard het grootste deel van de tijd, zijn die porto's stil.
Dat doet de squelch, zoals die voorziening heet.

Dat hoop je tenminste, maar als je door een stadje rijdt hoor je opeens van alles: storing
van stoplichtinstallaties, flarden van gesprekken van andere mensen met veel ruis, etc.
Dat is heel irritant, maar er is wel wat aan te doen! Zet allebei de CTCSS aan!

Kies beide bijv. 100Hz als CTCSS-toon. Tijdens álles wat je zegt wordt er nu een "bas"-toontje
van 100Hz meegezonden. Die hoor jij niet, maar die andere portofoon wel. En dat moet
ook. Want met CTCSS op 100 Herz gaat de luidspreker bij jullie vrienden alleen nog maar
aan als de porto die 100 Hz 'hoort'. En anders niet! En stoplichten, andere mensen etc. zenden
géén 100Hz mee, dus die hoor je niet meer.

Ideaal systeem!
En ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Denk eraan: jij zegt tegen iemand anders op de camperplek, die ook een porto heeft: ik zit
op kanaal 1. Hij zenden, maar jij hoort 'm niet. Zelfs niet als ie naast je komt staan.
Waarom niet? Jouw CTCSS staat aan, die van hem niet of met het verkeerde toontje! :lol:

In zo'n geval gewoon even CTCSS weer uitschakelen, dan kun je iedereen weer horen.

Alecto FR-60
De handleiding van de Alecto porto's: http://www.alecto.nl/media/blfa_files/F ... ual_NL.pdf
En in de Alecto's zitten 4 potlood-accu's, type AAA. Die zijn overal te koop, en er kunnen
zelfs 4 weggooi AAA-batterijtjes in. Dat zijn dezelfden die je vaak aantreft in afstandsbedieningen.
Waarschuwing: als je er gewone batterijen in doet, zet ze dan NIET in de oplader!

Afbeelding

Echt mooi ding, ik durf 'm wel aan te bevelen! :D
En als je die lader lastig vindt in de camper, dan laat je die toch thuis?
Dan doe je er op vakantie gewone batterijtjes in!
En thuis weer de accu'tjes.

"Hallo Jan, in de tuin. De koffie staat klaar in de keuken, over!"
"Hier de tuin, ik kom eraan, over!" :lol:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie